Möte 2018-04-23
-
1
Justering
-
3
Nr 2017:19 av Johan Nilsson (M) om orimlig fördröjning av upprustningen av Västertorps sim- och idrottshall
-
5
Nr 2017:21 Dennis Wedin (M) om avslag och överklaganden på ansökningar till vård- och omsorgsboenden och servicehus
-
14
Nr 2017:30 av Erik Slottner (KD) angående stadens koncessionsavtal för allmänna toaletter och cykelpumpar
-
19
Frågestund
-
20
Sammanträdet öppnas
-
21
Anmälningar
-
22
Närvaro
-
23
Justering
-
25
Inriktningsbeslut gällande Skolfastigheter i Stockholm AB:s (SISAB) nybyggnad och kapacitetsökning av grundskolan Gröndalsskolan
I takt med utbyggnaden av bostäder, i enlighet med stadens mål om 140 000 nya bostäder till 2030 med delmål om 80 000 bostäder till 2025, behöver också skolkapaciteten förbättras. Därför föreslås inriktningen att Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) tar fram underlag inför en nybyggnad av grundskola på fastigheten Blocket 32 i Gröndal, Gröndalsskolan, till en total investeringsutgift om 480 mnkr med utbildningsnämnden som hyresgäst. Projektet förutsätter att de befintliga skollokaler som finns på fastigheten rivs.
Projektets mål är att ersätta den befintliga grundskolan med nya lokaler för att kunna inrymma totalt 900 grundskoleelever, vilket är en utökning om 580 elever mot den kapacitet som finns idag. Inflyttning planeras till årsskiftet 2022/2023.
Den nya hyran för Gröndalsskolan uppgår till 23,6 mnkr. Investeringsutgiften motsvarar 50 400 kr per kvm och bedöms vara mycket hög, men inte orimlig med hänsyn tagen till bland annat att projektet ska genomföras på en fastighet med stora höjdskillnader som medför omfattande markarbeten.
Sammantaget får staden ett eftersökt bidrag av grundskoleplatser på en plats med växande behov, som en följd av stadens höga tillväxttakt med många nya bostäder. Inför genomförandebeslutet måste dock SISAB säkerställa om det är möjligt sänka utgifterna i projektet.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
635kb Ladda ner dokument
-
-
26
Hemställan till Stockholms kommunfullmäktige om godkännande av förslag angående kommunalt ansvar för sopsugsanläggningar
Frågan om vem som är bäst lämpad att planera, äga och driva stationära sopsugsanläggningar har diskuterats under en längre tid. Byggherrar och fastighetsägare har framfört synpunkter på att planering, byggande och förvaltning av bostäder skulle underlättas om staden äger och driver stationära sopsugsanläggningar i områden där staden i exploateringsavtal och detaljplaner avtalar om och föreskriver stationära sopsugsanläggningar. Byggherrar och fastighetsägare anser att de samfällighetslösningar som nu tillämpas är administrativt och tekniskt komplicerade och försvårar både byggandet och förvaltningen av bostäder och verksamhetslokaler för privat- och offentligservice.
Enligt Stockholm Avfall AB:s (dotterbolag till Stockholm Vatten och Avfall AB) styrelseärende har exploateringsnämnden påtalat fastighetsrättsliga risker med nuvarande tillämpning av gemensamhetsanläggningar och samfällighetsföreningar vid eventuella framtida juridiska prövningar. De fastighetsrättsliga riskerna bedöms som så betydande att exploateringskontoret överväger att avbryta fortsatt planering för stationära sopsugslösningar i nya större exploateringsområden om inte frågan om planering, ägande och drift får en långsiktig lösning.
Med bakgrund i detta gav Stockholm Avfalls styrelse bolaget i uppdrag att utreda förutsättningar för att i projekt där staden föreskriver sopsugslösningar ta ansvar för ägande och drift av anläggningarna.
Bolaget har kommit fram till att det finns förutsättningar för att bolaget tar ansvar för stationära sopsugsanläggningar vid nyanläggning i exploateringsområden på stadens mark där staden i detaljplan ställer krav på sopsugslösningar. Vidare föreslås att bolaget ges möjlighet att överta ansvaret för befintliga stationära sopsugssystem i exploateringsområden där staden i detaljplan ställt krav på sopsugslösningar.
Bolagets utredning visar att det finns juridiska förutsättningar för att genomföra de i ärendet föreslagna förändringarna.
Även frågan om en utbyggnad av stationära sopsugsanläggningar i befintliga miljöer har aktualiseras i olika sammanhang och bolaget har utrett även denna fråga på uppdrag av styrelsen. Bolaget har konstaterat att de för befintliga stadsmiljöer råder betydande osäkerhet både avseende juridiska förutsättningar och tekniska lösningar och föreslår att denna fråga måste analyseras vidare och prövas från fall till fall.
Stadsledningskontoret och koncernledningen bedömer att kompetensen och verksamheten som idag inryms i Stockholm Avfall ligger i linje med förslaget från bolaget om att få ansvaret för projektering, utbyggnad och förvaltning av sopsugssystem såväl i nybyggnadsområden som i pågående system på allmän platsmark och mark ägd av staden.
Stadsledningskontoret och koncernledningar anser att ett samlat ansvar för sopsugssystemen från projektering, byggnation och förvaltning kan leda till mer driftsäkra system och tydligare utpekat ansvar än idag.
Stadsledningskontoret och koncernledningen ser positivt på att ett uttalat ansvar till Stockholm Avfall leder till en förenkling i byggskedet och efterföljande förvaltning. Gränsdragningen av ansvar vid fastighetsgräns är en förutsättning mot bakgrund av de juridiska förutsättningarna och liknar även det ansvarsförhållandet som Stockholm Vatten och Avfall använder sig av inom sina andra tjänster.
Stadsledningskontoret och koncernledningen vill särskilt belysa de ekonomiska förutsättningarna. Inom en 12 års period planeras mellan 20 000 – 40 000 lägenheter i områden inom staden där det är aktuellt med sopsugsanläggningar. Detta innebär betydande investeringar och Stadsledningskontoret och koncernledningen stödjer därför den föreslagna modellen att investeringen för anläggandet av sopsug bekostas av fastighetsägarna genom anslutningsavgifter samt att en avgift fastställs för kommande driftskostnader.
Stadsledningskontoret och koncernledningen förutsätter att bolaget utrett de juridiska förutsättningarna för möjligheten att finansiera såväl befintliga anläggningar som nya anläggningar via anslutningsavgift. Stadsledningskontoret och koncernledningen förordar att anslutningsavgiften/principerna för avgiftsuttaget fastställs på sådant sätt att systemet blir transparent och tydligt för såväl tillkommande som befintliga anläggningar. Det är därför angeläget att avfallsnämnden och Stockholm Avfall omgående fastställer eventuella justeringar i gällande avfallsföreskrifter och avfallstaxa samt genom andra erforderliga beslut.
Stadsledningskontoret och koncernledningen anser att Stockholm Avfall ska försöka minimera de ekonomiska riskerna kopplade till anslutningsavgiften. Bolaget bör se över om det finns möjlighet att i avtal förbinda motparter i slutkostnadsregleringar kopplat till faktisk projektkostnad. Stadsledningskontoret och koncernledningen förstår komplexiteten i detta givet att anslutningar till ett sopsugssystem sker i etapper i takt med att byggnation färdigställs i ett område.Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stad planerar för 140 000 nya bostäder åren 2010-2030, med delmålet 40 000 bostäder åren 2014-2020. I stadens budget för 2018 har bostadsmålet kompletterats med ytterligare ett delmål som innebär 80 000 bostäder åren 2014-2025 för att säkerställa en fortsatt hög byggtakt. AB Svenska Bostäder arbetar aktivt för att bidra till att uppnå detta mål genom att till år 2019 öka takten i nyproduktionen till ca 1 000 byggstartade lägenheter per år.
I linje med de ökade målen för bostadsproduktion ansökte AB Svenska Bostäder i september 2016 om en förnyad markanvisning för den mark som delvis ligger vid Vårbergsvägen, på fastigheten Skärholmen 2:1 och del av de egna fastigheterna Brännholmen 1, Eldholmen 1 och Ekholmen 1. I markanvisningsavtalet bedöms området kunna bereda plats för ca 210 lägenheter.
Detaljplanen antas vinna laga kraft kring årsskiftet 2018/2019. Med dessa förutsättningar är de första bostäderna klara för inflyttning senvåren 2021.Bilagor
-
331kb Ladda ner dokument
-
Per Ossmer och Martin Westmont (båda SD) framhåller i sin motion till kommunfullmäktige att den svenska flaggan är en viktig symbol för Sverige och Stockholm samt att uttrycket ”Capital of Scandinavia” är ett uttryck som bör användas sparsamt och på sikt fasas ut. De föreslår att flaggan ”Capital of Scandinavia” ska bytas ut mot den svenska flaggan, och att trafikkontoret eller stadshusets egen personal ska ombesörja att hissa och hala de svenska flaggorna varje dag.
Bilagor
-
468kb Ladda ner dokument
-
-
147
Minska jobbklyftan i Stockholm genom systematiska insatser för att fler människor ska gå från utanförskap till egen försörjning
Anna König Jerlmyr m.fl. (alla M) har i en motion till kommunfullmäktige lagt fram 28 förslag som enligt motionärerna syftar till att skapa bättre möjligheter till egen försörjning för personer utanför arbetsmarknaden. Förslagen rör bland annat stadens arbete med vuxenutbildning, ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsinsatser.
Bilagor
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Lotta Edholm (L) yrkar i en motion till kommunfullmäktige att ändra riktlinjerna för barnomsorg på obekväm arbetstid så att föräldrar kan välja barnomsorg i hemmet istället för på förskolan, samt att införa interimsregler så att barnomsorg kan förläggas i hemmet till dess att riktlinjerna är ändrade.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
917kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige yrkar Dennis Wedin (M) på att äldrenämnden får följande uppdrag. Att utreda kontinuitetsbonus som premierar de utförare som levererar en hög kontinuitet inom hemtjänsten, att utreda möjligheterna att separera städning från hemtjänstens insatser, att utreda möjlighet till profilhemtjänster med tilläggstjänster utöver de beviljade hemtjänsttimmarna och att tillhandahålla utbildning om måltidskvalitet för hemtjänstpersonal via äldrecentrum.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
629kb Ladda ner dokument
-
-
Karin Ernlund m.fl. (alla C) föreslår i en motion att kommunfullmäktige beslutar att Stockholms stad ska ansöka hos regeringen om att få bli försökskommun för att tillåta gårdsförsäljning i staden. Motiv som anförs är att en sådan möjlighet skulle stimulera entreprenörskap, skapa fler arbetstillfällen och ytterligare stärka Stockholms attraktivitet som besöksmål samt att detta är tillåtet i andra delar av Europa, inte minst i Norge. Motionärerna anser att gårdsförsäljning kan tillåtas utan att skada folkhälsan.
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige skriver Yvonne Fernell-Ingelström (M) om behovet av förbättrad säkerhet för gångtrafikanter vid övergångsställen. Motionären anför att det finns ett antal utmaningar kopplade till den ökande trängseln och att trafiksituationen för cyklister och gående påverkas negativt, samt att den ökande cykeltrafiken bland annat innebär att samspelet mellan gående och cyklister kan behöva förbättras. I motionen lämnas några exempel på platser där den fysiska utformningen av korsning mellan cykel- och gångtrafik inte anses vara optimal, vilket medför en känsla av otrygghet för de gående.
Motionären menar att trafiksäkerheten för de gående behöver uppmärksammas i högre grad och yrkar därför på att kommunfullmäktige uppdrar åt trafiknämnden att kartlägga särskilt utsatta övergångsställen som korsas av cykelbanor och att föreslå åtgärder i syfte att öka säkerheten för fotgängare vid övergångsställen.Bilagor
-
933kb Ladda ner dokument
-
Karin Ernlund (C) anför i en motion till kommunfullmäktige att det är viktigt att bygga in plats för lek, sport och kultur när Stockholm växer med nya och förtätade bostadsområden. Motionären föreslår att Stockholms stad gör minst tio gator spridda över staden till barngator; gator som under vissa tider och dagar stängs av för motortrafik och istället ger plats för barn och deras lek.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
424kb Ladda ner dokument
-
-
Anna König Jerlmyr m.fl. (alla M) beskriver i en motion till kommunfullmäktige att bostadskrisen gör sig mest gällande i Stockholm, och de anser att staden ska agera utifrån detta. Enligt motionärerna behöver Stockholm fler bostäder och färre regleringar, hinder och riksintressen.
Enligt motionärernas förslag bör regeringen tillåta Stockholms stad att bli pilotkommun för fler regelförenklingar och undantag från byggregler. Undantagen bör gälla i fem år för att sedan utvärderas.
Motionärerna föreslår ett antal undantag och lättnader i plan- och bygglagen (PBL) och Boverkets byggregler som de anser skulle underlätta bostadsbyggandet i Stockholm, däribland undantag från bullerregler, strandskydd, regler kring balkonger och wc-yta. Motionärerna föreslår också att det ska vara möjligt att bevilja tillfälliga bygglov inom ramen för pågående detaljplaneförändringar och att Stockholm bör ges undantag från de riksintressen som lägger hämsko på bostadsbyggandet.
Motionärerna föreslår att kommunstyrelsen ges i uppdrag att hemställa hos regeringen att göra Stockholms stad till pilotkommun för undantag av byggregler i enlighet med vad som sägs i motionen.Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
885kb Ladda ner dokument
-
-
Per Ossmer och Martin Westmont (båda SD) anför i en motion till kommunfullmäktige att gatutiggeri av medborgare från andra EU-länder mycket ofta förekommer i anslutning till gator och andra offentliga platser och att många invånare anser att detta bidrar till en otryggare stadsmiljö. Vidare anförs att tiggare orsakar betydande sanitära problem, belastar stadens sociala system samt att kostnaderna uppgår till betydande belopp för staden.
Per Ossmer och Martin Westmont (båda SD) föreslår att kommunalfullmäktige beslutar
Att i stadens allmänna ordningsföreskrifter 14 § införs ett allmänt förbud mot tiggeri.
Att sociala myndigheter i kommunen inte ska bevilja medel som uppmuntrar till fortsatt tiggeri som livsmedel, sovplatser eller på annat sätt understödja förekommande tiggeri.Bilagor
-
185kb Ladda ner dokument
-
569kb Ladda ner dokument
-
-
Anna König Jerlmyr m.fl. (alla M) beskriver i en motion till kommunfullmäktige en problematisk utveckling gällande uppkomst av olagliga boplatser, med omfattande städ- och saneringsinsatser som konsekvens. Motionärerna beskriver att de har en nollvision mot olagliga boplatser. Vidare lyfts problemet med tiggeriet på Stockholms gator och torg, som motionärerna beskriver varken är värdigt, eller en hållbar väg till försörjning.
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Joakim Larsson (M) skriver i en motion till kommunfullmäktige att stadens förfarande där markanvisning föregår planläggning bidragit till att planprocessen tagit längre tid än nödvändigt och att enskilda projekt till följd av kompromisser krymper i omfattning. Larsson anser att ett omvänt förfarande skulle innebära en trygghet för stockholmarna och en ekonomisk trygghet för byggbolagen.
Joakim Larsson föreslår att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt Exploateringsnämnden och Stadsbyggnadsnämnden att under år 2017 gemen-samt utarbeta en plan för att delvis övergå till ett arbetssätt där områdes- och/eller detaljplaner först antas och att områden först därefter markanvisas.Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
556kb Ladda ner dokument
-
-
Anna König Jerlmyr m.fl. (alla M) föreslår i en motion till kommunfullmäktige ett så kallat reformpaket för den moderna och hållbara staden. Reformpaketet syftar enligt motionen till ett omfattande bostadsbyggande, en utökad och tillgänglig kollektivtrafik och ett internationellt konkurrenskraftigt företagsklimat.
Bilagor
-
447kb Ladda ner dokument
-
-
Jonas Naddebo m. fl. (C) föreslår i motionen att kommunfullmäktige ska uppdra åt utbildningsnämnden att införa ett IT-system med måltidsoptimering i alla stadens skolor senast 2020 för att minska skolornas matsvinn. Ett pilotprojekt har visat att den viktigaste åtgärden för att minska matsvinnet är en väl fungerande och tidig frånvarorapportering. Genom att införa ett it-system görs informationen användbar för skolans kökspersonal.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
665kb Ladda ner dokument
-