Möte 2019-12-18
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
Bilagor
-
Felix Byström (SD) föreslår i en motion till kommunfullmäktige den 28 maj 2019 att Stockholms stad inför en differentierad motionshantering baserad på partimotioner samt enskilda motioner där partimotioner behandlas med högre prioritet.
I motionen hänvisas till att Stockholms stad under föregående mandatperiod enligt motionären haft ett stort problem med att bereda motioner så att fullmäktige, i enlighet med kommunallagen, kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väcktes. Förseningar inom motionshanteringen ger oppositionspartierna sämre möjligheter att lyfta relevanta lösningar på problem som uppmärksammas under mandatperioden. Problemet kan åtgärdas genom större utredningsresurser, men det går även att arbeta med arbetsordningen för att säkerställa att de mest relevanta motionerna behandlas med högst prioritet.Bilagor
-
745kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
Felix Byström (SD) har lämnat in en motion till kommunfullmäktige om ökad transparens i Stockholms stadshus. Han skriver att motioner, interpellationer, skrivelser, frågor och debatter från stadens politiker inte sammanställs på stadens webbplats på ett sätt som gör att det är enkelt att söka fram vilka frågor ett parti eller en ledamot drivit i kommunfullmäktige. Motionären anser att det försvårar för kommuninvånare och journalister att granska den politiska makten och att förstå den politiska beslutsordningen.
Motionären pekar på en stor förbättringspotential och föreslår att staden skapar en funktion på sin webbplats som möjliggör detta och pekar på riksdagen.se som en förebild.Bilagor
-
686kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige av Felix Byström (SD) framförs att blodbrist är ett återkommande problem, både i Stockholm och övriga landet, då blod är en färskvara med begränsad förvaringstid. Enligt motionen har det vid motionens inlämnande inte funnits någon risk att patienter ska bli utan blod då blodcentralerna i landet för stunden kan hantera lokal brist genom samverkan, men det går inte att utesluta att en framtida brist kan uppstå vid en större olycka.
I motionen framförs även att Stockholms stad i denna fråga kan agera förebild genom att erbjuda kommunanställda att på betald arbetstid ge blod. Vid maximal belastning skulle det enligt motionen innebära att anställda är frånvarande tre till fyra kortare tillfällen om året. Det skulle enligt motionen även innebära att Stockholms stad ansluter sig till den ca tredjedel av Stockholms läns kommuner som erbjuder anställda att ge blod på betald arbetstid.Bilagor
-
487kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
-
I en skrivelse till kommunstyrelsen föreslår Clara Lindblom och Rashid Mohammed (båda V) att kommunstyrelsen borde få en föredragning av kartläggningen av Nyckeltalsinstiutet, Attraktiv arbetsgivarindex, där staden placerat sig i topp bland Sveriges kommuner 2018.
Bilagor
-
275kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
-
Medlen som förvaltas av Giovanni D´Anastacys stiftelse har testamenterats av Giovanni D´Anastacy. Den hos länsstyrelsen registrerade ändamålsföreskriften för stiftelsen anger att avkastningen ska användas till bestridande av driftskostnader för Giovannis ungdomshem. Denna verksamhet existerar inte längre. För att kunna dela ut medel från stiftelsen måste föreskrifterna därför ändras. Det föreslås att föreskrifterna ändras på så sätt att stiftelsens avkastning ska användas till behövande i Stockholm. En sådan ändamålsföreskrift är väl förenlig med det ändamål som anges i det ursprungliga testamentet. För ändring av ändamålsföreskrift krävs tillstånd av Kammarkollegiet. Kommunstyrelsen föreslås därför besluta om att ansöka om sådant tillstånd.
Bilagor
-
228kb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
405kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
-
Borgarrådet Clara Lindblom (V) har begärt tjänstledighet motsvarande 25 % av heltid under perioden 2020-01-01 – 2020-12-31.
Under tjänstledigheten motsvarande 25 % under perioden 2020-01-01 – 2020-12-31 kommer borgarrådet Clara Lindblom upprätthålla sitt uppdrag som borgarråd.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Kvarteret Sperlingens Backe ligger i direkt anslutning till Stureplan och omges av gatorna Birger Jarlsgatan, Grev Turegatan, Humlegårdsgatan och Sturegatan.
Fastighetsägarna, ADIA (Abu Dhabi Investment Authority) och Vasakronan, önskar förnya och vitalisera fastighetsbeståndet. Huvudsyftet med detaljplanen är att vitalisera kvarteret genom ett mer funktionsblandat innehåll med fler bostäder, kontorsarbetsplatser, hotell och centrumändamål såsom handel. En entré till tunnelbanans station Östermalmstorg möjliggörs i Marmorhallarna. Under mark utvecklas kvarterets befintliga lastfar och varuförsörjning.
Den föreslagna gallerian ska knyta an till kvarterets särdrag och är utformad för att öppna upp kvarteret och exponera den äldre bebyggelsen. Mot det stora stadsrummet, Stureplan och Birger Jarlsgatan, rekonstrueras flera av de befintliga byggnadernas fasader och ges ett uttryck lik den ursprungliga utformningen.
Ett vidare syfte med planen är att stärka innerstadens konkurrenskraft gentemot andra kraftigt expanderande delar av regionen.
Detaljplanen har tagits fram med utökat förfarande. Förslaget har bearbetats och reviderats under processen och godkändes av stadsbyggnadsnämnden den 24 oktober 2019.Bilagor
-
29mb Ladda ner dokument
-
32mb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
878kb Ladda ner dokument
-
Delegationsordningen för stadsledningskontoret, rotlar och partikanslier uppdateras kontinuerligt för att vara aktuell. Under hösten har en mindre justering genomförts avseende stadsledningskontorets organisation vilket medför vissa konsekvensändringar i delegationsordningen.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Instruktionen för stadsledningskontoret behöver uppdateras med anledning av majoritetsskiftet 2018 och stadsledningskontorets justerade organisation.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Region Stockholm har remitterat förslaget Strategi för innovation till Stockholms stad. Strategin ska gälla för samtliga nämnder och bolag i Region Stockholm. I den anförs att Region Stockholms mål är att samtliga verksamheter ska använda innovation som ett strategiskt verktyg för att utveckla, effektivisera och kvalitetssäkra verksamheten. Detta för att erbjuda bättre samhällsservice, öka patienters och resenärers delaktighet samt bli en attraktivare arbetsgivare och bidra till ett hållbart samhälle med tillväxt. För att nå målet föreslås att verksamheterna arbetar med tre strategiska inriktningar. Dessa är att ha ett systematiskt arbetssätt och ett sammanhållet innovationssystem, att genom samarbete tillvarata och stimulera innovationer från medarbetare och användare samt att Region Stockholm ska vara en attraktiv samverkanspartner.
Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
790kb Ladda ner dokument
-
-
14
Överenskommelse om exploatering med försäljning för kontor inom fastigheten Mårtensdal 6 och 10 samt Hammarbyhöjden 1:1 med Remulus Svealand 5 AB, samt utökad markanvisning inom samma fastighet
Exploateringsnämnden har tillsammans med Remulus Svealand 5 AB (dotterbolag inom Skanska AB) upprättat en överenskommelse om exploatering med försäljning för kontor inom fastigheterna Mårtensdal 6, Mårtensdal 10 och Södra Hammarbyhamnen 1:1 i Södra Hammarbyhamnen. Försäljningen är en del av genomförandet av exploateringsprojektet Mårtensdal.
Kvarteret Mårtensdal ska enligt detaljplanerna avseende Mårtensdal 6 m.m. (Dp 2012-02448-54) och del av Mårtensdal 6 (Dp 2001-04840-54) utvecklas bland annat med ny kontorsbebyggelse. Området har nu huvudsakligen industrikaraktär och innehåller bland annat nätstationer, ställverk och en betongfabrik. Inom området finns även ett transportband som fraktar ballast från hamnen i norr till betongfabriken.
Inriktningsbeslut för projekt Mårtensdal fattades av exploateringsnämnden den 19 januari 2012. I samband med detta gjordes även en markanvisning till Remulus Svealand 5 AB avseende del av fastighet Mårtensdal 6 och Hammarbyhöjden 1:1. Markanvisningen avser kontor runt befintlig industriverksamhet, i enlighet med detaljplan Mårtensdal 6 m.m. (Dp 2012-02448-54). Markanvisningen förlängdes den 25 april 2016.
Genomförandebeslut för projektet fattades av nämnden den 2 februari 2014. Investeringsutgifterna beräknades då till 48,3 miljoner kronor och investeringsinkomsterna till 7,2 miljoner kronor. De sammanlagda försäljningsinkomsterna beräknades till 476,4 miljoner kronor och nettonuvärdet beräknades till 346 miljoner kronor.
Exploateringsnämnden har inom ramen för projekt Mårtensdal beslutat om två överenskommelser om exploatering med Remulus Svealand 5 AB, den 2 februari 2014 och den 12 november 2015. Enligt dessa överenskommelser har bolaget förvärvat mark för uppförande av cirka 45 500 kvadratmeter BTA kontor (Hus 1 och Hus 4). Dessa byggnader är under uppförande och inflyttning planeras hösten 2020 respektive våren 2021.
Enligt den nu framtagna överenskommelsen om exploatering med samma bolag säljer staden mark för uppförande av kontorsbyggnader som betecknas Hus 2A, Hus 2B och Hus 2C. Byggnaderna har 8-9 våningar, och den värdegrundande arean är sammanlagt cirka 17 100 kvadratmeter BTA. I Hus 2A planeras en entré till Gullmarsplans tunnelbanestation.
Hus 2A ingick i den markanvisning som beslutades i januari 2012. Den befintliga verksamheten Betongindustri AB har tidigare haft option på markanvisning avseende Hus 2B. Denna option överlät bolaget år 2017 till Skanska Fastigheter AB, som i sin tur överlåtit optionen till dotterbolaget Remulus Svealand 5 AB. Markanvisningen för Hus 2A har därefter utökats till att även omfatta Hus 2B. I den nu framtagna överenskommelsen ingår en ytterligare utökning av markanvisningen att även omfatta Hus 2C.
Markpriset varierar beroende på våningsplan. En prisreduktion med 40 procent utgår för de nedersta våningarna. För Hus 2A och Hus 2B väster om transportbandet uppgår priset till 5 000 kronor per kvadratmeter BTA för plan 5-9, i prisläge 1 november 2011. För Hus 2B och Hus 2C öster om transportbandet är markpriset 13 250 kronor per kvadratmeter BTA för plan 5-9, i prisläge 1 augusti 2019. Angivna priser ska justeras med index fram till tillträdesdagen.
Försäljningsinkomsterna beräknas till 135,3 miljoner kronor. Exploateringsnämndens expertråd godkände ärendet den 19 september 2019.
Enligt överenskommelsen ska bolaget svara för eventuell marksanering inom fastigheten upp till Naturvårdverkets riktvärden för mindre känslig markanvändning (MKM). Vid föroreningar över MKM står staden för saneringskostnaderna. Bolaget svarar för och bekostar också fastighetsbildning, återställnings- och anslutningsarbeten som på allmän platsmark invid den blivande kvartersmarken, samt projektering och utförande av all erforderlig ledningsflytt inom och i anslutning till den blivande fastigheten.
Risker som beskrivs i ärendet är att befintliga aktörer inom området: Betongindustri AB, Ellevio AB, Svenska kraftnät och trafiknämnden, behöver kunna bedriva sin verksamhet ostört under genomförandet. Detta ställer krav på bolaget att samråda med och ta hänsyn till de berörda kring byggtrafik, etableringar och byggområden. Genomförandet förutsätter och ett gott samarbete mellan bolaget och Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana (FUT).
Överenskommelse är villkorad av godkännande i kommunfullmäktige senast 31 augusti 2020.Bilagor
-
936kb Ladda ner dokument
-
482kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet syftar till att möjliggöra en omvandling av Finlandsgatan i norra delen av Akalla och Husby till en stadsgata kantad av bebyggelse. Målsättningen är att med nya bostäder, skola och förskolor skapa en attraktiv och levande stadsmiljö. Utöver bostäder och skola avses området kompletteras med verksamheter, upprustning av parker/grönområden, förändrad trafiknätstruktur samt nya gång- och cykelvägar.
Det föreliggande förslaget till inriktningsbeslut innehåller nybyggnation av totalt cirka 1 400 lägenheter i flerbostadshus, varav 400 lägenheter i hyresrätt sedan tidigare markanvisats till AB Svenska Bostäder. Den aktuella exploateringen avser cirka 825 lägenheter i bostadsrätt och cirka 175 lägenheter i hyresrätt. Marken har anvisats enligt tabellen nedan:
Huvuddelen av projektets bostadsrätter planeras i Husby, medan hyresrätterna i huvudsak planeras i Akalla. Detta kan ställas i relation till att det i Husby i dag finns cirka 5 000 lägenheter, där cirka 20 procent är bostadsrätt, medan det i Akalla i dag finns cirka 4 000 lägenheter, där cirka 25 procent är hyresrätt.
Bolagen som ska bygga bostadsrätter på friköpt mark ska efter fastighetsbildning förvärva marken för 4 500 kr/kvm ljus BTA. För lokaler i bottenvåning ska bolagen förvärva marken för 2 900 kr/kvm BTA. För hyresrätter ska tomträttsavgälden bestämmas utifrån de av kommunfullmäktige beslutade principer för beräkning av avgäld som gäller vid tomträttsavtalets tecknande. För lokaler i bottenvåning har överenskommits om en årlig avgäld baserad på ett markvärde om 2 900 kr/kvm BTA. Markvärde och avgäld ska räknas om med ett index fram till tillträdestidpunkten.
Fullt genomfört innebär projektet Finlandsgatan en ökning av antalet bostäder i stadsdelarna med cirka 15 procent jämfört med dagens bostadsbestånd. Av de 825 lägenheter som anvisas för bostadsrätt är avsikten att 10-15 procent ska vara bostäder anpassade för äldre. Tillskapande av bostäder för äldre i nyproduktion bedöms ge förutsättningar till mer effektiva flyttkedjor och med det ett bättre nyttjande av det befintliga bostadsbeståndet. Stadsdelsnämnden har uttryckt att de har behov av 18 bostäder enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). De berörda byggaktörerna är informerade om stadsdelsnämndens önskemål och projektet följer upp att detta också planeras för.
Det tillskott av bostäder som planeras för genererar ett behov av nya skolplatser i stadsdelen. SAMS (Samordnad grundskoleplanering i Stockholm) har baserat på utbildningsnämndens prognoser bedömts att det i projektområdet behövs en skola för 630 elever. Exploateringsnämnden har anvisat mark för skola, förskola och idrottshall till Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB).
Exploateringsnämnden har anvisat mark inom Fastpartner AB:s verksamhetsområde för bolaget att utveckla sina tomträtter med hotell, handel och vård. Anvisningen avser ändrad användning för cirka 17 370 kvm BTA av bolagets befintliga lokaler. Avgälderna har baserats på ett markvärde för handel om 3 200 kr/kvm BTA, för vård 3 500 kr/kvm BTA och för hotell 4 500 kr/kvm BTA. Avgälderna ska räknas om med ett index fram till tillträdespunkten.
De sammanlagda utgifterna i löpande prisnivå beräknas till cirka 380,4 miljoner kronor. Investeringsutgifterna avser främst ny- och ombyggnad av gator och park, ledningsflyttar och åtgärder för hantering av dagvatten och skyfall. Projektområdet är till stor del en lågpunkt i den närmaste omgivningen och det kommer därför troligtvis att krävas omfattande vattenhanterande åtgärder för att kunna uppföra den planerade bebyggelsen. Kalkylens riskpåslag tar viss höjd för att det kan krävas större åtgärder än hittills bedömt.
Projektets nettoexploateringsutgift/ekvivalent lägenhet beräknas uppgå till 223 tkr i fast prisnivå. Detta är i jämförelse med andra motsvarande projekt en betydligt lägre utgift.
Investeringsinkomsterna beräknas till cirka 0,5 miljoner kronor, och avser ersättningar för stadens utlägg för planarbetet. Försäljning av mark beräknas ge inkomster om 354,7 miljoner kronor. Reavinsten beräknas uppgå till 354,6 miljoner kronor.
Exploateringen beräknas ge ett överskott till staden. Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden för projektet redovisar ett positivt nettonuvärde om 34 miljoner kronor motsvarande 25 tkr/ekvivalent lägenhet. Ekvivalent lägenhet motsvarar den sammanlagda tillkommande ytan (BTA) för bostäder, kommersiella lokaler etc. delat med 100 (en lägenhet motsvarar 100 kvm BTA).
SISAB:s investeringsutgifter för en ny grundskola med cirka 630 elever, ny idrottshall samt en ny förskola om 8 avdelningar i anslutning till projektet beräknas uppgå till totalt cirka 400 miljoner kronor i dagens penningvärde. Det förväntade ekonomiska överskottet i projektet bedöms inte täcka SISAB:s investeringar för skola, förskola och idrottshall. En sammantagen investeringsanalys för staden som inkluderar SISAB:s utgifter visar ett negativt nettonuvärde om -366 miljoner kronor.Bilagor
-
I en skrivelse som inkommit till kommunstyrelsen har Rashid Mohammed och Sara Stenudd (båda V) föreslagit att Stockholms stad ska utlysa klimatnödläge för att visa på hur allvarlig situationen med klimatförändringar är, och för att skapa uppslutning kring en offensivare klimatpolitisk handlingsplan. I skrivelsen föreslås att kommunstyrelsen ges en dragning om möjligheterna för staden att utlysa ett klimatnödläge. I detta skulle ingå att ta fram en informationskampanj kring klimatnödläget samt de åtgärder som staden gör och avser att göra för att komma till rätta med detta, samt utlysa en särskild årlig dag att summera klimatarbetet under året.
Bilagor
-
260kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
-
Rickard Warlenius (V) föreslår i en motion till kommunfullmäktige att Stockholms stad ska ”erkänna att vi befinner oss i ett klimatnödläge”. Motionären föreslår även att staden ska ta fram en handlingsplan som svarar mot klimatnödläget och att en vetenskaplig klimatpanel ska tillsättas som ska ge rekommendationer och riktlinjer för arbetet med handlingsplanen.
Vidare föreslås även att Stockholms stad i denna fråga ska prioritera samarbete med andra kommuner nationellt och internationellt samt att staden uppmärksammar en årlig dag för att summera stadens klimatarbete.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Finansdepartementet har remitterat utredningen Ökad statlig närvaro i Härnösand (SOU 2019:33), till Stockholms stad för yttrande. Bakgrunden till utredningen är regeringens arbete med att stärka den statliga närvaron i hela landet. Statskontorets rapport Statliga myndigheters lokalisering – Ett samlat underlag från 2016, är en viktig utgångspunkt som pekar på att statliga myndigheter är ojämnt fördelade över landet. Rapporten visar även att antalet statliga arbetstillfällen ökade mest i Stockholms län under perioden 2008-2014, medan de minskade mest i Västernorrlands län. Sedan dess har ytterligare statliga arbetstillfällen försvunnit från i synnerhet Härnösand. Bland annat omlokaliserades Mittuniversitetets campus Härnösand till Sundsvall höstterminen 2016. Även Arbetsmiljöverket och Migrationsverket har avvecklat sina verksamheter i Härnösand.
En särskild utredare har haft i uppdrag att utreda förutsättningarna för att öka den statliga närvaron i Västernorrlands län genom att samla arbetsuppgifter från flera myndigheter i Stockholms län och tillhandahålla gemensamma lokaler med gemensam kontorsservice i Härnösands kommun för dessa uppgifter.
Utredningen föreslår att delar av verksamheter från fem olika myndigheter flyttas till en kontorsgemenskap där Specialpedagogiska skolmyndigheten i Härnösand fungerar som värdmyndighet. Förslaget omfattar ca 80 årsarbetskrafter och gäller följande:
Skolverkets verksamhet avseende lärarlegitimationer
Delar av Socialstyrelsens verksamhet avseende legitimationer inom hälso- och sjukvård
Skatteverkets verksamhet avseende registervård för de register som myndighetens nuvarande verksamhet i Härnösand utgår ifrån
Delar av verksamheten avseende Sidas strategi för informations- och kommunikationsverksamhet
Verksamhet hos Kammarkollegiet som berör auktorisation av tolkar och översättare.Bilagor
-
239kb Ladda ner dokument
-
-
19
PM: Promemorian: Genomförande av direktivet om inrättande av en kodex för elektronisk kommunikation
I promemorian som skickats på remiss föreslås en ny lag som ersätter den nuvarande lagen om elektronisk kommunikation (LEK) och som genomför EU-direktivet om inrättande av en europeisk kodex för elektronisk kommunikation. Bland annat föreslås nya bestämmelser om skyldighet för kommuner att på begäran av en operatör medge tillträde till byggnader, anläggningar och föremål som är tekniskt lämpliga för att montera trådlösa accesspunkter med kort räckvidd på eller som behövs för att ansluta sådana accesspunkter till ett stamnät. Bestämmelserna innebär en begränsning i den kommunala självstyrelsen.
Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen för utbyggd tunnelbana hos Region Stockholm har gett Stockholms stad möjlighet att yttra sig över förslag till järnvägsplan för utbyggd depå i Högdalen.
Granskningen genomförs som en del av processen för framtagande av järnvägsplan enligt lag (1995:1649) om byggande av järnväg.
Granskningen omfattar bland annat underlagshandlingar och rapporter till järnvägsplan såsom till exempel planbeskrivning, miljökonsekvensbeskrivning, social konsekvensbeskrivning, PM kultur och landskap och PM Naturmiljö. Den innehåller även gestaltningsprogram samt plankartor för såväl permanent som tillfälligt nyttjande samt sektioner.
Granskningen är ett sista tillfälle för berörda parter att lämna synpunkter. Efter granskning sammanställs synpunkterna i ett granskningsutlåtande. Med granskningsutlåtandet begär Trafikverket att Länsstyrelsen ska yttra sig över planen. När Länsstyrelsen tillstyrkt järnvägsplanen görs det slutliga planförslaget klart för fastställelse. Enligt nuvarande tidplan fastställs järnvägsplanen och vinner laga kraft hösten 2020 om den inte överklagas.
Granskningen pågår mellan den 12 november och den 11 december 2019. Yttrandet från Stockholms stad skall ha inkommit till FUT senast den 11 december. Stockholms stad har fått anstånd till den 20 december med att lämna sitt yttrande.Bilagor
-
378kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningen har med hjälp av regionerna sammanställt boendeplanen 2019-2023 och försökt belysa de svårigheter som finns för att möta behovet hos de Stockholmare som har behov av bostad med särskild service.
Boendeplanen utgår från Swecos prognos över behovet av bostad med särskild service men framför allt från regionernas boendeplaner. Varje region har tagit fram en boendeplan som bland annat beskriver befintliga boenden, pågående projekt och uppskattat behov. Varje stadsdelsnämnd har godkänt den del av boendeplanen som berör respektive stadsdelsförvaltning.Bilagor
-
484kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
492kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 18 december och publiceras senast med protokollet.
Bilagor
-
296kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 18 december och publiceras senast med protokollet.
Bilagor
-
312kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 18 december och publiceras senast med protokollet.
Bilagor
-
691kb Ladda ner dokument
-
-
26
Valärenden i kommunstyrelsen
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 18 december och publiceras senast med protokollet.