Möte 2019-09-30
-
1
Justering
-
6
Nr 2019:30 av Clara Lindblom (V) till Anna König Jerlmyr (M) om effekter av ombildningar på det lokala trygghetsarbetet
-
27
Frågestund
-
28
Mötet öppnas
-
29
Anmälningar
-
30
Närvaro
-
31
Justering
-
32
Valärenden i kommunfullmäktige 2019
-
33
Ny mandatperiod – val av nämndemän
-
35
Detaljplan för Tvärbanan Kistagrenen, sträckan vid Solvalla, del av Bällsta 1:9 m.fl. i stadsdelarna Riksby och Bällsta, DP 2017-17192-54
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra utbyggnaden av Tvärbanan Kistagrenen, etappen längs med Ulvsundavägen vid stadsdelarna Riksby och Bällsta. Detaljplanen ska möjliggöra en utbyggnad av dubbelspår för en ny linje, ett nytt hållplatsläge samt två teknikbyggnader, varav en inrymmer en likriktarstation.
Utbyggnaden möjliggör en förlängning av spårvägen i Stockholm och är en viktig del i länets kollektivtrafikförsörjning. Spårvägen ska binda samman de radiella stråken och öka kollektivtrafikresandet. Totalt är den planerade Kistagrenen åtta km lång, har elva hållplatser och passerar genom kommunerna Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna. Av Kistagrenens totala sträcka ligger fem kilometer och sju hållplatser i Stockholms stad.
Planområdet berör endast mark som ägs av Stockholms stad och omfattar ca 995 meter spårväg. Delar av Stockholms stads mark är upplåten med tomträtt eller arrende. AB Storstockholms lokaltrafik är byggherre
Övriga delar av Tvärbanans sträckning hanteras i separata detaljplaner. Landstingsfullmäktige har den 13 december 2016 beslutat om finansiering och genomförande av Kistagrenen.Bilagor
-
471kb Ladda ner dokument
-
I augusti 2007 beslutade stadsbyggnadsnämnden att ett planarbete skulle påbörjas för en ny stadsdel på Årstafältet. En av förutsättningarna för projektet var att de befintliga rugbyplanerna med tillhörande servicefunktioner gick att flytta. I samband med kommunfullmäktiges reviderade inriktningsbeslut om exploateringen av Årstafältet (dnr 123-1519/2015, utl. 2015:129) den 30 november 2015 framgår att rugbyplanerna avses att flyttas till Gubbängsfältet och att utgifterna för detta kan inrymmas i projektets totala ekonomi.
Idrottsnämnden har tillsammans med fastighetsnämnden och stadsbyggnadsnämnden utrett och därefter planerat att uppföra en rugbyanläggning på Gubbängsfältet, som ligger i Farsta stadsdelsnämndsområde mellan Gubbängens centrum och Örbyleden. En ny detaljplan, som möjliggör utveckling av Gubbängsfältet till ett sportfält, vann laga kraft i november 2017.
Fastighetsnämnden och idrottsnämnden beslutade den 21 maj 2019 i ett gemensamt ärende att föreslå att projektet Gubbängens sportfält genomförs till en investeringsutgift om 87,0 mnkr, medförande en ökad hyreskostnad för idrottsnämnden om 7,0 mnkr år 1. I enlighet med stadens regler för investeringsprojekt över 50,0 mnkr har förslaget hemställts till kommunfullmäktige för godkännande.
Projektet omfattar i huvudsak anläggande av två fullstora gräsplaner, i första hand för rugbyverksamhet, en mindre servicebyggnad med omklädningsrum, förråd och toaletter samt parkeringar på Gubbängsfältet. Nödvändiga omläggningar av gång- och cykelvägar över fältet ingår också.
Projektets tidplan styrs till stor del av att det på Gubbängsfältet varje sommar genomförs en handbollsturnering (Eken Cup) med cirka 10 000 deltagande barn och ungdomar. Nämnderna utgår ifrån att byggstart kan ske i slutet av sommaren 2020. Invigning av anläggningen bedöms ske i juni 2021.Bilagor
-
374kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt det uppdrag som gavs i kommunfullmäktiges budget 2018 har äldrenämnden reviderat den nu gällande kostpolicyn för äldreomsorgen i Stockholms stad. Syftet med den reviderade kostpolicyn är att tydliggöra hur stadens verksamheter inom äldreomsorgen ska arbeta med mat och måltider.
Målet med policyn är att den mat och de måltider som serveras i stadens verksamheter ska vara god, näringsriktig och hållbar. För att förebygga ensamhet ska måltiderna serveras i en trivsam miljö i sällskap av andra boende och/eller personal där så är möjligt. Maten ska vara anpassad efter den enskildes behov samt vara livsmedelshygieniskt säker. Målet är även, förutom den sociala aspekten, att förebygga undernäring samt bibehålla en god hälsa.
För att tydliggöra att policyn omfattar såväl mat som måltider föreslår äldreförvaltningen att den i stället för kostpolicy ska benämnas mat- och måltidspolicy.
Policyn är ett styrdokument som riktar sig till vård- och omsorgsboende, servicehus, dagverksamhet och hemtjänst inom äldreomsorgen som utför biståndsbedömda insatser när det gäller mat och måltider. Denna mat- och måltidspolicy ersätter den tidigare kostpolicyn från 2008.
Mat- och måltidspolicyn är ett övergripande dokument. Mer information och förtydliganden finns i råd och rekommendationer Mat för äldre som i samband med den nya mat- och måltidspolicyn kommer att uppdaterasBilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
Kulturnämnden konstaterar att kulturnämnden inte bör sitta i styrelsen för stiftelser som verkar på kommunal nivå. Kulturnämnden föreslår därför att kommunfullmäktige blir den församling som utser ledamöter till Strindbergsmuseet istället för kulturnämnden.
För att kommunfullmäktige ska kunna överta uppgiften att utse stadens representanter behöver stiftelsens stadgar ändras efter hörande av Nordiska museets nämnd och Strindbergssällskapet. Förslag till stiftelsens stadgar i sin helhet finns tillgängliga som bilaga.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
39
Sammanträdesdagar för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige för den 1 januari 2020 – 31 december 2020
Enligt kommunallagen beslutar kommunfullmäktige om sina sammanträdesdagar. Fullmäktige ska fastställa kommunens budget före november månads utgång. Om det finns särskilda skäl kan budgeten beslutas under december månad förutsatt att skattesatsen beslutas före november månads utgång, vilket brukar ske år då val till kommunfullmäktige ägt rum.
Kommunfullmäktige ska vid sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser, besluta om ansvarsfrihet ska beviljas eller vägras. Årsredovisningen ska överlämnas till fullmäktige och revisorerna snarast möjligt, dock senast den 15 april året efter det år som redovisningen avser.
Sammanträde ska hållas om kommunstyrelsen eller minst en tredjedel av fullmäktiges ledamöter begär det eller om ordföranden anser att det behövs.
Enligt 3 § i kommunfullmäktiges arbetsordning ska fullmäktige under oktober månad bestämma dagar för kommande års sammanträden.
För sammanträdena gäller följande tider. Kommunfullmäktige sammanträder mellan kl. 16.00 och cirka kl. 22.00. Kl. 16.00 - 18.00 behandlas interpellationer och frågor. Med början kl. 18.00 behandlas beslutsärenden. I mån av tid fortsätter därefter behandlingen av frågor och interpellationer. De sista ordinarie sammanträdena före sommaren och juluppehållet börjar kl. 14.00.
Skolornas vintersportlov infaller 24 februari – 28 februari 2020 och påsklovet 6 april – 9 april 2020. Höstlovet infaller 26 oktober– 30 oktober 2020.
_______________________________________________________________Kommunstyrelsen Kommunfullmäktige
sammanträder sammanträder kl.
_______________________________________________________________2020Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt en överenskommelse mellan samtliga partier i Stockholms stad har partierna rätt till vissa arvoderingar av förtroendevalda. Helt arvode för
förtroendevalda med särskilda uppgifter utges till 65 procent av arvodet för borgarråd som tjänstgjort mer än fyra år. Arvoderingarna finansieras enligt partiernas överenskommelse inom respektive partis budgetram.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Direktionen för Storstockholms brandförsvar har beslutat att föreslå respektive medlemskommuners kommunfullmäktige att anta tillägg i förbundsordningens 14 paragraf:
”Räddningsinsatser med kostnader som överstiger den kommunala självrisken
Beräkningsgrunden för självrisk vid räddningsinsats ska utgöras av skatteunderlaget i den eller de medlemskommuner vari räddningsinsatsen skett. (Om kommunal självrisk se 7 kap, 2 § förordning om skydd mot olyckor (SFS 2003:789).)”
Orsaken till det föreslagna tillägget är skogsbränderna som inträffade sommaren 2018. Ersättning till primärkommuner för räddningstjänstkostnader har hittills varit oreglerad hos många kommunalförbund. Om detta inte regleras kommer den kommunala självrisken att beräknas på samtliga i förbundet ingående kommuners självrisker, och inte bara den kommun där räddningsinsatsen genomförts.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
42
Tilläggsavtal nr 2 till Överenskommelse om exploatering med överlåtelse av mark i Norra Djurgårdsstaden, Östermalm inom fastigheten Hjorthagen 1:2 m.fl.
Staden tecknade i juni år 2014 en överenskommelse om exploatering med överlåtelse av mark inom fastigheten Hjorthagen 1:2 m.fl. med Oscar Properties Gasklockor AB och Gasklockor 3 AB, numera namnändrat till Oscar Properties Gasklockor 2 AB. Fastigheterna ska bebyggas med bostäder samt kompletterande kommersiella och kulturella lokaler. Staden har även tecknat tilläggsavtal nr 1 med bolagen där moderbolaget Oscar Properties Holding AB åtar sig att solidariskt ansvara för fullgörande av samtliga åtaganden och förpliktelser som åligger Bolaget i enlighet med överenskommelse om exploatering.
Den 23 maj 2019 godkände exploateringsnämnden för sin del föreslaget tillägg till Överenskommelse om exploatering med överlåtelse av mark i Norra Djurgårdsstaden inom fastigheten Hjorthagen 1.2 m.fl.
Tilläggsavtalet reglerar det förhållande att inget bygglov kommer att finnas den 3 juni 2019, då tillträde enligt tilläggsavtal nr 1 var planerat att ske. Avtalet reglerar även det förhållande att detaljplanen inte medger en byggnation om 45 100 kvm, varför den värdegrundade arean kommer att understiga det som överenskommits i Överenskommelse om exploatering med överlåtelse av mark inom Hjorthagen 1.2 m.fl. undertecknad juni 2014. Tilläggsavtalet är därmed justerat avseende antal kvm från 45 100 kvm till 35 957 kvm. Avtalet innehåller att 35 957 kvm byggrätt för bostäder överlåts och att byggrätt för 2 543 kvm kommersiellt ändamål överlåts. Det från markanvisningstillfället uppräknade priset för bostäder uppgår till 15 424 kr/kvm ljus BTA. Avtalet innehåller dock en klausul om tillämpning av tilläggsköpeskilling i det fall att bygglov medges för bostäder överstigande 35 957 kvm ljus BTA och i det fall att bygglov medges för lokaler överstigande 2 543 kvm BTA.
Tillträde ska ske 31 oktober 2019 och köpeskillingen uppgår till 591 779 428 kr.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
336kb Ladda ner dokument
-
-
Tomträtten Hamnvakten 7 innehåller f.d. Vintertullens servicehus och vård- och omsorgsboende på Katarina Bangata 80 på Södermalm. 2017 avvecklades den sista verksamheten för äldrevård. I dag är bostadsdelen uthyrd till SHIS Bostäder, delar av entréplanet och bottenvåningen till Pysslingen Förskolor och Skolor AB samt garaget till Stockholm Parkering AB.
Behovet av äldreboendeplatser i vård- och omsorgsboende på Södermalm kommer enligt nuvarande äldreboendeplan tidigast att öka från 2028, och i kombination med direktivet i budgeten 2019 om aktiv fastighetsförvaltning, har Micasa Fastigheter i Stockholm AB därför beslutat att sälja tomträtten genom bolagsförsäljning. Tomträtten säljs till ett helägt dotterbolag till Landia AB för överenskommet fastighetsvärde om 548 mnkr, vilket efter avdrag resulterar i en preliminär köpeskilling om 281,7 mnkr. Tillträde är planerat till den 1 oktober 2019.
Landia AB:s planer för fastigheten är att hitta en hyresgäst till den vakanta lokalen samt att på sikt utveckla entréplanet med närservice såsom butiks-, restaurang- och caféverksamhet. Köparen vill fortsätta förvalta skollokalerna långsiktigt och har även en plan att tillsammans med SHIS Bostäder se över intresset för en fortsatt långsiktigt förhyrning.
I samband med utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka planeras vidare för en ny tunnelbanestation i byggnadens nordöstliga del, med byggstart 2021.Bilagor
-
51kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
44
AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder inom detaljplaneområdet Årstafältet etapp 4a, i stadsdelen Östberga
AB Stockholmshem föreslår, som ett led i arbetet att uppfylla stadens bostadsmål och bolagets ägardirektiv, att investera 306 mnkr inkl. moms i nyproduktion av ca 90 lägenheter, ett LSS-boende, samt kommersiella lokaler inom del av planområdet Årstafältet i stadsdelen Östberga.
Med beräknad produktionskostnad och med förväntade hyresnivåer samt normala avkastningskrav för bostadsfastigheter i Årsta bedöms projektet uppnå ett positivt resultat.
I stadsutvecklingsområdet Årstafältet planeras närmare 6 250 nya bostäder och en stadsdelspark i ett centralt och attraktivt läge.
Planförslaget för Årstafältet etapp 4a är den fjärde bebyggelseetappen på Årstafältet, och ska skapa förutsättningar för ca 675 nya bostäder, kommersiella lokaler samt förskolekapacitet motsvarande 16 avdelningar. Sex byggaktörer avser att bygga inom området och AB Stockholmshem är en av dessa. Detaljplanen bedöms att beslutas av kommunfullmäktige under kvartal 4 2020.Bilagor
-
476kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Rikard Warlenius (V) har lämnat in en motion om att Bromma flygplats så snart som möjligt bör omvandlas till en ny miljöstadsdel, då det är viktigt både för klimatet och för Stockholms stadsutveckling. I motionen lyfts fram att Arlanda inte behöver en ny landningsbana för att kunna ta hand om den ökning av trafiken som en överföring av Brommaflyget till Arlanda skulle leda till, utan att det endast krävs mindre förändringar av dagens tre banor.
Mot bakgrund av detta föreslås att kommunfullmäktige beslutar att avveckla Bromma flygplats senast år 2038. Om motparten Swedavia så medger ska nedläggningen tidigareläggas ytterligare. Vidare föreslås att kommunfullmäktige beslutar att en planprocess för att bygga om flygfältet till en hållbar stadsdel med omkring 35 000 bostäder inleds snarast, i syfte att byggandet ska komma igång så snabbt som möjligt efter att flyget kan utrymmas.Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Karin Wanngård (S) har lämnat en motion till kommunfullmäktige med tio förslag kring stadens arbete med bland annat arbetsmarknads- och tillväxtfrågor. Hon föreslår bland annat att aktivitet präglar Stockholms jobbpolitik även framgent, att kommunfullmäktige formulerar mål för minskad ungdomsarbetslöshet, att möjligheterna till vuxenutbildning stärks och att Stockholms stad ska föra en bostadspolitik för att underlätta rörligheten på arbetsmarknaden. Vidare föreslår motionären att staden ska sträva efter att genomföra stora arrangemang, som OS/Paralympics, för att stärka Stockholm som besöksmål. Motionären föreslår också att investeringar i skolor, bostäder, äldreboenden, idrottsanläggningar och infrastruktur ska fortsätta ligga i nivå med behoven i en växande stad.
Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
47
Motion om byggande av en ny tunnelbanelinje, sträckan Alvik-Hässelby (via Bromma flygplats), för att trafikförsörja befolkningen i ett växande Bromma
I en motion av Karin Wanngård m.fl. (S) framförs bland annat att en fortsatt utveckling av Arlanda flygplats med en fjärde bana är viktig för regionens behov, att stadens översiktsplan pekar ut Bromma flygplats som ett kommande stadsutvecklingsområde samt att det finns ett ansvar för både bostadsförsörjningen och att i god tid planera för en god kollektivtrafikförsörjning av nya stora bostadsområden. Vidare anförs att en nedläggning av Bromma flygplats möjliggör skapandet av en ny stadsdel lika stor som Kungsholmen, med 30-35 000 bostäder och nästan lika många arbetsplatser.
I motionen föreslås en ny tunnelbanelinje via Hässelby, Vällingby, Bromma (flygplats) och Alvik, med vidare anslutning till T-centralen och söderut. Projektförslaget fanns med i det underlag som studerades inför Sverigeförhandlingen 2015. Linjen bedömdes ha en hög samhällsekonomisk nytta. Vidare framförs i motionen att även andra alternativa sträckningar av ny tunnelbana via en ny stadsdel på Bromma flygplats bör analyseras innan beslut om exakt dragning fattas. Gällande avtal för Bromma flygplats löper till 2038 och då kollektivtrafikplaneringen har långa ledtider anser motionärerna att en förhandling i regionen och med staten måste påbörjas i närtid.Bilagor
-
567kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion av Clara Lindblom och Rikard Warlenius (båda V) till kommunfullmäktige framförs att produktion av förnybar energi är en viktig del i målet om ett fossilfritt Sverige, och att det finns goda förutsättningar för vindkraft i vårt land. Motionärerna pekar på att flera kommuner i Stockholms närhet redan investerat i egna vindkraftverk och att de därmed åstadkommit såväl minskad klimatpåverkan som lägre energikostnader. I motionen föreslås att kommunstyrelsen ges i uppdrag att tillsammans med Stockholms Stadshus AB utreda förutsättningarna att köpa vindkraftverk, möjliga ägarförhållanden samt att genomföra inköp om utredningen kommer fram till en sådan rekommendation.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Clara Lindblom och Robert Mjörnberg (båda V) förslår i en motion till kommunfullmäktige att staden ska främja arbetssättet stjärnmärkt demenskompetens.
Motionärerna skriver att under förra mandatperioden inleddes en pilotverksamhet i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd i samarbete med Svenskt Demenscentrum där målsättningen var att öka demenskompetensen i äldreomsorgen. Resultatet blev Stjärnmärkt, en utbildningsmodell i fyra steg som främst vänder sig till anställda på demensboenden, äldreboenden och hemtjänstenheter men även till biståndshandläggare.
För att en arbetsplats ska bli Stjärnmärkt krävs det att minst 80 procent av medarbetarna har genomfört samtliga utbildningssteg. Arbetsplatsen erhåller då ett diplom med symbolen för Stjärnmärkt som ett bevis för att medarbetarna har fått grundläggande kunskap om demenssjukdomar och ett verktyg för att arbeta personcentrerat. Stjärnmärkningen gäller under ett år.
Motionärerna anser att utbildningsmodellen är så pass intressant att den bör spridas vidare till övriga stadsdelsnämnder så att flera anställda inom äldreomsorgen får möjlighet att delta. De anser att den ökade kompetensen ska komma fler äldre till del.
Med anledning av ovan föreslår Clara Lindblom och Robert Mjörnberg (båda V) att kommunfullmäktige beslutar att staden ska främja att arbetssättet stjärnmärkt demenskompetens fortsätter och utökas i staden.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Clara Lindblom och Alexandra Mattsson Åkerström (båda V) föreslår i en motion att kommunfullmäktige uppdrar åt kommunstyrelsen att i samarbete med berörda nämnder leda arbetet med att ta fram en handlingsplan för enhetlig yrkestitulatur inom verksamheterna för stöd och service till personer med funktionsnedsättning (LSS).
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-