Möte 2024-05-06
-
4
Interpellation av Dennis Wedin (M) till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) om förutsättningarna för Stockholms småföretagare
-
5
Interpellation av Jan Jönsson (L) till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) om att tillsätta en granskning rörande stadens samarbete med pojkhemmet Eolshäll
-
6
Interpellation av Dennis Wedin (M) till äldre- och kulturborgarrådet Torun Boucher (V) om framtiden för Medeltidsmuseet
-
9
Interpellation av Linnéa Vinge (SD) till förskole-, barn- och fritidsborgarrådet Alexandra Mattson (V) om svenskkunskaperna hos förskolepersonal
-
11
Interpellation av Dennis Wedin (M) till trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) om dialogen med företagare i Stockholm City
-
16
Interpellation av Dennis Wedin (M) till trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) om neddragningar av innerstadstrafiken
-
18
Frågestund
-
19
Mötet öppnas
-
20
Närvaro
-
21
Justering
-
Inga anmälningar finns att rapportera.
-
Ärendet delas ut på sammanträdet.
-
Årsredovisning med uppföljning av budget för Stockholms stad upprättas i enlighet med kommunallagen och lag om kommunal bokföring och redovisning.
Årsredovisning 2023 med uppföljning av budget för Stockholms stad redogör för verksamhetens resultat och ekonomiska ställning. I ärendet redogörs även för stadsledningskontorets analys och målbedömning av kommunfullmäktiges inriktningsmål och verksamhetsområdesmål för år 2023.
År 2023 har präglats av ekonomisk osäkerhet och ett försämrat säkerhetsläge, globalt och nationellt. Den höga inflationen har under året lett till räntehöjningar som stramat åt ekonomin och Sverige har gått in i en lågkonjunktur, som förväntas fördjupas under 2024. Det svåra läget har påverkat stadens verksamheter, vilket syns i bland annat ökade driftkostnader och tidsförskjutning av vissa investeringsprojekt. Trots utmaningar har staden en ekonomi i balans och nämnderna visar ett överskott om totalt 367,5 mnkr (-253 mnkr, avser år 2022).
Bedömningen är att den kommunala koncernen uppfyller kommunfullmäktiges tre inriktningsmål helt. Den samlade bedömningen är att staden uppfyllt kraven för en god ekonomisk hushållning under 2023, utifrån nämndernas och bolagsstyrelsernas rapportering.Bilagor
-
188kb Ladda ner dokument
-
14kb Ladda ner dokument
-
322kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
660kb Ladda ner dokument
-
454kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
-
25
Revisionsberättelser över de kommunala nämndernas verksamhet för år 2023 jämte granskningsrapporter avseende bolagen samt beslut om ansvarsfrihet för kommunstyrelsen och nämnder
Enligt 5 kap- 1§ kommunallagen ska fullmäktige besluta om ansvarsfrihet.
Enligt 12 kap. 12 § kommunallagen ska revisorerna varje år till fullmäktige lämna en berättelse med redogörelse för resultatet av den revision som avser verksamheten under det föregående budgetåret. De sakkunnigas rapporter ska bifogas revisionsberättelsen.
Om en anmärkning framställs i revisionsberättelsen ska anledningen anges.
Anmärkningar får riktas mot
nämnder och fullmäktigeberedningar och
de enskilda förtroendevalda i sådana organ.
Revisionsberättelsen ska också innehålla särskilt uttalande om huruvida ansvarsfrihet tillstyrks eller inte. Enligt 5 kap. 24 § kommunallagen ska fullmäktige vid sammanträde före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser, besluta om ansvarsfrihet ska beviljas eller vägras.
Lekmannarevisorernas granskningsrapporter för bolagskoncernens helägda bolag ska också bifogas kommunstyrelsens revisionsberättelse. Även lekmannarevisorerna kan lämna anmärkning riktad mot styrelsen, enskilda ledamöter och/eller vd. De auktoriserade revisorerna upprättar revisionsberättelser för varje bolag. Beslut om ansvarsfrihet fattas av respektive bolagsstämma.
I bihang 2024:01 återfinns revisionsberättelser för kommunstyrelsen och samtliga nämnder samt lekmannarevisorernas granskningsrapporter och de auktoriserade revisorernas revisionsberättelser.
Nämndernas verksamhetsberättelser och revisionsberättelser för bolagen förvaras hos registrator vid kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens kansli.
De sakkunnigas rapporter finns publicerade på webbsidan Rapporter från revisionen - Stockholms stad (start.stockholm)
Kommunstyrelsen och samtliga nämnder
De av fullmäktige valda revisorer tillstyrker att kommunfullmäktige beviljar ansvarsfrihet för verksamhetsår 2023 avseende kommunstyrelsen och samtliga nämnder.
Fullmäktige har även utsett särskilda revisorer för att granska revisorskollegiet. Revisorerna tillstyrker ansvarsfrihet för revisorskollegiet.
Anmärkning avseende kommunalt bolag
Lekmannarevisor för Mässfastigheter i Stockholm AB har riktat en anmärkning till bolagets styrelse och vd för att ha brustit i styrning och uppföljning av bolagets ekonomi samt för allvarliga brister i bolagets interna kontroll. Anmärkningen hanteras i samband med bolagets årsstämma.Bilagor
-
30kb Ladda ner dokument
-
169mb Ladda ner dokument
-
-
Mårtensdal ligger öster om Hammarby sjöstad. Det tidigare industriområdet omvandlas i projektet till bland annat kontorsbebyggelse. Detaljplanen för fastigheten Mårtensdal 6 m.m. vann laga kraft i juli 2016. Det nya området kommer skapa en mer attraktiv entré till Hammarby sjöstad från både Södermalm och Gullmarsplan.
Projektet är i stora delar genomfört. Ett höghus om 29 våningar har uppförts. Ett annat lägre kontorshus om 5-9 våningar samt en byggnad vid Hammarby allé med sju våningar i vilken bland annat tunnelbanan till Nacka får en stationsentré. Det kommer även tillkomma service i form av restauranger, handel med mera i gatuplan. Det totala antalet kvadratmeter kommersiella lokaler uppgår till 94 000.
Det första genomförandebeslutet fattades i februari 2014 och projektet är i sitt slutskede. Ursprungligt genomförandebeslut innebar investeringsutgifter om 48,3 miljoner kronor. I enlighet med delegationsordningen för genomförandebeslut med utgifter över 50 miljoner kronor beslutas ärendet av kommunfullmäktige. Utgifterna i projektet har ökat främst genom att det belastats med kostnader från annat, tidigare arbete på platsen. De sammanlagda utgifterna i löpande prisnivå beräknas nu till cirka 78,4 miljoner kronor. Projektets lönsamhetskalkyl enligt nuvärdesmetoden redovisar ett positivt nettonuvärde om 776 miljoner kronor, inklusive tidigare nedlagda utgifter och inkomster.Bilagor
-
429kb Ladda ner dokument
-
-
Föreliggande förslag till Stockholms stads säkerhetsprogram föreslås ersätta Stockholms stads säkerhetsprogram 2020-2023 (dnr KS 2019/1543) och gälla samtliga nämnder och bolagsstyrelser i staden.
Utgångspunkten vid revideringen av programmet har varit att tydliggöra stadens höga ambition för säkerhetsfrågorna samt att anpassa verksamheten till rådande omvärldsförutsättningar, lagstiftning och andra riktlinjer som finns på området, bland annat den överenskommelse om kommunernas krisberedskap som slutits mellan Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Sveriges kommuner och regioner (SKR) om att alla kommuner ska ha ett styrdokument för sitt beredskapsarbete.
Det reviderade säkerhetsprogrammet slår fast övergripande mål för stadens säkerhetsarbete och beskriver stadens skyddsvärden och övergripande hotbild. Det slår därtill fast ansvarsfördelning för arbetet och vad som menas med att i stadens kontext bedriva ett systematiskt säkerhetsarbete. Förslaget inriktar slutligen stadens säkerhetsarbete inom fyra fokusområden; beredskap, säkerhetsskydd, olycksförebyggande arbete samt personsäkerhet.Bilagor
-
549kb Ladda ner dokument
-
-
28
Reviderat genomförandebeslut gällande AB Stockholmshems nyproduktion av 151 bostäder och lokaler på kvarteret Persikan 6, Södermalm
AB Stockholmshem har ett pågående nyproduktionsprojekt som avser 151 nya hyresrätter samt lokaler inom kvarteret Persikan 6 på Södermalm. I oktober 2018 godkände kommunfullmäktige genomförandebeslut för projektet till en investeringsutgift om 710 mnkr.
Efter godkänt genomförandebeslut konstaterades att grundplattan var felaktigt utförd, vilket har lett till förseningar och kostnadsökningar om 300 mnkr.
AB Stockholmshem har i december 2023 beslutat om och därefter hemställt ärendet till kommunfullmäktige för beslut att godkänna en reviderad budget för projektet, med en total investeringsutgift om 1 010 mnkr.
Kommunfullmäktige beslutade den 25 mars 2024 att återremittera ärendet med stöd av kommunallagens regler om minoritetsåterremiss. Ett tydligare och mer detaljerat beslutsunderlag som visar vad kostnadsökningarna består av efterfrågas.Bilagor
-
472kb Ladda ner dokument
-
808kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
29
Reviderat genomförandebeslut avseende Skolfastigheter i Stockholm AB:s ombyggnation av Drivhuset 1 etapp 2 i Enskede
Under pågående etapp 2 för projektet i kvarteret Drivhuset 1, Betty Petterssons gymnasium och blivande grundskola, har projektet upptäckt skador på taket i tre byggnader. Skadorna innebär risker för takkonstruktionens bärighet och behöver skyndsamt åtgärdas.
Enligt tidigare reviderat beslut från maj 2023 har den pågående ombyggnationen etapp 2 en beslutad projektkostnad om 319 mnkr. Den tillkommande investeringsutgiften avser underhåll och byte av vindsbjälklag och tak och finansieras av Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) i sin helhet. Totalt uppgår den reviderade investeringsutgiften till 408,4 mnkr i nominellt penningvärde, det vill säga inklusive en beräknad kostnadsutveckling till projektets färdigställande.
Projektet har genomfört en kompletterande utredning som bekräftar skadornas omfattning och utbredning. SISAB har initierat ett utvecklingsarbete för att kartlägga liknande problematik i fastighetsbeståndet och har utvecklat sina rutiner för statusbesiktningar vid projektering för att undvika liknande situationer.
Det utökade underhållsarbetet ska enligt bolagsstyrelsen inte påverka den hyresgenererande investeringsutgiften och utbildningsnämndens projektkostnad är därmed oförändrad.
Utifrån en samlad bedömning anser koncernledningen och stadsledningskontoret att projektet ska slutföras enligt ursprunglig omfattning och ny kostnadsprognos.Bilagor
-
272kb Ladda ner dokument
-
-
30
Genomförandebeslut gällande Micasa Fastigheter i Stockholm AB:s underhåll av fastigheten Mälteriet 2 på Södermalm
Micasa Fastigheter i Stockholm AB (Micasa Fastigheter) äger fastigheten Mälteriet 2 på Södermalm som innehåller seniorbostäder, ett vård- och omsorgsboende som drivs i privat regi, en restaurang och en daglig verksamhet. Fastigheten uppfördes 1980 och har idag ett omfattande underhållsbehov. Byggnaderna innehåller 144 seniorbostäder, en gästlägenhet, ett vård- och omsorgsboende med 34 lägenheter som drivs av Stiftelsen Bräcke Diakoni, en restaurang samt en daglig verksamhet.
Det föreslagna projektet omfattar bland annat byte av ventilation, värme- och tappvattenstammar samt vattenledningar till en total investeringsutgift om 372 mnkr. Preliminär byggstart är planerat till hösten 2024 med ett preliminärt färdigställande i början av 2028. Stockholms Stadshus AB och stadsledningskontoret anser att projektet är i linje med uppdrag i budget att tillhandahålla välskötta, trygga och tillgängliga bostäder till stadens äldre.Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
31
Införande av miljözon klass 3 i området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen
Trafiknämnden har utrett införande av miljözon klass 3 i centrala Stockholm och konsekvenser av en sådan reglering. Nämnden föreslår att miljözon klass 3 inrättas i det geografiska området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen från och med den 31 december 2024. Det aktuella området har idag halter av kvävedioxid som överskrider Världshälsoorganisationens (WHO:s) riktvärden för årsmedelvärde och utgör därmed en risk för folkhälsan. Trafiknämnden bedömer att det aktuella området uppfyller kriterierna för att införa miljözon klass 3. Trafiknämnden har även beslutat om inriktning för ett slopat nattförbud för tunga fordon inom miljözonen.
Miljözonen förväntas bidra till förbättrad folkhälsa genom minskad sjuklighet och dödlighet i lungsjukdomar samt hjärt- och kärlsjukdomar, minskad överdödlighet samt minskad risk för en rad olika hälsoproblem framförallt för barn, äldre, gravida och andra personer med nedsatt hälsa. Miljözonen förväntas även bidra till att påskynda omställningen till en elektrifiering av fordonsflottan i hela staden.Bilagor
-
515kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Linnéa Vinge (SD) har lämnat in en motion till kommunfullmäktige angående att göra det enklare att starta och bedriva föräldrakooperativ. Motionären anför att staden borde avskaffa avgifterna för de som ansöker om godkännande som huvudman för att starta föräldrakooperativ. Dessutom föreslås i motionen att staden bör utreda hur det administrativa arbetet för föräldrakooperativ kan underlättas.
Bilagor
-
41kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Linnéa Vinge (SD) har lämnat in en motion till kommunfullmäktige i vilken hon betonar vikten av goda kunskaper i svenska hos personalen i förskolan. I motionen anförs att språkkompetensen bland medarbetarna är för låg, vilket motionären menar skulle kunna förbättras med ett språktest vid nyrekrytering till stadens förskolor.
I motionen föreslås därför att kommunfullmäktige ska ge berörda nämnder i uppdrag att utreda hur ett språktest i svenska kan användas vid nyrekrytering i förskolan.Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion från Jan Jönsson och Anne-Lie Elfvén (båda L) till kommunfullmäktige om att återinföra Vällingbyteamet, föreslås att Vällingbyteamets arbetsmodell snarast återinförs och ges resurser för att bedrivas inom ordinarie verksamhet samt att möjligheten att sprida arbetssättet till hela staden utreds.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Jan Jönsson och Anne-Lie Elfvén (båda L) föreslår i en motion till kommunfullmäktige att stadens socialtjänst ska få i uppdrag att i större utsträckning arbeta uppsökande och analysera hur större del av socialtjänsten kan flyttas ut i olika verksamheter närmare invånarna. Motionärerna föreslår också att socialnämnden ska utreda och möjliggöra för fler stödinsatser utan föregående utredning.
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Dennis Wedin (M) har i kommunfullmäktige väckt en motion där han föreslår att kommunstyrelsen i samverkan med berörda nämnder samt Stockholms Hamn AB ska ta fram förslag på platser i staden där det är lämpligt att anlägga badplatser.
Motionären föreslår även att en badgeneral inrättas med syftet att förenkla tillståndsprocesser och aktivt arbeta för att fler badplatser etableras i staden.Bilagor
-
513kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
Kristin Jacobsson (C) har skrivit en motion till kommunfullmäktige med ett antal förslag som hon anser att kommunfullmäktige ska anta. I motionen föreslår hon att Stockholms stad ska undersöka möjligheterna att över huvudmannaskapet för Kompotten. Hon föreslår även att Stockholm ska verka för införandet av en nationell samordningsfunktion mellan kommuner för att erbjuda boende till våldsutsatta i hela landet. Vidare föreslår hon att Stockholms stad ska verka för att fler kommuner ingår i Kompotten.
Kommunnätverket Kompotten är en överenskommelse om samverkan mellan kommuner kring stöd vid byte av bostadsort för personer som utsatts för våld av närstående. Socialstyrelsen har i uppdrag att under perioden 2022–2025 bidra till samordning och utveckling av Kompotten i nära dialog med nätverkets styrgrupp.Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon och Anders Edin (båda SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige i vilken de anser att Stockholms stad bör avbryta detaljplanearbetet för fastigheten Mariehamn 1, återta fastigheten i egen regi samt utreda hur fastigheten kan renoveras för att åter husera dagligvaruhandel och samhällsservice.
Bilagor
-
247kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon och Anders Edin (båda SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige om att exploateringsnämnden ska ta ställning till om tomträttsinnehavaren till fastigheten Lillsjönäs 2, Lillsjönäs gård, har brustit i sina åtaganden avseende tomträttsavtalet och att staden eventuellt ska återta tomträtten.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
614kb Ladda ner dokument
-
-
Ashna Ibrahim (C) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att en ekodukt eller sociodukt som förbinder östra Älvsjöskogen med västra Älvsjöskogen ska byggas över stambanan. Detta för att stärka de ekologiska värdena i skogen och för att möjliggöra tillgång till skogen.
Västra stambanan utgör en barriär. Kopplingar över och under stambanan som stärker sociala och ekologiska samband är möjliga åtgärder i enlighet med stadens strategiska planering. En sociodukt på aktuell plats har beräknats till 240 miljoner kronor.Bilagor
-
535kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-