Möte 2021-05-03
-
1
Justering
-
2
Interpellation av Mattias Eriksson (S) till miljö- och klimatborgarrådet Katarina Luhr (MP) om stadens antagna program för lika rättigheter och möjligheter
-
7
Interpellation av Martin Westmont (SD) till skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L) om den socioekonomiska resursfördelningen
-
12
Interpellation av Anna Rantala Bonnier (Fi) till socialborgarrådet Jan Jönsson (L) om upphandlingar av skyddat boende
-
13
Interpellation av Lisa Palm (Fi) till socialborgarrådet Jan Jönsson (L) om psykisk ohälsa hos barn och unga under pandemin
-
14
Interpellation av Jan Valeskog (S) till finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) om varför inte en gång- och cykelbro från Strandvägen till Djurgården påbörjas i enlighet med tidigare utfästelser
-
22
Interpellation av Jan Valeskog (S) till stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) om Brommaplans nödvändiga upprustning samt om den pågående obstruktionen av ombyggnationen av Brommaplansrondellen
-
29
Frågestund
-
30
Mötet öppnas
-
31
Anmälningar
-
32
Närvaro
-
33
Justering
-
34
Valärenden i kommunfullmäktige 2021
-
35
Fastställande av besvarade interpellationer
-
Ärendet ”Årsredovisning 2020 med uppföljning av budget för Stockholms stad” innehåller förvaltningsberättelse samt stadsledningskontorets analys, synpunkter och förslag utifrån granskning och uppföljning av nämndernas och bolagsstyrelsernas verksamhetsberättelser. Analysen innefattar måluppfyllelse samt ekonomiska och verksamhetsmässiga resultat. Årsredovisningen innehåller även årsbokslut samt en ekonomisk och finansiell analys av den kommunala koncernen där staden och de kommunala bolagen ingår.
Inriktningen i stadens arbete i den pågående pandemin har varit att begränsa smittspridning med särskilt fokus på riskgrupper, upprätthålla prioriterade verksamheter samt verka för ökad trygghet genom att förstärka myndigheternas budskap. Prioriterat har också varit att ha beredskap för en eskalerande situation. Staden har arbetat för att anpassa ordinarie verksamheter och uppdrag till rådande läge. Vissa planerade utvecklingsprojekt har därmed försenats medan andra har tillkommit.
Under de extraordinära förhållanden som pandemin innebär har samverkan stärkts, både externt och internt inom staden. Samverkan med regionen har utvecklats, framförallt kring materialförsörjning och analys av ekonomi och verksamhet. Stadens nämnder och bolagsstyrelser har snabbt hittat nya former för samverkan. I juni 2020 fattade kommunstyrelsen beslut om utvärdering av hanteringen av pandemin samt inrättandet av ett utvärderingssekretariat. Utvärderingen har påbörjats och kommer innehålla såväl processutvärdering av stadens hantering som fördjupade analyser, exempelvis inom äldreomsorgen.
Stadsledningskontoret bedömer att den kommunala koncernen, inbegripande både stadens nämnder och bolagsstyrelser, uppfyller ett av kommunfullmäktiges tre inriktningsmål helt och två uppfylls delvis. Den samlade bedömningen är att staden uppfyllt kraven för en god ekonomisk hushållning under år 2020. Nämnderna har god budgethållning och redovisar ett överskott på totalt 839 mnkr, varav 372 mnkr avser stadsdelsnämnderna. Överskottet beror bland annat på den statliga ersättningen för sjuklönekostnader samt ersättningen för pandemirelaterade merkostnader på grund av pandemin. Det är en förutsättning att stadens verksamheter är sparsamma med skattebetalarnas pengar och att givna budgetramar hålls.
Årets resultat för staden uppgår till 4 953 mnkr (2 728 mnkr) där realisationsvinster och försäljning av exploateringsfastigheter utgör den största delen av resultatet, 2 696 mnkr. Den kommunala koncernens resultat uppgår till 5 698 mnkr (3 156 mnkr) efter att koncerninterna mellanhavanden, inklusive utdelning har räknats bort. Koncernen Stockholms Stadshus AB:s samlade resultat uppgår till 1 778 mnkr (2 249 mnkr).
Bilagor
-
487kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
40
Revisionsberättelser över de kommunala nämndernas verksamhet för år 2020 jämte granskningsrapporter avseende bolagen
Enligt 12 kap. 12 § kommunallagen ska revisorerna varje år till fullmäktige lämna en berättelse med redogörelse för resultatet av den revision som avser verksamheten under det föregående budgetåret. Om en anmärkning framställs i revisionsberättelsen ska anledningen anges.
Anmärkningar får riktas mot
nämnder och fullmäktigeberedningar och
de enskilda förtroendevalda i sådana organ.
Revisionsberättelsen ska också innehålla särskilt uttalande om huruvida ansvarsfrihet tillstyrks eller inte. Enligt 5 kap. 24 § kommunallagen ska fullmäktige vid sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser, besluta om ansvarsfrihet ska beviljas eller vägras. Granskningsrapporter från lekmannarevisorer i kommunens aktiebolag ska också fogas till revisionsberättelsen. Revisionsberättelser avseende 2020 års verksamhet för de kommunala nämnderna och styrelserna i detta utlåtande återfinns i bihang 2021:1. Nämndernas årsredovisningar och revisionsberättelser för bolagen förvaras hos registrator vid kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens kansli. De sakkunnigas granskningspromemorior och rapporter som revisionsberättelserna hänvisar till förvaras hos registrator vid kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens kansli och finns tillgängliga elektroniskt vid kommunfullmäktiges sammanträde.
Kommunstyrelsen samt av kommunfullmäktige eller kommunstyrelsen tillsatta kommittéer, beredningar och delegationer
Revisorerna tillstyrker att kommunfullmäktige beviljar ansvarsfrihet för 2020 års verksamhet för kommunstyrelsen samt för kommittéer, beredningar och delegationer tillsatta av kommunfullmäktige eller kommunstyrelsen.
Facknämnder
Revisorerna tillstyrker att kommunfullmäktige beviljar ansvarsfrihet för 2020 års verksamhet för arbetsmarknadsnämnden, avfallsnämnden, exploateringsnämnden, fastighetsnämnden, idrottsnämnden, kulturnämnden, kyrkogårdsnämnden, miljö- och hälsoskyddsnämnden, revisorskollegiet, servicenämnden, rådet till skydd för Stockholms skönhet, socialnämnden, stadsbyggnadsnämnden, trafiknämnden, utbildningsnämnden, valnämnden, äldrenämnden och överförmyndarnämnden.
Stadsdelsnämnder
Revisorerna tillstyrker att kommunfullmäktige beviljar ansvarsfrihet för 2020 års verksamhet för stadsdelsnämnderna Bromma, Enskede-Årsta-Vantör, Farsta, Hägersten-Liljeholmen, Hägersten-Älvsjö, Hässelby-Vällingby, Kungsholmen, Norrmalm, Rinkeby-Kista, Skarpnäck, Skärholmen, Spånga-Tensta, Södermalm, Älvsjö och Östermalm.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
31mb Ladda ner dokument
-
-
41
Ändring av allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms stad inom Farsta stadsdelsnämndsområde för att anlägga hundrastgårdar
Farsta stadsdelsnämnd beslutade den 4 februari 2021 om förslag till ändringar i de allmänna ordningsföreskrifterna för Stockholms kommun och hemställde dessa till kommunfullmäktige för godkännande. Ändringen avser två hundrastgårdar inom stadsdelsnämndsområdet.
Stadens allmänna lokala ordningsföreskrifter anger att hundar ska hållas kopplade på offentlig plats med undantag för de områden där kommunen anordnat hundrastplatser. Det finns två typer av hundrastplatser: hundrastgård och hundrastområde. Den förra avser ett inhägnat rastområde, med gräs- eller grusunderlag och den senare är ett rastområde som inte är inhägnat. Stadens hundrastgårdar är på så vis definierade till antal och placering varför det krävs ett nytt beslut i kommunfullmäktige när en ny hundrastgård anläggs. Dessa hundrastplatser finns angivna på karta i föreskrifternas bilaga 9.
. Hundrastplatser där kopplingstvång inte råder finns angivna på karta i föreskrifternas bilaga 9. Då deras placering finns bestämda i Stockholms allmänna lokala ordningsföreskrifter kan inte nya anläggas utan att kommunfullmäktige beslutar om ändringar i de allmänna lokala ordningsföreskrifterna.
Farsta stadsdelsförvaltning avser att bygga en ny hundrastgård i Sköndal under 2021. Utöver det så finns en hundrastgård i Farsta strand som inte är registrerad i de allmänna lokala ordningsföreskrifterna. Farsta stadsdelsnämnd hemställer därför till kommunfullmäktige att lägga till dessa två hundrastgårdar i bilaga 9 till de lokala ordningsföreskrifterna.Bilagor
-
239kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
42
Markanvisning för bostäder och förskola inom fastigheten Bromsten 9:2 i Bromsten till Sveafastigheter Bostad AB, Åke Sundvall Projekt AB, Bonava Sverige AB och Bromstensgluggen Fastighetsförvaltning AB – projekt Bromstensgluggen
Exploateringsnämnden beslutade den 17 december 2020 att anvisa mark inom fastigheten Bromsten 9:2 för bostäder till Sveafastigheter Bostad AB, Åke Sundvall Projekt AB, Bonava Sverige AB och Bromstensgluggen Fastighetsförvaltning AB samt för förskola till Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB). Exploateringsnämnden godkände också för sin del fortsatt utredning av förutsättningarna för exploatering inom Bromsten 9:2 upp till 19,5 miljoner kronor, inriktningsbeslut för projekt Bromstensgluggen.
Ärendet har hemställts till kommunfullmäktige för beslut, då investeringsutgifterna beräknas överstiga 300 miljoner kronor.
Bilagor
-
334kb Ladda ner dokument
-
S:t Erik Markutveckling AB (nedan STEM) har till uppdrag att pröva förslag till förvärv av fastigheter i syfte att främja stadens långsiktiga bostadsförsörjning. Vidare ska bolaget i samarbete med kommunstyrelsen, exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden fortsätta att söka strategiska utvecklingsprojekt och förvärv för stadens framtida behov.
Mot bakgrund av detta kontaktade exploateringsnämnden STEM i november 2020 med information om att den bebyggda tomträtten Hamburg 3 i Värtahamnen var ute till försäljning och bad STEM att utreda förutsättningarna för ett förvärv. Bolaget konstaterade att ett förvärv bedömdes som realistiskt.
Fastigheten bedöms enligt exploateringsnämnden utgöra en viktig pusselbit i planeringen av stadens stora stadsutvecklingsprojekt Norra Djurgårdsstaden. Den aktuella fastigheten är en del av Värtahamnen och skapar förutsättningar för utvecklandet av bostäder, skola och infrastruktur i området.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
342kb Ladda ner dokument
-
44
Detaljplan för Henriksbergs verksamhetsområde m.m. i stadsdelen Axelsberg, DP 2010-16649-54 (ca 210 lägenheter, lokaler och rehabiliteringsboende)
Detaljplanen syftar till att möjliggöra ca 210 bostäder med delvis bevarande av äldre kulturhistorisk bebyggelse och struktur i Henriksberg samt att utveckla parkstråket längs Mälaren. Förslaget syftar även till att möjliggöra viss fortsatt användning som verksamhetsområde med kontor, hantverk och småskalig handel. Vidare ska allmänhetens tillgång till strandområdet säkras genom ett allmänt parkstråk längs Mälaren. Detaljplanen syftar också till att intilliggande verksamheter, som Eolshälls 4H-gård och Hägerstens Båtklubb inte ska påverkas negativt av den exploatering som detaljplanen möjliggör. Henriksbergs verksamhetsområde, som i stora delar är privatägt, är ett av stadens få äldre småskaliga industriområden och ligger i direkt anslutning till Mälaren och parkmark. Bebyggelseförslaget utgår från ett motiv med enhetligt gestaltade byggnader med träfasad som reser sig som enkla och tydliga volymer i samspel med tre sparade äldre hus. Skalan varierar med lägre bebyggelse mot vattnet och mot omgivande gata och parkrum.
Bilagor
-
647kb Ladda ner dokument
-
1004kb Ladda ner dokument
-
45
Förlängning av åtgärder inom parkeringsverksamheten (avgift motorcykel och moped klass 1) och förändrade avgifter för näringsidkare på offentlig plats med anledning av Coronapandemin
Stockholms stad har alltsedan Coronapandemin bröt ut våren 2020 arbetat på bred front för att minska skadeverkningarna av pandemin. Trafiknämnden har identifierat ett behov av att föreslå fortsatta åtgärder för att minska de ekonomiska skadeverkningarna av den pågående pandemin. Åtgärderna har även positiva effekter på minskad smittspridning.
Nämnden föreslår att upplåtelseavgifter för torghandel och uteserveringar med mera tillfälligt sänks till noll kronor samt att avgiften för parkeringstillstånd för foodtrucks och parkeringsavgiften för MC och moped klass 1 tillfälligt sänks till noll kronor.
Nämndens intäktsbortfall under året beräknas uppgå till cirka 65 mnkr, inkluderat effekten av att dispenser för vårdpersonal att parkera utan avgift fortsatt kommer att medges.
Detta beslut är en fortsättning på tidigare beslutade åtgärder. Beslutet togs ursprungligen på ordförandedelegation av trafiknämndens ordförande Daniel Helldén (MP) och anmäldes till trafiknämnden den 23 april 2020. Den tillfälliga taxeförändringen fastställdes sedan av kommunfullmäktige att gälla till och med 31 augusti 2020. På trafiknämndens sammanträde den 27 augusti 2020 beslutade nämnden att ytterligare förlänga taxeändringen till den 31 december 2020, vilket sedan fastslogs av kommunfullmäktige.Bilagor
-
387kb Ladda ner dokument
-
-
46
Bordlagda motioner
-
47
Nya motioner