Möte 2019-05-06
-
1
Justering
-
19
Frågestund
-
20
Sammanträdet öppnas
-
21
Anmälningar
-
22
Närvaro
-
23
Justering
-
Ärendet Årsredovisning 2018 med uppföljning av budget för Stockholms stad innehåller förvaltningsberättelse samt stadsledningskontorets analys, synpunkter och förslag utifrån granskning och uppföljning av nämndernas och bolagsstyrelsernas verksamhetsberättelser. Analysen innefattar måluppfyllelse samt ekonomiska och verksamhetsmässiga resultat. Årsredovisningen innehåller även årsbokslut samt en ekonomisk och finansiell analys av kommunkoncernen där staden och de kommunala bolagen ingår.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
727kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
837kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med ärendet Uppföljning av budget – tertialrapport 2 per den 31 augusti med helårsprognos för 2018, dnr KS 2018/1049, beslutade kommunfullmäktige att kommunstyrelsen skulle förvärva erforderligt antal lagerbolag, inför en eventuellt kommande tomträttsupplåtelse eller överlåtelse av fastigheter från fastighetsnämnden och exploateringsnämnden. Kommunstyrelsen har som en följd av detta beslut förvärvat tretton vilande bolag enligt lista nedan:
-
SKH Slakthusområdet 1 Fastighets AB, org.nummer: 559184-9616
-
SKH Slakthusområdet 2 Fastighets AB, org.nummer: 559184-9624
-
SKH Slakthusområdet 3 Fastighets AB, org.nummer: 559184-9632
-
SKH Slakthusområdet 4 Fastighets AB, org.nummer: 559184-9640
-
SKH Slakthusområdet 5 Fastighets AB, org.nummer: 559184-9657
-
SKH Slakthusområdet 6 Fastighets AB, org.nummer: 559184-9665
-
SKH Slakthusområdet 7 Fastighets AB, org.nummer: 559184-9673
-
SKH Slakthusområdet 8 Fastighets AB, org.nummer: 559184-9798
-
SKH Slakthusområdet 9 Fastighets AB, org.nummer: 559184-9780
-
SKH Slakthusområdet 10 Fastighets AB, org.nummer: 559184-9814
-
SKH Slakthusområdet 11 Fastighets AB, org.nummer: 559184-9806
-
SKH Slakthusområdet 12 Fastighets AB, org.nummer: 559184-9830
-
SKH Slakthusområdet 13 Fastighets AB, org.nummer: 559184-9822
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
28
Överenskommelse om exploatering med försäljning och tomträtt, för bostäder vid kv. Diabilden i Bandhagen med Borätt i Stockholm AB respektive Svenska Hus AB, genomförandebeslut
Projekt Diabilden omfattar fyra nya kvarter med cirka 360 bostäder, gator och parker. Den aktuella exploateringen innebär en förtätning i den här delen av Bandhagen. Bandhagen får också en tydligare och mer stadsmässig entré från Örbyleden. Gångvägen längs Trollesundsvägen blir tryggare och befintliga parker förädlas.
Den nya bebyggelsen ger ett betydande tillskott av bostäder i ett mycket attraktivt och kollektivnära läge. Diabilden är det största av fem detaljplaner som ingår i programmet för Trollesundsvägen. De olika detaljplanerna har kommit olika långt i processen. Exploateringsnämndens förslag till genomförandebeslut för Diabilden innebär att fyra av fem delprojekt gått in i genomförandeskede.
Planeringen av området vid Trollesundsvägen utgår från ett program för Trollesundsvägen som togs fram år 2012. Målet var att skapa bostäder i ett bra kollektivtrafikläge, en tydligare entré till Bandhagen från Örbyleden samt tryggare gatumiljöer.
Projektet möjliggör upprustning av Trollesundsvägen med en ny gång- och cykelbana samt utbyggnad av en park vid Ottekilsvägen och en ny aktivitetsyta inom kv. Diabilden. Omfattande ledningsomläggning ingår i projektet. Genomförandetiden är cirka fyra år mellan 2020 och 2023.
Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden för projektet redovisar positivt nettonuvärde om 62 mnkr. De sammanlagda utgifterna i löpande prisnivå beräknas till cirka 96 mnkr. Projektets täckningsgrad inklusive nedlagda nettoutgifter beräknas uppgå till 157 %.Bilagor
-
736kb Ladda ner dokument
-
29
Överenskommelse om exploatering med tomträtt, för bostäder inom Ordenskapitlet 10, del av Åkeshov 1:1 och del av Oldmästaren 19 i Nockebyhov med AB Familjebostäder - genomförandebeslut
Exploateringsnämnden avser göra investeringar som syftar till genomförande av den fjärde detaljplanen som tagits fram inom programområdet för Västra Nockebyhov, projektet Ordenskapitlet. Detaljplanen möjliggör cirka 95 bostäder varav sex LSS-bostäder. Mark upplåts till AB Familjebostäder med tomträtt.
Exploateringsnämndens sammanlagda utgifter i löpande prisnivå beräknas till cirka 61,8 mnkr. Utgifterna avser främst ny- och ombyggnad av gata inklusive ledningsflyttar och iordningställande av parkmark samt grönkompensationsåtgärder.
Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden redovisar ett negativt nettonuvärde om minus 16 mnkr, motsvarande 189 000 kr per ekvivalent lägenhet. Projektets täckningsgrad beräknas uppgå till 70 procent.
Det aktuella projektet är en del i det program för västra delen av Nockebyhov som stadsbyggnadsnämnden godkände 7 mars 2013. Programmet redovisar ett antal delområden som tillsammans bidrar med en komplettering av cirka 250 nya bostäder. Möjlighet till kommersiella lokaler finns i två hörnlägen i delar av gatuplan. Flerbostadshusen avses uppföras med hyresrätt och marken upplåtas med tomträtt. Som kompensation för ianspråktagande av parkmark planeras olika åtgärder för att stödja ekologiska och rekreativa värden i området. Åtgärderna hanteras gemensamt för de områden som pekats ut för möjlig ny bebyggelse enligt program för västra delen av Nockebyhov. Cirka 18 mnkr har hittills avsatts för detta ändamål inom området, inräknat cirka 4 mnkr i detta beslut.
Projektet är det enda delen i programområdet med hyresrätter. Bedömningen är att det samlade programområdet västra Nockebyhov fortsatt har en god ekonomi, trots att detta delprojekt visar ett underskott, då de tre tidigare delområdena har stora överskott genom intäkter från markförsäljningar.Bilagor
-
742kb Ladda ner dokument
-
Exploateringsnämnden har upprättat förslag till överenskommelse om exploatering med överlåtelse av mark avseende blivande kvarteret Organellen i Hagastaden med Besqab Bostadsmark VIII AB och Besqab Bostadsmark XVIII AB.
Förslaget innehåller nybyggnation av cirka 150 bostäder i flerbostadshus och cirka 700 kvadratmeter kommersiella lokaler i bottenvåningarna. Bolagen avser att upplåta lägenheterna med bostadsrätt.
Den totala preliminära köpeskillingen uppgår till cirka 401 mnkr. Överenskommelsen är villkorad av kommunfullmäktiges godkännande senast den 31 maj 2019.
Bostäderna ger ett viktigt bidrag till stadens bostadsmål, och är också en del av det åtagande som staden gjort inom ramen för 2013 års Stockholmsförhandling om ny tunnelbana. Markförsäljningarna inom Hagastaden är avgörande för finansieringen av överdäckningarna av E4/E20 och Värtabanan. -
31
Markanvisning för projektet Nytorps gärde: bostäder, förskolor idrottshall och lokaler inom fastigheterna Hammarbyhöjden 1:1 och Stenhuvud 4 i Hammarbyhöjden och Kärrtorp.- inriktningsbeslut
Nytorps gärde ingår i programmet Hammarbyhöjden och Björkhagen och utgör en av programmets tre stora utbyggnadsetapper. Markanvisningsförslaget ingår i, och stämmer överens med, planerna i programmet för Hammarbyhöj-den och Björkhagen. Programmet föreslår att stadsdelen kan utvecklas med cirka 2700 bostäder. Inom ramen för detta ärende föreslås att inriktningsbeslut fattas för hela projektet Nytorps gärde. Ärendet omfattar även beslut om markanvisning för 6 av de 10 planerade kvarteren inom projektet.
På Nytorps gärde, som gränsar till stadsdelarna Hammarbyhöjden, Björkhagen och Kärrtorp, föreslås bebyggelse om totalt 615 bostäder, varav 320 bostadsrätter och 295 hyresrätter. Vidare planeras för 3 förskolor, 1 ny idrottshall, 1 ny livsmedelsbutik samt kommersiella lokaler.
Exploateringsnämnden godkände den 10 december 2018 för sin del fortsatt utredning av förutsättningarna för exploatering inom Hammarbyhöjden 1:1, projekt Nytorps gärde. Nämnden har hemställt ärendet till kommunfullmäktige för beslut då investeringsutgifter överstigande 50,0 mnkr enligt regler för ekonomisk förvaltning ska hemställas kommunfullmäktige för beslut.
Investeringsutgifterna bedöms till cirka 512,5 mnkr, varav planeringsutgiften fram till ett kommande genomförandebeslut omfattar cirka 23,0 mnkr.
Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden redovisar ett positivt nettonuvärde om 250,0 mnkr. Täckningsgraden för projektet beräknas uppgå till 159 procent.
Försäljningsinkomster som avser mark beräknas till cirka 674,0 mnkr och reavinsten beräknas uppgå till 664,0 mnkr.Bilagor
-
621kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
430kb Ladda ner dokument
-
32
Ändring av allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms stad gällande alkoholförtäringsförbud i Dalbottenparken
I Stockholms stads lokala ordningsföreskrifter ges kommunen rätt att närmare reglera vad som gäller för att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats. I föreskrifternas 15 § tydliggörs var förtäring av alkohol inte är tillåten. Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har hemställt till kommunfullmäktige om ett utökat alkoholförtäringsförbud i Högdalen till att även innefatta Dalbottenparken.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
33
Försäljning av byggnader, upplåtelser av tomträtter och markanvisningar inom Slakthusområdet i Söderstaden med mera
Enligt visionen för Söderstaden som godkändes av kommunfullmäktige i juni 2010 ska Slakthusområdet bli Stockholms evenemangs- och nöjesknutpunkt och erbjuda nya etableringar med bostäder, handel, kontor och service.
I oktober 2018 godkände exploateringsnämnden, fastighetsnämnden och S:t Erik Markutveckling AB:s styrelse en avsiktsförklaring med Atrium Ljungberg AB (nedan Bolaget) om utveckling av Slakthusområdet. Nämnderna och S:t Erik Markutveckling AB fick därvid i uppdrag att fortsätta förhandlingarna och utarbeta en överenskommelse med Bolaget om överlåtelser, tomträttsupplåtelser och markanvisningar.
Resultatet av förhandlingarna är två aktieöverlåtelseavtal med tillhörande bilagor. Avtalen reglerar ett långsiktigt samarbete för stadsutvecklingen i Slakthusområdet. Avtalen innebär dels försäljning av ett antal befintliga byggnader upplåtna med tomträtt, varav de flesta ska bevaras, dels att markanvisning ges för bostadsändamål med lokaler i bottenvåningarna. Totalt omfattar aktieöverlåtelseavtalen inklusive optioner cirka 200 000 kvadratmeter BTA motsvarande cirka en tredjedel av Slakthusområdet.
I aktieöverlåtelseavtalen ges optioner villkorade av utvecklingens framdrift inom Slakthusområdet för förvärv av befintliga kontorsbyggnader, markanvisningar för bostäder, kontor och gymnasieskola. Även option om att utveckla Stockholms livsmedelscentrum i Larsboda finns med i avtalen. En förutsättning för utvecklingen är att Bolaget tillsammans med de hyresgäster som inte kan eller ska vara kvar i området tar ansvar för goda evakueringslösningar för dem.
De fastigheter som ingår i affären upplåts med tomträtt till ett antal bolag inom staden som därefter säljs till Bolaget. Eftersom affären innefattar tomträtter och byggnader som både exploateringsnämnden och S:t Erik Markutveckling AB förvaltar, regleras försäljningen i två aktieöverlåtelseavtal som är villkorade av varandra. I aktieöverlåtelseavtalen ges optioner villkorade av utvecklingens framdrift inom Slakthusområdet.
Bolagets långsiktiga åtagande kring utvecklingen av området är central varför avtalen mellan nämnderna, S:t Erik Markutveckling AB och Bolaget föreslås ske genom aktieöverlåtelseavtal där det är möjligt att ställa i tid utsträckta krav och villkor.
Försäljningsintäkter är i ett första skede cirka 1,1 miljard kronor. Optioner för byggnader och byggrätter tillkommer där värdet uppskattas till cirka 2,5 miljarder kronor. Det sammanlagda värdet för staden av försäljningsintäkter och upplåtna tomträtter är cirka 3,6 miljarder kronor. Eftersom värdet av överföringen överstiger 50 miljoner kronor, hemställs överföringen mellan fastighetsnämnden och exploateringsnämnden till kommunfullmäktige för godkännande.
Förslag till aktieöverlåtelseavtal med tillhörande värdeöverföring godkändes i exploateringsnämnden den 14 februari 2019, i fastighetsnämnden den 19 februari 2019 samt i styrelsen för S:t Erik Markutveckling AB den 26 februari 2019. Atrium Ljungberg AB:s styrelse fattade beslut om att ingå i aktieöverlåtelseavtalen den 25 januari 2019. Ärendet hemställs till kommunfullmäktige för godkännande på grund av värdet i affären för staden, att överföringarna av fastigheterna ska godkännas samt att ärendet är av principiell betydelse.Bilagor
-
34
Arbetsprogram år 2019 för reinvestering av gatuytor med tillhörande anordningar, genomförandebeslut
Trafiknämnden är stadens väghållare av det kommunala vägnätet, som bland annat innefattar 2477 km körbana och 3008 km cykel- och gångbana med tillhörande gatumöbler, skyltar och räcken. Trafiknämnden ansvarar också för stadens torgytor och ca 40 000 gatuträd.
Den 11 juni 2018 togs inriktningsbeslut i kommunfullmäktige gällande reinvesteringsprogram för gatuytor med tillhörande anordningar för åren 2019-2023 till en beräknad investeringskostnad om 550 mnkr. Av dessa medel omfattar arbetsprogrammet för år 2019 åtgärder om 100 mnkr.
Som reinvesteringar betraktas upprustning/utbyte av anläggningar som får oförändrad funktion, men förnyad livslängd. Detta kan till exempel vara utbyte av beläggning såsom asfalt, betongplattor eller utbyte av kantsten, trappor, skräpkorgar, räcken, återplantering av träd och renovering av växtbäddar. Cykelvägar och gångbanor ingår oftast som en integrerad del i upprustning längs trafikleder, huvudgator och lokalgator.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
35
Ändring av parkeringsavgifter för MC och moped klass 1 samt ändring av reducerad avgift för parkering med tillstånd för rörelsehindrad
I syfte att främja trafiksäkerheten eller framkomligheten har en kommun, enligt bestämmelserna i trafikförordningen (1998:1276), vägmärkesförordning (2007:90) eller genom lokala trafikföreskrifter, möjlighet att reglera uppställning av fordon på gatumark till exempel genom att upplåta platser för parkering. Parkeringsplatserna kan vara avgiftsbelagda. Avgifterna regleras i lagen (1957:259) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, m.m. och innebär att staden kan ta ut parkeringsavgifter med syftet att möjliggöra en ökad omsättning på parkeringsplatserna. Nivån på avgifterna för parkering (till exempel besöksparkering och boendeparkering) beslutas av kommunfullmäktige.
Nu gällande parkeringsavgifter fastställdes av kommunfullmäktige i juni 2016 i samband med beslut om Parkeringsstrategi och Plan för gatuparkering (utl. 2016:112, dnr 171-672/2016). Vid detta tillfälle infördes parkeringsavgifter för tvåhjulig motorcykel utan sidovagn och moped klass 1 (fortsättningsvis benämnda MC). I likhet med andra fordon varierar avgifterna genom en indelning av staden i fem olika taxeområden. För parkering i de reserverade MC-parkeringsplatserna, som endast får användas för besöksparkering, fastställdes avgifterna till 5 eller 10 kronor per timme. För boendeparkering varierar avgiften från 10 till 37,50 kronor per dygn eller från 150 till 550 kronor per månad. Vidare beslutades att parkering för rörelsehindrade med särskilt tillstånd skulle avgiftsbeläggas. För att underlätta för de som frekvent parkerar i kommunen med sådant tillstånd beslutades att det skulle vara möjligt att ansöka om att betala en engångsavgift per år. Avgiften fastställdes till 500 kr/år.
Trafiknämnden fick i budget 2019 i uppdrag av kommunfullmäktige att anpassa parkeringsavgifterna för motorcykel till den faktiska yta som dessa fordon upptar på gatan samt att halvera avgiften för de som parkerar med stöd av parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
Trafiknämnden beslutade den 14 februari 2019 att föreslå kommunfullmäktige att avgiften för taxa 11 lämnas oförändrad. Taxa 11 avser de MC-platser i det geografiska område som parkeringsplanens Taxa 1 gäller.Bilagor
-
184kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
-
36
Ändring av allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms stad gällande tillfällig försäljning m.m.
Mot bakgrund av stadens inriktning för trygghets- och säkerhetsarbetet och utifrån framkomlighetsaspekter anser stadsledningskontoret att det är rimligt att genomföra de förändringar som föreslås av Polismyndigheten. Stadsledningskontoret ställer sig positivt även till övriga föreslagna ändringar av de allmänna lokala ordningsföreskrifterna.
Stadsledningskontoret har noterat att Smedsuddsvägen har tagits bort i förteckningen över platser där polistillstånd ska krävas för att bedriva tillfällig försäljning. Detta har inte kommenterats i tjänsteutlåtandet, men kontoret erfar efter samtal med trafikkontoret att motivet är att nämnden ser ett behov av att flytta de foodtrucks som står utefter Rålambshovsleden i syfte att öka framkomligheten där. Trafiknämnden avser att reglera gatan med en lokal trafikföreskrift. Stadsledningskontoret har uppmärksammat några korrekturfel i de föreslagna föreskrifterna. I samråd med trafikkontoret har dessa justerats i den bilagda versionen av de allmänna ordningsföreskrifterna.
Stadsledningskontoret föreslår att kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige godkänner ändringar av de allmänna lokala ordningsföreskrifterna för Stockholms kommun och ändring av bilaga 3 till de allmänna lokala ordningsföreskrifterna i enlighet med trafiknämndens förslag, bilaga 1 och bilaga 2, att gälla från och med att det på kommunens digitala anslagstavla tillkännages att protokollet för de beslutade föreskrifterna har justerats.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
130mb Ladda ner dokument
-
-
Sedan år 2002 finns ett EU-direktiv avseende omgivningsbuller, som har införlivats i svensk lagstiftning genom förordning (2004:675) om omgivningsbuller. Enligt förordningen ska Stockholm och övriga städer med mer än 100 000 invånare ska enligt direktivet ta fram ett åtgärdsprogram för omgivningsbuller baserat på en kommunomfattande bullerkartläggning samt redogörelse för antal människor som är exponerade.
Enligt förordningen ska åtgärdsprogrammet revideras vart femte år, fastställas av kommunfullmäktige och därefter redovisas till Naturvårdsverket, som rapporterar vidare till EU-kommissionen. Eftersom Naturvårdsverkets avrapportering bör ske efter årsskiftet och åtgärdsprogrammet gäller från 2019, är det angeläget att det fastställs så snart som möjligt.
Åtgärdsprogrammet utgör stadens samlade syn på hur omgivningsbuller ska hanteras, och fungerar som ett styrande dokument för de nämnder och förvaltningar som på olika sätt arbetar med omgivningsbuller. Några viktiga styrdokument som ligger till grund för åtgärdsprogrammet är översiktsplanen, miljöprogrammet, framkomlighetsstrategin och stadens vägledning för omgivningsbuller vid bostadsbyggande. Ett centralt underlag för det föreslagna programmet har även varit den senaste kommunomfattande bullerkartläggningen från 2016. Förordningen anger krav på vad som ska ingå i ett åtgärdsprogram, vilket beskrivs i programmets inledande kapitel.
Staden har tidigare tagit fram två åtgärdsprogram för åren 2009-2013 och 2014-2018. Åtgärder som av olika skäl inte genomförts i sin helhet under programperioden och fortfarande är relevanta, har överförts till nu föreslaget program. Åtgärdsprogram 2019-2023 ersätter nuvarande program.
Åtgärdsprogram mot buller 2019-2023
Programmet föreslår ett antal långsiktiga mål som ska uttrycka en målsättning på sikt och stadens syn på vad som är goda ljudmiljöer:
Den ekvivalenta ljudnivån inomhus i bostad ska uppfylla 30 dBA
Den maximala ljudnivån inomhus i bostad ska uppfylla 45 dBA
Den ekvivalenta ljudnivån uttryckt som LDEN ska uppfylla 60 dBA utomhus invid fasad
Alla skol- och förskolegårdar ska ha tillgång till avgränsad yta i utemiljön som uppfyller 55 dBA ekvivalent ljudnivå dagtid
De inre delarna av större rekreationsområden ska uppfylla ekvivalent ljudnivå 45 dBA
I det föreslagna programmet anges vilka behov och åtgärder som behöver prioriteras för att nå stadens mål för god ljudmiljö. Dessa är främst inriktade mot det kommunala vägnätet där staden har rådighet att agera. Genomförande i enlighet med förslaget innebär ett stort steg framåt i arbetet med att begränsa oönskat buller och nå enBilagor
-
189kb Ladda ner dokument
-
24mb Ladda ner dokument
-
-
§ 11
Valärende i kommunfullmäktige