Möte 2018-05-07
-
1
Justering
-
18
Frågestund
-
19
Sammanträdet öppnas
-
20
Anmälningar
-
21
Närvaro
-
22
Justering
-
23
Valärende: fyllnadsval
-
24
Markanvisning för bostäder inom fastigheten Farsta 2:1 i Farsta till Småa AB, Veidekke Bostad AB, Skolfastigheter i Stockholm AB (skola och förskola) och Stockholms Stads Parkerings AB (parkeringsanläggningar)
Området Larsboda strand, i Farstas östra del, består till stora delar av icke-detaljplanelagd mark och industrimark. Under 2011 tog exploateringsnämnden ett inriktningsbeslut om att området vid Drevviken skulle bebyggas med cirka 360 bostäder varav cirka 80 i småhus. Farsta var utpekat som tyngdpunkt i stadens tidigare översiktsplan Promenadstaden och som ett av fyra fokusområden i stadens nya Översiktsplan för Stockholms stad.
Till följd av att Farsta pekades ut som tyngdpunkt i stadens översiktsplan Promenadstaden initierades ett arbete för hela Tyngdpunkt Farsta vilket antogs av stadsbyggnadsnämnden 2016 med mål om att bygga 8000 bostäder i Farsta till år 2030. Med anledning av detta har projektet utökats med fler bostäder, kommersiella lokaler, skolor, förskolor och kontor.
Det reviderade inriktningsbeslutet för Larsboda strand inkluderar fem delprojekt. Totalt innefattar de ingående projekten en pågående planering om cirka 3 500 nya bostäder och 50 000 kvm kommersiella lokaler, skolor, förskolor och kontor. Av dessa planeras cirka 1 300 bostäder och cirka 15 000 kvm kommersiella lokaler på stadens mark.
Det reviderade inriktningsbeslutet omfattar en markanvisning inom ett av delprojekten, Karlsviks strand, där föreslås markanvisning ske till Veidekke Bostad AB och Småa AB om cirka 100 bostadsrätter vardera. Vidare föreslås Skolfastigheter i Stockholm AB erhålla markanvisning för skola och förskola samt Stockholms Stads Parkerings AB erhålla markanvisning för parkeringsanläggningar.Bilagor
-
812kb Ladda ner dokument
-
811kb Ladda ner dokument
-
I kommunfullmäktiges budget för 2016 beslutades att staden skulle påbörja en modernisering av stadens sociala system, även kallat paraplysystemet. Som ett led i detta togs det under 2016 fram en strategi i samverkan med berörda förvaltningar och utförar- och brukarorganisationer som tydliggjorde behov samt skulle utgöra ett beslutsunderlag.
Under framtagandet av strategin framkom att verksamhetens utveckling försvåras av gammal teknik med komplexa integrationer. Fyra möjliga scenarier identifierades för moderniseringen som utvärderades avseende mål- och behovsuppfyllnad, kostnader, potentiell tidsbesparing, risker, samt krav på tid och insatser från staden för att genomföra förändringen.
I arbetet framkom att nästa lämpliga steg för moderniseringen var ett genomförande enligt det scenario som bäst ansågs uppfylla verksamheternas behov på såväl kort som lång sikt samt vara mest fördelaktigt avseende kostnader och risker.
Under 2017 har arbetet fokuserat på att etablera genomförandeprojektet och detaljera genomförandeplaneringen. I planeringsarbetet har bland annat en upphandlingsstrategi arbetats fram.
Bilagor
-
236kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
25mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
26
Arvodering av förtroendevalda
-
27
Exploateringsavtal samt markanvisning och försäljning av tillskottsmark för bostäder inom Bromstensstaden
Bromstens industriområde är beläget inom stadsdelen Bromsten i Spånga som är utpekat som en tyngdpunkt i tidigare översiktsplan Promenadstaden. Stadens nya översiktsplan Översiktsplan för Stockholms stad pekar ut tio strategiska samband där ytterstadens stadsdelar ska kopplas ihop med varandra. Tensta, Rinkeby och Spånga ingår i ett av dessa samband.
För utvecklingen av hela Bromstensstaden, etapp 1-5, föreslås ett reviderat inriktningsbeslut eftersom färdigställandet av projekteringen i etapp 1 resulterat i en bättre bild av genomförbarheten av utvecklingen i hela området och de kostnader och intäkter som det medför. Kvarvarande etapper utgörs av privat mark förutom delar av etapp 5. I samband med genomförandet av den första etappen, likväl som framtida etapper, kommer ett antal markområden att behöva lösas in från privata fastighetsägare för att möjliggöra den nya allmänna parken samt nya allmänna gator.Bilagor
-
Idrottsnämnden har utarbetat ett förslag till strategi för det rörliga friluftslivet i Stockholm för åren 2018-2022. Strategin är ett komplement till stadens idrottspolitiska program och ska bidra till den huvudsakliga målsättningen om att få fler stockholmare fysiskt aktiva. Strategin ska tydliggöra stadens mål och ambitioner med friluftsverksamheten och gäller för alla nämnder som ansvarar för friluftsfrågor i staden. Tre strategier har identifierats: information, samverkan och anläggningar.
Strategin lägger särskilt fokus på de grupper som idag är underrepresenterade i friluftsutövandet; ungdomar (13-19 år), personer med funktionsnedsättning, personer med lägre socioekonomisk bakgrund än genomsnittet och personer med utländsk bakgrund.Bilagor
-
Per Ossmer och Martin Westmont (båda SD) framhåller i sin motion till kommunfullmäktige att den svenska flaggan är en viktig symbol för Sverige och Stockholm samt att uttrycket ”Capital of Scandinavia” är ett uttryck som bör användas sparsamt och på sikt fasas ut. De föreslår att flaggan ”Capital of Scandinavia” ska bytas ut mot den svenska flaggan, och att trafikkontoret eller stadshusets egen personal ska ombesörja att hissa och hala de svenska flaggorna varje dag.
Bilagor
-
468kb Ladda ner dokument
-
-
135
Minska jobbklyftan i Stockholm genom systematiska insatser för att fler människor ska gå från utanförskap till egen försörjning
Anna König Jerlmyr m.fl. (alla M) har i en motion till kommunfullmäktige lagt fram 28 förslag som enligt motionärerna syftar till att skapa bättre möjligheter till egen försörjning för personer utanför arbetsmarknaden. Förslagen rör bland annat stadens arbete med vuxenutbildning, ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsinsatser.
Bilagor
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Lotta Edholm (L) yrkar i en motion till kommunfullmäktige att ändra riktlinjerna för barnomsorg på obekväm arbetstid så att föräldrar kan välja barnomsorg i hemmet istället för på förskolan, samt att införa interimsregler så att barnomsorg kan förläggas i hemmet till dess att riktlinjerna är ändrade.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
917kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige yrkar Dennis Wedin (M) på att äldrenämnden får följande uppdrag. Att utreda kontinuitetsbonus som premierar de utförare som levererar en hög kontinuitet inom hemtjänsten, att utreda möjligheterna att separera städning från hemtjänstens insatser, att utreda möjlighet till profilhemtjänster med tilläggstjänster utöver de beviljade hemtjänsttimmarna och att tillhandahålla utbildning om måltidskvalitet för hemtjänstpersonal via äldrecentrum.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
629kb Ladda ner dokument
-
-
Karin Ernlund m.fl. (alla C) föreslår i en motion att kommunfullmäktige beslutar att Stockholms stad ska ansöka hos regeringen om att få bli försökskommun för att tillåta gårdsförsäljning i staden. Motiv som anförs är att en sådan möjlighet skulle stimulera entreprenörskap, skapa fler arbetstillfällen och ytterligare stärka Stockholms attraktivitet som besöksmål samt att detta är tillåtet i andra delar av Europa, inte minst i Norge. Motionärerna anser att gårdsförsäljning kan tillåtas utan att skada folkhälsan.
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige skriver Yvonne Fernell-Ingelström (M) om behovet av förbättrad säkerhet för gångtrafikanter vid övergångsställen. Motionären anför att det finns ett antal utmaningar kopplade till den ökande trängseln och att trafiksituationen för cyklister och gående påverkas negativt, samt att den ökande cykeltrafiken bland annat innebär att samspelet mellan gående och cyklister kan behöva förbättras. I motionen lämnas några exempel på platser där den fysiska utformningen av korsning mellan cykel- och gångtrafik inte anses vara optimal, vilket medför en känsla av otrygghet för de gående.
Motionären menar att trafiksäkerheten för de gående behöver uppmärksammas i högre grad och yrkar därför på att kommunfullmäktige uppdrar åt trafiknämnden att kartlägga särskilt utsatta övergångsställen som korsas av cykelbanor och att föreslå åtgärder i syfte att öka säkerheten för fotgängare vid övergångsställen.Bilagor
-
933kb Ladda ner dokument
-
Karin Ernlund (C) anför i en motion till kommunfullmäktige att det är viktigt att bygga in plats för lek, sport och kultur när Stockholm växer med nya och förtätade bostadsområden. Motionären föreslår att Stockholms stad gör minst tio gator spridda över staden till barngator; gator som under vissa tider och dagar stängs av för motortrafik och istället ger plats för barn och deras lek.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
424kb Ladda ner dokument
-
-
Anna König Jerlmyr m.fl. (alla M) beskriver i en motion till kommunfullmäktige att bostadskrisen gör sig mest gällande i Stockholm, och de anser att staden ska agera utifrån detta. Enligt motionärerna behöver Stockholm fler bostäder och färre regleringar, hinder och riksintressen.
Enligt motionärernas förslag bör regeringen tillåta Stockholms stad att bli pilotkommun för fler regelförenklingar och undantag från byggregler. Undantagen bör gälla i fem år för att sedan utvärderas.
Motionärerna föreslår ett antal undantag och lättnader i plan- och bygglagen (PBL) och Boverkets byggregler som de anser skulle underlätta bostadsbyggandet i Stockholm, däribland undantag från bullerregler, strandskydd, regler kring balkonger och wc-yta. Motionärerna föreslår också att det ska vara möjligt att bevilja tillfälliga bygglov inom ramen för pågående detaljplaneförändringar och att Stockholm bör ges undantag från de riksintressen som lägger hämsko på bostadsbyggandet.
Motionärerna föreslår att kommunstyrelsen ges i uppdrag att hemställa hos regeringen att göra Stockholms stad till pilotkommun för undantag av byggregler i enlighet med vad som sägs i motionen.Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
885kb Ladda ner dokument
-
-
Per Ossmer och Martin Westmont (båda SD) anför i en motion till kommunfullmäktige att gatutiggeri av medborgare från andra EU-länder mycket ofta förekommer i anslutning till gator och andra offentliga platser och att många invånare anser att detta bidrar till en otryggare stadsmiljö. Vidare anförs att tiggare orsakar betydande sanitära problem, belastar stadens sociala system samt att kostnaderna uppgår till betydande belopp för staden.
Per Ossmer och Martin Westmont (båda SD) föreslår att kommunalfullmäktige beslutar
Att i stadens allmänna ordningsföreskrifter 14 § införs ett allmänt förbud mot tiggeri.
Att sociala myndigheter i kommunen inte ska bevilja medel som uppmuntrar till fortsatt tiggeri som livsmedel, sovplatser eller på annat sätt understödja förekommande tiggeri.Bilagor
-
185kb Ladda ner dokument
-
569kb Ladda ner dokument
-
-
Anna König Jerlmyr m.fl. (alla M) beskriver i en motion till kommunfullmäktige en problematisk utveckling gällande uppkomst av olagliga boplatser, med omfattande städ- och saneringsinsatser som konsekvens. Motionärerna beskriver att de har en nollvision mot olagliga boplatser. Vidare lyfts problemet med tiggeriet på Stockholms gator och torg, som motionärerna beskriver varken är värdigt, eller en hållbar väg till försörjning.
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Joakim Larsson (M) skriver i en motion till kommunfullmäktige att stadens förfarande där markanvisning föregår planläggning bidragit till att planprocessen tagit längre tid än nödvändigt och att enskilda projekt till följd av kompromisser krymper i omfattning. Larsson anser att ett omvänt förfarande skulle innebära en trygghet för stockholmarna och en ekonomisk trygghet för byggbolagen.
Joakim Larsson föreslår att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt Exploateringsnämnden och Stadsbyggnadsnämnden att under år 2017 gemen-samt utarbeta en plan för att delvis övergå till ett arbetssätt där områdes- och/eller detaljplaner först antas och att områden först därefter markanvisas.Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
556kb Ladda ner dokument
-
-
Anna König Jerlmyr m.fl. (alla M) föreslår i en motion till kommunfullmäktige ett så kallat reformpaket för den moderna och hållbara staden. Reformpaketet syftar enligt motionen till ett omfattande bostadsbyggande, en utökad och tillgänglig kollektivtrafik och ett internationellt konkurrenskraftigt företagsklimat.
Bilagor
-
447kb Ladda ner dokument
-
-
Jonas Naddebo m. fl. (C) föreslår i motionen att kommunfullmäktige ska uppdra åt utbildningsnämnden att införa ett IT-system med måltidsoptimering i alla stadens skolor senast 2020 för att minska skolornas matsvinn. Ett pilotprojekt har visat att den viktigaste åtgärden för att minska matsvinnet är en väl fungerande och tidig frånvarorapportering. Genom att införa ett it-system görs informationen användbar för skolans kökspersonal.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
665kb Ladda ner dokument
-
-
Anna König Jerlmyr m.fl. (M) föreslår i en motion att kommunfullmäktige beslutar om 34 specifika åtgärder i skolan. Åtgärderna berör organisation och rollfördelning, kompetensutveckling och kompetensförsörjning, skolans kunskapsförmedlande uppdrag och elevhälsa, trygghet och studiero, valfrihet och skolval samt elever i behov av särskilt stöd och samverkan mellan skola och socialtjänst.
Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
-
Per Ossmer och Martin Westmont (båda SD) föreslår i en motion till kommunfullmäktige att ”kommunfullmäktige som sin uppfattning tillkännager att Stockholms kommun inte ska betala försörjningsstöd till personer som uppehåller sig illegalt i kommunen”. Motionärerna anser att Stockholms stad inte bör bevilja ekonomiskt bistånd till personer som saknar tillstånd att vistas i Sverige, till exempel personer som tagit sig in i landet otillåtet, har fått avslag på asylansökan eller försöker undgå avvisning.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
637kb Ladda ner dokument
-
-
151
Kommunen skall informera om återvandringsbidrag för hemvändande flyktingar och även i förekommande fall utbetala kommunala återvandringsbidrag
I en motion till kommunfullmäktige har Per Ossmer och Martin Westmont (båda SD) föreslagit åtgärder kopplat till återvandringspolitik. Motionärerna lyfter att Stockholms stad ska skapa goda förutsättningar för att de invandrare, som så önskar, kan återvända till sina hemländer. Staden bör informera om och därmed öka invandrares kunskaper om de återvandringsbidrag som finns att söka eftersom det ger goda möjligheter för de hemvändande att få en bra nystart i sitt hemland. Vidare påtalar motionärerna att staden på samma sätt som Migrationsverket ska kunna utbetala återvandringsbidrag.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
876kb Ladda ner dokument
-