Skolverket har genomfört en översyn av timplanerna för grundskolan, specialskolan, sameskolan och grundsärskolan och föreslår ändringar i timplanerna och skickat remissen till Stockholms stad för yttrande.
Syftet med förslagen är att lösa problemet med att vissa ämnen i kursplanen har ett större centralt innehåll än vad som är rimligt med hänsyn till den minsta garanterade undervisningstiden i ämnet och stadiet. Skolverket föreslår att elevens val avskaffas och att tiden som frigörs fördelas på de samhällsorienterande och naturorienterande ämnena som får fler undervisningstimmar. Slopandet av elevens val innebär en begränsning av elevernas möjlighet att välja framför allt praktisk-estetiska ämnen.
För att balansera detta föreslår Skolverket förstärkningar av undervisningstiden i musik, bild, slöjd och hem- och konsumentkunskap i låg- och mellanstadiet. Skolverket föreslår även åtgärder för att fler elever ska läsa ett språk utöver svenska och engelska. Språkvalet i grundskolan och sameskolan föreslås få färre valalternativ i och med att möjligheten att välja svenska, svenska som andraspråk och engelska tas bort. I stället föreslås ett valalternativ som ger nyanlända elever som inte läst engelska när de börjar årskurs 6 eller senare nybörjarundervisning i språket. Detta gäller dock inte för specialskolan, där alternativen svenska, svenska som andraspråk och engelska föreslås bli kvar.
På grund av den korta remisstiden har staden svarat med stadsledningskontoret och utbildningsförvaltningens yttranden.
Bilagor