Möte 2023-06-19
-
11
Frågestund
-
12
Mötet öppnas
-
13
Närvaro
-
14
Justering
-
15
Anmälningsärenden till kommunfullmäktige
-
Ärendet delas ut på sammanträdet.
-
Ärendet delas ut på sammanträdet.
-
Ärendet delas ut på sammanträdet.
-
I augusti 2018 träffade fastighetsnämnden en överenskommelse om avyttring av fastigheten Stiftelsen 1 på Södermalm. Enligt försäljningsavtalet skulle fastigheten förvärvas med vissa förbehåll om att köparen skulle ha utvecklat fastigheten vid en viss tidpunkt. Om det inte har skett ska köparen erlägga vite.
Ärendet har dock försenats då Trafikverket har överklagat bygglovet med hänvisning till påverkan på Citybanans betongtunnel som går under fastigheten.
Fastighetsnämnden bedömer att projektets försening inte beror på omständigheter som köparen har rådighet över. Mot den bakgrunden menar nämnden att det inte är rimligt att fullfölja avtalets intention avseende tidplan och vitesbestämmelser.
Fastighetsnämnden är fortsatt överens med köparen om grundintentionen med förvärvet. Nämnden har därför träffat en ny överenskommelse om att förlänga tidsfristen där en ny verksamhetsutövare ska vara på plats i fastigheten. Härutöver skärps vitesbeloppet.Bilagor
-
34kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen har beslutat om en ny bestämmelse i förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning (SFS 2023:222) som innebär att en kommun får låta en person som ansökt om eller fått uppehållstillstånd med tillfälligt skydd delta i sfi, om hen saknar sådana grundläggande kunskaper i svenska som utbildningen syftar till att ge. Utbildningen i sfi får erbjudas till en sådan person från och med andra kalenderhalvåret det år hen fyller 18 år. Bestämmelsen börjar gälla den 1 juni 2023.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
21
Detaljplan för del av fastigheten Gjutmästaren 6 i stadsdelen Ulvsunda industriområde (idrott, kontor, handel, hotell samt besöks- och icke störande verksamheter m.m.),Dp 2018-06893-54
Planeringen av Gjutmästaren 6 är första etappen av flera som syftar till att utveckla platsen till en central mötesplats i stadsutvecklings-området Norra Ulvsunda. Detaljplanen möjliggör nya användningar i befintliga byggnader med bland annat idrott och rekreation, detaljhandel, kontor, hotell och icke störande verksamheter. Planen säkerställer även områdets höga kulturhistoriska värden samt flera nya gång- och cykelstråk, en bilkoppling och två nya parker i områdets södra del. Fastigheten ägs av St Eriks Markutveckling AB.
Remissammanställning
Ärendet har initieras av stadsbyggnadsnämnden.Bilagor
-
836kb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
75mb Ladda ner dokument
-
26mb Ladda ner dokument
-
29mb Ladda ner dokument
-
-
22
Detaljplan för del av fastigheten Fatburen 1 Söderhallarna i stadsdelen Södermalm (centrum), Dp 2018-05872-54
Planens syfte är att ändra användningen av Söderhallarna till centrumändamål. Syftet är att förbättra byggnadernas funktion och utveckla mötet mellan byggnaderna och omgivande offentliga rum. De ut- och påbyggnader som föreslås ska gestaltas med stor omsorg och hänsyn till arkitektoniska och kulturhistoriska värden. De kulturhistoriska värdena skyddas och de förändringar som medges ska utföras varsamt. Söderledstunnelns funktion, underhåll, drift och konstruktion säkerställs i planen.
Bilagor
-
753kb Ladda ner dokument
-
24mb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet Bällsta IP, del av fastigheten Riksby 1:3, bland andra syftar till att bygga en ny idrottsplats i anslutning till Bällsta gård och därigenom tillskapa ett idrottscentrum för den västra delen av staden med fokus på friidrott.
Idrottsplatsen i sin helhet ska bland annat innehålla en friidrottshall med läktare, friidrottsanläggning (utomhus) samt en 11-spels konstgräsplan med ispist vintertid med tillhörande omklädningsrum. I detta ärende föreslås att projektet delas upp i etapper, där friidrottshallen och besöksparkeringen är första steget.
Projektet bedöms vara viktigt att genomföra då motsvarande anläggning, speciellt vad avser friidrotten, saknas i västra delarna av staden och innerstaden. Samtidigt har flera risker med projektet identifierats. Det faktum att platsen är ett avrinningsområde pekas ut som en hög riskfaktor och kan verka kostnadsdrivande. Även närheten till flygplatsen noteras som en hög risk i genomförandeskedet.Bilagor
-
584kb Ladda ner dokument
-
-
24
Exploateringsavtal för idrottscenter med inslag av kultur och andra verksamheter inom fastigheten Gjutmästaren 6 i Ulvsunda industriområde med Fastighets AB G-Mästaren, projekt Gjutmästaren 6 etapp 1
Projektet Gjutmästaren 6 etapp 1 avser genomförande av detaljplan för Gjutmästaren 6, Ulvsunda industriområde (Dp 2018-06893-54). Planområdet rymmer bland annat Pripps tidigare industrilokaler. Detaljplaneförslaget möjliggör att fastigheten Gjutmästaren 6 utvecklas till en central mötesplats för idrott med inslag av kultur, kontor, handel, hotell och icke störande verksamheter.
Bilagor
-
25
S:t Erik Markutveckling AB:s ombyggnation av bryggeribyggnad till idrottscentrum inom fastigheten Gjutmästaren 6
Fastighets AB G-mästaren, ett dotterbolag till S:t Erik Markutveckling AB, äger och förvaltar fastigheterna Gjutmästaren 6 och 9 i Ulvsunda industriområde. Fastighets AB G-mästaren förvärvades 2004 i avsikt att utveckla fastigheterna till blandstad enligt intentionerna med Bällsta Hamn och på sikt även Bromma Parkstad när flygtrafiken på Bromma avvecklats.
Under 2017 påbörjade Fastighets AB G-mästaren i samarbete med stadsbyggnads- och exploateringsnämnderna ett planarbete för Bällsta Hamn, där Gjutmästaren 6 och 9 utgör en betydande del. Den nu aktuella detaljplanen möjliggör att Gjutmästaren 6 utvecklas till en central mötesplats för idrott med inslag av kultur, kontor, handel, hotell och icke störande verksamheter i linje med intentionen för stadsutvecklingen i hela Bällsta Hamn.
Idrottscentrumet omfattar cirka 23 500 kvm, vilket motsvarar cirka 21% av byggnadens totala yta, med fyra fullstora idrottshallar, varav en för skolidrott och en med en publikkapacitet på cirka 2 400 personer. Därutöver tillskapas lokaler för brottning, boxning, bordtennis, cricket, dans med mera enligt idrottsförvaltningens önskemål. Anläggningen möter stadens behov av lokaler för idrott såväl i Ulvsunda som angränsande stadsdelar och för vissa idrotter regionalt. Den ersätter anläggningar som idrottsnämnden idag hyr av externa fastighetsägare. Det nya idrottscentret kan även fungera som evakueringshall när staden renoverar andra hallar.
Fastigheten är idag huvudsakligen en industrifastighet. Byggnaderna är uppförda i slutet av 1960-talet och många system har passerat sin tekniska livslängd och kräver underhåll och investeringar, exempelvis sanering av skadliga ämnen i byggnad och mark och förbättrad dagvattenhantering. Dessa åtgärder kommer att genomföras samordnat med idrottsprojektet.
S:t Erik Markutveckling AB har tillsammans med berörda bolag och förvaltningar arbetat fram förslag till hyresavtal för idrottscentrum, ett förslag till program och inriktning för flytt av Stockholm Vatten och Avfalls (SVOA) lager med ett standardiserat hyresavtal samt ett förslag till exploateringsavtal med exploateringsnämnden. Avtalet för idrottscentrumet har en avtalstid om 25 år och preliminärt tillträde den 1 juli 2025. Möjligheterna kring återbruk i samband med utvecklingen av fastigheten är stor, exempelvis kan tegel återbrukas.
Enligt exploateringsavtalet bekostar Fastighets AB G-mästaren merparten av de åtgärder som krävs för att möjliggöra fastighetens omvandling och utveckling. Ansvaret för att genomföra åtgärderna delas mellan exploateringsnämnden och Fastighets AB G-mästaren. Kostnadsansvaret för vägen mellan Bryggerivägen och Masugnsvägen åvilar inte på Fastighets AB G-mästaren.
Den sammanlagda investeringsutgiften för projekten är totalt 902 mnkr i kostnadsläge september 2022 exklusive index.Bilagor
-
380kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
497kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
26
Överenskommelse inför genomförande av exploatering för ny idrottsplats, Bällsta IP, inom fastigheterna Bällsta 1:13 och Bällsta 1:14 samt del av fastigheten Riksby 1:3, projekt Bällsta IP, i Bällsta med fastighetskontoret
Bällsta ligger precis norr om Bromma flygplats i stadsdelen Bromma. Idag är platsen ett stort grönt fält där Bällsta gård ligger.
Projektet att bygga en ny idrottsplats i Bällsta inleddes år 2015 och detaljplaneringen startade år 2017. Detaljplanen antogs av stadsbyggnadsnämnden den 26 maj 2021 och detaljplanen vann laga kraft den 7 juni 2022.
Fastighetsnämnden föreslås bygga idrottsplatsen och hyra ut den till idrottsnämnden för bedrivande av idrottsverksamhet. Idrottsplatsen kommer i den första etappen inrymma en friidrottshall med läktare. I de senare etapperna kommer även en friidrottsanläggning (utomhus) med läktare under tak samt en 11-spels konstgräsplan med ispist vintertid samt tillhörande omklädningsrum att byggas.
Förutom idrottsfunktionerna innehåller projektet ett bevarande av Bällsta gård samt tillhörande trädallé. Allén kommer även kompletteras med en gång- och cykelväg. Härutöver kommer parkmark att anläggas och vissa åtgärder i gator med bland annat nya busshållplatser. Ett dagvattenmagasin kommer byggas för att ta hand om de stora mängderna vatten som samlas i området.
Uppförandet av idrottsplatsen bekostas av fastighetsnämnden. Detta är i enlighet med ett avtal mellan exploateringskontoret och fastighetskontoret.
Exploateringsnämndens lönsamhetskalkyl redovisar ett negativt nettonuvärde om 90 miljoner kronor. Projektets kostnader utgörs främst av investeringarna i allmän platsmark, framtagandet av detaljplan med mera. Anledningen till att lönsamhetskalkylen genererar ett så pass stort ekonomiskt underskott, trots hög grad av kostnadstäckning för själva projektet, beror på att drift- och underhållskostnaderna för allmän platsmark bedöms som utöver det vanliga och att detta ger höga kostnader över lång tid.Bilagor
-
351kb Ladda ner dokument
-
-
Projekt Slussen är ett av stadens viktigaste och mest komplexa investeringsprojekt. Anpassningen av Slussen till vår tids förutsättningar och krav är nödvändig att genomföra för att staden ska kunna fortsätta utvecklas, växa och nå uppsatta bostadsmål. Nya Slussen bidrar till att skapa en attraktiv stad för invånare, besökare och näringsliv med förbättrad effektivitet och framkomlighet för gång- och cykeltrafik. Vidare genomförs investeringar som är nödvändiga för att skydda Mälaren som dricksvattentäkt samt skydda byggnader och infrastruktur runt Mälaren. Den nya anläggningen minskar risken för översvämning och tryggar dricksvatten för omkring två miljoner människor.
Projekt Slussen omfattar nya gator och torg, park, ny bebyggelse över och under mark samt broar mellan Södermalm och Gamla stan. Ovan mark skapas nya byggrätter med möjlighet för till exempel handel, kontor och kultur. På de undre planen finns utrymmen för handel, service, trafikändamål och kollektivtrafik. I Katarinaberget byggs en ny bussterminal. Konstruktioner i vatten omfattar kajer, två nya avbördningskanaler och en kombinerad sluss- och avbördningskanal från Mälaren till Saltsjön. I projektet ingår framtagandet och driftsättningen av en ny reglering av Mälaren.
Projektets omfattning har förändrats över tid på grund av uppdaterade riktlinjer, förändrad kravställning samt tillkommande funktioner och arbete, i vissa fall på grund av ny kännedom om anläggningars status. Vidare har mer robusta lösningar visat sig behövas. Under 2022 har en omfattande översyn och revidering av projektets tidplan genomförts för att säkerställa rätt omfattning och tidsåtgång för kvarvarande arbeten.
Enligt aktuell tidsprognos är bussterminalens driftsättning försenad med cirka två år. Detta främst beroende på ökad kravställning kopplat till säkerhetskoncept, anläggningens komplexitet, logistiska utmaningar samt riskutfall under produktion, exempelvis kvalitetsbrister i utförandet av berg- och betongarbeten. Bussterminalen beräknas i nuläget kunna tas i drift i augusti 2025. Färdigställande av projektets östra delar med överdäckning av Stadsgårdsleden är kopplad till tidpunkt för driftsättning av den nya bussterminalen och en försening av bussterminalen har därmed en direkt påverkan på sluttiden för projektet som helhet.
Enligt gällande miljödom ska den nya regleringsplanen för Mälaren tas i bruk samt övriga tillståndspliktiga arbeten vara färdigställda senast i september 2025. Enligt aktuell tidsprognos kan sluss- och avbördningsanläggningen driftsättas och övriga tillståndspliktiga arbeten färdigställas inom tidsram för miljödomen. Det övergripande trafiksystemet bedöms kunna tas i drift år 2027. Efter år 2027 kommer projektet att pågå ytterligare cirka två år med färdigställande av funktioner som måste samordnas med och anpassas till kommande bebyggelse.
Fördjupad kunskap om projektet, tillkommande funktioner och anläggningsdelar, riskutfall i produktion samt tidsförskjutningar har förändrat den ekonomiska bedömningen av projektet jämfört med genomförandebeslutet 2015. Investeringsutgiften för bussterminalen har ökat väsentligt, och investeringsutgifterna för övriga delar av anläggningen har ökat mer än motsvarande investeringsinkomster. Projektets investeringsutgifter bedöms i januari 2023 till 20 770 mnkr i löpande prisnivå och projektets investeringsinkomster bedöms till 8 140 mnkr i löpande prisnivå. Projektets nettoutgift beräknas till 12 630 mnkr, vilket innebär en avvikelse om 2 479 mnkr, eller 24,4 procent, jämfört med reviderat genomförandebeslut från år 2015. Avvikelsen ligger därmed utanför det gränsvärde för tillåtna avvikelser om 15 procent av investeringens nettoutgift som stadens investeringsregler medger. Därutöver bedöms stadens kostnad för medfinansiering av bussterminalen öka med cirka 1 050 mnkr jämfört med tidigare bedömning.Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
28
Förändrade schabloner grundskola och grundsärskola samt tillfällig förändring av regler för resultatenheter
Skolornas ekonomi är i Stockholm, precis som i övriga landet, hårt ansatt. Ökade kostnader för löner, pensioner, el och mat är några exempel på områden som nu tydligt märks i verksamheten.
Med anledning av de ekonomiska utmaningarna inom skolan föreslås höjningar av schablonerna inom grundskola och grundsärskola (fr.o.m. 1 juli anpassad grundskola) om totalt 102 mnkr. Schablonhöjningen är på helårsbasis 0,94 procent, vilket innebär en höjning av skolpengen för grundskolorna i egen regi med ungefär 1,3 procent innevarande år, då hela schablonhöjningen ska fördelas som peng till skolorna.Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
29
Ändring av allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms kommun gällande hundrastgårdar inom Rinkeby-Kista stadsdelsnämndsområde
Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd har till kommunfullmäktige hemställt förslag till ändringar i de allmänna ordningsföreskrifterna för Stockholms kommun för godkännande. Ändringarna rör nya hundrastplatser i Rinkeby-Kista stadsdelsnämndsområde enligt bilagda kartor.
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
604kb Ladda ner dokument
-
481kb Ladda ner dokument
-
473kb Ladda ner dokument
-
-
Ägarna i Stockholm Exergi Holding AB, Stockholms Stadshus AB och Ankhiale Bidco AB, har enats om att bestämmelsen enligt punkt 7.1 (xii) i konsortialavtalet inte är ändamålsenlig och avtalar genom detta Tillägg nr 2 om en ändrad lydelse för denna bestämmelse.
Förändring i lydelse av punkten i konsortialavtalet kommer att göra det möjligt för styrelsen att delegera frågan gällande beslut rörande lön eller annan ersättning eller pensionsförmåner för i värmekoncernen anställda som är direkt underställda VD till ersättningsutskottet.Bilagor
-
28kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
31
Aktieägartillskott från Stockholm Vatten AB till intressebolaget Sydvästra stockholmsregionens va-verks aktiebolag (SYVAB)
Sydvästra stockholmsregionens va-verks aktiebolag (SYVAB) har idag ett mycket lågt eget kapital. Det gör bolaget skört för kraftiga och plötsliga kostnadsökningar samt medför svårighet att kunna hålla avgiften på en jämn nivå mellan åren.
Genom att tillföra bolaget ett aktieägartillskott ökas det egna kapitalet och bolaget kan då balansera ett sämre års resultat på ett enklare sätt än att upprätta kontrollbalansräkning eller att tilläggsfakturera en högre avgift till ägarna vilket annars skulle bli följderna.
Förslaget innebär att aktieägarna ingår ett avtal om aktieägartillskott för att tillföra SYVAB ett ovillkorat aktieägartillskott.Bilagor
-
28kb Ladda ner dokument
-
501kb Ladda ner dokument
-
-
32
Reviderat genomförandebeslut avseende Skolfastigheter i Stockholm AB:s ny- och ombyggnation av Vällingbyskolan
Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) och utbildningsnämnden föreslår en ny- och ombyggnation av Vällingbyskolan. I samband med ett omfattande underhållsbehov och avveckling av tillfälliga lokaler föreslås en utökning av antalet elevplatser, då det idag råder brist på högstadieplatser i Hässelby-Vällingby.
Projektets kostnader har sedan genomförandebeslut i SISAB:s styrelse och i utbildningsnämnden 2021 ökat med totalt 142 mnkr. Ökningen motsvaras dels av indexuppräkningar om 60 mnkr och dels av övriga kostnadsökningar om 82 mnkr, där merparten omfattas av ökade entreprenadkostnader. Kostnadsökningen fördelas lika mellan nyproduktionen och upprustningen.
SISAB och utbildningsnämnden har utvärderat projektet i relation till övriga alternativ som utretts för att säkerställa behovet av högstadieplatser i området. Bedömningen är att de platser som kan tillskapas i närliggande skolor inte är tillräckligt. Det finns även behov av kapacitetsökning i Vällingbyskolan. Att utöka Vällingbyskolan inom den befintliga tomträtten uppfattas som en effektiv lokalplanering då skolan dessutom har en strategiskt god placering för högstadieplatser samt även är ett bra alternativ för fler platser i anpassad grundskola.
Projektet är i dagsläget pausat då SISAB och utbildningsnämnden granskat projektet med anledning av rådande kostnadsutveckling. Förseningen uppgår till drygt ett år och beräknat datum för färdigställande är första kvartalet 2028.
Det rådande omvärldsläget med ökande byggkostnader, inflation och det ekonomiska läget kräver noggrann styrning och prioritering av stadens investeringsprojekt. Koncernledningen och stadsledningskontoret följer löpande stadens investeringar samt bistår bolag och förvaltningar med stöd i prioriteringar i tid och omfattning, samt kontinuerlig behovsprövning.
Koncernledningen och stadsledningskontoret anser utifrån en samlad bedömning att projektet om- och tillbyggnation av Vällingbyskolan ska slutföras enligt ursprunglig omfattning och ny kostnadsprognos.Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
33
Reviderat genomförandebeslut avseende Skolfastigheter i Stockholm AB:s om- och nybyggnation av Hästhagsskolan, kv. Vendelsö, Farsta
Projektet med att bygga om och till Hästhagsskolan initierades av behovet av nya elevplatser i Farsta stadsdelsnämndsområde. Skolan ska i samband med ombyggnationen utökas från årskurs F-6 till F-9 och kommer efter genomfört projekt ha en kapacitet om 900 elevplatser. Projektet omfattar två nya byggnader, en tillbyggnad samt att befintliga byggnader kommer att renoveras och byggas om.
Sedan genomförandebeslutet i bolagets styrelse 2019 har projektets kostnader ökat med 105,6 mnkr till totalt 448 mnkr. Ökningen motsvaras framförallt av den generellt högre prisnivån i byggsektorn där kostnader för el och VVS ökat mer än andra byggmaterialgrupper.
Besparingsåtgärder har utretts och vidtagits under projektets gång och alternativ till detta projekt för att säkerställa behovet av högstadieplatser i Farsta stadsdelsnämndsområde har utvärderats. I jämförelse med dessa är om- och nybyggnationen av Hästhagsskolan det mer kostnadseffektiva alternativet.
Sedan produktionsstart i augusti 2021 har cirka 261 mnkr upparbetats fram till mars 2023. Projektets tidplan är förskjutet ett halvår, vilket beror på en utdragen upphandlingsprocess med överklaganden och mer omfattande sprängningsarbeten än beräknat. Nytt färdigställande beräknas bli höstterminen 2024.
Det rådande omvärldsläget med ökande byggkostnader, inflation och det ekonomiska läget kräver noggrann styrning och prioritering av stadens investeringsprojekt. Koncernledningen och stadsledningskontoret följer löpande stadens investeringar samt bistår bolag och förvaltningar med stöd i prioriteringar i tid och omfattning, samt kontinuerlig behovsprövning.
Utifrån en samlad bedömning anser koncernledningen och stadsledningskontoret att projektet ska slutföras enligt i genomförandebeslutet föreslagen omfattning och med ny kostnadsprognos.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Äldrenämnden fick i budget 2022 i uppdrag att i samråd med stadsdelsnämnderna ta fram funktionsbeskrivningar för specifika funktioner inom äldreomsorgen. Mot bakgrund av detta har äldrenämnden i samråd med stadsdelsnämnderna tagit fram funktionsbeskrivningar för funktionerna anhörigkonsulent, dietist, fixartjänst och digital stödjare. Genom funktionsbeskrivningarna blir det tydligare för invånarna vilket utbud av tjänster som finns att tillgå inom äldreomsorgen.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
35
Reviderade riktlinjer för handläggning av ärenden gällande vuxna med missbruks- och beroendeproblem
Socialnämnden har till kommunfullmäktige lämnat en framställan med förslag till reviderade riktlinjer för handläggning av ärenden gällande vuxna med missbruks- och beroendeproblem för vidare beslut i kommunfullmäktige. I de reviderade riktlinjerna har dispositionen ändrats, texterna uppdaterats och nya avsnitt lagts till för att riktlinjerna ska vara förenliga med lagstiftningen och förtydliga handläggningsförfarandet.
Bilagor
-
313kb Ladda ner dokument
-
-
36
Beslut om särskilt individanpassad stödinsats för att underlätta arbete eller studier enligt 4 kap. 2 § socialtjänstlagen (2001:453) – Riktlinjer för särskilt individanpassad stödinsats för att underlätta arbete eller studier
Kommunfullmäktige antog den 14 juni 2021 Stockholm stads strategi för arbetsmarknadsinsatser. Där framgår att målgrupper inom socialtjänsten som inte har försörjningsstöd men har kontakt med enheter inom stadens stadsdelsnämnder, såsom socialpsykiatrin och inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning, kan ta del av stadens arbetsmarknadsinsatser under vissa förutsättningar. En av dessa förutsättningar är att biståndsbeslut har fattats om insats enligt socialtjänstlagen (SoL).
Socialnämnden har i en framställan föreslagit en särskilt individanpassad stödinsats (arbetslivsinriktat stöd) för att underlätta arbete eller studier som ska föregås av biståndsbeslut.
Socialnämnden föreslår att kommunfullmäktige beslutar att särskilt individanpassad stödinsats för att underlätta arbete eller studier ska föregås av ett biståndsbeslut enligt 4 kap. 2 § (SoL) för personer med insatser inom socialpsykiatrin samt för de som tillhör LSS personkrets 1 och 2 och att förändringen ska träda ikraft 1 juli 2023.Bilagor
-
271kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
-
37
Ekonomiskt stöd till barnfamiljer med rätt till tidsbegränsat förstärkt tilläggsbidrag inom bostadsbidraget
Mot bakgrund av det ekonomiska läget med stigande allmän prisnivå och kraftigt ökade levnadsomkostnader för många hushåll har riksdagen tidigare infört ett tidsbegränsat tilläggsbidrag inom bostadsbidraget riktat till barnfamiljer med låga inkomster. Denna insats föreslås förlängas och höjas i samband med vårändringsbudgeten 2023.
Barnfamiljer med små ekonomiska marginaler, som de som uppbär försörjningsstöd, är särskilt utsatta när levnadsomkostnaderna ökar.
I detta ärende föreslås att barnfamiljer som har rätt till det föreslagna tidsbegränsade förstärkta tilläggsbidraget inom bostadsbidraget får avräkna tilläggsbidraget vid beräkning av ekonomiskt bistånd vid en prövning enligt 4 kap. 2 § socialtjänstlagen (SoL) under förutsättning att riksdagen fattar beslut i enlighet med regeringens förslag.Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
Karin Ernlund och Jonas Naddebo (båda C) framför i en motion till kommunfullmäktige att det råder en stor bostadsbrist i Stockholm och att de stora trafiklederna och spårområdena utgör stora sår i Stockholms stadsbild och föreslår därför en överdäckningstrategi. De framför också att det finns ny ingenjörsteknik som gör att överdäckning inte behöver vara alltför dyrt, svårt och komplicerat.
I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att berörda nämnder ges i uppdrag att ta fram en överdäckningsstrategi för att skapa nya stadsdelar och grönområden, att utreda nya finansieringsmodeller som involverar stadsutvecklare och fastighetsägare samt att genomföra överdäckning och stadsutveckling över spårområdet vid Klarastrandsleden samt över Nynäsvägen.Bilagor
-
188kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige anför Karin Ernlund (C) att skidklubbarna är en viktig del av Stockholms idrottsrörelse och spåret i Ågesta är en av få motions- och träningsanläggningar för längdåkare. Möjligheten att erbjuda längdskidåkning i en storstad är unik och bidrar till att stärka Stockholm som både idrottsstad och vinterstad. En förlängning av spåret skulle öka nyttjandet och göra att fler kan åka samtidigt. Motionären föreslår därför att idrottsnämnden får i uppdrag att förlänga konstsnöspåret till Ågesta till 5,0 kilometer.
Bilagor
-
53kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
Peter Wallmark (-) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att utreda möjligheten att flytta Nobel Center till Långholmens östra udde för att inte konkurrera med utrymmet med busstrafiken från Nacka och Värmdö, samt för säkerställa tillgängligheten och kapaciteten över tid för både busstrafiken och Nobel Center.
Bilagor
-
26kb Ladda ner dokument
-