Möte 2021-04-12
-
1
Justering
-
3
Interpellation av Mattias Eriksson (S) till miljö- och klimatborgarrådet Katarina Luhr (MP) om stadens antagna program för lika rättigheter och möjligheter
-
17
Interpellation av Lisa Palm (Fi) till socialborgarrådet Jan Jönsson (L) om psykisk ohälsa hos barn och unga under pandemin
-
18
Interpellation av Jan Valeskog (S) till finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) om varför inte en gång- och cykelbro från Strandvägen till Djurgården påbörjas i enlighet med tidigare utfästelser
-
26
Frågestund
-
27
Sammanträdet öppnas
-
28
Anmälningar
-
29
Närvaro
-
30
Justering
-
31
Valärenden i kommunfullmäktige 2021
-
32
Fastställande av besvarade interpellationer
-
33
Interpellation av Jan Valeskog (S) till stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) om Brommaplans nödvändiga upprustning samt om den pågående obstruktionen av ombyggnationen av Brommaplansrondellen
-
Trafiknämnden föreslår ett antal revideringar av den gällande taxan; dels tillägg i de allmänna bestämmelserna, dels avgiftsförändringar, dels nya kategorier, dels några övriga mindre justeringar. Förslagen läggs fram i syfte att bidra till utvecklingen av stadens offentliga platser och att möjliggöra nya verksamheter samt för att förbättra trafikkontorets service inom myndighetsutövning genom att göra taxan mer lättläst och förutsägbar. Det bidrar även till att effektivisera arbetet och säkerställa likställighet i handläggningsarbetet.
En sänkning av samtliga avgifter inom kategorin Byggetablering för att främja stora och små verksamheter inom byggsektorn föreslås. Den föreslagna sänkningen av avgifterna finansieras genom att möjligheten till reducering med 50 procent av avgiften för välskötta byggetableringar tas bort.
Avgiftskonstruktionen för fristående försäljningsbyggnader föreslås förändras. Den nya beräkningsmatrisen bedöms ge ökad tydlighet både vid handläggning och för näringsidkaren. Förändringen kommer generellt att sänka avgiften för mindre försäljningsbyggnader och höja avgiften för större försäljningsbyggnader.
Om en extraordinär händelse inträffar som föranleder att stadens krisledningsnämnd sammankallas, så ska denna nämnd kunna besluta om kristaxa för en eller flera av taxans kategorier. Kristaxa innebär att avgiften antingen halveras eller sätts till noll kronor.Bilagor
-
730kb Ladda ner dokument
-
599kb Ladda ner dokument
-
908kb Ladda ner dokument
-
-
Riktlinjer för handläggning inom socialtjänstens äldreomsorg utgör ett komplement till gällande lagstiftning och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd. Dessa är ett stöd för de biståndshandläggare som fattar myndighetsbeslut inom socialtjänstens äldreomsorg till personer som är 65 år och äldre och som kan vara i behov av bistånd enligt socialtjänstlagen (2001:453) (SoL) eller lagen (1993:387) om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Riktlinjerna ger vägledning för biståndshandläggarna samt säkerställer en stadsgemensam rättssäkerhet och likabehandling. Äldrenämnden fick i uppdrag att revidera dessa riktlinjer för att kunna införa välfärdsteknik. Riktlinjerna behövde även förtydliga vissa avsnitt och få en förbättrad struktur.
Riktlinjerna har genomgått redaktionella ändringar och en språklig granskning. Dokumentet har också fått en ny disposition för att göra det mer användarvänligt och handläggningsprocessen har förtydligats.Bilagor
-
Att Stockholm är en trygg, säker och välskött stad att bo, vistas och verka i är det övergripande målet för stadens samlade brottsförebyggande, trygghets- och säkerhetsarbete och ett ansvar som sträcker sig över samtliga nämnder och bo-lagsstyrelser. Genom att långsiktigt minska bakgrundsorsakerna till brott och otrygghet som segregation, ekonomisk och social utsatthet, otrygga familjeför-hållanden och planering och skötsel av den offentliga miljön ska staden nå må-let att inte ska ha några särskilt utsatta eller utsatta områden samt halverat otryggheten till år 2025.
Brottslighet och otrygghet hänger ofta ihop och det påverkar stockholmarnas frihet och livskvalitet. Brott kan vara allt ifrån mindre överträdelser till händelser som är så allvarliga att de påverkar beteenden, att vi till exempel inte vill gå till vissa platser eller att vi håller oss helt inne på kvällstid. Oro för brott kan leda till en känsla av otrygghet och otrygghet påverkar vår livskvalitet. Utöver brottslighetens effekter på människors trygghet, välmående och livskvalitet innebär brottslighet också kostnader på kort och lång sikt. Brottsligheten kan också leda till att vissa områden blir mindre attraktiva för boende och för näringsidkare.
Staden har en central roll i arbetet med att öka trygghet och minska brottslighet i samhället. Inom staden finns ett flertal verktyg som bidrar till ett effektivt och kunskapsbaserat lokalt brottsförebyggande arbete. Arbetet återfinns såväl i skola och socialtjänst som i arbetet med att utveckla en ren, attraktiv och trygg stadsmiljö.
Stadens trygghetsprogram, som också utgör stadens brottsförebyggande program, tydliggör att stadens brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete är prioriterat och förankrat och att samsyn gäller för syfte och mål med verksamheten. Programmet ger en struktur för hur stadens brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete ska planeras, genomföras, kommuniceras och följas upp. Programmet ska också vägleda stadens verksamheter i att bedriva ett målmedvetet brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete som utgår från aktuella data, kartläggningar, orsaksanalyser och väl övervägda åtgärder samt tydliggöra vikten av en långsiktig planering och samverkan internt i staden och med externa aktörer.
Slutligen ska programmet säkerställa att arbetet utgår från stadens samlade hållbarhetsarbete i Agenda 2030 och genomsyras av ett jämställdhetsperspektiv, barnperspektiv, funktionshinderperspektiv, hbtq-perspektiv samt äldreperspektiv.Bilagor
-
476kb Ladda ner dokument
-
43
Delegation för beslut med anledning av lagen (2021:4) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 (pandemilagen)
Lagen (2021:4) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 (pandemilagen) trädde i kraft den 10 januari 2021. Lagen ger det allmänna möjlighet att vidta åtgärder för att motverka trängsel eller på annat sätt förhindra smittspridning. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om särskilda begränsningar avseende vissa verksamheter och platser som omfattas av lagen.
Förordningen (2021:8) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 (begränsningsförordningen) trädde i kraft samtidigt som covid-19-lagen. Förordningen innebär att olika typer av smittskyddsåtgärder ska vidtas vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, på gym- och sportanläggningar, badhus, handelsplatser och vid användning och upplåtelse av lokaler, områden och utrymmen för tillställningar och liknande privata sammankomster.
Regeringen beslutade 4 mars 2021 om ett nytt kapitel i begränsningsförordningen som ger kommuner rätt att utfärda föreskrifter som förbjuder vistelse i en park, på en badplats eller på någon annan liknande särskilt angiven plats, om det på platsen finns en påtaglig risk för trängsel. I och med bestämmelserna i det nya kapitlet får det allmänna en möjlighet att vidta smittskyddsåtgärder även på platser där det inte finns någon ansvarig verksamhetsutövare.Bilagor
-
261kb Ladda ner dokument
-
-
AB Svenska Bostäder har påbörjat genomförandet av nya hyresbostäder inom fastigheten Plankan 24. Planarbetet påbörjades 2004 och 2011 togs ett investeringsbeslut i bolagets styrelse. Kommunfullmäktige godkände därefter i april 2014 genomförandet av projektet som innebar att 119 nya hyresrätter skulle byggas inom kv. Plankan 24, till en total investeringsutgift om 400 mnkr. I projektet ingår att en cirkulär huskropp med fem våningar placeras på ca sex meter höga pelare i mitten av fastighetens stora befintliga rektangulära gårdsrum och en ny offentlig plats bildas under den nya byggnaden. Vidare innebär projektet att två nya bostadsvåningar placeras på befintlig byggnation som sträcker sig runt hela kvarteret.
Sedan bolagets beslut 2019 har projektet identifierat ytterligare kostnader. Projektets slutkostnadsprognos uppgår nu till 773 mnkr för nyproduktionsdelen samt 143 mnkr för de fastighetsförbättrande åtgärderna.
Flera omständigheter ligger bakom de prognosticerade kostnadsökningarna. En orsak är att kostnaderna för grundläggningen ökat för det nya huset på innergården till följd av att det funnits risk för påverkan på underliggande tunnelbanesystem. Även takpåbyggnaden på befintlig byggnation som sträcker sig runt kvarteret blir dyrare än beräknat. I detaljprojekteringen har det tillkommit moment i form av bland annat ytterligare rivningsarbeten och nya konstruktionslösningar vilket har blivit fördyrande. Befintligt bjälklag måste till exempel förstärkas samtidigt som flera stammar behöver anpassas till påbyggnadens planlösning.
Bilagor
-
445kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
45
Detaljplan för etapp 1 i Slakthusområdet - Kylfacket 1 m.fl. i stadsdelen Johanneshov (905 bostäder, en grundskola, en idrottshall, tre förskolor och två parker), DP 2017-02397-54
Detaljplanens huvudsyfte är att möjliggöra utbyggnad av första etappen i Slakthusområdet till en blandstad i enlighet med planprogrammet.
Detaljplanen möjliggör för utbyggnad av 905 nya bostäder, en idrottshall, en grundskola (årskurs F-9) och tre förskolor. Därutöver skapas lokaler för kontor, service, handel och centrumändamål. Detaljplanen kommer också säkerställa ett skydd och långsiktigt bevarande av fyra befintliga byggnader för att möjliggöra centrum-, kontors- och skoländamål anpassat till deras kulturhistoriska värden.
Inom etapp ett föreslås två parker, Naturparken i väst och en stadspark kallad Fållan. Utöver dessa kommer ett flertal fickparker att planeras i anslutning till bostadskvarteren för att tillgodose områdets behov av offentliga rum och grönska. Större delen av planområdet ägs av Stockholms stad.
Stadsbyggnadskontoret bedömer att planförslaget är ett viktigt bidrag till Stockholms bostadsmål och att en funktionsblandad stadsdel med hög kvalitet i det offentliga rummet möjliggörs samt att bostäderna är viktiga för att uppnå stadens åtaganden i Stockholmsförhandlingen
Bilagor
-
630kb Ladda ner dokument
-
46
Detaljplan för Backtimjan 1 m.fl. i stadsdelen Hässelby Villastad, Dp 2017-13215-54, (78 bostäder)
I korsningen mellan Backtimjegränd och Rädisvägen i Hässelby Villastad föreslås 78 nya bostäder i varierande storlekar som avses upplåtas som bostadsrätter. Planförslaget är ett bidrag till att uppfylla Stockholms bostadsmål och tillföra nya blandade boendemiljöer i ett område som domineras av låga småhus.
Byggnaden ska ligga dikt an mot fastighetsgränsen vid Backtimjegränd och förgårdsmark anläggs längs Rädisvägen.
Byggaktör är AB Borätt som har fått markanvisning den 2 februari 2016. Kvarteret består av en byggnadsvolym uppdelad på tre trapphus. För två av trapphusen har volymen fyra våningar. För ett av trapphusen har volymen fyra våningar plus inredd vind. Kvarteret öppnar sig mot sydväst, vilket ger en öppen och ljus gårdsmiljö och visuell kontakt med omgivningen. Planområdet omfattar Backtimjan 1 som ägs av AB Borätt. En mindre del av Hässelby Villastad 14:35, som ägs av Stockholms stad, ingår också i planområdet.Bilagor
-
405kb Ladda ner dokument
-
633kb Ladda ner dokument
-
47
Bordlagda motioner
-
48
Nya motioner