Möte 2020-09-16
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
Alexandra Mattsson Åkerström (V) har begärt tjänstledighet om 100 procent av heltid under perioden 15 september 2020 till och med 15 augusti 2021.
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
4
PM: Inbjudan till samråd om Bostadsförsörjningsprogram, 2020-2024 med utblick till 2030 Järfälla Kommun
Järfälla kommun har skickat en inbjudan om samråd om kommunens Bostadsförsörjningsprogram för 2020-2024 med utblick till 2030. Bostadsförsörjningsprogram ska enligt lagen om kommunernas bostadsförsörjningsansvar beslutas i kommunfullmäktige under varje mandatperiod.
Järfälla kommuns bostadsförsörjningsprogram innehåller de delar lagen föreskriver, med bland annat en beskrivning av nuvarande bostadssituation, behoven för de viktiga grupper som kommunen har ett särskilt ansvar för samt beskrivningar av de större utbyggnadsprojekt som pågår inom Järfälla.
Järfälla kommun har skickat programmet till Stockholms stad för yttrande.-
284kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Projektet Skattsedeln ingår i programmet för södra Hägerstensåsen, och avser genomförande av detaljplanen, del av Skattsedeln m.m. (Dnr. 2012-08651) som vann laga kraft 4 januari 2017.
I december 2015 godkände exploateringsnämnden genomförandet av exploateringen för projektet Skattsedeln omfattande investeringsutgifter på cirka 43 miljoner kronor. Överenskommelse om exploatering har träffats med HEFAB Fastighets AB och AB Familjebostäder som uppför 135 respektive 100 hyresrätter. Marken har upplåtits med tomträtt. Byggnation pågår och etappvis inflyttning planeras från sommaren 2020 till och med vintern 2021/2022.
Stadens investeringar avser förlängning av Valutavägen och upprustning av anslutningsstråk till tunnelbanan. Utgifterna avser främst markbeläggning på gata, plantering av grönytor, upprustning av gång- och cykelstråk.
Under genomförandet har de ekonomiska förutsättningarna för projektet förändrats. Projektet har pågått under lång tid, och försenats i flera steg. De främsta skälen till fördyringarna är förseningar, omprojekteringar och en mer kostsam schaktteknik än planerat.
De sammanlagda utgifterna i löpande prisnivå beräknas nu till cirka 64 miljoner kronor, varav drygt 41 miljoner kronor är redan nedlagda utgifter. Inkomsterna beräknas till cirka 6 miljoner kronor, vilket i huvudsak utgörs av ersättning för nyförläggning av ledningar.
Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden för projektet redovisar ett nettonuvärde om 0 miljoner kronor med tidigare nedlagda utgifter och inkomster. Projektets täckningsgrad inklusive nedlagda nettoutgifter beräknas uppgå till 100 procent.Bilagor
-
I en skrivelse till kommunstyrelsen daterad den 15 april 2020 föreslår Peter Wallmark (SD) att stadens alla uteserveringar befrias från markhyran fram till den 31 maj 2020.
Förslaget motiveras med att Folkhälsomyndigheten har beslutat att ingen trängsel eller köer får förekomma på restauranger under corona-krisen. Eftersom detta även gäller uteserveringar skulle ett borttagande av avgiften för markhyran, som krögarna betalar till staden, kunna underlätta för krögarna att hålla alla ytor öppna för allmänheten.-
233kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
9
PM: Anmälan om svar på remiss av Förslag om att upphäva Skolverkets allmänna råd (2016:2) om utbildning för nyanlända elever
Skolverket har remitterat Förslag om att upphäva Skolverkets allmänna råd (SKOLFS 2016:2) om utbildning för nyanlända elever till Stockholms stad. Anledningen till att Skolverket har för avsikt att upphäva de allmänna råden är att bestämmelserna i skollagen, skolförordningen och gymnasieförordningen gällande mottagande och utformning av utbildning för nyanlända har skärpts och därmed blivit tydligare.
På grund av kort remisstid har staden svarat med stadsledningskontorets och utbildningsförvaltningens respektive tjänsteutlåtanden.-
227kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
282kb Ladda ner dokument
-
-
10
Motion om att endast erbjuda lagstadgad undervisning i hemspråk till förmån för undervisning i svenska
I motionen till kommunfullmäktige framför Peter Wallmark (SD) att elever som läser modersmål har bristfälliga kunskaper i svenska språket och att detta medför att eleverna inte har behörighet till gymnasiet. I motionen hänvisas nedåtgående kurvor i kunskapsresultaten för ämnet svenska samt behörighet till gymnasiet bland de skolor som har många elever med annat modersmål än svenska. Motionären lyfter även att staden fortsätter att satsa enorma summor på hemspråksundervisning samtidigt som det konstateras att de bristande svenskkunskaperna är ett stort problem.
I motionen föreslår Peter Wallmark (SD) därför att ingen undervisning i hemspråk, förutom den som följer enligt lag, ska erbjudas stadens elever samt att undervisningen i svenska språket utökas för elever med ett annat modersmål än svenska.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Peter Wallmark (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige och föreslår där att årliga utbildningar i hjärt-och lungräddning (HLR) ska utföras och omfatta all förskolepersonal med anledning av det stora ansvar personalen har över barns säkerhet. I motionen hänvisas till en undersökning gjord av Trygg Hansa 2017. Resultatet visade att 4 av 10 bland förskolans personal någon gång befunnit sig i en situation där de behövt använda HLR, men att bara var tionde uppgav att de hade den kunskap som krävdes. Utöver detta uppgav även en majoritet av personalen att en HLR-utbildning skulle skapa större trygghet i yrkesrollen.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion av Olle Burell (S) till kommunfullmäktige föreslås att Stockholms stad utreder en utvecklad fritidsverksamhet på grundskolor, från förskoleklass till och med årskurs nio, anpassad utifrån elevernas socioekonomiska förutsättningar och behov. Motionären beskriver det som att det i grunden handlar om att se skoldagen, inklusive fritidshem och fritidsklubb, som en helhet. I motionen föreslås att arbetet ska ledas av rektor vid respektive skola och att verksamheten ska finnas tillgänglig även under helger och lov.
Bilagor
-
1010kb Ladda ner dokument
-
-
Clara Lindblom och Tobias Johansson (båda V) har i en motion till kommunfullmäktige föreslagit att Stockholms stad ska ta initiativ till samtal om att starta ett kommungemensamt idrottsfastighetsbolag för att gemensamt med andra närliggande kommuner i Stockholmsregionen kunna bygga och förvalta idrottsanläggningar.
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
16
PM: Ansökan om nätkoncession, avseende en 420 kV ledning från Snösätra till Högdalen i Stockholms kommun
Svenska kraftnät planerar att förlägga en 420 kV kraftledning i mark på sträckan mellan Snösätra och Högdalen. Koncession för planerad ledning erhölls 10 juli 2019. Den nya ledningen är den del i projektet Stockholms Ström som syftar till ny struktur för elnätet i Stockholm. Ledningen planeras delvis som ersättning för en 220 kV luftledning.
I området vid Högdalstippen pågår även ny detaljplanering av avfalls- och återvinningsverksamhet samt energiproduktion. En förutsättning för detaljplanen är att Svenska kraftnäts luftledning genom området tas bort. Detaljplanearbetet har visat att den planerade kabelsträckningen kommer i konflikt med en tryckbank som behövs för en av verksamheterna inom Högdalens industriområde. I samråd med övriga aktörer i området har Svenska kraftnät därför undersökt alternativa möjligheter till sträckning.
Svenska kraftnäts ansökan avser en justering av en del av den planerade 420 kV kabelförbindelsen mellan Snösätra och Högdalen. Det alternativ som nu föreslås är att kraftledningen följer befintlig luftledningsgata. Det innebär en justering i sidled från centrum av sökt linje med som mest 80 meter. Justeringen innebär mindre konflikt med övriga verksamheter i området, och är därmed en förbättring jämfört med tidigare sökt sträckning. Förutsättningarna som möjliggör den justerade sträckningen var inte klarlagda vid tidigare koncessionsprocess.
Sträckningen ligger inom den korridor för hela ledningen som varit föremål för samråd tidigare i processen. Ledningen i sin helhet har inte bedömts medföra betydande miljöpåverkan. Samråd för justeringen har genomförts med länsstyrelsen, Stockholms stad och övriga parter i detaljplanearbetet vid Högdalstippen.
Remissen kan läsas i sin helhet på Energimarknadsinspektionens hemsida. Stockholms stad har fått remissen för yttrande.-
249kb Ladda ner dokument
-
-
17
Avyttring av Micasa Fastigheter i Stockholm AB:s tomträtt Sveaborg 6 i Akalla genom bolagsförsäljning
I oktober 2019 tog Micasa Fastigheter i Stockholm AB:s (Micasa Fastigheter) styrelse ett inriktningsbeslut att sälja tomträtten till fastigheten Sveaborg 6 i en bolagsförsäljning. Detta som ett led i bolagets uppdrag att avyttra fastigheter som inte bedöms av strategisk vikt eller nödvändiga för bolagets verksamhet.
Försäljning av fastigheter genom paketering i bolag är idag det dominerande tillvägagångsättet på marknaden då det ger det bästa ekonomiska utfallet och möjliggör att säkerställa vissa avtalsmässiga villkor.
Det överenskomna fastighetsvärdet uppgår till 245,5 mnkr för samtliga aktier i Goldcup 25702 AB u.ä.t Sveaborg 6 i Stockholm AB.
Micasa Fastigheter kommer innan överlåtelsen av aktierna att sälja Sveaborg till det nya dotterbolaget i Micasa Fastigheter i Stockholm Holding AB . Därefter kommer det föreslagna holdingbolaget att sälja samtliga aktier i dotterbolaget Goldcup 25702 AB u.ä.t Sveaborg 6 i Stockholm AB till Landia AB:s dotterbolag Fastighets AB Konkret för det överenskomna fastighetsvärdet.
I beräkning av köpeskilling för aktierna görs avdrag för latent skatt, lösen av lån (motsvarande bokfört värde) och avdrag för stämpelskatt som betalas av säljaren. Detta resulterar i den preliminära köpeskillingen om 156 mnkr för aktierna, vilket även blir den resultatmässiga effekten av försäljningen.-
484kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Micasa Fastigheter i Stockholm AB (Micasa Fastigheter) arbetar, utifrån sitt ägardirektiv om att avyttra ej strategiska fastigheter, med att identifiera ett antal fastigheter där bolaget inte ser behov av ett långsiktigt ägande.
Försäljning av fastigheter genom paketering i bolag är idag det dominerande tillvägagångsättet på marknaden då detta ger det bästa ekonomiska utfallet och gör det möjligt att säkerställa vissa avtalsmässiga villkor. Ofta sker paketering i nystartade bolag för att minska risk för köparen att hantera bolagsfrågor för tidigare verksamhet.
Micasa Fastigheter har i enlighet med tidigare beslut i kommunfullmäktige rätt att besluta om förvärv om fem dotterbolag, varav två redan förvärvats. Bakgrunden till kommunfullmäktiges beslut är att avyttring av fastigheter ofta sker i bolagsform genom så kallad paketering. I syfte att underlätta framtida fastighetsförsäljningar föreslås att Micasa Fastigheter får i uppdrag att, utöver de två bolag som tidigare förvärvats enligt beslut i kommunfullmäktige den 6 maj 2019, förvärva ytterligare bolag genom köp av så kallade lagerbolag, d.v.s. bolag som tidigare inte haft någon verksamhet.
För att möjliggöra ytterligare försäljningar föreslås de fyra bolagen förvärvas i form av ett dotterbolag, med därtill hörande tre dotterbolag, som alltså blir dotterdotterbolag till Micasa Fastigheter. På detta sätt samlas försäljningarna i ett dotterbolag. Micasa Fastigheter kommer med detta upplägg inte kunna påföras inkomstskatt vid eventuella reavinster, vilket ger bolaget ett bättre ekonomiskt utfall av försäljningarna.-
381kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
19
AB Svenska Bostäders nyproduktion av bostäder och förskolor inom fastigheterna Saima 1 och Kotka 1, Akalla
AB Svenska Bostäder föreslår, som ett led i bolagets arbete att uppfylla stadens bostadsmål och dess ägardirektiv, att bygga bostäder, förskolor samt lokaler i bottenvåningsplan på egen tomtmark i Akalla.
Projektet är en del av detaljplan Saima 1 med flera som syftar till att skapa 1400 nya bostäder i området, och att skapa en långsiktigt hållbar och attraktiv stadsmiljö där människor både vill bo och arbeta. Genom projektet tillförs cirka 380 nya hyresrätter samt två nya förskolor om vardera sex avdelningar med förskoleplatser för totalt cirka 200 barn. Mot Finlandsgatan skapas en stadsmässig fasad som samtidigt skärmar av trafikbullret och mot lokalgatorna i söder, Saimagatan respektive Kotkagatan.
All parkering sker inomhus i garage under gårdarna. Totalt skapas 187 parkeringsplatser, vilket ger ett parkeringstal om cirka 0,5 platser per bostad.
Detaljplanearbetet planeras starta i september 2020 och beräknas antas andra kvartalet 2022, för att senare vinna laga kraft med produktionsstart i projektet år 2023.
Total produktionsutgift beräknas till 1 141 mnkr. Med förväntade hyresnivåer och normala avkastningskrav för bostadsfastigheter i området uppnås ett positivt resultat.Bilagor
-
Projekt depå i Högdalen är en del av utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Depåprojektet innebär att befintlig Högdalsdepå kompletteras med utökad kapacitet. Dessa åtgärder genomförs inom befintligt depåområde. Nya anslutningsspår byggs ut vid Hökarängen mellan befintlig depå och grön linjes Farstagren. Det byggs också en ny uppställningshall under mark.
På statligt initiativ har Stockholmsöverenskommelsen förhandlats fram mellan staten, Region Stockholm, Stockholms stad och några andra kommuner. Parterna har kommit överens om finansiering och medfinansiering av utbyggnad av tunnelbanan samt ökad bostadsbebyggelse i Stockholms län.
Enligt det huvudavtal som tecknats mellan parterna så ansvarar Region Stockholm ensam för finansieringen av utbyggnad av depå, depåanslutning samt inköp av fordon. I genomförandeavtalet används principen att regionen svarar för de kostnader som genomförandet av depån medför. Kostnaderna avser permanent markanspråk som ersätts med ett försiktigt industrimarksvärde samt ersättning för skrymmande stag som lämnas kvar i stadens mark, där ersättning ska förhandlas i separata avtal.-
833kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
41kb Ladda ner dokument
-
578kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
-
21
PM: Överklagande av kommunfullmäktiges beslut den 17 januari 2020 § 19 gällande detaljplan för Sperlingens backe m.m. i stadsdelen Östermalm, målnr P 1858-20
Kommunfullmäktige beslutade den 27 januari 2020 att anta detaljplan för Sperlingens backe m.m. i stadsdelen Östermalm. Syftet med detaljplanen är bl.a. att vitalisera kvarteret genom ett mer funktionsblandat innehåll med fler bostäder, kontorsarbetsplatser, hotell och centrumändamål såsom handel och stärka innerstadens konkurrenskraft samtidigt som planen bevarar de kulturhistoriska värdena som finns på platsen idag. Utformningen av de byggnader som möjliggörs genom detaljplanen är ett resultat av en mycket omfattande plan- och gestaltningsprocess.
Detaljplanen har överklagats till mark-, och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt och överklagandena gäller i huvudsak kritik mot ändringar i stadsbilden och ingrepp i befintliga byggnaders kulturvärden, att byggarbeten med stöd av planen medför risker p.g.a. geotekniska förhållanden samt kan medföra buller och andra störningar m.m. Det har även framförts synpunkter på effekter på handel, vissa hyresrättsliga synpunkter samt en del generella invändningar mot planen. Staden har ombetts att yttra sig med anledning av detta.-
173kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
580kb Ladda ner dokument
-
-
Byggnadsordningens fem delar utgör ett kunskapsunderlag om hur staden vuxit fram, vilka förutsättningar som gäller i det befintliga stadslandskapet, de olika stadsdelarnas karaktärer samt vägledningar till stöd för stadens fortsatta utveckling. Byggnadsordningen är också tänkt att ge stöd och vägledning i tillämpningen av plan- och bygglagen 2010:900 (PBL) för berörda nämnder. Genom att ge kunskap, stöd och vägledning bidrar Stockholms byggnadsordning till goda förutsättningar och ökad förståelse för en långsiktigt hållbar fysisk planering.
Byggnadsordningen innehåller också ett verktyg för stadens gestaltning. Verktyget innehåller att antal frågeställningar som lyfter fram arkitekturens och stadsbyggnadsprocessens potential i frågor som rör gestaltning. Det är tänkt att ge stöd för formuleringen av projektens innehåll och verkan, samt bidra till en ökad förståelse och samsyn som kan ge en gemensam målbild i projekt som planeras men ännu inte byggts.
Stockholms byggnadsordning riktar sig till olika aktörer inom planering och byggande i Stockholm. Byggnadsordningen kan också användas som källa till kunskap, bidra till förståelse och ge inspiration för en intresserad allmänhet och även användas i utbildningssammanhang.-
971kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
82mb Ladda ner dokument
-
-
23
Upphävande av del av detaljplan Dp 2007-03732 samt ändring av detaljplan genom tillägg för del av fastigheten Gubbängen 1:1 m.fl. DP 2016-05809-54
Stockholms tunnelbana står inför en omfattande utbyggnad. Utbyggnaden av tunnelbanan omfattar ca två mil nya spår och nio nya stationer fördelade på tre sträckningar samt nytt anslutningsspår till gröna linjens Farstagren. Genom att bygga ut kapaciteten för befintlig depå Högdalen och ansluta depån med tunnelbanans Farstagren med nya anslutningsspår möjliggörs utökad depåkapacitet för både tunnelbanans blåa och gröna linjer.
Detaljplanens syfte är att möjliggöra utbyggnad av depåkapaciteten för befintlig depå Högdalen genom uppförande av nya anslutningsspår samt uppställningshall för tunnelbanetåg under mark. Detaljplanen reglerar anläggningar ovan mark på två ställen, vilket gäller arbets-/servicetunnel samt teknikhus intill Farstagrenen. Antagande av detaljplanen innefattar ändring genom tillägg av detaljplan för del av fastigheten Gubbängen 1:1 m.fl. DP 2016-05809 samt upphävande av del av detaljplan DP 2007-03732.
Detaljplanen har hanterats med samordnat förfarande med järnvägsplanen, vilket innebär att inget formellt plansamråd genomförts. Samråd om detaljplaner gjordes inom ramen för de samråd som genomfördes i järnvägsplanen.
Utbyggnaden av tunnelbanan är i linje med översiktsplanen som bland annat anger att Stockholm ska ha ett välfungerande transportsystem med minimal klimatpåverkan. Vidare utpekas kollektivtrafiken i översiktsplanen som stommen i framtidens transportsystem.Bilagor
-
834kb Ladda ner dokument
-
587kb Ladda ner dokument
-
Karin Lekberg (S) lyfter i sin motion till kommunfullmäktige frågan om hur staden hanterar avgifter för förskola i fall med familjekonstellationer med separerade föräldrar. Stockholms stads nuvarande regler och system baserar avgiften för förskola på inkomsten i det hushåll där barnet är folkbokfört. Motionären pekar på att dagens system kan leda till konflikter och svåra situationer mellan vårdnadshavare och att andra kommuner istället valt att separera avgiften där två hushåll bär varsin del av avgiften. Därför föreslår motionären att kommunfullmäktige beslutar att utbildningsnämnden i samverkan med kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda ett system som syftar till att den vårdnadshavare som idag får fakturan inte ska behöva agera kronofogde avseende obetalda förskoleavgifter från den andra vårdnadshavaren.
Bilagor
-
1005kb Ladda ner dokument
-
-
Trafiknämndens beslutade den 11 juni 2020 att föreslå ett genomförande av projekt Cykel Ulvsundavägen mellan Kvarnbacksvägen och Flygplatsinfarten till en investeringsutgift om 57,0 mnkr och en investeringsinkomst om 0,7 mnkr.
Trafiknämndens förslag innebär att den befintliga gång- och cykelbanan mellan Kvarnbacksvägen och Flygplatsinfarten ska breddas till fem meters bredd, vilket är i enlighet med cykelplanen. Längs hela gång- och cykelbanan ska ett skyddsräcke uppföras för att separera oskyddade trafikanter och motorfordonstrafik i likhet med övriga ombyggda delar. Ny belysning ska anläggas längs med den 900 meter långa sträckan.
Den föreslagna ombyggnaden motiveras med att pågående och planerad stadsutveckling i Ulvsunda och Bromma kommer att medföra ökade behov av goda gång- och cykelmöjligheter. De föreslagna åtgärderna förväntas förbättra framkomlighet och trafiksäkerhet för gång- och cykeltrafikanterna.-
290kb Ladda ner dokument
-
-
Sedan 1940-talet samarbetar staden med ledningsgrävande bolag och andra intressenter med att samla information om alla ledningar och andra anordningar under markytan inom gatu- och parkmark, med undantag för sekretessbelagda tunnlar. Samlingskartan redovisar alla ledningar och andra anordningar under markytan inom gatu- och parkmark, med undantag för sekretessbelagda tunnlar.
Kommunfullmäktige fattade den 12 juni 2017 beslut om att överföra verksamheten Samlingskartan från Stockholm Vatten och Avfall AB till trafiknämnden (utl. 2017:148, dnr 123-473/2017) från och med den 1 november 2017. Kommunfullmäktige beslutade samtidigt att trafiknämnden skulle utreda den fortsatta utvecklingen av Samlingskartan och dess framtida finansieringsformer.
Trafiknämnden beslutade den 26 mars 2020 om en hemställan till kommunfullmäktige att godkänna redovisningen av uppdraget om utvecklingen av Samlingskartan och att ge trafiknämnden rätt att besluta om avgifter för Samlingskartan.
Trafiknämndens utvecklingsarbete har lett fram till ett beslut om att införa en ny rutin från den 1 november 2019, som innebär krav på uttag av schaktningskarta vid ansökan om tillstånd för grävnings- och schaktarbete. Nämnden har också genomfört en säkerhetsanalys för Tryggis (en visningtjänst som ger möjlighet att titta på kartor direkt i en webbläsare utan någon form av programvara) och Samlingskartan och en säkerhetsskyddsanalys av verksamheten. Dessa utredningar ligger till grund för vidare utvecklingsarbete.
Till följd av beslutet om krav på uttag av schaktningskarta kommer trafiknämndens intäkter att öka. För att fortsatt efterleva självkostnadsprincipen föreslår nämnden en prismodell för Samlingskartan och Tryggiskartan som innebär att intäkterna antingen ska sänkas, så att de kommer i nivå med kostnaderna, eller återinvesteras i verksamheten. Detta kommer att justeras kvartalsvis. De ledningsdragande bolagen står bakom förslaget.-
388kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har gett äldrenämnden i uppdrag att årligen utarbeta en stadsövergripande rapport för verksamhetsområdet inklusive en analys av utvecklingen. Syftet med årsrapporten är att ge en samlad lägesbild av stadens äldreomsorg och dess utveckling inom verksamhetsområdets olika delar. Rapporten syftar också till att fungera som ett verktyg i arbetet för likställighet inom stadens äldreomsorg samt spridning av utvecklingsarbete och goda exempel inom staden.
I denna tredje upplaga av äldreomsorgens årsrapport redovisas som i tidigare upplagor äldreomsorgens demografiska utveckling och volym i jämförelse mellan stadens fyra regioner (västerort, innerstaden, östra söderort och västra söderort) och stadsdelsförvaltningar samt över tid.
Rapporten är i huvudsak en sammanställning av andra rapporter och redovisningar i syfte att ge en samlad lägesbeskrivning. Där det är möjligt redogörs för skillnader mellan kvinnor och män samt resonemang om tänkbara orsaker.-
402kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
28
PM: Naturvårdsverkets förslag till nya föreskrifter om skydd mot mark- och vattenföroreningar vid hantering av oljor och brandfarliga vätskor
Naturvårdsverket har lämnat förslag på nya föreskrifter om skydd mot mark- och vattenföroreningar vid hantering av oljor och brandfarliga vätskor. De nya föreskrifterna innebär flera ändringar jämfört med de nu gällande föreskrifterna. Bestämmelserna har förtydligats och därutöver utökas till att även omfatta lösa behållare, till exempel sänks fat och tillämpningsgränsen till 150 liters behållare inom vattenskyddsområden. Krav införs på ackrediterad kontroll av sekundärt skydd för cisterner.
Förslaget bedöms innebära ökade administrativa kostnader för staden, som anses motiverade genom det utökade miljöskydd som bestämmelserna innebär.
Naturvårdsverket har skickat förslaget till staden för yttrande.-
417kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
437kb Ladda ner dokument
-
-
I september 2016 beslutade Sollentunas kommunstyrelse att ta fram en vattenplan. Utgångspunkten för vattenplanen har varit att kommunen tar ett helhetsgrepp om alla vattenfrågor inom kommunen, för såväl vattenkvalitet för yt- och grundvatten som för dricksvatten och spillvatten. Syftet med vattenplanen är att uppnå en hållbar vattenhantering i kommunen.
Genom planen ska ett strategiskt arbete drivas för att nå satta miljökvalitetsnormer för kommunens vattenförekomster, att inom kommunens gränser nå aktuella nationella miljömål och att arbeta i enlighet med Agenda 2030.
Föreslagen vattenplan består av ett dokument med 9 kapitel och en vattendatabas. Kapitlen är tematiska där det finns ett inledande kapitel, ett kapitel med samlade åtgärder och ett kapitel vardera för ytvatten, grundvatten, dagvatten, spillvatten och dricksvatten.
I planen redogörs för gällande bestämmelser, arbetsprocesser, målbild, nuläge och åtgärder inom områdena ytvatten, grundvatten, dricksvatten, dagvatten och spillvatten. För aktuella ytvattenförekomster inom kommunen beskrivs exempelvis nuläge och vattenstatus och därefter lämnas förslag på åtgärder för att komma till rätta med identifierade brister eller för att skydda värden. Syftet med åtgärderna är att få en hållbar och resurseffektiv vattenhantering genom att säkra VA-försörjningen och arbeta för att nå miljökvalitetsnormerna för grund- och ytvatten.
Totalt föreslås 135 åtgärder. De allra flesta är av utredande eller administrativ karaktär. I åtgärdskatalogen pekas även den som är ansvarig för genomförande ut.
Sollentuna kommun har skickat vattenplanen till bland andra Stockholms stad på remiss för yttrande.-
696kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
694kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
444kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
441kb Ladda ner dokument
-
-
30
PM: Upphävande av Naturvårdsverkets allmänna råd om oljehamnar och oljedepåer (NFS 93:7) och Naturvårdsverkets allmänna råd om tillståndsprövning av hamnar (2003:18)
Naturvårdsverket överväger att upphäva två allmänna råd: Allmänna råd om oljehamnar och oljedepåer samt Allmänna råd om tillståndsprövning av hamnar, då dessa har blivit inaktuella och innehåller felaktigheter. Till de allmänna råden om tillståndsprövning av hamnar finns en handbok som Naturvårdsverket avser att uppdatera.
Staden har fått remissen för yttrande och ges även möjlighet att inkomma med önskemål över vad den nya vägledningen ska innehålla.-
343kb Ladda ner dokument
-
-
32
Valärenden i kommunstyrelsen
-
33
Valärenden i kommunfullmäktige
-
35
PM: Remittering av motioner väckta till och med den 9 september 2020
-
Micasa Fastigheter i Stockholm AB:s (Micasa Fastigheter) fastighet Köpenhamn 1 vid Kista torg består av tre huskroppar, hus 3, 5 och 7 som är sammanbundna av lågdelar. Fastigheten är byggd 1977 och uppgår till totalt 18 000 kvm (BTA).
Hus 7, som stadsdelsnämnden idag hyr som vård- och omsorgsboende, har för ett par år sedan genomgått nödvändiga underhållsåtgärder samt en anpassning till nuvarande verksamhet. Övriga två huskroppar, hus 3 och 5, har Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd hyrt som servicehus (Kista servicehus) där även två gruppbostäder ingått. Huskropparna har stora underhållsbehov.
Under hösten 2017 sade stadsdelsnämnden upp hyreskontraktet för hus 3, med undantag för en gruppbostad. Micasa Fastigheter har därefter sett över möjligheterna att påbörja arbetet med att genomföra det underhåll som behövs av de återstående huskropparna, 3 och 5, vilket också sker i samband med anpassning för ny verksamhet.
Koncernstyrelsen för Stockholm Stadshus AB fattade i november 2019 ett inriktningsbeslut för projektet.-
702kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
691kb Ladda ner dokument
-
495kb Ladda ner dokument
-