Möte 2023-12-11
-
9
Interpellation av Jan Jönsson (L) till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) om arbetet mot antisemitism i Stockholms stad
-
12
Frågestund
-
13
Mötet öppnas
-
14
Närvaro
-
15
Justering
-
16
Anmälningsärenden till kommunfullmäktige år 2023
-
17
Valärenden i kommunfullmäktige 2023
-
Enligt kommunallagen väljer kommunfullmäktige bland annat ledamöter och ersättare i nämnder. Bestämmelser om valbarhet, uppdragets upphörande och ledighet från anställning m.m. finns i 4 kap. kommunallagen. Till ledamöter och ersättare i avfallsnämnden rekommenderas att välja de som avser väljas till bolagsstyrelse i Stockholm Vatten-koncernen.
Stockholms stad ska utse styrelseledamöter/suppleanter och lekmannarevisorer/ lekmannarevisorssuppleanter i ett antal stiftelser. Till vissa av stiftelserna ska auktoriserade revisorer utses. För att vara valbar som ledamot eller suppleant i en stiftelses styrelse måste man vara myndig.
Ledamöter och ersättare till Eva Bonniers stiftelse väljs enligt stadgarna för fem år.
Till lekmannarevisor/lekmannarevisorssuppleant i stiftelser ska väljas någon av de förtroendevalda revisorer som valts för granskning av kommunstyrelsens och övriga nämnders verksamhet enligt kommunallagen 10 kap. 6 §.
Vid ledamots frånvaro ska ersättarna inträda i följande ordning:
För ledamot tillhörande nedanstående parti
inträder ersättarna i nedan angiven partiordning:
S
S, V, MP, C, L, M, KD, SD
V
V, S, MP, L, C, M, KD, SD
MP
MP, V, S, L, C, M, KD, SD
M
M, L, C, KD, SD, S, V, MP
L
L, M, C, KD, MP, S, V, SD
C
C, L, M, KD, MP, S, V, SD
KD
KD, M, L, C, SD, S, MP, V
SD
SD, KD, M, C, L, S, MP, V
Om det finns mer än en ersättare från samma parti, inträder de i den ordning de upptagits i valberedningens förslag.
Valberedningen lägger fram namnförslag till kommunfullmäktige. -
Stockholms stad tar emot ett stort antal gymnasieelever från andra kommuner och får kostnadsersättning för dessa enligt prislistan för nationella program inom samverkansområdet inom Stockholms län. Programpriserna för gymnasiet ses över årligen efter dialog med kommunledningarna i Stockholms län. Kommunförbundet Storsthlms styrelse har beslutat att rekommendera en prislista för 2024 som baseras på en genomsnittlig ökning med 3,4 procent för programpriser och strukturtillägg.
Bilagor
-
34kb Ladda ner dokument
-
388kb Ladda ner dokument
-
-
20
Exploateringsavtal, för bostäder m.m. inom fastigheterna Yxan 4, Södermalm 2:8 och Södermalm 3:1 inom Södermalm, projekt Yxan 4 Norra Högalid med Stiftelsen Borgerskapets Enkehus och Gubbhus
Projektet Yxan 4 Norra Högalid avser genomförande av Detaljplan för fastigheten Yxan 4 med flera i stadsdelen Södermalm. Detaljplanen möjliggör cirka 250 bostäder, varav cirka 120 seniorbostäder och cirka 70 vårdbostäder samt verksamhetslokaler om cirka 2 000 kvadratmeter ljus BTA. Planområdet utgörs i huvudsak av privat kvartersmark. Detaljplanen omfattar även allmän platsmark inom Södermalm 2:8 och Södermalm 3:1 där Högalidsgatan, Heleneborgsgatan och Varvsgatan byggs om och anpassas.
Ägare till kvartersmarken är Stiftelsen Borgerskapets Enkehus och Gubbhus. Exploateringsnämnden har tillsammans med stiftelsen tagit fram ett exploateringsavtal (bilaga). Exploateringsavtalet reglerar att staden genomför detaljplanen i de delar som avser allmänna anläggningar. Stiftelsen ersätter staden för genomförandet. Exploateringsavtalet reglerar även ersättning för servitut avseende byggnadsdelar och balkonger över stadens mark. Exploateringsavtalet är villkorat av att kommunfullmäktige senast den 31 december 2023 godkänner genomförandebeslutet.
Projektutgifterna beräknas uppgå till cirka 78,1 miljoner kronor och projektinkomsterna till cirka 80,2 miljoner kronor. Lönsamhetskalkylen redovisar ett positivt nettonuvärde om 3 miljoner kronor och täckningsgraden inklusive nedlagda nettoutgifter beräknas uppgå till 103 procent.Bilagor
-
380kb Ladda ner dokument
-
545kb Ladda ner dokument
-
-
21
Överenskommelse om exploatering med försäljning och tomträttsupplåtelse för bostäder, centrumändamål och kyrkoverksamhet inom projekt Västra Hagsätra, fokus Hagsätra-Rågsved
Projektet Västra Hagsätra utgör en del av den första etappen av Fokus Hagsätra-Rågsved och är det första projektet inom Fokus Hagsätra-Rågsved som arbetat särskilt med socialt värdeskapande genom kravställning på byggaktörer och analysmodellen för socialt värdeskapande (SVA). Planförslaget innebär komplettering av befintlig stadsstruktur i centrala Hagsätra med cirka 470 bostäder, centrumverksamhet, förskola och kyrka.
Exploateringsnämnden fattade ett inriktningsbeslut för projektet år 2017 och ett reviderat inriktningsbeslut år 2018. Vid det reviderade inriktningsbeslutet redovisades en projektekonomi i balans.
Exploateringsnämnden har tillsammans med byggaktörerna tagit fram överenskommelser om exploatering som reglerar marköverlåtelser respektive tomträttsupplåtelser och ansvarsfördelning i genomförandet av projektet. Till respektive överenskommelse biläggs projektmål som tagits fram under planprocessen enligt modellen för socialt värdeskapande analys. Projektmålen är konkreta åtgärder som respektive part förbinder sig att genomföra.
Exploateringsnämndens investeringar utgörs främst av ombyggnad av gator inklusive ledningsflyttar samt parkinvesteringar. Projektutgifterna beräknas uppgå till cirka 175,1 miljoner kronor. De ej aktiverbara utgifterna beräknas uppgå till 3,3 miljoner kronor. Projektinkomsterna beräknas uppgå till cirka 2,2 miljoner kronor, försäljningsinkomsten till 71,6 miljoner kronor och reavinsten till 70,2 miljoner kronor. Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden redovisar ett negativt nettonuvärde om minus 38 miljoner kronor. Täckningsgraden inklusive nedlagda nettoutgifter beräknas uppgå till 69 procent.Bilagor
-
639kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 1 § i lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH) ska kommuner vidta de förberedelser som behövs för verksamheten under höjd beredskap (beredskapsförberedelser). Stockholms Stadshus AB och övriga bolag i bolagskoncernen omfattas inte direkt av LEH och det finns inte heller någon generell lagstiftning som möjliggör att de beslutsvägar och beslutsprocesser som gäller för bolagen kan åsidosättas. Stockholms Stadshus AB och övriga bolag har även i händelse av höjd beredskap att tillämpa framför allt aktiebolagslagens regler om de olika bolagsorganens uppgifter och befogenheter.
Hur central styrning av dotterbolagen kan hanteras vid höjd beredskap har därför utretts av Stockholms Stadshus AB i samarbete med juridiska avdelningen och säkerhetsavdelningen på stadsledningskontoret.
Utredningen har resulterat i att ett särskilt ägardirektiv tagits fram för höjd beredskap, se bilaga. Det övergripande syftet är att i händelse av höjd beredskap möjliggöra en kraftsamling av stadens samlade resurser och använda stadens resurser där de bäst behövs, i syfte att värna liv och hälsa, upprätthålla de viktigaste samhällsfunktionerna och upprätthålla nödvändig försörjning. Även förenklad beslutsordning vid brådskande beslut hanteras i ägardirektivet.
Ägardirektivet föreslås antas av kommunfullmäktige som även föreslås ge berörda bolag i uppdrag att anta ägardirektivet på respektive bolags stämma.Bilagor
-
45kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
-
Målet med den övergripande samverkansöverenskommelsen mellan Stockholms stad och Polisregion Stockholm är att stockholmarnas trygghet ska öka och att den faktiska brottsligheten ska minska. Otrygghet kopplat till brottslighet varierar utifrån flera faktorer som exempelvis ålder, kön och var i staden man bor. Ett effektivt brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete innebär både kortsiktiga och långsiktiga åtgärder som riktas till stadens invånare och den fysiska miljön.
Ett antal prioriterade utmaningar lyfts fram i en bilaga till överenskommelsen där samverkan är särskilt påkallad på såväl lokal som central nivå. Att förebygga att barn och unga involveras i gängkriminalitet är utifrån rådande läge med ökat antal skjutningar och sprängningar en central fråga för staden.
Samverkan sker idag mellan staden och polisen i en mängd olika frågor, alltifrån lokalt trygghetsarbete och krisberedskap till mer för stunden påkallade uppdrag som särskilda evenemang. För att ytterligare sätta ramar och struktur för ett långsiktigt samarbete har stadsledningskontoret tillsammans med Polisregion Stockholm tagit fram en ny övergripande samverkansöverenskommelse mellan Stockholms stad och Polisregion Stockholm. Parterna skapar genom överenskommelsen förutsättningar och mandat för att stärka det gemensamma brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet både centralt och lokalt.
Nu gällande samverkansöverenskommelse mellan Stockholms stad och Polisregion Stockholm undertecknades i november 2019, dnr KS 2019/656. Revidering ska ske vart fjärde år, vilket innebär att revidering ska ske 2023.Bilagor
-
353kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
682kb Ladda ner dokument
-
-
24
Detaljplan för fastigheten Yxan 4 (Norra Högalid) i stadsdelen Södermalm (250 bostäder, vårdboende och centrum) Dp 2016-14530
Detaljplanens syfte är att möjliggöra för cirka 250 bostäder i norra Högalid på Södermalm, varav cirka 70 stycken ska utgöras av vårdboende och resterande upplåtas som seniorbostäder. Samtliga bostäder avses upplåtas som hyresrätter. Planens syfte är också att bekräfta befintlig kyrkoverksamhet i Gubbhuset inom fastigheten Yxan 4 samt att bevara de kulturhistoriska värdena inom Gubbhuset och delar av naturstensmurarna inom planområdet. Fastigheten Yxan 4 är i privat regi.
Den nya bebyggelsen förläggs i gatuliv och ersätter vissa delar av kvarterets naturstensmur. Det befintliga Enkehuset behöver rivas för att genomföra delar av planförslaget. Bebyggelsen ska gestaltas med utgångspunkt från omgivande bebyggelses byggnadstypologi och skala och är därför i huvudsak fem-sju våningar. Den ska också ta god hänsyn till terrängen genom att ansluta väl till murar, trappor och till kringliggande gators olika nivåer.Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
32mb Ladda ner dokument
-
37mb Ladda ner dokument
-
25
Detaljplan för Västra Hagsätra, fastigheterna Höstsådden 1 m.fl. i stadsdelen Hagsätra (ca 470 bostäder, förskola, kyrka och centrumverksamheter), Dp 2018-06778, Fokus Hagsätra-Rågsved
Västra Hagsätra utgör den första etappen inom stadsutvecklingsprojektet Fokus Hagsätra-Rågsved. I översiktsplanen är området utpekat som ett av fyra fokusområden dit investeringar och planeringsresurser ska riktas. Planförslaget möjliggör för cirka 470 bostäder, centrumverksamheter, förskola och kyrka. Genom planförslaget stärks Hagsätra centrum som en levande mötesplats samtidigt som kopplingarna till omgivningen stärks.
Inkomna synpunkter under planprocessen har framför allt berört planförslagets påverkan på stadsbild, kulturmiljö och solljusförhållanden. Synpunkter har även framförts angående hantering av buller, markföroreningar samt skyfalls- och dagvattenhantering. Synpunkterna har medfört komplettering av berörda utredningar samt förtydliganden i planhandlingarna. Stadsbyggnadskontoret är positivt till förslaget som möjliggör för socialt värdeskapande tillägg som bidrar till att utveckla fokusområdet i linje med översiktsplanens intentioner.
Detaljplan för Västra Hagsätra, Höstsådden 1 m.fl. godkändes i stadsbyggnadsnämnden den 15 juni 2023. Efter detaljplanens godkännande har det framkommit att ett granskningsyttrande från Storstockholms Brandförsvar (SSBF), inskickat under granskningstiden, inte har inkommit till stadsbyggnadskontoret. För att säkerställa en korrekt hantering har ett reviderat granskningsutlåtande upprättats, där yttrandens synpunkter bemöts. Stadsbyggnadsnämnden godkände det reviderade granskningsutlåtandet på sammanträdet den 19 oktober 2023.Bilagor
-
26mb Ladda ner dokument
-
832kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
26
Detaljplan för Östra Hagastaden, Norrtull, fastigheten Vasastaden 1:100 m.fl., i stadsdelen Vasastaden Dp 2016-17865-54
Detaljplanen syftar till att fullfölja planerna för stadsutvecklingsområdet Hagastaden. Den grundläggande stadsbyggnadsidén är att genom en överdäckning av E4/E20 och Värtabanan knyta samman Stockholm och Solna med en tät sammanhållen bebyggelse, samt att bättre möta och koppla båda städerna till Nationalstadsparken i öster. I Östra Hagastaden, kring Norrtull skapas förutsättningar för en tät, levande stadsmiljö samt en bättre entré till Stockholm norrifrån och ett väl avvägt möte med Nationalstadsparken. Detaljplanen medför en betydande bearbetning av det trafiksystem som idag dominerar Norrtull. Uppsalavägen flyttas och Sveavägen/Norra Stationsgatan byggs om för att uppnå en effektivare och mer stadsmässig gatustruktur som inordnas i en tät stadsbebyggelse, vilket i huvudsak bygger på underliggande planprogram.
Detaljplanen bidrar till Stockholmsförhandlingens överenskommelse om att uppföra bostäder i influensområdet för utbyggnad av tunnelbana till Arenastaden. Planförslaget möjliggör totalt ca 600 lägenheter (varav ca 334 studentlägenheter och 90 vård- och omsorgsboende), ca 82 000 kvm ljus BTA lokaler (kontor, centrumändamål och hotell), nya offentliga platser i form av 23 000 kvm nya parker och torg, skola för ca 1 200 elever (gymnasium och ev. åk 6-9), förskola med 5-6 förskoleavdelningar, en fullstor idrottshall och en 7-spelsplan för fotboll.
Stadsbyggnadskontoret har efter dialog med Länsstyrelsen under våren 2023 bedömt att tidigare upprättad plankarta som stadsbyggnadsnämnden antagit, daterad 2022-12-21, behöver revideras avseende bestämmelser för buller och markföroreningar. Stadsbyggnadskontoret har med hänvisning till att en detaljplan inte ska reglera mer än nödvändigt, tidigare argumenterat för att reglering i detaljplan inte är nödvändig då detta i sak redan hanteras inom ramen för ordinarie lovgivning och tillsyn samt hanteras genom annan lagstiftning, förordning eller myndighetsskrift. Länsstyrelsen har tydliggjort att man inte delar denna uppfattning och menar att bestämmelser är nödvändiga för att detaljplanen inte ska riskera att upphävas på dessa grunder. Detaljplanen föreslås därför antas av kommunfullmäktige med en reviderad plankarta och planbeskrivning vilket tar hänsyn till de krav som Länsstyrelsen Stockholm förmedlat. Förändringarna är inte av principiell betydelse vilken innebär att stadsbyggnadsnämnden inte behöver fatta ett förnyat godkännande.
Bilagor
-
640kb Ladda ner dokument
-
57mb Ladda ner dokument
-
681kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stads strategi för parklekar ska ge en riktning för parklekarnas arbete. Parklekarna ska bidra till att ge alla barn i Stockholm en meningsfull fritid och tillgång till trygga mötesplatser. Strategin lyfter ett antal områden som staden ska fokusera på för att utveckla verksamheten och nå uppsatta mål. Strategin förtydligar även ansvarsfördelningen mellan centrala aktörer.
Bilagor
-
268kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
-
Reinvesteringsprogrammet syftar till att genomföra löpande förebyggande underhåll, genom att med planerade åtgärder undvika framtida akuta skador och störningar. I programmet ingår beläggningsarbeten (beläggning och vägkropp) för gångbana, cykelbana och körbana samt arbeten med räcken, portaler och gatumöbler. Planerna på att genomföra åtgärder för att förbättra standarden på gatuytorna och tillhörande anordningar är i linje med trafiknämndens uppdrag och stadens övergripande strategier.
Förslaget för reinvestering ger ett helhetsperspektiv för de kommande åren och möjliggör en långsiktig investeringsplanering. Med ett systematiskt underhåll säkerställs en långsiktigt hållbar ekonomi och ökad framkomlighet, då bland annat akuta och potentiellt mer långdragna underhållsinsatser kan minska.Bilagor
-
231kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Trafiknämnden föreslår att Tegelbacken får en ändrad gatustruktur, med två T-korsningar istället för att leda biltrafiken runt Centralpalatset. En ny gata anläggs mellan Vasabron och en ny korsning nordväst om Centralpalatset. Gatan söder om Sheraton och Snäckan 8 dubbelriktas och ansluter till Vasagatan i en ombyggd korsning. Detta gör att två större torgbildningar skapas – en vid Tegelbacken och en vid Rödbodtorget.
Trafiknämnden anser att förslaget innebär flera förbättringar, såsom att gatustrukturen blir tydligare. Rundkörningen runt Centralpalatset tas bort, vilket ger kortare körsträckor. Den nya utformningen är mindre störningskänslig än dagens, vilket innebär bättre restidspålitlighet. Gångtrafiken, som idag har de sämsta förutsättningarna, får gena stråk och det blir enkelt att ta sig fram. I och med att cykelbanan på kajen tas bort, så kan hela kajen bli ett tryggt och generöst flanörstråk. Fördelarna för cykeltrafiken är att det blir färre konflikter med gående och bättre utrymme för cykeltrafiken på de nya bredare cykelbanorna. Framförallt innebär omgestaltningen att området omvandlas från trafikplats till två gröna stadsrum, som blir attraktiva för vistelse.
För att öka konkurrensen mellan anbudsgivare i kommande upphandling har trafiknämnden beslutat att belopp i investeringsbeslut beläggs med sekretess.Bilagor
-
30
Nya kategorier och avgifter i taxa för upplåtelse av offentlig plats med polistillstånd – reklamobjekt utan koppling till nyttigheter
Trafiknämnden föreslår att två nya kategorier införs i stadens taxa för upplåtelse av offentlig plats: objekt med analoga respektive digitala ytor utan koppling till nyttigheter. Samtidigt föreslås att de nuvarande kategorierna ges nya benämningar, så att det framgår att de avser objekt med koppling till nyttigheter. Trafiknämnden föreslår att objekten utan koppling till nyttigheter bör ha en betydligt högre avgift än objekt med nyttighet. De nuvarande avgifterna är anpassade till att objekten har en för staden avtalad tillkommande nyttighet. Det har framkommit att det finns ett behov av nya kategorier i upplåtelsetaxan, som avser reklamobjekt utan leverans av en nyttighet.
Bilagor
-
252kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
-
Trafiknämnden föreslår att avgifterna för boendeparkering i taxeområde 2 och 3 höjs med 500 kronor per månad till 1 600 kronor per månad. Boendeparkering för MC föreslås höjas med 125 kronor per månad, för att fortsatt motsvara en fjärdedel av de föreslagna boendeparkeringsavgifterna i taxeområde 2 och 3. Förändringen berör taxeområde 2 och 3, vilket innefattar Kungsholmen, Vasastan, Södermalm, Östermalm, City och Gamla stan. Avgiften för nyttoparkeringstillstånd i hela staden föreslås sänkas med 2 000 kronor per år i syfte att prioritera parkeringsmöjlighet för nyttotrafik. Förändringarna träder i kraft 1 februari 2024.
Bilagor
-
274kb Ladda ner dokument
-
969kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige i vilken han föreslår att kommunfullmäktige ska ges i uppdrag att genomföra en särskild granskning av otrygghet och risker för att barn och unga blir rekryterade till kriminella aktiviteter på stadens fritidsgårdar samt utarbeta former för årlig uppföljning av tryggheten på fritidsgårdar.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
33
Motion om att införa en obligatorisk bakgrundskontroll via belastningsregistret inför anställning inom omsorgen och äldreomsorgen
I sin motion till kommunfullmäktige skriver Anette Hellström (M) att staden i dagsläget begär att få ta del av utdrag från polismyndighetens belastningsregister när det gäller personer som erbjuds anställning, praktik eller uppdrag inom kommunens verksamheter som innefattar arbete med barn. Dessa utdrag görs med stöd av lag (2010:479) om registerkontroll av personal som utför vissa insatser åt barn med funktionshinder.
Motionären menar att samma förfarande ska kunna användas vid rekrytering av medarbetare till äldreomsorgen i egen regi, eller via entreprenad, och att det skulle kunna öka tryggheten för de äldre och för anhöriga samt stärka de äldres situation. Motionären lyfter att äldre personer kan vara i behov av omfattande insatser och de i vissa fall tar emot många olika omsorgsgivare i sitt hem varje dag. Många äldre känner sig därmed otrygga och upplever inte att de har kontroll över vilka personer som kommer hem till dem för att ge stöd. Motionären menar också att äldre som har demens, eller som bor ensamma, är särskilt utsatta.
I sin motion lyfter motionären fram exempel på kommuner som infört en obligatorisk kontroll. Motionären skriver att det även, då det finns särskild tveksamhet i samband med en eventuell anställning, görs bakgrundskontroller i Stockholms stad.
Med ovanstående som bakgrund och argumentation föreslår motionären att kommunfullmäktige ska besluta, att:
Stockholms stad ska verka för att det med stöd av lag införs krav på obligatoriskt registerutdrag från belastningsregistret inför anställning inom omsorgen/äldreomsorgen på hemtjänst, servicehus samt på vård- och omsorgsboenden med flera.
Stockholms stad inför en policy vid rekrytering av personal till äldreomsorgen/omsorgen att ett utdrag från belastningsregistret ska utgöra en bedömningsgrund i likhet med de bedömningar som görs vid anställningar som rör arbete med barn.Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Linnéa Vinge (SD) har inkommit med en motion till kommunfullmäktige i vilken hon anför att en allsidig och bra barnomsorg som anpassas efter barnens och familjens behov är av vikt för barns och familjers välmående men att det trots detta sällan talas om alternativa barnomsorgsformer än förskola. I motionen lyfts att kommunen ska kunna satsa på förskolan utan att konkurrera ut den pedagogiska omsorgen genom att öka attraktiviteten att bedriva pedagogisk omsorg.
Därför föreslår motionären att kommunfullmäktige ger berörda nämnder i uppdrag att upprätta en handlingsplan för att främja familjedaghem för barn.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Linnéa Vinge (SD) att kommunfullmäktige principiellt ska ta ställning mot könsselekterade simbassänger och badtider då detta motverkar jämställdhetsarbetet i staden.
Stockholms stad har sedan 1996 tillhandahållit särskilda öppettider för kvinnor och flickor som inte vill besöka simhallar samtidigt som män.Bilagor
-
38kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Karin Ernlund och Jonas Naddebo (båda C) föreslår i en motion till kommunfullmäktige att en pilot med syfte att skrämma bort gäss från stadens badplatser ska genomföras samt att vilt kött ska serveras i stadens verksamheter. I motionen föreslås också att den viltpilot som genomförts i en av stadens stadsdelsnämnder ska spridas till alla stadens verksamheter.
Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
1009kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Dennis Wedin (M) att kommunstyrelsen låter utreda hur Spånga kan läggas samman med Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd eller Bromma stadsdelsnämnd istället för med Järva stadsdelsnämnd samt att kommunstyrelsen återkommer med förslag på hur detta kan ske.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-