Möte 2021-05-05
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
3
PM: Anmälan om svar på remiss av FHM:s föreskr. och allm. råd (HSLF-FS 2021:2) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 och (HSLF-FS 2020:37) om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen
Sedan april 2020 gäller Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra spridning av covid-19 som framförallt innehåller allmänna råd riktade till enskilda och verksamheter. Folkhälsomyndigheten beslutade den 26 februari 2021 om skärpta tillfälliga bestämmelser för serveringsställen genom föreskrifter om ändring i Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2020:37) om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen. Föreskrifterna trädde i kraft den 1 mars 2021 och gäller till och med den 11 april 2021. Folkhälsomyndigheten lyfter i aktuell remiss fram att smittspridningen har ökat nationellt och i de flesta regioner de senaste veckorna med en ökad belastning på hälso- och sjukvården som följd.
Sammantaget bedömer Folkhälsomyndigheten att giltighetstiden för de aktuella bestämmelserna behöver förlängas ytterligare en tid. Folkhälsomyndigheten föreslår därför att giltighetstiden för ändringsföreskrifterna ska förlängas till och med den 2 maj 2021. Myndigheten föreslår ingen ändring i sak.
Myndigheten betonar i förslagets konsekvensutredning att det är fortsatt viktigt att begränsa risken för smittspridning i riskfyllda miljöer där för varandra okända människor samlas. Folkhälsomyndigheten bedömer att reglerna visar vad som krävs av verksamheterna som träffas av föreskrifterna samt av enskilda individer för att minska smittspridningen av sjukdomen covid-19 i samhället.
På grund av den korta remisstiden har stadsledningskontorets tjänsteutlåtande skickats in som förhandsbesked på stadens remissvar.-
238kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
367kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
484kb Ladda ner dokument
-
-
4
PM: Promemorian - Tillfälligt statsbidrag till vissa kommuner och regioner för kommunala åtgärder för en ekonomi i balans
-
Lisa Palm, Anna Rantala Bonnier, Maria Jansson och Madeleine Kaharascho Fridh (alla Fi) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att Stockholms stad ska ansluta sig till ICAN Cities Appeal till stöd för FN:s konvention om kärnvapenförbud. ICAN (International Campaign to Abolish Nuclear weapons) samlar organisationer över hela världen till stöd för avskaffandet av kärnvapen och har även formulerat en uppmaning som enskilda städer kan skriva på för att visa hur viktigt det är att förbjuda kärnvapen.
-
Peter Wallmark och Martin Westmont (båda SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige om att utreda stadens kostnader för tolkar. Motionärerna menar att användningen av tolktjänster innebär en stor kostnad för stockholmarna och att det finns ett behov att utreda frågan eftersom kostnaderna för tolkar med största sannolikhet kommer fortsätta öka som en följd av rådande situation med ett ökat mottagande av nyanlända. Underlaget från en sådan utredning kan användas för att effektivisera stadens tolkverksamhet. Exempel på åtgärder som kan minska stadens kostnader är, enligt motionärerna, att anlita tolk via länk eller att staden anställer egna tolkar.
-
Peter Wallmark (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen framförs att det råder akut brist på studentbostäder i Stockholm. Motionären menar på att möjligheten till bostäder för lärare och studenter är en grundförutsättning för att Stockholm ska kunna behålla en ledande position när det kommer till forskning och utbildning i Sverige. I motionen pekas parkeringsplatserna öster om Norrtäljevägen, i anslutning till Stockholms universitet, ut som möjlig yta för exploatering med studentbostäder, lokaler och näringsverksamheter. Bebyggelsen föreslås ske genom tillfälliga och snabbt uppbyggda modulhus.
-
I september 2017 fattade Stockholms stads kommunfullmäktige beslut om att godkänna genomförandet av AB Familjebostäders nyproduktion av cirka 100 nya hyresrätter och garage inom fastigheten Banken 3, till en total investeringsutgift om 297 mnkr.
Projektet innefattar fyra punkthus samt garage. Ett av husen ska bli ett kollektivhus med 33 lägenheter. Projektets samtliga beslut överklagades av närboende, och tvingades därför till ett års produktionsstopp mellan andra kvartalet 2018 och andra kvartalet 2019. Projektet har fått en ökad produktionskostnad som främst beror på produktionsstoppet. Totalt har projektutgifterna stigit med 91 mnkr sedan kommunfullmäktiges ursprungliga genomförandebeslut 2017.
Beräknad slutkostnad är idag 388 mnkr och antalet lägenheter är 99 stycken. Stadsledningskontoret och Stockholms Stadshus AB gör bedömningen att direktavkastningen i projektet fortfarande är godtagbar då projektet, trots kostnadsökningarna, inte medför några nedskrivningar.Bilagor
-
267kb Ladda ner dokument
-
960kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
För att stadens verksamheter ska kunna flyga med drönare krävs sedan den 1 januari 2021 att staden registrerar sig som drönaroperatör hos Transportstyrelsen och får ett s.k. operatörs-ID. Enligt de nya reglerna måste det vid all flygning med drönare finnas en ansvarig operatör, en s.k. drönaroperatör. Operatören ansvarar för hur drönaren används, bland annat för att flygningen genomförs på ett säkert sätt, att den planerade flygningen inte utgör en risk för andra luftfartyg, människor, djur, miljö eller egendom samt att fjärrpiloten som utför flygningen har rätt kompetens. Det kan endast finnas en drönaroperatör per juridisk person och då staden såsom registrerad drönaroperatör ansvarar för alla drönare inom stadens verksamheter behövs att staden som helhet införskaffar sig ett operatörs-ID samt upprättar riktlinjer för stadens drönarverksamhet. Kulturnämnden, som äger en drönare, har hemställt om att staden ska skaffa sig ett operatörs-ID.
Bilagor
-
288kb Ladda ner dokument
-
-
10
Åtgärder inom bygglovsverksamheten med anledning av Coronapandemin - tillfällig ändring av stadsbyggnadsnämndens taxa
Stadsbyggnadsnämnden har tagit fram förslag på åtgärder för att underlätta för näringsidkare vars verksamhet påverkas negativt av de restriktioner som råder för att minska smittspridningen under den pågående pandemin. Förslaget är att under perioden 1 april 2021 till och med 31 december 2021 inte ta ut någon avgift för tidsbegränsade bygglov, med efterföljande startbesked och slutbesked, för ärenden som avser uteserveringar. Stadsbyggnadsnämnden bedömer att de ekonomiska konsekvenserna uppgår till en nettokostnad om högst 0,5 miljoner kronor.
Avgifter för bygglov, startbesked och slutbesked regleras av stadsbyggnadsnämndens taxa. Ändringar i nämndens taxa ska beslutas av kommunfullmäktige.Bilagor
-
304kb Ladda ner dokument
-
-
11
Barngrupperna i förskolan är för stora – stadens statistik ger en skev bild av förskolans verklighet
I motionen till kommunfullmäktige av Tina Kratz (V) framförs att stadens barngrupper är för stora och att stadens statistik och underlag behöver ses över, då motionären anser att befintlig statistik ger en skev bild av förskolans verklighet. I motionen föreslås också att stadens definitioner av exempelvis barngrupp bör vara desamma över hela staden, och förslagsvis likna Skolverkets definitioner. Motionären beskriver att arbetsmiljön i förskolan har blivit alltmer stressig för medarbetare och barn, vilket enligt motionärerna beror på alltför stora barngrupper. Vidare beskrivs att medarbetarna inte hinner genomföra undervisningen och ge det enskilda barnet tillräcklig uppmärksamhet och stöd i enlighet med läroplansuppdraget. I motionen lyfts även att politiken inte får rätt bild av arbetsmiljön då indikatorn som mäter barngruppernas storlek inte ger en rättvis bild av verkligheten. Mot ovanstående bakgrund föreslås följande förslag på åtgärder:
Att kommunfullmäktiges mål för barngruppernas storlek ska vara ett genomsnittstal för läsåret och bygga på statistik insamlad varje månad, möjligen med undantag för juli
Utreda andra sätt att mäta förskolornas barngruppsstorlek för att hitta den som kommer närmast verkligheten
Att upprätta en plan för hur stadens förskolor ska närma sig Skolver-kets riktmärke för barngruppers storlek
Att kommunfullmäktiges mål för personaltäthet ska vara ett
genomsnittstal för läsåret och bygga på statistik insamlad varje månad, möjligen med undantag för juli
Att utreda om möjligheten att ta fram en indikator som även inklude-rar barnens vistelsetid i relation till personaltätheten
Att det förtydligas vilka som ingår i indikatorn för personaltäthet
Att införa en indikator för utbildade barnskötareBilagor
-
188kb Ladda ner dokument
-
-
Tobias Johansson, Alexandra Mattsson Åkerström och Hassan Jama (alla V) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige inför en kostnadsfri simskola för alla sexåringar i staden.
I motionen konstateras att simkunnigheten i Stockholm överlag är god men att det skiljer sig mellan olika delar av staden och att skillnaderna är kopplade till socioekonomiska livsvillkor. I motionen framhålls att simkunnighet är en livsviktig kunskap som räddar liv, men att alla barn inte har möjligheten att lära sig simma.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsledningskontoret har gjort en översyn av kommunstyrelsens reglemente och föreslår en ändring av reglementet. Förslaget utgår från Sveriges Kommuner och Regioners förslag till kommunstyrelsereglemente och innebär en tydligare beskrivning av kommunstyrelsens uppdrag. Översynen innebär också att uppgifter förs in i reglementet som ligger på kommunstyrelsen enligt tidigare beslut och budgetuppdrag.
Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
462kb Ladda ner dokument
-
-
AB Familjebostäder föreslår som ett led i arbetet att uppfylla stadens bostadsmål och ägardirektiv, att bygga hyreslägenheter med tillhörande lokal och parkeringsplatser i Solberga i nära anslutning till Älvsjö centrum. I detta projekt tillförs bostäder i ett väletablerat och uppskattat område med god tillgång till både service och allmänna kommunikationsmedel.
Projektet har cirka 200 meters avstånd till Älvsjö centrum. Området består av stad och natur med tillgång till goda kommunikationer.
Kraftcentralen 1 består av tre huskroppar om fyra till tio våningar. Projektet omfattar totalt nybyggnation av 87 bostäder, en lokal och 24 parkeringsplatser till en total produktionskostnad om 307 mnkr.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
16
AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder vid Byälvsvägen, kv Försvarsministern 1 m.m., i stadsdelen Bagarmossen
AB Stockholmshem föreslår, som ett led i bolagets arbete att uppfylla stadens bostadsmål och dess ägardirektiv, att bygga bostäder samt lokaler genom förtätningar på egen mark vid Byälvsvägen i Bagarmossen.
Bilagor
-
741kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
354kb Ladda ner dokument
-
-
17
PM: Överklagande av kommunfullmäktiges beslut den 2 november 2020 § 15 gällande detaljplan för Vinjegatan invid fastigheten Norrmannen 11 m.fl. i stadsdelen Blackeberg, mål nr P 9199-20 (Dp 2016-17741-54)
Kommunfullmäktige beslutade den 2 november 2020 att anta detaljplan för Vinjegatan invid fastigheten Norrmannen 11 m.fl. i stadsdelen Blackeberg, Dp 2016-17741-54. Beslutet har överklagats till mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt.
-
154kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
366kb Ladda ner dokument
-
-
18
PM: Effektivare tillsyn över diskrimineringslagen – aktiva åtgärder och det skollagsreglerade området (SOU 2020:79)
Arbetsmarknadsdepartementet har remitterat delbetänkandet Effektivare tillsyn över diskrimineringslagen – aktiva åtgärder och det skollagsreglerade området (SOU 2020:79) till Stockholms stad för yttrande.
Utredningens uppdrag består av två delar som tillsammans ska bidra till en mer effektiv efterlevnad av diskrimineringslagen (DL). Utredningen ska dels överväga om nuvarande bestämmelser i diskrimineringslagen (2008:567) om tillsyn gällande aktiva åtgärder är ändamålsenliga för att säkerställa en effektiv efterlevnad av bestämmelserna i lagstiftningen. Utredningen ska även analysera hur tillsynen över bestämmelserna i DL när det gäller det skollagsreglerade området kan flyttas till Skolinspektionen och lägga fram förslag för att detta ska ske.
-
502kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Maria Mustonen och Sara Stenudd (båda V) har inkommit med en motion till kommunfullmäktige om inrättande av återbruksgallerior. I motionen framförs att det behövs fler styrmedel som bryter trenden med ökad materialanvändning och som skapar möjligheter till ökat återbruk. Motionärerna anser att ett bra sätt att minska uppkomsten av avfall och öka återanvändningen är modellen med återbruksgallerior som Eskilstuna kommun har introducerat.
Motionärerna föreslår att Stockholm Vatten och Avfall AB och arbetsmarknadsnämnden i samarbete med andra relevanta nämnder ska utreda hur kommunala återbruksgallerior kan implementeras i Stockholm, att utreda hur byggvaror och annat relevant verksamhetsavfall kan inkluderas i konceptet samt att göra en utvärdering av Pop Up-återbruksverksamheten.
Motionärerna föreslår även att exploateringsnämnden tillsammans med stadsbyggnadsnämnden ska utreda var en pilotanläggning kan lokaliseras.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stads program för att motverka hemlöshet 2020-2025 är en fortsättning på programmet mot hemlöshet 2014-2019. Programmet beskriver hur stadens socialtjänst ska arbeta för att motverka hemlöshet, dels vilka insatser och verktyg som stadens socialtjänst kan använda till stöd för personer i processer ur hemlöshet, dels de förhållningssätt som ska prägla socialtjänstens arbete med att motverka hemlöshet. Programmet innehåller sex mål samt tre strategier för socialtjänstens arbete med att motverka hemlöshet. Programmet belyser vikten av löpande kunskapsutveckling i syfte att säkerställa att det stöd som erbjuds personer som befinner sig i hemlöshet utgår från evidensbaserade metoder.
Bilagor
-
289kb Ladda ner dokument
-
Skriftserien Bevara eller gallra utges genom Samrådsgruppen för kommunala arkivfrågor och seriens delar tar upp olika kommunala verksamhetsområden och ger råd i hantering, bevarande och gallringsfrågor. Huvudmän för samrådsgruppen är Sveriges Kommuner och Regioner och Riksarkivet.
Bevara eller gallra nummer 5 handlar om socialtjänstens verksamhetsområde och ger råd och rekommendationer om hantering, bevarande och gallring inom denna verksamhet. Remissen omfattar en revidering av hela gallringsrådet och ska ersätta den senaste upplagan som utkom år 2006. Sveriges Kommuner och Regioner har skickat ärendet på remiss till Stockholms stad för yttrande.
Det remitterade dokumentet består av 16 kapitel. Det första kapitlet behandlar bakgrund och begränsning av råden medan övriga kapitel ger en beskrivning av bl.a. vilka handlingar som kan finnas inom socialtjänstens olika områden, inom konsumentvägledningen, vid tillsyn och tillståndsgivning enligt alkohollagen, vid tillsyn över försäljning av tobak och liknande produkter och vid medling med anledning av brott samt förslag på gallringstid för dessa. Som exempel kan nämnas att det avseende handlingar som kan förekomma i en personakt rörande faderskap och föräldraskap finns angivet 23 olika typer av handlingar bl.a. identitetsstärkande handlingar, underrättelse från Skatteverket om inflyttat barn och handlingar om vårdnaden om barn.
De råd som ges om gallring av handlingar är vägledande och måste fastställas genom lokala beslut för att gälla inom kommunen. Flertalet handlingar inom socialtjänstens område omfattas dock av en lagstadgad skyldighet att gallra efter, förenklat uttryckt, fem år efter det att sista anteckningen gjordes i personakten eller, vid en sammanställning av uppgifter enligt lag (2001:454) om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten, fem år efter det att de förhållanden som uppgifterna avser har upphört. Det finns även vissa handlingar som inte får gallras. Det är bl.a. handlingar som kommit in eller upprättats i samband med utredning om adoption. Det finns också bestämmelser om att vissa handlingar ska undantas gallring av hänsyn till forskningens behov. I råden anges även handlingar som omfattas av dessa bestämmelser.-
539kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
116mb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stad har fått en promemoria på remiss från Miljödepartementet för yttrande. I promemorian föreslår Miljödepartementet en rad förslag till ändringar av lagar och förordningar inom avfallsområdet. Ändringarna föranleds av att regeringen under senare år har uppmärksammats på behovet av justeringar, till exempel genom att några kommuner har rapporterat om problem i samband med avfallshantering.
Det framgår att syftet med förändringarna bland annat är att försvåra möjligheten att bedriva oseriös avfallshantering genom att införa förbättrade kontrollmöjligheter av avfallsverksamheter och att införa krav på ekonomisk säkerhet för anmälningspliktiga verksamheter. Vidare är avsikten att underlätta för återvinning av icke förorenade schaktmassor.
I huvudsak gäller förslagen förändringar inom följande 4 områden:
Miljöbalken (1998:808)
Förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
Miljöprövningsförordningen (2013:251) och förordningen (2001:512) om deponering av avfall
Avfallsförordningen (2020:614)
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juni 2021, förutom ändringarna i miljöbalken som föreslås träda i kraft den 1 januari 2022.-
965kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
23
Valärenden i kommunstyrelsen
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 5 maj och publiceras senast med protokollet.
-
Stadskollegiet beslutade år 1938 att instifta S:t Eriksmedaljen att utdelas till förtjänta
stockholmare.-
116kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-