Möte 2019-02-06
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
För samordningen av arbetet med att vårda och utveckla Kungliga nationalstadsparken finns ett nationalstadsparksråd. Nationalstadsparksrådet leds av länsstyrelsen i Stockholms län genom landshövdingen. Rådets ledamöter representerar statliga myndigheter, kommuner, större markägare, förvaltare och organisationer med intressen i parken. Stockholms stad har sedan bildandet 2006 varit representerat i Nationalstadsparksrådet.
Under föregående mandatperiod representerades staden i Nationalstadsparksrådet av borgarrådet Jan Valeskog (S) samt dennes ersättare förvaltningschefen på trafikkontoret. Till följd av förändrade majoritetsförhållanden efter 2018 års val föreslås att borgarrådet Jan Valeskog (S) ersätts av stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M). Förvaltningschefen för trafikkontoret fortsätter som ersättare i enlighet med tidigare beslut.-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Carbon Neutral Cities Alliance (CNCA) samlar idag de städer i världen med de högst satta målen och planerna för att minska utsläpp av växhusgaser. CNCA startades 2014 som ett initiativ inom ramen för C40 – Cities Climate Leadership Group med målet att genomföra gemensamma forskningsprojekt på området utsläppsminskningar i städer. Sedan dess har initiativet utvecklats och 2018 beslutade styrgruppen för CNCA att införa en medlemsavgift, medlemsskapskriterier samt minimistandarder för deltagande. Stockholms stad var en av de 17 städer i världen som 2014 bjöds in till denna exklusiva skara av världens mest klimatambitiösa städer. Stockholm har nu ombeds bekräfta sin vilja att vara medlem genom att betala medlemsavgift på 10 000 US-dollar per år samt leva upp till CNCA:s standard för deltagande och medlemsskapskriterier.
-
118kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
251kb Ladda ner dokument
-
-
5
Inriktningsbeslut ny- och ombyggnation av Söderholmsskolan på fastigheten Söderholmen 1, Skärholmen
I takt med utbyggnaden av bostäder, i enlighet med stadens mål om 140 000 nya bostäder till 2030, behöver också skolkapaciteten förbättras. Därför har Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) tagit fram underlag för en ny- och ombyggnad av Söderholmsskolan inom Skärholmens stadsdelsnämndsområde, till en total investeringsutgift om 325 mnkr. Utbildningsnämnden är hyresgäst.
Projektets mål är att kunna inrymma totalt 840 grundskoleelever. Inflyttning i skolan bedöms tidigast kunna ske till vårterminen år 2024. Hyran till utbildningsnämnden förutsätts enligt utbildningsnämndens beräkningar uppgå till 19,8 mnkr per helår, vilket innebär 25 300 kr per elev. Investeringsutgiften motsvarar 34 400 kr per kvadratmeter utslaget på samtliga ytor.-
527kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
568kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
6
Inriktningsbeslut gällande AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder och lokaler inom detaljplaneområdet Bolidentriangeln, del av Årstastråket etapp 3, stadsdelen Johanneshov
Årstastråket är ett stort stadsutvecklingsområde i Stockholm med planer för cirka 3 000 bostäder i stadslik miljö. AB Stockholmshems projekt Bolidentriangeln ingår i Årstastråkets etapp 3 och omfattar 115 lägenheter. Utöver bostäder ingår även kommersiella lokaler i projektet. Den aktuella investeringen omfattar en total produktionskostnad om 427 mnkr inklusive moms.
Detaljplanen för det aktuella projektet Bolidentriangeln beräknas antas under år 2020 och preliminär byggstart för bostäderna är år 2023.
All mark inom Bolidentriangeln, med undantag av några gator, ägs av fyra markägare/byggaktörer, varav AB Stockholmshem är en. Kostnaderna för utbyggnad av gator och allmän platsmark ska bekostas av markägarna.Bilagor
-
319kb Ladda ner dokument
-
7
Inriktningsbeslut gällande AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder, förskola och lokaler inom detaljplaneområde Konstgjutarvägen, del av Årstastråket etapp 3, stadsdelen Johanneshov
Årstastråket är ett stort stadsutvecklingsområde i Stockholm med planer för cirka 3 000 bostäder i stadslik miljö. AB Stockholmshems projekt Konstgjutaren ingår i Årstastråkets etapp 3 och innebär att 100 lägenheter kommer att byggas. Utöver det ingår en integrerad förskola med fyra avdelningar samt lokaler i projektet. Den aktuella investeringen omfattar en total produktionskostnad om 350 mnkr inklusive moms.
Detaljplanen för projektet beräknas antas under 2019 och preliminär byggstart för bostäderna är år 2023.Bilagor
-
329kb Ladda ner dokument
-
8
Inriktningsbeslut gällande AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder, förskola och lokaler inom detaljplaneområde Allgunnen, del av Årstastråket etapp 3, stadsdelen Johanneshov
Årstastråket är ett stort stadsutvecklingsområde i Stockholm med planer för cirka 3 000 bostäder i stadslik miljö. AB Stockholmshems projekt Allgunnen ingår i Årstastråkets etapp 3 och omfattar 180 lägenheter. Utöver bostäder ingår en integrerad förskola med fyra avdelningar samt lokaler i projektet. Den aktuella investeringen omfattar en total produktionskostnad om 623 mnkr inklusive moms.
Detaljplanen för det aktuella projektet beräknas antas under år 2019 och preliminär byggstart för projektet är år 2022.Bilagor
-
324kb Ladda ner dokument
-
9
Detaljplan samt ändring av detaljplan och områdesbestämmelser genom tillägg för del av Norrmalm 2:41, Södermalm 10:35, Enskede Gård 1:1 m.fl. , Södermalm (tunnelbaneutbyggnad sträckan Kungsträdgården – Söderort), dp 2014-18909-54
-
11mb Ladda ner dokument
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
67mb Ladda ner dokument
-
443kb Ladda ner dokument
-
441kb Ladda ner dokument
-
-
10
Detaljplan samt ändring av detaljplaner genom tillägg för del av fastigheten Vasastaden 1:118 m.fl. avseende utbyggnad av tunnelbanan, sträckan Odenplan – Arenastaden via Hagastaden, ÄDp 2014-18097-54
Detaljplanens syfte är att möjliggöra utbyggnaden av tunnelbanan under mark för Stockholmsdelen av den planerade tunnelbanesträckan mellan Grön tunnel-banelinje, väster om Odenplan och Arenastaden i Solna. På tre platser behöver detaljplanen reglera anläggningar på markytan. Det gäller två utgångar för nödutrymning och en mindre ventilationsanläggning.
Bilagor
-
28mb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
143mb Ladda ner dokument
-
771kb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
885kb Ladda ner dokument
-
436kb Ladda ner dokument
-
I beslut den 19 juni 2018 godkände fastighetsnämnden förslag till genomförande för projektet yttre renoveringsarbeten på Tekniska nämndhuset, Klamparen 7 och uppdrog åt fastighetskontoret att genomföra projektet. Samtidigt föreslog fastighetsnämnden att kommunfullmäktige godkänner förslag till genomförande och medger fastighetsnämnden rätt att genomföra projektet till en investeringsutgift om 116 miljoner kronor. Den 1 oktober 2018 behandlade kommunfullmäktige fastighetsnämndens förslag varvid ärendet minoritetsåterremitterades.
Projektet med ett nytt Tekniskt nämndhus utanför innerstaden föreslås enligt motiven i återremissen återupptas liksom arbetet med att tillskapa nya bostäder vid platsen för det befintliga Tekniska nämndhuset på Kungsholmen. Förslaget motiveras med behovet av fler arbetsplatser utanför innerstaden och av fler bostäder i City.
I motiveringen hänvisas också till behovet av ytterligare analys av projektekonomin och av arbetsplatsbehovet kopplat till det projekt för ombyggnad av Tekniska nämndhuset som kommunfullmäktige fattade genomförandebeslut om den 19 mars 2018.-
583kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stad är sedan 2013 medlem av det internationella cykelnätverket Cities for Cyclists. I och med att cykelsamordningsfrågorna är överflyttade från stadsledningskontoret till trafikkontoret föreslås medlemskapet i nätverket överflyttas till trafikkontoret.
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktiges budget för 2019 ger trafiknämnden ett antal uppdrag som ska syfta till att öka framkomligheten. Bland annat pekas cykelpendlingsstråk och kollektivtrafikens framkomlighet ut som prioriterad. Tillgängligheten till lediga parkeringsplatser är av betydelse för att uppnå ökad framkomlighet, vilket nämnden kan påverka genom att ändra nivån på felparkeringsavgifterna.
Trafiknämnden föreslår att avgiften för felparkeringar som anses vara trafikfarliga eller hindrande höjs med 100 kronor till 1 300 kronor, att avgiften för trafikstörande eller hindrande uppställning höjs med 250 kronor till 1 100 kronor och att avgiften för mindre trafikstörande uppställning höjs med 150 kronor till 900 kronor.-
207kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med kommunfullmäktiges beslut den 23 april 2018 om att huvudmannaskap för stationära sopsugar ska övergå till ett kommunalt ansvar, gavs avfallsnämnden i uppdrag att föreslå reviderade avfallsföreskrifter och avfallstaxa till 1 januari 2019.
Föreskrifterna omfattar bestämmelser om hur hushållsavfall och därmed jämförligt avfall ska hanteras inom kommunen. De innehåller bland annat bestämmelser om godkända behållartyper, hämtningsintervall och sorteringskrav samt bestämmelser om prövning av undantag från föreskrifterna. Vidare regleras ansvarsfördelningen mellan kommunen, fastighetsinnehavare och nyttjanderättsinnehavare.
Förslaget till ändringar i avfallsföreskrifterna gäller i huvudsak att två nya paragrafer har tillkommit. Dessa reglerar att fastighetsinnehavare ska nyttja kommunalt ägd sopsugsanläggning när sådan tillhandahålls samt gränsen för ägande och ansvar mellan kommunen och fastighetsinnehavare.
Därutöver föreslås mindre justeringar i tre nu gällande bestämmelser för att säkerställa renhållarens tillträde till de delar av sopsugsanläggningen som läggs på kvartersmark samt att anläggningen är kompatibel med stomnätet.
Beslutet gäller från kungörandet.-
123kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Regler för tillfällig uthyrning av Stadshusets representationslokaler (dnr 049-2893/2010) beslutades av kommunstyrelsen i mars 2011. Förutsättningarna och behoven har ändrats under åren och stadsledningskontoret har reviderat regler och kontrakt.
Regler och villkor har anpassats efter hur arbetsprocessen med evenemangen faktiskt ser ut och villkor för utrustning och riggning har uppdaterats och förtydligats för att ligga i linje med hur moderna evenemang ser ut i dag men fortsatt med hänsyn till Stadshusets känsliga lokaler.
Beslut om mindre förändringar i regelverket föreslås delegeras till stadsdirektören.-
139kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
I Stockholms stads budget för 2019 finns ett särskilt fokus på att Stockholm ska utvecklas till en tryggare stad där människor kan röra sig ute och inte begränsas av att de upplever sig otrygga. I enlighet med budget ska ett trygghetsutskott finnas under kommunstyrelsen. Utskottet ska på kommunstyrelsens vägnar stödja, samordna, följa upp och utvärdera nämndernas och de kommunala bolagens insatser inom trygghetsområdet.
-
119kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
18
PM: Anmälan om svar på remiss om förslag till författningsändringar avseende uppdraget om Mer rörelse i Skolan och Tilläggsuppdrag om utökad undervisningstid i ämnet idrott och hälsa i specialskolan
Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att lämna förslag på författningsändringar som syftar till mer rörelse under skoldagen för alla elever, såväl flickor som pojkar, i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Skolverket har även fått ett tilläggsuppdrag som innebär att analysera om undervisningstiden i ämnet idrott och hälsa i grundsärskolan, specialskolan och sameskolan bör utökas i motsvarande omfattning som för grundskolan (100 timmar) och samtidigt minska undervisningstiden i elevens val. När det gäller grundsärskolan föreslår Skolverket ingen motsvarande utökning av undervisningstiden för ämnet idrott och hälsa. Skolverket har remitterad förslagen till Stockholms stad för yttrande.
Som svar på remissen har staden översänt stadsledningskontorets och utbildningsnämndens yttranden.-
176kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Utifrån kommunfullmäktiges budget upprättar respektive nämnd en verksamhetsplan med budget för kommande år.
-
312kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
351kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 6 februari 2019 och publiceras senast med protokollet.
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsdepartementet har skickat Rätt att forska - Långsiktig reglering av forskningsdatabaser SOU 2018:36 på remiss till staden. Utredningen föreslår att behandlingen av personuppgifter i en forskningsdatabas ska regleras i en särskild lag, lagen om forskningsdatabaser (forskningsdatabaslagen). Lagen reglerar bl.a. vilka forskningshuvudmän som ska få ansvara för forskningsdatabaser och vilka skyddsåtgärder som krävs för att en forskningsdatabas ska vara rättsenlig. De förslag som utredningen lämnar kommer sammantaget att omfatta ett paket av skyddsåtgärder för den personliga integriteten.
En grundläggande skyddsåtgärd som föreslås är att en forskningsdatabas måste godkännas enligt etikprövningslagen. En annan viktig skyddsåtgärd som utredningen föreslår är en ny bestämmelse om forskningssekretess i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) och en motsvarande bestämmelse om tystnadsplikt hos privata forskningshuvudmän i forskningsdatabaslagen.-
153kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
22
PM: Begäran om yttrande över ansökan om nätkoncession gällande ombyggnation av del av markkabel mellan Högdalen till Högdalenverket i Stockholms kommun, Stockholms län
Ellevio AB har ansökt hos Energimarknadsinspektionen (Ei) om tillstånd att bygga och använda en kraftledning (nätkoncession för linje). Ansökan avser en ombyggnation av del av en markkabel mellan Högdalen till Högdalenverket i Stockholms kommun, Stockholms län. Den ska drivas med 220 kV (nominell spänning) och konstrueras för 245 kV (konstruktionsspänning). Det är Energimarknadsinspektionen som avgör om ledningen ska få tillstånd.
-
335kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
23
PM: Samråd om järnvägsplan och tillståndsansökan vattenverksamhet för utbyggd depå i Högdalen, anslutning till Farstagrenen
I december 2014 slöts ett huvudavtal inklusive tre delprojektavtal om utbyggnad av tunnelbana och ökad bostadsutbyggnad i Stockholms län inom ramen för 2013 års Stockholmsförhandling mellan staten, Stockholms läns landsting (SLL), Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun.
Stockholmsöverenskommelsen gav i uppdrag till SLL att planera och bygga ut tunnelbanan i Nacka, Arenastaden och Barkarby. När tunnelbanan blir längre och tågen fler behövs mer depåkapacitet. Det är beslutat att Högdalendepån ska byggas ut och anpassas för att ta hand om tåg från både Grön och Blå linje. Planeringsarbetet har pågått kontinuerligt sedan 2015 och flera öppna hus har hållits.
Under 2017 och våren 2018 har en genomgång av projektet gjorts vilket resulterat i ett förslag på ändrat läge för anslutningen till Farstagrenen. Stockholms läns Landstings Förvaltning för utbyggd tunnelbana (FUT) bjuder in till nytt samråd kring det nya läget.
Utrednings- och projekteringsarbetet för tunnelbaneutbyggnaden drivs av SLL med medverkan från kommunerna. Finansieringen av projektet sker via projektmedel som är de medel som parterna i uppgörelsen förbundit sig att tillskjuta för genomförandet av projektet.
I delprojektet Depå inklusive anslutningsspår och inköp av fordon står dock SLL för finansieringen på egen hand via projektmedel. Staden har därför ingen medfinansiering i detta delprojekt.-
R1 PM Inbjudan till samråd gällande utökad depåkapacitet Högdalen - Anslutning till Farstagrenen.pdf181kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Vattenfall Eldistribution AB avser att ansöka om nätkoncession för linje (tillstånd) för två nya 132 kV (nominell spänning) markförlagda ledningar mellan planerad transformatorstation Barkarby och en luftledning i Akalla. Ledningssträckningen är inom Järfälla och Stockholms kommuner. Inom ramen för en tillståndsansökan ska ett undersökningssamråd genomföras enligt 6 kap. 23-25 §§ miljöbalken med syftet att utreda om verksamheten kan antas medföra betydande miljöpåverkan samt samråda om miljökonsekvensbeskrivningens innehåll och utformning.
Syftet med det aktuella samrådet är att samtliga berörda parter ska ges möjlighet att utbyta information gällande projektet. Den kunskap som insamlas under samrådsprocessen ligger till grund för projektets fortsatta utveckling och innehållet i kommande miljökonsekvensbeskrivning (MKB).
Syftet med de nya ledningarna är att förstärka och skapa ett mer driftsäkert nät som även möjliggör den fortsatta utbyggnaden av Barkarbystaden. Vidare medför projektet att marken sydväst om bostadsbebyggelsen vid Tavastehusgatan frigörs då befintlig luftledning rivs.
Bilagor
-
25
Detaljplan för Bromstensstaden etapp 2, del av kvarteren Gunhild, Gustav och Bromsten m.fl. i stadsdelen Bromsten (1000 lägenheter)
Syftet med detaljplanen är att omvandla en del av Bromstens industriområde till en funktionsblandad stadsdel för boende och besökare med bostäder, verksamheter och samhällsservice. Skogängsvägen blir det nya huvudstråket mellan Spånga och Bromsten, där öppna och aktiva bottenvåningar skapar en trygg och levande stadsmiljö.
Planen omfattar nio stadskvarter längs med huvudgatan Skogängsvägen med ca 1000 lägenheter, lokaler i bottenvåningarna och åtta förskoleavdelningar.
Planområdet ligger inom Bromstens industriområde som ingår i programarbetet för Bromstensstaden. Fastigheterna inom planområdet som planeras för bostäder ägs av Fastighetspartner Bromsten AB, JM AB och AB Stockholm Gunhild 4 som ägs av Ikano Bostad AB. Bromstens IP ägs av staden. Fastighetsägarna har för avsikt att uppföra både hyres- och bostadsrätter.
Planförslaget är ett viktigt bidrag för att uppfylla Stockholms bostadsmål och för att åstadkomma en god stadsmiljö.
Efter att stadsbyggnadsnämnden godkänt planen den 31 januari 2018 har Statens geologiska institut (SGI) yttrat sig. Deras yttrande föranleder vissa förtydliganden kring markstabilitet och risk i planbeskrivning och plankarta. Dessa bedöms inte som väsentliga ändringar och ny granskning krävs därför inte.
Ärendet återremitterades till stadsbyggnadsnämnden på kommunfullmäktiges sammanträde för att ytterligare bereda ett antal kvarvarande frågor från Länsstyrelsen med hänseende på bland annat geotekniska frågor. Länsstyrelsen hade i yttrande till staden ännu inte slutgiltigt tagit ställning till de föreslagna ändringarna, nya frågeställningar har förts in sent i processen, och staden bör ta ställning till dessa innan planen antas.Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
1018kb Ladda ner dokument
-
26
PM: Remittering av motioner väckta till och med den 30 januari 2019
-
27
Valärende i kommunfullmäktige
-
28
Valärende i kommunstyrelsen