Förslaget till reviderad taxa bygger, liksom gällande taxa, på att kunden debiteras för beställd behållarvolym eller uppmätt vikt på avfallet.
Ekonomiska förutsättningar
Grunden för avfallsnämndens förslag till avfallstaxa 2020 utgörs bland annat av de ekonomiska förutsättningar som redovisades av styrelsen för Stockholm Vatten och Avfall AB i flerårsbudgeten för perioden 2020-2022 i mars 2019. Av denna framgår att avfallsverksamhetens driftkostnader år 2020 beräknas öka med cirka 50 mnkr jämfört med budget 2019. De huvudsakliga kostnadsökningarna avser återvinningscentralerna och åtgärder för säkerställandet av insamlingen. Vidare bedöms den ökade matavfallsinsamlingen leda till ökade transportkostnader.
För att täcka dessa kostnader beräknades avgifterna för avfall behöva öka med sju procent år 2020. Avgifterna för fettslam beräknades behöva höjas med fyra procent. För att täcka framtida kostnadsökningar bedömdes avfallsavgifterna behöva höjas med ytterligare sju procent per år även åren 2021 och 2022. De framtida kostnadsökningarna, som prognostiseras infalla från och med 2022, avser i första hand idrifttagning av en ny sorteringsanläggning i Högdalen och en ny återvinningscentral i Loudden.
I samband med utarbetandet av förslag till avfallstaxa 2020 har en ny prognos för 2019 tagits fram som visar att resultatet för avfallsverksamheten pekar på ett underskott om 16,2 mnkr, istället för ett överskott som prognostiserades vid framtagande av underlag till flerårsbudgeten. För att balansera en del av underskottet föreslår avfallsnämnden att avgifterna för avfall i stället höjs med generellt nio procent. Därmed beräknas ett överskott om 10,7 mnkr uppkomma år 2020.
De ekonomiska förutsättningarna sammanfattas i nedanstående tabell.
Taxeändringar för en- och tvåfamiljshus
I taxan för en- och tvåfamiljshus föreslår avfallsnämnden att;
vid hämtning varje vecka ska hämtningsavgiften öka från 27 kronor till 33 kronor per tillfälle och
vid hämtning varannan vecka ska hämtningsavgiften öka från 20 kronor till 25 kronor per tillfälle och
vid hämtning var 4:e vecka ska hämtningsavgiften öka från 13 kronor till 15 kronor per tillfälle.
Den rörliga viktbaserade behandlingsavgiften föreslås oförändrat vara 1,40 kronor per kg, medan grundavgiften föreslås öka från 760 kronor till 800 kronor per år. (I ärendet anges felaktigt att grundavgiften höjs från 780 kronor). Hämtning av utsorterat matavfall föreslås oförändrat ske utan avgift.
Av nedanstående tabell framgår att årskostnaden, jämfört med 2019 års taxa, ökar mer för abonnemang med mer frekvent hämtning.
Taxeändringar för flerbostadshus och verksamheter
Avgifterna för olika slag av avfallshämtning från flerbostadshus, företag och verksamheter föreslås öka med mellan åtta och tolv procent. Förändringarna avser att ytterligare premiera maskinell hämtning framför manuell hämtning samt att hushållsavfall i kärl premieras framför hushållsavfall i säck.
För verksamhetskunder med osorterat beredningsavfall, vilket är en blandning av osorterat matavfall och restavfall hos verksamheter föreslås dock en höjning med 20 procent för att stimulera separat insamling av matavfall. Taxan för utsorterat matavfall är 30 – 70 % lägre jämfört med beredningsavfall, vilket avser att vara ett stort incitament att välja en mer miljöanpassad avfallshämtning.
Övriga taxeförändringar
Avgifterna för hämtning av grovavfall, slam och elavfall med mera föreslås höjas med 3,5 procent, enligt avfallsindex A12:1MD, eller justeras för att bättre överensstämma med dagens kostnadsnivå.
Bilagor