Möte 2023-11-27
-
2
Interpellation av Jan Jönsson (L) till social- och trygghetsborgarrådet Alexander Ojanne (S) angående uppföljningen av omhändertagna och placerade barns betyg
-
5
Interpellation av Dennis Wedin (M) till stadsbyggnads- och idrottsborgarrådet Jan Valeskog (S) om småhus i Stockholms stad
-
9
Interpellation av Jan Jönsson (L) till social- och trygghetsborgarrådet Alexander Ojanne (S) angående bristande samverkan mellan skolan, socialtjänsten och polisen i Skärholmen
-
11
Interpellation av Jan Jönsson och Isabel Smedberg-Palmqvist (båda L) till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) om förebyggande arbete för att bekämpa högerextrema ”active clubs” i Stockholms stad
-
12
Interpellation av Jan Jönsson och Isabel Smedberg-Palmqvist (båda L) till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) om arbetet mot antisemitism i Stockholms stad
-
13
Frågestund
-
14
Mötet öppnas
-
15
Närvaro
-
16
Justering
-
17
Anmälningsärenden till kommunfullmäktige år 2023
-
Ärendet delas ut på sammanträdet.
-
Kommunfullmäktige har tagit fram ärendet Uppföljning av budget 2023 - Tertialrapport 2 med delårsbokslut per den 31 augusti i enlighet med kommunallagen (2017:725) 11 kap. 16 § samt lagen (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning 13 kap. 1 §.
I ärendet redogörs för stadsledningskontorets analys, synpunkter och förslag utifrån granskning och uppföljning av nämndernas och bolagsstyrelsernas tertialrapporter. Utifrån uppföljningen har stadsledningskontoret bedömt måluppfyllelsen för helåret, för kommunfullmäktiges respektive mål, vilka redovisas i ärendet.
Stadsledningskontoret bedömer att staden under år 2023 kommer uppnå kommunfullmäktiges tre inriktningsmål helt. Även för bolagskoncernen Stockholms Stadshus AB görs bedömningen att de tre inriktningsmålen kommer att uppnås helt under 2023.
Några nämnder uppmanas att höja ambitionen och vidta åtgärder, bland annat gällande kostnadsökningar i stora projekt.Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
496kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
338kb Ladda ner dokument
-
20kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
891kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholm Vatten AB:s styrelse har lämnat förslag till en ny taxa för vatten och avlopp som föreslås gälla från och med den 1 januari 2024.
Styrelsen förutser stora kostnadsökningar som i huvudsak är relaterad till de investeringar som krävs för att säkerställa framtida kapacitet, kvalitet och effektivitet samt att kunna möta höjda miljö- och hanteringskrav. Höjd upplåningsränta bidrar till de ökade kapitalkostnaderna.
Styrelsen föreslår att brukningsavgifterna höjs med 25 procent och anslutningsavgifterna med i genomsnitt 14 procent, dock med variation mellan de ingående delarna. Förslaget innebär ett beräknat överskott om 4 mnkr 2024. Bolagets ackumulerade underskott föreslås balanseras av större positiva resultat från 2025 och framåt.Bilagor
-
918kb Ladda ner dokument
-
578kb Ladda ner dokument
-
-
Avfallsnämndens verksamhet påverkas i hög grad av att ansvaret för insamling av förpackningsavfall övergår till kommunerna den 1 januari 2024. De ekonomiska förutsättningarna för verksamheten är att drift- och kapitalkostnaderna beräknas öka med 352 mnkr, varav cirka 165 mnkr beror på det nya uppdraget att samla in förpackningsavfall. Kommunens kostnader för det nya insamlingsansvaret är tänkt att finansieras av producenterna. Ersättningsmodellen verkar dock till stadens nackdel och ersättningen väntas inte täcka kostnaderna fullt ut.
Avfallsnämnden föreslår att 2024 års taxa för avfall under kommunalt ansvar ska höjas med 24 procent jämfört med 2023. Förslaget innebär att verksamheten 2024 beräknas uppvisa ett överskott om 4 mnkr.Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
503kb Ladda ner dokument
-
-
22
Revidering av taxa för miljö- och hälsoskyddsnämndens verksamhet enligt miljöbalken och livsmedelslagstiftningen samt ny taxa enligt lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg
Miljö- och hälsoskyddsnämnden gör årligen en revision av taxorna för tillsynen som nämnden ansvarar för. De föreslagna revideringarna gäller taxebestämmelserna för miljöbalkstillsyn respektive livsmedelskontroll och syftar till att anpassa bestämmelserna till förändringar i rättsläget samt efter det tillsyns- respektive kontrollbehov som finns baserat på de verksamheter som är baserade i staden. Justeringen av taxenivåerna syftar till att bibehålla en hög intäktskostnadstäckning enligt principen att verksamhetsutövare ska betala tillsynsavgifter som motsvarar den faktiska tidsåtgången. Nämnden föreslår även ny taxa för tillsyn enligt lagen om åtgärder mot förorening från fartyg (LÅFF).
Miljö- och hälsoskyddsnämnden beslutade den 13 juni 2023 om Revidering av taxa för miljö- och hälsoskyddsnämndens verksamhet enligt miljöbalken och livsmedelslagstiftningen samt ny taxa enligt lagen om åtgärder mot förorening från fartyg (dnr KS 2023/768) och har hemställt ärendet till kommunfullmäktige för beslut.
Timtaxan för tillsyn enligt miljöbalken föreslås höjas från 1 300 kr/timme till 1 410 kr/timme, vilket motsvarar en höjning med 8,5 procent. Timtaxan för livsmedelskontroll föreslås höjas från 1 600 kr/timme till 1 720 kr/timme, vilket motsvarar en ökning med 7,5 procent. De föreslagna timtaxehöjningarna beror enbart på kostnadsökningar, främst på grund av lönekostnader, IT och gemensamma kostnader.
Nämnden föreslår även en ny taxa för nämndens tillsyn enligt lagen om åtgärder mot förorening från fartyg (LÅFF). Bakgrunden till förslaget är att kommuner sedan 1 maj 2023 är utpekade som tillsynsansvariga enligt LÅFF vad gäller fritidsbåtshamnar. Nämnden bedömer att tillsynsansvaret faller på nämnden och föreslår därför att taxa för denna tillsyn antas av kommunfullmäktige. Taxan följer uppbyggnaden i nämndens övriga taxor och är kopplad till miljöbalkstaxa vad gäller taxenivå. Det innebär att taxan fram till och med den 31 december 2023 föreslås till 1 300 kr/tim och, i enlighet med den justering av miljöbalkstaxans nivå som föreslås, till 1 410 kr/tim från och med den 1 januari 2024.
Miljö- och hälsoskyddsnämndens förslag till kommunfullmäktige om taxa för nämndens verksamhet enligt miljöbalken m.m. från 1 januari 2024 (beslut den 13 juni 2023) innehöll en mindre felaktighet. Felaktigheten rättades genom ett beslut från miljö- och hälsoskyddsnämnden den 26 september 2023 om att justera sitt tidigare beslut från den 13 juni 2023 genom att taxekoderna 39.5002 och 39.5003 kvarstår i tabell 1:B.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA) genom dotterbolaget Stockholm Vatten AB står inför en omfattande kapacitetsökning av dricksvatten för att klara de mål som arbetats fram inom programmet Stockholms framtida vattenförsörjning (SFV), övergripande programbeskrivning återfinns i bilaga 5. Bland de åtgärder som tagits fram finns investering i en ny huvudvattenledning mellan Jeriko i Källbrink och en ventilkorsning öster om Långsjön.
På sträckan finns idag en befintlig huvudvattenledning byggd år 1958 med både renoveringsbehov och kapacitetsbegränsning.
Kortsiktigt är målet med den planerade nya ledningen att duplicera den befintliga ledningen för att möjliggöra nedstängning och renovering av denna. Därefter är målet att de båda ledningarna ska kunna fungera parallellt och med detta avsevärt öka både kapaciteten och redundansen lokalt i området och i huvudvattennätet i stort.
På grund av renoveringsbehovet och kapacitetsbegränsningen på den befintliga huvudvattenledningen ses färdigställandet av den planerade nya huvudvattenledningen som tidskritiskt. Fördröjning av färdigställandet av den planerade huvudvattenledningen kan innebära risk för allvarliga och systemkritiska konsekvenser för vattenförsörjningen i södra Stockholm. Ledningssträckan är SFV-programmets högst prioriterade ledningssträcka i närtid.Bilagor
-
298kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
818kb Ladda ner dokument
-
-
24
Projekt Anläggande av en 11-spels konstgräsplan, utegym och servicebyggnader på Årstafältet, del av fastigheten Årsta 1:1
Årstafältet ligger inom stadsdelsnämndsområdet Enskede-Årsta-Vantör. På Årstafältet planeras exploatering för cirka 7 000 nya bostäder. På Årstafältets sydvästra del avser detta projekt att anlägga en 11-spelsplan konstgräsplan, utegym samt servicebyggnader.
Projektet väntas färdigställas till det tredje kvartalet 2025.
Idrottsnämnden och fastighetsnämnden bedömer att projektet är nödvändigt för utvecklingen av Årstafältet och det växande Stockholm. Byggnationen bidrar till att uppnå stadens mål om att tillhandahålla idrottsytor till stadens medborgare.Bilagor
-
371kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stads barnombudsmans rapport 2023 beskriver stadens arbete med att säkerställa barns rättigheter enligt FN:s konvention om barnets rättigheter. Rapporten uppmärksammar områden som enligt barnombudsmannen behöver prioriteras och utvecklas, såsom kunskap, styrning och former för barns och ungas inflytande. I rapporten lämnas också en redogörelse för barnombudsmannens arbete under 2022 och 2023.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har till kommunstyrelsen lämnat en framställan med förslag till reviderade riktlinjer för budget- och skuldrådgivning för vidare beslut i kommunfullmäktige. I de reviderade riktlinjerna har dispositionen ändrats och nya avsnitt har lagts till eller förtydligats. Genomgående har även fler läshänvisningar lagts till.
Bilagor
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Trafiknämnden föreslår att cykel- och gångbanorna längs med Drottningholmsvägen breddas på en sträcka mellan Ulvsundaplan och Tranebergsbron. Oreglerade passager i korsningar görs genomgående och utformas för att prioritera fotgängare och cyklister. De höga cykelflödena separeras tydligare från gångtrafiken bland annat genom att cykelbanan får en ny gen sträckning genom Alviksplan.
Nämnden bedömer att den standardhöjning som uppnås på sträckan möjliggör för en ökad andel trafikanter att välja cykel som färdmedel och gör det enklare och säkrare att cykla i Stockholm. Trafiksäkerheten för cyklister och gående kommer att förbättras, i synnerhet på idag olycksdrabbade platser. Nämnden bedömer att byggstart kan ske våren 2024 med ett färdigställande under 2025.Bilagor
-
847kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
28
Program för energibesparande armaturbyte belysning 2024-2029 - Inriktningsbeslut, Program för energibesparande armaturbyte belysning etapp 1 2024-2025 - Genomförandebeslut
Trafiknämnden föreslår att arbetet med energieffektivisering forsätter genom ett nytt program för energibesparande armaturbyte för perioden 2024-2029.
Bilagor
-
264kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
29
Reviderat genomförandebeslut gällande AB Familjebostäders nyproduktion av bostäder och lokaler i fastigheterna Filmen och Lådkameran, Bandhagen
I projektet som föreslås i detta ärende tillför AB Familjebostäder 183 bostäder och fyra lokaler på två fastigheter i Bandhagen till en total investeringsutgift om 596 mnkr. Det är en utökning av tidigare beslutad utgift med 31 mnkr. Projektets lönsamhet minskar med ungefär motsvarande belopp.
Bandhagen är attraktivt och AB Familjebostäder har idag närmare 1 000 bostäder i området. Fastigheterna Filmen och Lådkameran är en del av satsningen Stockholmshus, Stockholms stads satsning på konceptbyggande av bostadshus för att bygga fler hyresrätter snabbt och mer kostnadseffektivt. Filmen och Lådkameran ligger nära varandra och var ursprungligen två enskilda projekt. Inför genomförandet slogs dessa ihop till ett projekt för att uppnå synergieffekter.
Efter beslutet 2021 har kostnaderna för projektet ökat till följd av händelser i omvärlden, marknadsläget samt svåra markförutsättningar med sulfidförorenat berg, som upptäcktes först i samband med sprängning för det garage som ingår i projektet.
Fastigheten Filmen har hunnit färdigställas. Inflyttning för Lådkameran planeras påbörjas i början av 2024. Projektet är att definiera som stort projekt (större än 300 mnkr) enligt kommunfullmäktiges investeringsregler, varför ärendet ska beslutas av kommunfullmäktige.Bilagor
-
271kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
30
Reviderat inriktningsbeslut gällande AB Familjebostäders nyproduktion av bostäder och lokaler i projektet Postgården, Årsta
I projektet Postgården som föreslås i detta ärende bygger AB Familjebostäder cirka 90 bostäder och sju lokaler, varav en förskola, i Årsta till en total projektkostnad om 367 mnkr.
I december 2012 erhöll AB Familjebostäder en markanvisning för projektet Postgården. Detaljplanearbetet påbörjades i april 2013 och i augusti 2014 fattade AB Familjebostäders styrelse beslut om att godkänna inriktningen för projektet. Då benämndes projektet Årstafältet etapp två och omfattade 75 lägenheter till en investeringsutgift om 237 mnkr.
Under detaljplaneprocessen förändrades utformningen av projektet. Postgården 1 innefattar nu nybyggnation av cirka 90 bostäder, vilket är en ökning med 15 lägenheter i jämförelse med tidigare inriktningsbeslut. Det kan konstateras att investeringsutgiften, efter närmare tio år sedan ursprungligt inriktningsbeslut, har ökat med 130 mnkr. Projektet bedöms dock fortfarande kunna genomföras med ett balanserat resultat för bolaget.
AB Familjebostäder ska bidra till uppfyllelse av stadens vision om 140 000 nya bostäder till år 2030. Projektet utgör en del av bolagets mål att tillsammans med de två andra kommunala bostadsbolagen byggstarta minst 3500 bostäder under mandatperioden.
Projektet är att definiera som stort projekt (större än 300 mnkr) enligt kommunfullmäktiges investeringsregler varför ärendet ska beslutas av kommunfullmäktige.Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Karin Ernlund, Svante Linusson och Claes Nyberg (alla C) har väckt en motion i kommunfullmäktige där de föreslår att ett digitaliseringsutskott med ett övergripande ansvar för stadens digitalisering ska inrättas under kommunstyrelsen. Det föreslagna utskottet ska samla frågor och beslut gällande it-leverans till staden, strategier och löpande analys av digitaliseringen inom stadens verksamheter samt utvecklingsfrågor kopplade till stadens egen it-kapacitet.
Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige i vilken han föreslår att kommunfullmäktige ska ges i uppdrag att genomföra en särskild granskning av otrygghet och risker för att barn och unga blir rekryterade till kriminella aktiviteter på stadens fritidsgårdar samt utarbeta former för årlig uppföljning av tryggheten på fritidsgårdar.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
33
Motion om att införa en obligatorisk bakgrundskontroll via belastningsregistret inför anställning inom omsorgen och äldreomsorgen
I sin motion till kommunfullmäktige skriver Anette Hellström (M) att staden i dagsläget begär att få ta del av utdrag från polismyndighetens belastningsregister när det gäller personer som erbjuds anställning, praktik eller uppdrag inom kommunens verksamheter som innefattar arbete med barn. Dessa utdrag görs med stöd av lag (2010:479) om registerkontroll av personal som utför vissa insatser åt barn med funktionshinder.
Motionären menar att samma förfarande ska kunna användas vid rekrytering av medarbetare till äldreomsorgen i egen regi, eller via entreprenad, och att det skulle kunna öka tryggheten för de äldre och för anhöriga samt stärka de äldres situation. Motionären lyfter att äldre personer kan vara i behov av omfattande insatser och de i vissa fall tar emot många olika omsorgsgivare i sitt hem varje dag. Många äldre känner sig därmed otrygga och upplever inte att de har kontroll över vilka personer som kommer hem till dem för att ge stöd. Motionären menar också att äldre som har demens, eller som bor ensamma, är särskilt utsatta.
I sin motion lyfter motionären fram exempel på kommuner som infört en obligatorisk kontroll. Motionären skriver att det även, då det finns särskild tveksamhet i samband med en eventuell anställning, görs bakgrundskontroller i Stockholms stad.
Med ovanstående som bakgrund och argumentation föreslår motionären att kommunfullmäktige ska besluta, att:
Stockholms stad ska verka för att det med stöd av lag införs krav på obligatoriskt registerutdrag från belastningsregistret inför anställning inom omsorgen/äldreomsorgen på hemtjänst, servicehus samt på vård- och omsorgsboenden med flera.
Stockholms stad inför en policy vid rekrytering av personal till äldreomsorgen/omsorgen att ett utdrag från belastningsregistret ska utgöra en bedömningsgrund i likhet med de bedömningar som görs vid anställningar som rör arbete med barn.Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Linnéa Vinge (SD) har inkommit med en motion till kommunfullmäktige i vilken hon anför att en allsidig och bra barnomsorg som anpassas efter barnens och familjens behov är av vikt för barns och familjers välmående men att det trots detta sällan talas om alternativa barnomsorgsformer än förskola. I motionen lyfts att kommunen ska kunna satsa på förskolan utan att konkurrera ut den pedagogiska omsorgen genom att öka attraktiviteten att bedriva pedagogisk omsorg.
Därför föreslår motionären att kommunfullmäktige ger berörda nämnder i uppdrag att upprätta en handlingsplan för att främja familjedaghem för barn.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Linnéa Vinge (SD) att kommunfullmäktige principiellt ska ta ställning mot könsselekterade simbassänger och badtider då detta motverkar jämställdhetsarbetet i staden.
Stockholms stad har sedan 1996 tillhandahållit särskilda öppettider för kvinnor och flickor som inte vill besöka simhallar samtidigt som män.Bilagor
-
38kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
37
Interpellation av Ashna Ibrahim (C) till miljö- och klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) om snödumpning