Möte 2020-10-14
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
3
PM: Betänkandet Kontroll för ökad tilltro – en ny myndighet för att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen (SOU 2020:35)
Finansdepartementet har inbjudit Stockholms stad att lämna synpunkter på betänkandet ”Kontroll för ökad tilltro- en ny myndighet för att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen” (SOU 2020:35).
I betänkandet noteras att förändringen av samhället de senaste två decennierna som exempelvis digitaliseringen av välfärdssystemen, rörligheten av arbetskraft mellan länderna och ökat antal privata utförare har, förutom positiva effekter, även inneburit att det har skapats förutsättningar för ett sofistikerat och medvetet missbruk av utbetalningar från välfärdssystemen.
Enligt betänkandet är det svårt att upptäcka komplexa utnyttjanden av välfärdssystemen när varje myndighet ska agera på egen hand mot upplägg som omfattar flera personer och företag i samarbete och där flera myndigheter kan samordnat vara måltavlan för upplägget.
I betänkandet föreslås att det bildas en ny myndighet för att skapa långsiktighet, kontinuitet och ett sammanhållet kontrollarbete för välfärdssystemen som helhet. Myndigheten föreslås heta Myndigheten för utbetalningskontroll. Myndigheten ska ha uppdraget att via kontroller förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från Arbetsförmedlingen, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten.
I betänkandet föreslås att kommuner och regioner inte ska omfattas av uppdraget till Myndigheten för utbetalningskontroll i ett första skede. I betänkandet dras slutsatsen att det finns fördelar med att kommuner ansluter sig och föreslås att det tillsätts en utredning för att analysera kommuners och regioners medverkan utifrån olika aspekter.
Lag (2008:206) om underrättelseskyldighet vid felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen, som bland annat kommuner har att följa, kommer även att gälla gentemot Myndigheten för utbetalningskontroll.-
392kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Bilagor
-
5
Micasa Fastigheter i Stockholm AB:s nyproduktion av vård- och omsorgsboende och seniorbostäder på fastigheten Ånn 7 i Årsta
Micasa Fastigheter i Stockholm AB (Micasa Fastigheter) har antagit ett inriktningsbeslut om ett nybyggnadsprojekt i fastigheten Ånn 7 i Årsta. Projektet avser nybyggnation av ett vård- och omsorgsboende med 72 platser och ett seniorboende med tillhörande aktivitetscenter om 84 platser.
Innan projektet genomförs kommer bolaget redovisa ett underlag för genomförandebeslut.
I enlighet med stadens boendeplan 2020 med utblick mot 2040 finns behov av ett nytt vård-och omsorgsboende i Årsta, med färdigställande 2023. Det nya boendet föreslås byggas inom Micasa Fastigheters befintliga tomträtt Ånn 7 i Årsta. Det befintliga vårdboendet är byggt 1961 och uppfyller inte Arbetsmiljöverkets krav på badrummen, har ett stort underhållsbehov samt hög energianvändning och föreslås därför rivas och ersättas med ett nytt.
Behovet av seniorbostäder är för kommande år stort, och allra störst är det i östra söderort, som idag har betydligt färre seniorbostäder än övriga delar av staden. Micasa Fastigheter ska enligt plan för nybyggnation av seniorboenden planera för en nybyggnation av ca 1 100 seniorlägenheter i staden fram till år 2040. Detta projekt innebär ett tillskott om 84 seniorlägenheter med tillhörande aktivitetscenter.
I övrigt önskar stadsdelsförvaltningen även lokaler för hemtjänst.Bilagor
-
876kb Ladda ner dokument
-
624kb Ladda ner dokument
-
-
6
Avgift vid ansökan om godkännande att starta fristående förskola eller fritidshem och vid ansökan om ändringar i befintlig verksamhet
I och med regeringens proposition Ökade tillståndskrav och särskilda regler för upphandling inom välfärden (2017/18:158), tillkom 2019 ny lagstiftning som innebar dels att en mer omfattande prövning ska göras av en sökande/huvudman som ansöker om godkännande för att bedriva fristående verksamhet enligt skollagen, dels en rätt att ta ut en avgift för de kostnader som uppkommer i samband med prövning av vissa ansökningar. Mot bakgrund av denna lagändring föreslår utbildningsnämnden att Stockholms stad ska ta ut en avgift av den som ansöker om godkännande att starta fristående förskola eller fritidshem och av den som ansöker om ändringar i befintlig verksamhet. Av administrativa skäl och för att efterleva självkostnadsprincipen föreslås avgiften tas ut i två steg: dels i form av en så kallad startavgift, dels i form av en prövningsavgift som varierar beroende på prövningens omfattning/ärendetyp. Avgiften är avsedd att täcka utbildningsförvaltningens kostnader för att pröva ansökningarna.
Ärendet lämnades över till kommunstyrelsen för beredning. I beredning av ärendet har stadsledningskontoret föreslagit en revidering av nämndens förslag om avgift, som innebär att färre ärendetyper omfattas av avgift. Stadsledningskontoret föreslår att Stockholms stad ska ta ut en avgift av den som ansöker om godkännande som huvudman för en ny fristående förskola eller fritidshem samt vid ansökan om godkännande som huvudman för en befintlig fristående förskola eller fritidshem.
Ärendet remitterades efter det till utbildningsnämnden som inte hade något att invända mot förändringen och reviderade sitt förslag i enlighet med stadsledningskontorets förslag.
Förslag till avgift:
Den som inkommer med en ansökan avseende följande ärendetyper:
ansökan om godkännande som huvudman för en ny fristående förskola eller fritidshem,
ansökan om godkännande som huvudman för en befintlig fristående förskola eller fritidshem,
ska betala en startavgift på 5 000 kr för att ansökan ska tas upp till prövning. Avgiften ska vara betald innan prövning påbörjas.
Den som:
ansöker om godkännande att starta fristående förskola eller fritidshem för en ny förskola eller fritidshem,
ansöker om godkännande för en befintlig förskola eller fritidshem
ska betala en prövningsavgift på 20 000 kr (utöver startavgift) om ansökan efter grundläggande prövning är aktuell för fortsatt prövning. Avgiften ska vara betald innan fortsatt prövning påbörjas.
Ansökan ska inte tas upp till prövning om inte anvisad avgift har betalats.
Ärendet behandlades vid kommunfullmäktiges sammanträde den 31 augusti 2020 och kommunfullmäktige beslutade då att återremittera ärendet enligt reglerna om minoritetsåterremiss. Som motivering för minoritetsåterremissen angavs att utbildningsförvaltningen bör ges i uppdrag att utförligt undersöka och kartlägga de faktiska kostnader som uppkommer i samband med ansökningar om godkännande att starta fristående förskola eller fritidshem.
Avgift för ansökan om godkännande att starta fristående förskola eller fritidshem gäller från och med den 14 september 2020. I och med minoritetsåtermissen hinner avgifterna inte börja gälla vid tidigare utsatt datum. Nytt datum föreslås därför bli den 1 januari 2021.Bilagor
-
779kb Ladda ner dokument
-
562kb Ladda ner dokument
-
-
Region Stockholm har remitterat Sjötrafikutredningen del 1 till Stockholms stad i syfte att utreda utformningen av Stockholmsregionens framtida sjötrafik.
Bilagor
-
I skrivelsen, som väckts i kommunstyrelsen av Rashid Mohammed och Torun Boucher (båda V), beskriver skribenterna att rådande besöksförbud på äldreboendena gör att anhöriga inte kan besöka de äldre som vanligt. Detta riskerar att öka de äldres utsatthet för depressioner och psykisk ohälsa.
I skrivelsen ges exempel på plexiglas som monteras i fönstren som har möjliggjort att anhöriga genom att stå utanför äldreboendet kan samtala och se sina äldre släktingar. Byggkostnaden beräknas till cirka 2 500 kronor per boende. En annan insats som föreslås är att säkerställa att såväl äldreboenden som hemtjänstenheter har iPad eller motsvarande för kostnadsfri utlåning, så att äldre kan få möjlighet att samtala med sina anhöriga via exempelvis Skype.
Mot bakgrund av ovanstående föreslås i skrivelsen att kommunstyrelsen beslutar följande:
Staden bekostar inrättande av besöksrum på samtliga äldreboenden i Stockholms stad, oavsett utförare. Kostnaden beräknas till 250 000 kronor totalt.
Staden skyndsamt ser över möjligheten att förse äldreboenden och hemtjänstenheter med iPadplattor eller motsvarande för att underlätta för äldre att hålla kontakt med anhöriga och vänner med hjälp av digitala lösningar.-
507kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Kemikalieinspektionen har tagit fram ett förslag till ändringar av Kemikalieinspektionens föreskrifter (KIFS 2008:3) om bekämpningsmedel. Förslaget innebär ändrade kriterier för att inordna växtskyddsmedel till behörighetsklasser samt ett förslag på undantag för vissa verksamma ämnen från det av regeringen föreslagna förbuden i 2. kap 37§ 2-6 bekämpningsmedelsförordningen att använda växtskyddsmedel inom vissa områden.
Av 2 kap. 8 § bekämpningsmedelsförordningen framgår att när kemikalieinspektionen godkänner ett växtskyddsmedel ska myndigheten bedöma medlets hälso- och miljörisker med hänsyn till användningsområde och inordna det till en behörighetsklass. Om användandet av ett växtskyddsmedel medför risker eller att det av andra skäl behövs särskild kunskap för att hantera medlet på ett säkert sätt så ska det placeras i klass 1 eller 2. Övriga växtskyddsmedel placeras i klass 3.
Förslaget innebär att ett förbud mot användning av växtskyddsmedel inom vissa områden samt ett bemyndigande för Kemikalieinspektionen att föreskriva om undantag från förbuden verksamma ämnen i växtskyddsmedel som bedöms innebära en begränsad risk för människors hälsa och miljö.
Enligt förslaget ska ändringarna leda till att reglerna blir mer samstämmiga, förutsägbar samt enklare att tillämpa. Förslaget bör därigenom underlätta tillsynen för ansvariga myndigheter samt minska administrativa kostnader för företag och myndigheter.
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.
Kemikalieinspektionen har remitterat förslaget till bland annat till Stockholms stad för besvarande.-
357kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
805kb Ladda ner dokument
-
-
11
PM: Anmälan om svar på remiss av Bildande av bolag för utökad satsning på stöd till filmproduktion i Stockholmsregionen
-
Finansdepartementet lämnar i sin promemoria förslag till en ny förordning om stöd för gröna och trygga samhällen. Stödet får ges för att långsiktigt främja stadsgrönska och ekosystemtjänster i områden med socioekonomiska utmaningar. Syftet är att utveckla dessa områden i en grön och hälsosam riktning samtidigt som det skapas trygga, trivsamma och inkluderande utemiljöer med särskild omsorg om åtgärdernas gestaltning. Den stödberättigade kretsen är kommuner eller andra fastighetsägare och även andra aktörer som har fått tillstånd från kommunen eller fastighetsägaren. Boverket ska enligt förslaget administrera och besluta om stöd. Stöd ska inte få ges för åtgärder med en totalkostnad som är mindre än 500 000 kronor och ska endast få ges för åtgärder som slutförs inom två år från beslutsdatum för beviljat stöd. Förordningen föreslås träda ikraft den 1 januari 2021.
Stockholms stad har fått remissen för yttrande.-
310kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Peter Wallmark och Martin Westmont (båda SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna lyfter i sin motion fram att det finns ett behov av att klarlägga Stockholms stads kostnader för nyanlända, asylinvandring och illegala invandrare. I motionen framgår en önskan om att staden ska initiera en utredning om vilka ekonomiska konsekvenser den förda och pågående mottagningen av nyanlända, illegala- och asylinvandrare får för staden och dess invånare. Utredningen föreslås gälla till exempel kostnader för skolor, lärare, socialarbetare och bostäder. Utredningen föreslås även innefatta huruvida den nämnda invandringen skapar undanträngningseffekter för stadens invånare. I utredningen ska det ingå representanter för samtliga partier i kommunfullmäktige. Det ska även knytas adekvata experter till utredningen.
-
Kommunfullmäktige beslutar om kommande utbetalning av partistöd enligt kommunallag (2017:725). I Stockholms stad sker detta inom ramen för budgetbeslutet.
Kommunfullmäktige får besluta att inte betala ut stöd till ett parti som inte lämnat redovisning och granskningsrapport i enlighet med första och andra styckena 4 kap. 31 § kommunallag (2017:725).
Kommunfullmäktige har i Kfs 2015:17 fastställt regler om lokalt partistöd. Enligt 4 § ska en mottagare av partistöd årligen, senast den 30 juni, lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för det ändamål som anges i 4 kap. 29 § första stycket i kommunallagen. Till redovisningen ska fogas ett granskningsintyg.
Enligt prop. 2013/14:5, sid 96 gäller att om kommunfullmäktige tar in kraven på redovisning och granskning i ett reglemente måste kraven även anges i ett beslut som är riktat till mottagarna av partistödet. Det kan ske genom att det i ett sådant beslut görs en hänvisning till reglementets bestämmelser. Detta tydliggöras i avsnittet om partistöd i Stockholms stads budgetärende.
Samtliga nio partier representerade i kommunfullmäktige har lämnat redovisning av partistöd för 2019 och bifogat granskningsintyg. I budgetärendet fattas beslut om partistöd ska utbetalas för kommande år.Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
541kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
805kb Ladda ner dokument
-
-
15
Överenskommelse om exploatering med försäljning för bostäder inom fastigheten Skalholt 1 med Brf Kista Square Garden, Kista Square Garden Kommersiellt AB, Brf:erna Kista Square Garden 1-4 i Kista
Den 27 augusti 2020 godkände exploateringsnämnden i ett genomförandebeslut exploatering inom fastigheten Skalholt 1 omfattande investeringsutgifter om 46,3 miljoner kronor och investeringsinkomster om 1,9 miljoner kronor.
Exploateringsnämnden godkände även för sin del försäljning av mark inom Skalholt 1 till Kista Square Garden Kommersiellt AB, Brf Kista Square Garden 1, Brf Kista Square Garden 2, Brf Kista Square Garden 3 och Brf Kista Square Garden 4 med en försäljningsinkomst om cirka 194,2 miljoner kronor.
Ärendet har hemställts till kommunfullmäktige för godkännande då försäljningsinkomsten överstiger det belopp om 90 miljoner kronor som exploateringsnämnden, enligt nämndens reglemente, får besluta om.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
16
Revidering av tidigare underlag avseende regle-ring av eget boende (EBO) för asylsökande inom Stockholms stad
Från den 1 juli 2020 har asylsökandes möjligheter att flytta till eget boende (EBO) i vissa områden begränsats. 32 kommuner, inklusive Stockholms stad, anmälde i april 2020 till Migrationsverket att en eller flera delar av kommunen skulle omfattas av regleringen. Efter att 11 kommuner anmält hela sin yta, genomfördes ändringar i förordningen (1994:361) om mottagande av asylsökande m.fl. Dessa trädde i kraft 15 augusti 2020 och innebär att de områdes-begränsningar som infördes den 1 juli 2020 upphör att gälla vid utgången av 2020. Detta ärende utgör underlag till stadens nya ansökan till Migrationsverket i oktober 2020, och är en revidering av det föregående ärendet Reglering av EBO-asylsökande inom Stockholms stad (Dnr KS 2020/299) utifrån det nya regelverket.
Det nya regelverket kräver att anmälan till Migrationsverket tydligt motiveras utifrån socioekonomiska förhållanden och särskilt arbetslöshet, sysselsättning, försörjningsstöd, skolresultat, utbildningsnivån och valdeltagande. I Stockholms stad är det demografiska statistikområden (DeSO) i Rinkeby, Tensta, Husby och Skärholmen som främst utmärker sig med nämnda socioekonomiska utmaningar, både enligt befintlig statistik och tidigare rapporter.
Stockholms stads tidigare anmälan om 15 DeSO baserades på en statistisk analys av fyra socioekonomiska faktorer: sysselsättningsnivå, utbildningsnivå, inkomst och utländsk bakgrund. Denna anmälan baseras i likhet med den tidigare på sysselsättningsnivå och utbildningsnivå men därtill har även försörjningsstöd, arbetslöshet, valdeltagande och skolresultat inkluderats i bedömningen. Enligt förordningen ska dessa sex socioekonomiska faktorer särskilt beaktas.
Den socioekonomiska statistiken för DeSO och stadsdelar ger stöd för att utöka de tidigare utvalda 15 DeSO till att omfatta hela de stadsdelar som de ligger i. Då omfattas totalt 28 DeSO belägna i Rinkeby, Husby, Tensta och Skärholmen.
Bilagor
-
681kb Ladda ner dokument
-
601kb Ladda ner dokument
-
-
Förordnandena har förhandlats enligt 11 § MBL den 15 september och den 29 september 2020.
-
132kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
585kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion av Peter Wallmark (SD) till kommunfullmäktige framförs att hyreslägenheter har blivit en handelsvara där det går att tjäna stora pengar på andra människors akuta behov av bostad. Vid flera fastighetsägares inventeringar har otillåtna uthyrningar upptäckts, i vissa extrema fall med onormalt många personer boende eller skrivna i en lägenhet. Det, anser motionären, medför att behovet av underhåll blir betydligt större med stora oförutsedda kostnader för fastighetsägare och i slutändan för skattebetalarna.
I motionen föreslås att Stockholms stads kommunala bostadsbolag – AB Svenska Bostäder, AB Familjebostäder och AB Stockholmshem – får i uppdrag att genomföra en omfattande lägenhetsinventering. Syftet är att komma tillrätta med den otillåtna andrahandsuthyrningen. -
19
PM: Anmälan om svar på remiss av Förslag till en ny ämnesplan och ändrade programstrukturer inom hantverksprogrammet och industritekniska programmet (SKOLFS 2012:4)
Utbildning till låssmed har funnits i gymnasieskolan sedan 1994, då som ett specialutformat program inom industriprogrammet. I samband med gymnasiereformen 2011 övergick utbildningen till hantverksprogrammet. Låssmedbranschen bedömde då att utbildning till låssmed skulle kunna genomföras inom ramen för hantverksprogrammet. Branschen ser nu ett ökat behov av låssmeder på arbetsmarknaden samt ett behov av att stärka utbildningen innehållsmässigt och med en tydligare anpassning till arbetslivets behov. Detta bedöms bäst göras inom det industritekniska programmet. Sveriges Låssmeders Riksorganisation har därför, tillsammans med Industriarbetsgivarna, lämnat ett förslag till Skolverket att utbildningen till låssmed blir en möjlig yrkesutgång på det industritekniska programmet. Skolverket har gått organisationerna till mötes och ser, genom att flytta utbildningen till det industritekniska programmet, möjligheter att skapa förutsättningar för en utbildning som bättre möter arbetslivets behov och stärker elevernas yrkesidentitet.
Förslaget till ny ämnesplan och programstrukturer inom hantverksprogrammet och industritekniska programmet har remitterats till staden för yttrande.
På grund av kort remisstid har stadsledningskontoret och utbildningsförvaltningens yttranden skickats till Skolverket som svar på remissen.-
175kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
796kb Ladda ner dokument
-
-
20
PM: Inbjudan till samråd för anläggning/ombyggnad av gång- och cykelväg samt åtgärder för kollektivtrafiken på väg 260 (Gudöbroleden) i Stockholm, Tyresö och Haninge kommuner, Stockholms län
Trafikverket har remitterat Inbjudan till samråd för anläggning/ombyggnad av gång-och cykelväg samt åtgärder för kollektivtrafiken på väg 260 (Gudöbroleden) i Stockholm, Tyresö och Haninge kommuner, Stockholms län till Stockholms stad för besvarande. Staden har ansökt om och beviljats förlängd remisstid till den 16 oktober 2020.
Projektet innebär att Trafikverket upprättar en vägplan för att genomföra åtgärder för att förbättra framkomlighet och trafiksäkerhet på väg 260, Gudöbroleden.
Detta samrådsunderlag är det första skedet i Trafikverkets process för en vägplan. Samrådsunderlaget innebär att Trafikverket tar fram ett underlag inför Länsstyrelsens beslut om betydande miljöpåverkan. Länsstyrelsens beslut avgör främst om en miljökonsekvensutredning (MKB) behöver tas fram.-
401kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Peter Wallmark (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen anförs att en viktig del i Stockholms stads arbete för att garantera en god hälsa för äldre är att trösklarna för att de äldre ska ägna sig åt motion, sänks. Motionären anför vidare att en aktiv livsstil leder till en bättre hälsa med färre sjukdomar och ökat välmående vilket enligt motionären innebär minskat tryck på den gemensamma välfärden. Motionären anser att införandet av avgiftsfria simhallsbesök för äldre är en av flera åtgärder för att sänka trösklarna för en aktiv livsstil för äldre.
I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att personer skrivna i Stockholms stad äldre än 75 år ska erhålla kostnadsfritt inträde till stadens simhallar. -
22
PM: Anmälan om svar på remiss av Socialstyrelsens förslag till nya föreskrifter om besök i särskilda boendeformer för äldre under covid-19-pandemin
I Socialstyrelsens förslag till föreskrifter om besök i särskilda boendeformer för äldre under covid-19-pandemin förskrivs att det är verksamhetsansvarig som ska fastställa rutiner för hur man kan arbeta i boendet för att följa rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och smittskyddsläkare.
Om det finns olika behov hos de som bor i boendet ska den verksamhetsansvarige bedöma om hänsyn behöver tas till det vid utarbetandet av rutinerna. Rutinerna ska fortlöpande ses över och vid behov ändras så att de överensstämmer med föreskrifterna och de allmänna råden samt andra rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och smittskyddsläkaren.
Som en del av det fortlöpande arbetet med riskanalyser ska det göras en bedömning av vilka risker besök i boendet kan medföra och vilka åtgärder som behöver vidtas för att begränsa risken för smittspridning vid besök.
Vidare lyfter föreskrifterna fram att personal ska ha tillgång till stöd från arbetsledande funktion om det vid besök uppstår svåra situationer vid besök.
Verksamhetsansvarig ska fortlöpande säkerställa att personalen har kännedom om och förmåga att i det praktiska arbetet tillämpa rutiner för att hindra smittspridning vid besök. Verksamhetsansvarig ska se till att boende och anhöriga får information om föreskrifter och allmänna råd och/eller rekommendationer från smittskyddsläkare.
Slutligen föreskriver förslaget att verksamhetsansvarig ska tillse att det är möjligt för besökare att hålla god handhygien vid besök genom att verksamheten tillhandahåller möjligheter till handtvätt med tvål och vatten eller handdesinfektion.
På grund av kort remisstid har stadsledningskontorets tjänsteutlåtande skickats in som svar på remissen.-
228kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
-
Riksantikvarieämbetet har på regeringens uppdrag utarbetat ett förslag till en världsarvsstrategi och -förordning för åren 2020-2030. Syftet är bland annat att tydliggöra roller samt stärka skyddet av världsarven. Strategin föreslår en formalisering av världsarvens förvaltningsråd där berörda länsstyrelser ska och berörda kommuner bör representeras. Det föreslås även en formalisering av världsarvens samordnare och att denna tjänst ska medfinansieras till 60 procent av staten. I remissen föreslås att de riksintressebeskrivningar som finns för världsarven bör ses över och länsstyrelserna uppmanas överväga att utnyttja plan- och bygglagens möjlighet att utse världsarvsområdena till ”särskilda granskningsområden”.
Remissen har besvarats med kulturnämndens beslut och stadsledningskontorets tjänsteutlåtande.
Kyrkogårdsnämnden har också fått remissen direkt från Riksantikvarieämbetet och besvarat den i särskild ordning som ansvarig för världsarvet Skogskyrkogården.-
396kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
24mb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 14 oktober och publiceras senast med protokollet.