Möte 2024-06-17
-
1
Frågestund
-
2
Mötet öppnas
-
3
Närvaro
-
4
Justering
-
Ärendet delas ut på sammanträdet.
-
Kommuner har möjlighet att, inom alkohollagens ram, utforma alkoholpolitiska program med riktlinjer för tillståndsgivningen på alkoholområdet. Stockholms stads nuvarande riktlinjer för serveringstillstånd antogs av kommunfullmäktige 21 mars 2016. Socialnämnden har uppmärksammat behov av att revidera och uppdatera Stockholms stads nuvarande riktlinjer för serveringstillstånd.
I de reviderade riktlinjerna har texter och terminologi uppdaterats gällande till exempel myndigheters namn. Ändringar i riktlinjerna har gjorts för att spegla de arbetssätt och förutsättningar som gäller idag. Ändringar har även gjorts gällande lagändringar och gällande regelverk och avstämning har gjorts med berörda nämnder för att uppdatera texten utifrån deras regelverk.Bilagor
-
302kb Ladda ner dokument
-
-
8
Reviderade riktlinjer för handläggning av insatser enligt LSS och bistånd enligt SoL till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning
Socialnämnden har hemställt att kommunfullmäktige godkänner förslag på reviderade riktlinjer för handläggning av insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och bistånd enligt Socialtjänstlagen (SoL) till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning.
Syftet med riktlinjerna är att säkerställa rättssäkerhet och likabehandling i staden när det gäller utredning, bedömning och tillgång till de insatser som erbjuds från socialtjänsten. Riktlinjerna har främst reviderats så att innehållet stämmer överens med aktuell lagstiftning och praxis.Bilagor
-
679kb Ladda ner dokument
-
-
9
Förlängning av ekonomiskt stöd till barnfamiljer med rätt till tidsbegränsat förstärkt tilläggsbidrag inom bostadsbidraget
Barnfamiljer med små ekonomiska marginaler, som de som uppbär försörjningsstöd, är särskilt utsatta när levnadsomkostnaderna ökar.
Mot bakgrund av det ekonomiska läget med stigande allmän prisnivå och kraftigt ökade levnadsomkostnader för många hushåll har riksdagen tidigare infört ett tidsbegränsat tilläggsbidrag inom bostadsbidraget riktat till barnfamiljer med låga inkomster. I juni 2023 beslutade kommunfullmäktige att avräkna tilläggsbidraget vid ekonomiskt bistånd.
Regeringen har i vår ändringsbudgeten föreslagit en förlängning av det tillfälliga tilläggsbidraget till barnfamiljer med bostadsbidrag till och med den 31 december 2024.
I detta ärende föreslås att barnfamiljer som har rätt till det föreslagna tidsbegränsade förstärkta tilläggsbidraget inom bostadsbidraget får fortsätta avräkna tilläggsbidraget vid beräkning av ekonomiskt bistånd vid en prövning enligt 4 kap. 2 § socialtjänstlagen (SoL).Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsledningskontoret har tagit fram ett förslag till nya riktlinjer i arbetet mot våldsbejakande extremism. De tidigare riktlinjerna antogs av kommunfullmäktige år 2016.
Stadens arbete mot våldsbejakande extremism fokuserar på tre extremismmiljöer som Säkerhetspolisen bedömer utgör ett hot mot demokratin och individers demokratiska fri- och rättigheter. Det är den våldsbejakande högerextremistiska, den våldsbejakande vänsterextremistiska och den våldsbejakande islamistiska.
Stadens arbete ska även infatta ett förebyggande arbete mot ensamagerande personer. Dessa personer är inte med i en grupp/organisation, utan agerar istället på egen hand utifrån en extremistmiljös ideologi.
I förslaget till nya riktlinjer för våldsbejakande extremism delas arbetet upp utifrån förebyggande arbete och riktade sociala insatser. Detta för att tydliggöra målen för arbetet och underlätta uppföljning samt att förtydliga roller och ansvar.
Att Stockholm ska vara en trygg och säker stad är det övergripande målet för stadens samlade brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete. Ett strukturerat arbete mot våldsbejakande extremism är en viktig del i detta.Bilagor
-
347kb Ladda ner dokument
-
694kb Ladda ner dokument
-
723kb Ladda ner dokument
-
-
11
Förnyad rekommendation till kommunerna om gemensam finansiering av stöd för en kunskapsbaserad socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) rekommenderar kommunerna att finansiera stöd för en kunskapsbaserad socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård. SKR arbetar sedan 2020 på kommunernas uppdrag och inom ramen för en rekommendation om: Gemensam finansiering för en långsiktig kunskapsstyrning inom socialtjänstens verksamheter för att stödja utvecklingen av en kunskapsbaserad socialtjänst.
Bakgrunden till rekommendationen är att de tjänster och stöd som ingår i rekommendationen inte har finansierats inom ramen för SKR:s ordinarie medlemsavgift. Den nuvarande rekommendationen gäller till och med 2024. För att kunna fortsätta arbetet 2025-2028 behöver därför kommunerna göra ett nytt ställningstagande.
SKR:s styrelse föreslår att kommunerna årligen, till SKR, gemensamt tilläggsfinansierar stödet med 9,5 miljoner kronor per år under åren 2025-2028 och att kostnaden fördelas per kommun utifrån befolkning i respektive kommun. Kommuner med över 200 000 invånare får 10 procent rabatt.
Det innebär för Stockholms stads del en kostnad om ca 2 mkr per år under åren 2025-2028.Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
336kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
-
12
Detaljplan för del av Aspudden 2:1 vid Blommensbergsvägen i stadsdelen Aspudden (215 bostäder) Dp 2019-05858-54
Planen syftar till att möjliggöra cirka 215 bostäder, verksamhetslokaler samt allmänna platser längs med Blommensbergsvägen, Erik Segersälls väg och Hövdingagatan. Ett vidare syfte är att ge Blommensbergsvägen en ny utformning med bland annat breddade gång- och cykelbanor och trafiksäkerhetshöjande åtgärder. Planförslaget har utformats för att ta tillvara och utveckla områdets kulturhistoriska värden genom en omsorgsfull gestaltning i förhållande till befintlig bebyggelse med en anpassning utifrån denna i val av typologi samt utformning avseende kulör och materialpalett.
Bilagor
-
11mb Ladda ner dokument
-
444kb Ladda ner dokument
-
Enligt plan- och bygglagen (PBL) ska kommunfullmäktige anta en planeringsstrategi senast 24 månader efter ett ordinarie val. Planeringsstrategin ska beskriva relevanta ändringar i planeringsförutsättningar för översiktsplanens aktualitet och fortsatta arbete med översiktsplanering. Stadsbyggnadsnämnden har utarbetat ett förslag till planeringsstrategi. Framtagandet av planeringsstrategin har drivits i projektform där en styrgrupp, ledd av stadsbyggnadsdirektören och med representanter från flera förvaltningar och Stockholms Stadshus AB varit beslutande i det löpande arbetet. En bred dialog har förts med berörda förvaltningar i staden om deras syn på förändrade planeringsförutsättningar, översiktsplanens aktualitet och behov av ytterligare insatser inom översiktsplaneringen. Planeringsstrategin har justerats i enlighet med stadsbyggnadsnämndens beslut.
Bilagor
-
281kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelsnämnderna Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista har nyligen gått samman till den nya stadsdelsnämnden Järva, som nu söker en gemensam kontorslokal. Med det aktuella förvärvet tillgodoses stadsdelsnämndens behov av ett sammanhållet kontor.
I förvärvsprocessen ingår att inleda dialog med den nuvarande ägaren, Stockholm Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB), samt den tilltänkta hyresgästen, Järva stadsdelsnämnd. Vidare ska besiktningar och analyser genomföras.
Efter det tilltänkta förvärvet ska byggnaden hyresgästanpassas och hyras till stadsdelsnämnden till en självkostnad enligt stadens gällande principer för internhyressättning.Bilagor
-
337kb Ladda ner dokument
-
-
Östermalms och Norrmalms stadsdelsnämnder har nyligen gått samman till en stadsdelsnämnd: Norra innerstadens stadsdelsnämnd. Norra innerstadens stadsdelsförvaltning sitter idag i externa lokaler och lokalerna uppfyller inte verksamhetens krav på en effektiv förvaltning.
Målet med förvärvet av fastigheten Cedersdal 5:1 (före detta socialhögskolan) är att tillgodose Norra innerstadens stadsdelsnämnds behov av ett sammanhållet kontor. I förvärvsprocessen ingår att inleda dialog med den nuvarande ägaren, Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB), samt den tilltänkta hyresgästen. Vidare ska besiktningar och analyser genomföras.
Hyran som stadsdelsnämnden ska betala till fastighetsnämnden kommer baseras på självkostnaden för förvärvet samt eventuella anpassningar för verksamheten, enligt stadens gällande principer för internhyressättning.Bilagor
-
282kb Ladda ner dokument
-
-
Det befintliga Eriksdalsbadets byggnadstekniska skick har utretts och allvarliga brister gällande den utvändiga och invändiga tätheten har identifierats, vilket har medfört skador på tak och betongkonstruktioner i bassänger och i garage. Bassängerna byggdes utan tätskikt.
Under arbetet inför ett genomförandebeslut har fastighetsnämnden och idrottsnämnden gjort bedömningen att kostnaden för renoveringen och anpassningen av Eriksdalsbadet blir hög samtidigt som flera av bristerna med dagens anläggning kommer att kvarstå vid en eventuell renovering. Den befintliga anläggningen innebär också begränsningar för att kunna utveckla badet.
Med anledning av detta föreslås att nämnderna får i uppdrag att analysera flera olika alternativ för Eriksdalsbadets framtid.Bilagor
-
276kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stad har sedan mitten av 1990-talet haft övergripande riktlinjer för stadens kommunikation. I föreliggande ärende föreslås att ett nytt kommunikationsprogram ska ta vid som styrande dokument för nämnders och bolagsstyrelsers kommunikationsarbete.
Programmet ska stärka nämnders och bolagsstyrelsers förmåga till ändamålsenlig och effektiv kommunikation som bidrar till förtroendet för och tilliten till Stockholms stad. Det ska även underlätta för ett kommunikationsarbete som medverkar till säkerställandet av offentlighetsprincipens innebörd om allmänhetens och medias rätt till insyn och tillgång till information om kommunens verksamhet.Bilagor
-
519kb Ladda ner dokument
-
-
18
Överenskommelse om exploatering med försäljning och tomträtt, för bostäder inom fastigheten Aspudden 2:1 m.fl. i Aspudden med Riksbyggen Ekonomisk Förening och Wallenstam Fastigheter 138 AB - projekt Blommensbergsvägen
I Översiktsplanen pekas Aspudden ut som ett stadsutvecklingsområde där omfattande stadsutveckling är möjlig och önskvärd.
En ny detaljplan har tagits fram för ett område utmed Blommensbergsvägen i Aspudden. Den nya detaljplanen möjliggör för cirka 215 nya bostäder, inklusive ett gruppboende för sex lägenheter samt verksamhetslokaler.
Projektutgiften bedöms uppgå till cirka 219,1 miljoner kronor. Enligt stadens regler för ekonomisk förvaltning ska genomförandebeslut överstigande 50 miljoner kronor lämnas till kommunfullmäktige i ett särskilt ärende.
Fördelning mellan bostadsrätter och hyresrätter blir hälften vardera i projektet.
Projektet redovisar ett positivt nettonuvärde om 155 miljoner kronor, vilket motsvarar 826 000 kronor per ekvivalent lägenhet. Projektets täckningsgrad uppgår till 174 procent.
Projektet har en lång utbyggnadstid och planeras att vara färdigt cirka 2030.Bilagor
-
19
AB Svenska Bostäders förvärv av aktier i bolagen Fastighets AB Lomholmen 1 och Fastighets AB Viggholmen 1, Projekt Vårbergstoppen
I Skärholmens stadsdelsnämndsområde uppförs Projekt Vårbergstoppen med 300 nyproducerade hyreslägenheter. Projektet omfattar två fastigheter med sex respektive sju våningar och uppförs av bolagen Fastighets AB Lomholmen 1 och Fastighets AB Viggholmen 1. Bolagen är samägda av Åke Sundvall AB och Heba Fastighets AB. Idag pågår byggproduktion och AB Svenska Bostäder har förhandlat med ägarna om att förvärva projektet i bolagsform, det vill säga ett förvärv av bolagen Fastighets AB Lomholmen 1 och Fastighets AB Viggholmen 1.
I enlighet med kommunfullmäktiges budget ska bostadsbolagen bland annat säkerställa att de har en långsiktigt hållbar fastighetsförvaltning. En aktiv förvaltning av den samlade fastighetsportföljen innebär också förvärv av strategiska fastigheter.Bilagor
-
367kb Ladda ner dokument
-
972kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA) via dotterbolaget Stockholm Vatten AB övertog ansvaret som huvudman för den allmänna VA-anläggningen i Huddinge kommun 1997. Övertagandet innebär bland annat ett samarbete med Huddinge kommun gällande utbyggnaden av allmänna anläggningar i fritidshusområden som övergår till områden som är avsedda för permanentboende, så kallade ”omvandlingsområden”.
SVOA har arbetat med utbyggnaden av den allmänna VA-anläggningen i omvandlingsområdet Vidja tillsammans med Huddinge kommun och deras utbyggnadsplan sedan 2004.
Utbyggnaden i området har delats in i två etapper, etapp 1 och 2. Etapp 1 färdigställdes 2016, där cirka 125 nya abonnenter införlivades i VA-kollektivet. Detaljprojekteringen för etapp 2 har pågått sedan 2014 och är vidare indelat i deletapp 2A och 2BC. Deletapp 2A är nu i genomförandefasen medan deletapp 2BC snart är färdigprojekterat. Entreprenaden för deletappen förväntas starta under 2024 och färdigställas under 2028.
Detta ärende avser ett reviderat genomförandebeslut för projekt Vidja då kostnaderna har ökat sedan det tidigare beslutet. De ökade kostnaderna beror främst på prisindexökningar om 151 miljoner kronor och omfattningsförändringar samt utfallna risker om 210 miljoner kronor. Största delen av förändringarna är kopplat till behovet av att bygga ett dagvattennät samt de geotekniska förutsättningarna på platsen.Bilagor
-
467kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stad bygger en ny stadsdel på Årstafältet med cirka 7000 bostäder, vilket kommer att utföras i åtta etapper, varav cirka 1000 bostäder byggs inom etapp 1.
Exploateringen på Årstafältet är planerad att utföras i åtta etapper, genom ett flertal detaljplaner. Staden har genom exploateringsnämnden valt att samordna vissa av etapperna och genomföra en gemensam groventreprenad i vilken ingår bland annat att förstärka marken för att möjliggöra byggnation av gator och ledningar, anläggande av gator och VA för kommande bostäder. Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA) kommer att följa stadens planerade etappindelning, med undantag av den första etappen av exploateringen, där anpassningar mot befintligt ledningssystem behöver göras.
Projektet är i genomförandefasen och inkluderar omläggning av befintliga huvudledningar, utbyggnad av en dagvattendamm, anläggning av en tryckstegringsstation och pumpstation samt anläggning av ett nytt lokalt ledningsnät.
Detta ärende avser ett reviderat genomförandebeslut för projekt Årstafältet etapp 1 då kostnaderna har ökat sedan det tidigare beslutet. De ökade kostnaderna beror främst på prisindexökningar om 167 miljoner kronor samt 298 miljoner kronor relaterat till masshantering, risker kopplade till byte av entreprenör, tidsförlängning av projektet samt flertalet ytterligare mindre förändringar.Bilagor
-
22
Reviderat inriktningsbeslut gällande Stockholm Vatten AB:s projekt Skärholmsdalen, Fokus Skärholmen
Exploateringsprojektet Skärholmsdalen ingår i ett av stadens fokusområden, Fokus Skärholmen. Fokus Skärholmen består av totalt 18 bostadsprojekt i Vårberg, Skärholmen, Sätra och Bredäng. Inom Fokus Skärholmen planeras totalt över 4 000 nya bostäder.
Exploateringen av Skärholmsdalen innefattar skapandet av 800-1100 bostäder, ett vårdboende, lokaler för centrumändamål och kontor samt två nya förskolor och utbyggnad av en befintlig förskola. Exploateringen kräver omläggning av befintliga VA-ledningar samt utbyggnad av VA-ledningsnätet. Exploateringsområdet är komplext och innehåller flera utmaningar för både VA och övrig byggnation.
Detta ärende avser ett reviderat inriktningsbeslut för Stockholm Vatten AB:s (SVOA:s) projekt Skärholmsdalen för att dels följa exploateringsnämndens uppdelning och planering för utbyggnad i två etapper och dels för att SVOA:s projekt har identifierat betydande kostnadsökningar. Totalkostnaden i prisnivå november 2023 har ökat från 170 miljoner kronor till 460 miljoner kronor, vilket motsvarar 640 miljoner kronor inklusive förväntad kostnadsutveckling under projektets löptid till 2029.
De faktorer som påverkat totalkostnaden består främst av det förändrade marknadsläget med kraftigt ökade kostnader. Även omfattningen av entreprenaden, mängden bergschakt, markförstärkning och behovet av provisorier är betydande faktorer.Bilagor
-
319kb Ladda ner dokument
-
939kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Godkänna Stockholms stads vattentjänstplan 2024- 2027.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
396kb Ladda ner dokument
-
-
24
Åtgärdsprogram mot buller 2024-2028 enligt förordning (2004:675) om omgivningsbuller, Framställan från miljö- och hälsoskyddsnämnden
Sedan år 2002 finns ett EU-direktiv avseende omgivningsbuller, som har införlivats i svensk lagstiftning genom förordning (2004:675) om omgivningsbuller. Enligt förordningen ska Stockholm och övriga städer med mer än 100 000 invånare enligt direktivet ta fram ett åtgärdsprogram för omgivningsbuller baserat på en kommunomfattande bullerkartläggning samt redogörelse för antal människor som är exponerade. Enligt förordningen ska åtgärdsprogrammet revideras vart femte år, fastställas av kommunfullmäktige och därefter redovisas till Naturvårdsverket, som rapporterar vidare till EU-kommissionen. Eftersom Naturvårdsverkets avrapportering bör ske efter årsskiftet och åtgärdsprogrammet gäller från 2024, är det angeläget att det fastställs så snart som möjligt.
Åtgärdsprogrammet fastställs av kommunfullmäktige och ska utgöra stadens samlade syn på hur nämnder och bolag ska arbeta med omgivningsbuller. Åtgärdsprogrammet utgår från nationella lagar och regler samt nationella myndigheters vägledningar. Ett centralt underlag för åtgärdsprogrammet är den senaste kommunomfattande bullerkartläggningen från 2022. Arbetet har också utgått från stadens styrande dokument samt målsättningar för minskad bullerexponering och förbättrad ljudmiljö, exempelvis stadens översiktsplan och stadens miljömål.
Det nya förslaget till åtgärdsprogram mot buller 2024-2028 ersätter stadens nuvarande åtgärdsprogram för 2019-2023 som beslutades av kommunfullmäktige år 2019.Bilagor
-
185kb Ladda ner dokument
-
29mb Ladda ner dokument
-
-
27
Interpellation av Linnéa Vinge (SD) till förskole-, barn- och fritidsborgarrådet Alexandra Mattson (V) om svenskkunskaperna hos förskolepersonal
-
28
Interpellation av Per Rosencrantz (M) till utbildnings-, arbetsmarknads- och personalborgarrådet Emilia Bjuggren (S) om flyktingmottagandet
-
29
Interpellation av Dennis Wedin (M) till trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) om dialogen med företagare i Stockholm City
-
34
Interpellation av Dennis Wedin (M) till trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) om neddragningar av innerstadstrafiken
-
35
Interpellation av Sophia Granswed Baat (M) till Karin Wanngård (S) om att satsa på Skärholmen och hela Stockholm
-
36
Interpellation av Johan Nilsson (M) till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) om den rödgröna majoritetens avsikter med ett nytt bostadsområde på mässområdet i Älvsjö
-
39
Interpellation av Jan Jönsson (L) till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) om de högerextrema slagsmålsklubbarna
-
Dennis Wedin (M) har i kommunfullmäktige väckt en motion där han föreslår att kommunstyrelsen i samverkan med berörda nämnder samt Stockholms Hamn AB ska ta fram förslag på platser i staden där det är lämpligt att anlägga badplatser.
Motionären föreslår även att en badgeneral inrättas med syftet att förenkla tillståndsprocesser och aktivt arbeta för att fler badplatser etableras i staden.Bilagor
-
513kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
Kristin Jacobsson (C) har skrivit en motion till kommunfullmäktige med ett antal förslag som hon anser att kommunfullmäktige ska anta. I motionen föreslår hon att Stockholms stad ska undersöka möjligheterna att över huvudmannaskapet för Kompotten. Hon föreslår även att Stockholm ska verka för införandet av en nationell samordningsfunktion mellan kommuner för att erbjuda boende till våldsutsatta i hela landet. Vidare föreslår hon att Stockholms stad ska verka för att fler kommuner ingår i Kompotten.
Kommunnätverket Kompotten är en överenskommelse om samverkan mellan kommuner kring stöd vid byte av bostadsort för personer som utsatts för våld av närstående. Socialstyrelsen har i uppdrag att under perioden 2022–2025 bidra till samordning och utveckling av Kompotten i nära dialog med nätverkets styrgrupp.Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon och Anders Edin (båda SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige i vilken de anser att Stockholms stad bör avbryta detaljplanearbetet för fastigheten Mariehamn 1, återta fastigheten i egen regi samt utreda hur fastigheten kan renoveras för att åter husera dagligvaruhandel och samhällsservice.
Bilagor
-
247kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon och Anders Edin (båda SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige om att exploateringsnämnden ska ta ställning till om tomträttsinnehavaren till fastigheten Lillsjönäs 2, Lillsjönäs gård, har brustit i sina åtaganden avseende tomträttsavtalet och att staden eventuellt ska återta tomträtten.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
614kb Ladda ner dokument
-
-
Ashna Ibrahim (C) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att en ekodukt eller sociodukt som förbinder östra Älvsjöskogen med västra Älvsjöskogen ska byggas över stambanan. Detta för att stärka de ekologiska värdena i skogen och för att möjliggöra tillgång till skogen.
Västra stambanan utgör en barriär. Kopplingar över och under stambanan som stärker sociala och ekologiska samband är möjliga åtgärder i enlighet med stadens strategiska planering. En sociodukt på aktuell plats har beräknats till 240 miljoner kronor.Bilagor
-
535kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Jonas Naddebo (C) har väckt en motion i kommunfullmäktige där han föreslår en permanent sommaruteservering på Stadshusets borgargård.
Under Stadshusets jubileumsvecka iordningställdes tillfälligt en uteservering på borgargården och motionären menar att denna bidrog till att levandegöra och aktivera borgargården och blev ett bra tillskott för såväl restauratörerna som allmänheten.Bilagor
-
41kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Dennis Wedin (M) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionären föreslår att kommunfullmäktige ska uppdra åt trafiknämnden att dels möjliggöra för permanenta uteserveringar kopplat till Hötorgshallen, dels se över vilka fler torg där restaurangverksamheten kan ges större plats och bättre förutsättningar.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon m.fl. (alla SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige där de refererar till ett uppdrag i budget 2023 avseende stadens arrendeavtal med Swedavia och framtiden för Bromma flygplats.
I motionen föreslås att:
Kommunfullmäktige ges i uppdrag att inte avsluta det kommunala markavtalet för Bromma flygplats i förtid.
Kommunfullmäktige ges i uppdrag att inte höja arrendet för det kommunala markavtalet.
Kommunfullmäktige ställer sig bakom inriktningen att arbeta för att behålla Bromma flygplats.Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon m.fl. (alla SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige där de anför att bristen på hyresrätter försvårar rekryteringen av poliser och anställda inom kritiska välfärdsyrken, och att en trygg bostadssituation för dessa yrkesgrupper är nödvändig för att de ska kunna fokusera på sitt arbete och bidra till stadens utveckling. Mot denna bakgrund föreslås att förtur införs till hyresrätter i den kommunala bostadskön för dessa yrkesgrupper.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Jonas Naddebo och Claes Nyberg (båda C) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att staden ska införa ett gemensamt system för skolval där familjer kan söka till alla skolor, inklusive friskolor, vid samma tillfälle inom en angiven period.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Linnéa Vinge och Gabriel Kroon (båda SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna framför att staden bör verka för en stärkt polisiär närvaro vid skolor, som en del i det brottsförebyggande arbetet. I motionen föreslås att kommunfullmäktige ger berörda nämnder i uppdrag att införa kostnadsfria luncher för blåljuspersonal på Stockholms stads skolor samt tar fram ett system för att kompensera skolorna för de eventuella merkostnader som detta kan innebära.
Bilagor
-
Dennis Wedin och Torbjörn Erbe (båda M) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna föreslår att uppdra åt trafiknämnden att redovisa en konsekvensanalys av hur stängningar av några av stadens tunnlar påverkar trafiksituationen för biltrafiken samt att uppdra åt trafiknämnden att återkomma med en fördjupad utredning om hur trafiken i Söderledstunneln kan öppnas upp.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen framhålls att många migranter frivilligt vill återvandra. Motionären föreslår därför att ge berörda nämnder i uppdrag att vara en aktiv part med ambitionen att delta i gemensamma projekt med Migrationsverket kring frivillig återvandring.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-