Möte 2019-04-10
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
3
PM: Anmälan av delegationsbeslut fattade inom stadsledningskontoret, rotlar och partikanslier under 1 september – 31 december 2018
Delegationsbeslut ska enligt kommunallagen anmälas till nämnden. I detta ärende anmäls i huvudsak beslut som har fattats på delegation under perioden 1 september–31 december 2018 enligt bilaga 1 och 2 daterade den 6 mars 2019.
Förteckningarna avser avtal, personalärenden, resor i tjänsten och utlämnande av allmän handling med mera i enlighet med de delegationsordningar som fastställdes av kommunstyrelsen den 13 december 2017 respektive den 19 december 2018.-
128kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
-
4
Överenskommelse om exploatering med försäljning och tomträtt, för bostäder vid kv. Diabilden i Bandhagen med Borätt i Stockholm AB respektive Svenska Hus AB, genomförandebeslut
Projekt Diabilden omfattar fyra nya kvarter med cirka 360 bostäder, gator och parker. Den aktuella exploateringen innebär en förtätning i den här delen av Bandhagen. Bandhagen får också en tydligare och mer stadsmässig entré från Örbyleden. Gångvägen längs Trollesundsvägen blir tryggare och befintliga parker förädlas.
Den nya bebyggelsen ger ett betydande tillskott av bostäder i ett mycket attraktivt och kollektivnära läge. Diabilden är det största av fem detaljplaner som ingår i programmet för Trollesundsvägen. De olika detaljplanerna har kommit olika långt i processen. Exploateringsnämndens förslag till genomförandebeslut för Diabilden innebär att fyra av fem delprojekt gått in i genomförandeskede.
Planeringen av området vid Trollesundsvägen utgår från ett program för Trollesundsvägen som togs fram år 2012. Målet var att skapa bostäder i ett bra kollektivtrafikläge, en tydligare entré till Bandhagen från Örbyleden samt tryggare gatumiljöer.
Projektet möjliggör upprustning av Trollesundsvägen med en ny gång- och cykelbana samt utbyggnad av en park vid Ottekilsvägen och en ny aktivitetsyta inom kv. Diabilden. Omfattande ledningsomläggning ingår i projektet. Genomförandetiden är cirka fyra år mellan 2020 och 2023.
Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden för projektet redovisar positivt nettonuvärde om 62 mnkr. De sammanlagda utgifterna i löpande prisnivå beräknas till cirka 96 mnkr. Projektets täckningsgrad inklusive nedlagda nettoutgifter beräknas uppgå till 157 %.Bilagor
-
736kb Ladda ner dokument
-
Regeringen beslutade i augusti 2018 att införa nya regler om miljözoner i trafikförordningen. Beslutet innebär att kommuner nu har möjlighet att inom ett visst område från den 1 januari 2020 införa miljözon för personbilar och lätta lastbilar, miljözon klass 2 och 3. Sedan tidigare har det varit möjligt att införa miljözon klass 1 för tung trafik, vilket staden haft sedan 1996.
I kommunfullmäktiges budget för 2018 framgick att kommunstyrelsen skulle leda stadens arbete med miljözoner för lätta fordon och att trafiknämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden skulle delta i arbetet. Stadsledningskontoret tillsammans med trafikkontoret och miljöförvaltningen påbörjade därför under 2018 ett utredningsarbete kring olika utformningar av en miljözon klass 2 i Stockholms stad.
Kommunstyrelsen beslutade den 11 april 2018, Dnr KS 2018/535,att dels godkänna föreslagen inriktning för Stockholms stads utredning av miljözoner för lätta fordon, dels att inrätta en politisk referensgrupp för utredning av miljözoner för lätta fordon under kommunstyrelsen.
Rapporten Effekter av miljözoner i Stockholms stad färdigställdes och skrevs under av stadsdirektören i december 2018 och presenterades för den politiska referensgruppen i februari 2019. Rapporten som ska ses som ett kunskapsunderlag anmäls i och med detta ärende till kommunstyrelsen.-
547kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
6
PM: Skrivelse om remittering av rapporten ”Effekter av miljözoner i Stockholms stad” (december 2018)
I skrivelsen från Karin Wanngård (S) framförs att rapporten ”Effekter av miljözoner i Stockholms stad” snarast bör remitteras ut till berörda organisationer, kommuner och region, för att därigenom klargöra ifall slutsatserna är korrekta eller behöver revideras. Vidare framförs att beslut om att införa miljözoner på Hornsgatan beslutades i budgeten utan beslutsunderlag, detta trots att kommunstyrelsen i april enigt tog ett beslut som noga beskrev hur beslutsprocessen skulle se ut. Wanngård anser även att det har funnits oklarheter gällande informationen om den politiska referensgruppen samt att ingen har kunnat ta del av rapporten trots att trafikborgarrådet kommenterade rapporten i media.
Bilagor
-
7
Arbetsprogram år 2019 för reinvestering av gatuytor med tillhörande anordningar, genomförandebeslut
Trafiknämnden är stadens väghållare av det kommunala vägnätet, som bland annat innefattar 2477 km körbana och 3008 km cykel- och gångbana med tillhörande gatumöbler, skyltar och räcken. Trafiknämnden ansvarar också för stadens torgytor och ca 40 000 gatuträd.
Den 11 juni 2018 togs inriktningsbeslut i kommunfullmäktige gällande reinvesteringsprogram för gatuytor med tillhörande anordningar för åren 2019-2023 till en beräknad investeringskostnad om 550 mnkr. Av dessa medel omfattar arbetsprogrammet för år 2019 åtgärder om 100 mnkr.
Som reinvesteringar betraktas upprustning/utbyte av anläggningar som får oförändrad funktion, men förnyad livslängd. Detta kan till exempel vara utbyte av beläggning såsom asfalt, betongplattor eller utbyte av kantsten, trappor, skräpkorgar, räcken, återplantering av träd och renovering av växtbäddar. Cykelvägar och gångbanor ingår oftast som en integrerad del i upprustning längs trafikleder, huvudgator och lokalgator.-
137kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
316kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Socialdepartementet har remitterat promemorian Förstärkt grundskydd för pensionärer till Stockholm stad. Promemorian föreslår höjd nivå på grundskyddet för pensionärer med anledning av ökade skillnader mellan grundskyddspensionärer och övriga i samhället.
Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
724kb Ladda ner dokument
-
-
10
Försäljning av byggnader, upplåtelser av tomträtter och markanvisningar inom Slakthusområdet i Söderstaden med mera
Enligt visionen för Söderstaden som godkändes av kommunfullmäktige i juni 2010 ska Slakthusområdet bli Stockholms evenemangs- och nöjesknutpunkt och erbjuda nya etableringar med bostäder, handel, kontor och service.
I oktober 2018 godkände exploateringsnämnden, fastighetsnämnden och S:t Erik Markutveckling AB:s styrelse en avsiktsförklaring med Atrium Ljungberg AB (nedan Bolaget) om utveckling av Slakthusområdet. Nämnderna och S:t Erik Markutveckling AB fick därvid i uppdrag att fortsätta förhandlingarna och utarbeta en överenskommelse med Bolaget om överlåtelser, tomträttsupplåtelser och markanvisningar.
Resultatet av förhandlingarna är två aktieöverlåtelseavtal med tillhörande bilagor. Avtalen reglerar ett långsiktigt samarbete för stadsutvecklingen i Slakthusområdet. Avtalen innebär dels försäljning av ett antal befintliga byggnader upplåtna med tomträtt, varav de flesta ska bevaras, dels att markanvisning ges för bostadsändamål med lokaler i bottenvåningarna. Totalt omfattar aktieöverlåtelseavtalen inklusive optioner cirka 200 000 kvadratmeter BTA motsvarande cirka en tredjedel av Slakthusområdet.
I aktieöverlåtelseavtalen ges optioner villkorade av utvecklingens framdrift inom Slakthusområdet för förvärv av befintliga kontorsbyggnader, markanvisningar för bostäder, kontor och gymnasieskola. Även option om att utveckla Stockholms livsmedelscentrum i Larsboda finns med i avtalen. En förutsättning för utvecklingen är att Bolaget tillsammans med de hyresgäster som inte kan eller ska vara kvar i området tar ansvar för goda evakueringslösningar för dem.
De fastigheter som ingår i affären upplåts med tomträtt till ett antal bolag inom staden som därefter säljs till Bolaget. Eftersom affären innefattar tomträtter och byggnader som både exploateringsnämnden och S:t Erik Markutveckling AB förvaltar, regleras försäljningen i två aktieöverlåtelseavtal som är villkorade av varandra. I aktieöverlåtelseavtalen ges optioner villkorade av utvecklingens framdrift inom Slakthusområdet.
Bolagets långsiktiga åtagande kring utvecklingen av området är central varför avtalen mellan nämnderna, S:t Erik Markutveckling AB och Bolaget föreslås ske genom aktieöverlåtelseavtal där det är möjligt att ställa i tid utsträckta krav och villkor.
Försäljningsintäkter är i ett första skede cirka 1,1 miljard kronor. Optioner för byggnader och byggrätter tillkommer där värdet uppskattas till cirka 2,5 miljarder kronor. Det sammanlagda värdet för staden av försäljningsintäkter och upplåtna tomträtter är cirka 3,6 miljarder kronor. Eftersom värdet av överföringen överstiger 50 miljoner kronor, hemställs överföringen mellan fastighetsnämnden och exploateringsnämnden till kommunfullmäktige för godkännande.
Förslag till aktieöverlåtelseavtal med tillhörande värdeöverföring godkändes i exploateringsnämnden den 14 februari 2019, i fastighetsnämnden den 19 februari 2019 samt i styrelsen för S:t Erik Markutveckling AB den 26 februari 2019. Atrium Ljungberg AB:s styrelse fattade beslut om att ingå i aktieöverlåtelseavtalen den 25 januari 2019. Ärendet hemställs till kommunfullmäktige för godkännande på grund av värdet i affären för staden, att överföringarna av fastigheterna ska godkännas samt att ärendet är av principiell betydelse.Bilagor
-
11
Ändring av allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms stad gällande tillfällig försäljning m.m.
Mot bakgrund av stadens inriktning för trygghets- och säkerhetsarbetet och utifrån framkomlighetsaspekter anser stadsledningskontoret att det är rimligt att genomföra de förändringar som föreslås av Polismyndigheten. Stadsledningskontoret ställer sig positivt även till övriga föreslagna ändringar av de allmänna lokala ordningsföreskrifterna.
Stadsledningskontoret har noterat att Smedsuddsvägen har tagits bort i förteckningen över platser där polistillstånd ska krävas för att bedriva tillfällig försäljning. Detta har inte kommenterats i tjänsteutlåtandet, men kontoret erfar efter samtal med trafikkontoret att motivet är att nämnden ser ett behov av att flytta de foodtrucks som står utefter Rålambshovsleden i syfte att öka framkomligheten där. Trafiknämnden avser att reglera gatan med en lokal trafikföreskrift. Stadsledningskontoret har uppmärksammat några korrekturfel i de föreslagna föreskrifterna. I samråd med trafikkontoret har dessa justerats i den bilagda versionen av de allmänna ordningsföreskrifterna.
Stadsledningskontoret föreslår att kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige godkänner ändringar av de allmänna lokala ordningsföreskrifterna för Stockholms kommun och ändring av bilaga 3 till de allmänna lokala ordningsföreskrifterna i enlighet med trafiknämndens förslag, bilaga 1 och bilaga 2, att gälla från och med att det på kommunens digitala anslagstavla tillkännages att protokollet för de beslutade föreskrifterna har justerats.-
158kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
339kb Ladda ner dokument
-
130mb Ladda ner dokument
-
-
12
Ändring av parkeringsavgifter för MC och moped klass 1 samt ändring av reducerad avgift för parkering med tillstånd för rörelsehindrad
I syfte att främja trafiksäkerheten eller framkomligheten har en kommun, enligt bestämmelserna i trafikförordningen (1998:1276), vägmärkesförordning (2007:90) eller genom lokala trafikföreskrifter, möjlighet att reglera uppställning av fordon på gatumark till exempel genom att upplåta platser för parkering. Parkeringsplatserna kan vara avgiftsbelagda. Avgifterna regleras i lagen (1957:259) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, m.m. och innebär att staden kan ta ut parkeringsavgifter med syftet att möjliggöra en ökad omsättning på parkeringsplatserna. Nivån på avgifterna för parkering (till exempel besöksparkering och boendeparkering) beslutas av kommunfullmäktige.
Nu gällande parkeringsavgifter fastställdes av kommunfullmäktige i juni 2016 i samband med beslut om Parkeringsstrategi och Plan för gatuparkering (utl. 2016:112, dnr 171-672/2016). Vid detta tillfälle infördes parkeringsavgifter för tvåhjulig motorcykel utan sidovagn och moped klass 1 (fortsättningsvis benämnda MC). I likhet med andra fordon varierar avgifterna genom en indelning av staden i fem olika taxeområden. För parkering i de reserverade MC-parkeringsplatserna, som endast får användas för besöksparkering, fastställdes avgifterna till 5 eller 10 kronor per timme. För boendeparkering varierar avgiften från 10 till 37,50 kronor per dygn eller från 150 till 550 kronor per månad. Vidare beslutades att parkering för rörelsehindrade med särskilt tillstånd skulle avgiftsbeläggas. För att underlätta för de som frekvent parkerar i kommunen med sådant tillstånd beslutades att det skulle vara möjligt att ansöka om att betala en engångsavgift per år. Avgiften fastställdes till 500 kr/år.
Trafiknämnden fick i budget 2019 i uppdrag av kommunfullmäktige att anpassa parkeringsavgifterna för motorcykel till den faktiska yta som dessa fordon upptar på gatan samt att halvera avgiften för de som parkerar med stöd av parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
Trafiknämnden beslutade den 14 februari 2019 att föreslå kommunfullmäktige att avgiften för taxa 11 lämnas oförändrad. Taxa 11 avser de MC-platser i det geografiska område som parkeringsplanens Taxa 1 gäller.-
184kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
13
PM: Anmälan om svar på promemoria om Ändring i förordningen (2004:1205) om handel med utsläppsrätter för att undanta vissa mindre fjärrvärmeanläggningar från Europeiska unionens system för handel med utsläppsrätter
I en remiss från miljö- och energidepartementet till bland annat Stockholms stad föreslås att vissa mindre anläggningar inte längre ska behöva tillstånd enligt förordningen om handel med utsläppsrätter. På grund av kort remisstid staden har svarat med stadsledningskontorets tjänsteutlåtande direkt till miljö- och energidepartementet.
-
152kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
14
Valärenden i kommunstyrelsen 2019
-
Ärendet Årsredovisning 2018 med uppföljning av budget för Stockholms stad innehåller förvaltningsberättelse samt stadsledningskontorets analys, synpunkter och förslag utifrån granskning och uppföljning av nämndernas och bolagsstyrelsernas verksamhetsberättelser. Analysen innefattar måluppfyllelse samt ekonomiska och verksamhetsmässiga resultat. Årsredovisningen innehåller även årsbokslut samt en ekonomisk och finansiell analys av kommunkoncernen där staden och de kommunala bolagen ingår.
-
180kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
11mb Ladda ner dokument
-
727kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
837kb Ladda ner dokument
-