Möte 2023-11-29
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
3
PM: Anmälan om svar på remiss av Frågor om dagens och framtidens utmaningar på konnektivitetsområdet (Fi2023/01693)
Finansdepartementet har remitterat Frågor om dagens och framtidens utmaningar på konnektivitetsområdet till Stockholms stad för yttrande. Frågorna har ställts för att förstå hur utvecklingen av konnektivitetsområdet bäst möter morgondagens utmaningar.
På grund av kort remisstid har staden svarat med stadsledningskontorets tjänsteutlåtande.Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
-
Energimarknadsinspektionen har fått i uppdrag av regeringen att analysera det svenska regelverket när det gäller undantag från kravet på nätkoncession enligt 2 kap. 1 § ellagen (1997:857) och lämna fullständiga författningsförslag i fråga om de ändringar som är motiverade och en beskrivning av förslagens konsekvenser. Energimarknadsinspektionen uppdrogs att ta särskild hänsyn till artikel 38 i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/944 av den 5 juni 2019 om gemensamma regler för den inre marknaden för el och om ändring av direktiv 2012/27/EU.
Klimat-och näringslivsdepartementet har remitterat Energimarknadsinspektionens rapport Slutna distributionssystem och interna nät till bland annat Stockholms stad för yttrande.
På grund av kort remisstid har staden svarat med stadsledningskontorets tjänsteutlåtande.Bilagor
-
36kb Ladda ner dokument
-
-
5
Överenskommelse om exploatering med försäljning och tomträttsupplåtelse för bostäder, centrumändamål och kyrkoverksamhet inom projekt Västra Hagsätra, fokus Hagsätra-Rågsved
Projektet Västra Hagsätra utgör en del av den första etappen av Fokus Hagsätra-Rågsved och är det första projektet inom Fokus Hagsätra-Rågsved som arbetat särskilt med socialt värdeskapande genom kravställning på byggaktörer och analysmodellen för socialt värdeskapande (SVA). Planförslaget innebär komplettering av befintlig stadsstruktur i centrala Hagsätra med cirka 470 bostäder, centrumverksamhet, förskola och kyrka.
Exploateringsnämnden fattade ett inriktningsbeslut för projektet år 2017 och ett reviderat inriktningsbeslut år 2018. Vid det reviderade inriktningsbeslutet redovisades en projektekonomi i balans.
Exploateringsnämnden har tillsammans med byggaktörerna tagit fram överenskommelser om exploatering som reglerar marköverlåtelser respektive tomträttsupplåtelser och ansvarsfördelning i genomförandet av projektet. Till respektive överenskommelse biläggs projektmål som tagits fram under planprocessen enligt modellen för socialt värdeskapande analys. Projektmålen är konkreta åtgärder som respektive part förbinder sig att genomföra.
Exploateringsnämndens investeringar utgörs främst av ombyggnad av gator inklusive ledningsflyttar samt parkinvesteringar. Projektutgifterna beräknas uppgå till cirka 175,1 miljoner kronor. De ej aktiverbara utgifterna beräknas uppgå till 3,3 miljoner kronor. Projektinkomsterna beräknas uppgå till cirka 2,2 miljoner kronor, försäljningsinkomsten till 71,6 miljoner kronor och reavinsten till 70,2 miljoner kronor. Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden redovisar ett negativt nettonuvärde om minus 38 miljoner kronor. Täckningsgraden inklusive nedlagda nettoutgifter beräknas uppgå till 69 procent.Bilagor
-
639kb Ladda ner dokument
-
-
6
Exploateringsavtal, för bostäder m.m. inom fastigheteerna Yxan 4, Södermalm 2:8 och Södermalm 3:1 inom Södermalm, projekt Yxan 4 Norra Högalid med Stiftelsen Borgerskapets Enkehus och Gubbhus
Projektet Yxan 4 Norra Högalid avser genomförande av Detaljplan för fastigheten Yxan 4 med flera i stadsdelen Södermalm. Detaljplanen möjliggör cirka 250 bostäder, varav cirka 120 seniorbostäder och cirka 70 vårdbostäder samt verksamhetslokaler om cirka 2 000 kvadratmeter ljus BTA. Planområdet utgörs i huvudsak av privat kvartersmark. Detaljplanen omfattar även allmän platsmark inom Södermalm 2:8 och Södermalm 3:1 där Högalidsgatan, Heleneborgsgatan och Varvsgatan byggs om och anpassas.
Ägare till kvartersmarken är Stiftelsen Borgerskapets Enkehus och Gubbhus. Exploateringsnämnden har tillsammans med stiftelsen tagit fram ett exploateringsavtal (bilaga). Exploateringsavtalet reglerar att staden genomför detaljplanen i de delar som avser allmänna anläggningar. Stiftelsen ersätter staden för genomförandet. Exploateringsavtalet reglerar även ersättning för servitut avseende byggnadsdelar och balkonger över stadens mark. Exploateringsavtalet är villkorat av att kommunfullmäktige senast den 31 december 2023 godkänner genomförandebeslutet.
Projektutgifterna beräknas uppgå till cirka 78,1 miljoner kronor och projektinkomsterna till cirka 80,2 miljoner kronor. Lönsamhetskalkylen redovisar ett positivt nettonuvärde om 3 miljoner kronor och täckningsgraden inklusive nedlagda nettoutgifter beräknas uppgå till 103 procent.Bilagor
-
380kb Ladda ner dokument
-
-
7
Detaljplan för Västra Hagsätra, fastigheterna Höstsådden 1 m.fl. i stadsdelen Hagsätra (ca 470 bostäder, förskola, kyrka och centrumverksamheter), Dp 2018-06778, Fokus Hagsätra-Rågsved
Västra Hagsätra utgör den första etappen inom stadsutvecklingsprojektet Fokus Hagsätra-Rågsved. I översiktsplanen är området utpekat som ett av fyra fokusområden dit investeringar och planeringsresurser ska riktas. Planförslaget möjliggör för cirka 470 bostäder, centrumverksamheter, förskola och kyrka. Genom planförslaget stärks Hagsätra centrum som en levande mötesplats samtidigt som kopplingarna till omgivningen stärks.
Inkomna synpunkter under planprocessen har framför allt berört planförslagets påverkan på stadsbild, kulturmiljö och solljusförhållanden. Synpunkter har även framförts angående hantering av buller, markföroreningar samt skyfalls- och dagvattenhantering. Synpunkterna har medfört komplettering av berörda utredningar samt förtydliganden i planhandlingarna. Stadsbyggnadskontoret är positivt till förslaget som möjliggör för socialt värdeskapande tillägg som bidrar till att utveckla fokusområdet i linje med översiktsplanens intentioner.
Detaljplan för Västra Hagsätra, Höstsådden 1 m.fl. godkändes i stadsbyggnadsnämnden den 15 juni 2023. Efter detaljplanens godkännande har det framkommit att ett granskningsyttrande från Storstockholms Brandförsvar (SSBF), inskickat under granskningstiden, inte har inkommit till stadsbyggnadskontoret. För att säkerställa en korrekt hantering har ett reviderat granskningsutlåtande upprättats, där yttrandens synpunkter bemöts. Stadsbyggnadsnämnden godkände det reviderade granskningsutlåtandet på sammanträdet den 19 oktober 2023.Bilagor
-
26mb Ladda ner dokument
-
832kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
Betänkandet Framtidens yrkeshögskola – stabil, effektiv och hållbar (SOU 2023:21) föreslår förändringar som krävs i yrkeshögskolan för att säkerställa den växande utbildningsformens effektiva funktion i framtiden. Syftet är att förtydliga yrkeshögskolans roll i utbildningssystemet och att skapa förutsättningar för att yrkeshögskolan ska kunna fortsätta utvecklas med bibehållen kvalitet.
I betänkandet läggs flera förslag som utredningen bedömer vara en vägledning för yrkeshögskolan i framtiden och för kommande reformering.
Utbildningsdepartementet har remitterat betänkandet till staden för yttrande.Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
-
I en skrivelse till kommunstyrelsen ställer Jan Jönsson (L) ett antal frågor om upphandlade tjänster för förmedling av ställföreträdare vid arbetsmarknadsnämndens förvaltarenhet.
Kommunfullmäktige beslutade i budget för 2020 att ge arbetsmarknadsnämnden i uppdrag att inrätta en förvaltarenhet och upphandla företag som kan tillhandahålla professionella ställföreträdare. Detta mot bakgrund av att överförmyndarförvaltningen efterfrågat professionella ställföreträdare som kan förordnas för uppdrag som det inte är möjligt, eller lämpligt, att föreslå och rekrytera ideella ställföreträdare till. Den upphandlingsform som valdes för upphandling av tjänster för förmedling av och stöd till ställföreträdare i Stockholms stad (AMF 2021/811) var ett så kallat dynamiskt inköpssystem (DIS). Det innebär att leverantören i ett första steg ska godkännas som leverantör. För varje uppdrag som omfattar en huvudman skickas en förfrågan ut där leverantören kan lämna anbud.Bilagor
-
53kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Dennis Wedin (M) att kommunstyrelsen låter utreda hur Spånga kan läggas samman med Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd eller Bromma stadsdelsnämnd istället för med Järva stadsdelsnämnd samt att kommunstyrelsen återkommer med förslag på hur detta kan ske.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Karin Ernlund och Jonas Naddebo (båda C) föreslår i en motion till kommunfullmäktige att en pilot med syfte att skrämma bort gäss från stadens badplatser ska genomföras samt att vilt kött ska serveras i stadens verksamheter. I motionen föreslås också att den viltpilot som genomförts i en av stadens stadsdelsnämnder ska spridas till alla stadens verksamheter.
Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
1009kb Ladda ner dokument
-
-
Målet med den övergripande samverkansöverenskommelsen mellan Stockholms stad och Polisregion Stockholm är att stockholmarnas trygghet ska öka och att den faktiska brottsligheten ska minska. Otrygghet kopplat till brottslighet varierar utifrån flera faktorer som exempelvis ålder, kön och var i staden man bor. Ett effektivt brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete innebär både kortsiktiga och långsiktiga åtgärder som riktas till stadens invånare och den fysiska miljön.
Ett antal prioriterade utmaningar lyfts fram i en bilaga till överenskommelsen där samverkan är särskilt påkallad på såväl lokal som central nivå. Att förebygga att barn och unga involveras i gängkriminalitet är utifrån rådande läge med ökat antal skjutningar och sprängningar en central fråga för staden.
Samverkan sker idag mellan staden och polisen i en mängd olika frågor, alltifrån lokalt trygghetsarbete och krisberedskap till mer för stunden påkallade uppdrag som särskilda evenemang. För att ytterligare sätta ramar och struktur för ett långsiktigt samarbete har stadsledningskontoret tillsammans med Polisregion Stockholm tagit fram en ny övergripande samverkansöverenskommelse mellan Stockholms stad och Polisregion Stockholm. Parterna skapar genom överenskommelsen förutsättningar och mandat för att stärka det gemensamma brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet både centralt och lokalt.
Nu gällande samverkansöverenskommelse mellan Stockholms stad och Polisregion Stockholm undertecknades i november 2019, dnr KS 2019/656. Revidering ska ske vart fjärde år, vilket innebär att revidering ska ske 2023.Bilagor
-
353kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
682kb Ladda ner dokument
-
-
Region Stockholm har remitterat Samråd om ny tunnelbana till Älvsjö - lokalisering av ny depå till Stockholms stad för yttrande.
Tunnelbanelinjen Älvsjö - Fridhemsplan blir åtta kilometer lång och får sex stationer: Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö. För att kunna driftsätta tunnelbanelinjen behövs en ny depå, där tågen kan parkeras under natten, tvättas, städas och underhållas med mer.
Flera alternativa depålokaliseringar har utretts av regionen. Utvärderingsarbetet har resulterat i fyra alternativ som regionen föreslår att studera vidare: Västberga 1, Älvsjö 3, Älvsjö 7 samt Älvsjö 10. Det är dessa alternativ som nu samråds.Bilagor
-
21mb Ladda ner dokument
-
14
Detaljplan för fastigheten Yxan 4 (Norra Högalid) i stadsdelen Södermalm (250 bostäder, vårdboende och centrum) Dp 2016-14530
Detaljplanens syfte är att möjliggöra för cirka 250 bostäder i norra Högalid på Södermalm, varav cirka 70 stycken ska utgöras av vårdboende och resterande upplåtas som seniorbostäder. Samtliga bostäder avses upplåtas som hyresrätter. Planens syfte är också att bekräfta befintlig kyrkoverksamhet i Gubbhuset inom fastigheten Yxan 4 samt att bevara de kulturhistoriska värdena inom Gubbhuset och delar av naturstensmurarna inom planområdet. Fastigheten Yxan 4 är i privat regi.
Den nya bebyggelsen förläggs i gatuliv och ersätter vissa delar av kvarterets naturstensmur. Det befintliga Enkehuset behöver rivas för att genomföra delar av planförslaget. Bebyggelsen ska gestaltas med utgångspunkt från omgivande bebyggelses byggnadstypologi och skala och är därför i huvudsak fem-sju våningar. Den ska också ta god hänsyn till terrängen genom att ansluta väl till murar, trappor och till kringliggande gators olika nivåer.Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
32mb Ladda ner dokument
-
37mb Ladda ner dokument
-
15
Detaljplan för Östra Hagastaden, Norrtull, fastigheten Vasastaden 1:100 m.fl., i stadsdelen Vasastaden Dp 2016-17865-54
Detaljplanen syftar till att fullfölja planerna för stadsutvecklingsområdet Hagastaden. Den grundläggande stadsbyggnadsidén är att genom en överdäckning av E4/E20 och Värtabanan knyta samman Stockholm och Solna med en tät sammanhållen bebyggelse, samt att bättre möta och koppla båda städerna till Nationalstadsparken i öster. I Östra Hagastaden, kring Norrtull skapas förutsättningar för en tät, levande stadsmiljö samt en bättre entré till Stockholm norrifrån och ett väl avvägt möte med Nationalstadsparken. Detaljplanen medför en betydande bearbetning av det trafiksystem som idag dominerar Norrtull. Uppsalavägen flyttas och Sveavägen/Norra Stationsgatan byggs om för att uppnå en effektivare och mer stadsmässig gatustruktur som inordnas i en tät stadsbebyggelse, vilket i huvudsak bygger på underliggande planprogram.
Detaljplanen bidrar till Stockholmsförhandlingens överenskommelse om att uppföra bostäder i influensområdet för utbyggnad av tunnelbana till Arenastaden. Planförslaget möjliggör totalt ca 600 lägenheter (varav ca 334 studentlägenheter och 90 vård- och omsorgsboende), ca 82 000 kvm ljus BTA lokaler (kontor, centrumändamål och hotell), nya offentliga platser i form av 23 000 kvm nya parker och torg, skola för ca 1 200 elever (gymnasium och ev. åk 6-9), förskola med 5-6 förskoleavdelningar, en fullstor idrottshall och en 7-spelsplan för fotboll.
Stadsbyggnadskontoret har efter dialog med Länsstyrelsen under våren 2023 bedömt att tidigare upprättad plankarta som stadsbyggnadsnämnden antagit, daterad 2022-12-21, behöver revideras avseende bestämmelser för buller och markföroreningar. Stadsbyggnadskontoret har med hänvisning till att en detaljplan inte ska reglera mer än nödvändigt, tidigare argumenterat för att reglering i detaljplan inte är nödvändig då detta i sak redan hanteras inom ramen för ordinarie lovgivning och tillsyn samt hanteras genom annan lagstiftning, förordning eller myndighetsskrift. Länsstyrelsen har tydliggjort att man inte delar denna uppfattning och menar att bestämmelser är nödvändiga för att detaljplanen inte ska riskera att upphävas på dessa grunder. Detaljplanen föreslås därför antas av kommunfullmäktige med en reviderad plankarta och planbeskrivning vilket tar hänsyn till de krav som Länsstyrelsen Stockholm förmedlat. Förändringarna är inte av principiell betydelse vilken innebär att stadsbyggnadsnämnden inte behöver fatta ett förnyat godkännande.
Bilagor
-
640kb Ladda ner dokument
-
57mb Ladda ner dokument
-
681kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stad tar emot ett stort antal gymnasieelever från andra kommuner och får kostnadsersättning för dessa enligt prislistan för nationella program inom samverkansområdet inom Stockholms län. Programpriserna för gymnasiet ses över årligen efter dialog med kommunledningarna i Stockholms län. Kommunförbundet Storsthlms styrelse har beslutat att rekommendera en prislista för 2024 som baseras på en genomsnittlig ökning med 3,4 procent för programpriser och strukturtillägg.
Bilagor
-
34kb Ladda ner dokument
-
388kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stads strategi för parklekar ska ge en riktning för parklekarnas arbete. Parklekarna ska bidra till att ge alla barn i Stockholm en meningsfull fritid och tillgång till trygga mötesplatser. Strategin lyfter ett antal områden som staden ska fokusera på för att utveckla verksamheten och nå uppsatta mål. Strategin förtydligar även ansvarsfördelningen mellan centrala aktörer.
Bilagor
-
268kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
-
Trafiknämnden föreslår att avgifterna för boendeparkering i taxeområde 2 och 3 höjs med 500 kronor per månad till 1 600 kronor per månad. Boendeparkering för MC föreslås höjas med 125 kronor per månad, för att fortsatt motsvara en fjärdedel av de föreslagna boendeparkeringsavgifterna i taxeområde 2 och 3. Förändringen berör taxeområde 2 och 3, vilket innefattar Kungsholmen, Vasastan, Södermalm, Östermalm, City och Gamla stan. Avgiften för nyttoparkeringstillstånd i hela staden föreslås sänkas med 2 000 kronor per år i syfte att prioritera parkeringsmöjlighet för nyttotrafik. Förändringarna träder i kraft 1 februari 2024.
Bilagor
-
274kb Ladda ner dokument
-
969kb Ladda ner dokument
-
-
19
Nya kategorier och avgifter i taxa för upplåtelse av offentlig plats med polistillstånd – reklamobjekt utan koppling till nyttigheter
Trafiknämnden föreslår att två nya kategorier införs i stadens taxa för upplåtelse av offentlig plats: objekt med analoga respektive digitala ytor utan koppling till nyttigheter. Samtidigt föreslås att de nuvarande kategorierna ges nya benämningar, så att det framgår att de avser objekt med koppling till nyttigheter. Trafiknämnden föreslår att objekten utan koppling till nyttigheter bör ha en betydligt högre avgift än objekt med nyttighet. De nuvarande avgifterna är anpassade till att objekten har en för staden avtalad tillkommande nyttighet. Det har framkommit att det finns ett behov av nya kategorier i upplåtelsetaxan, som avser reklamobjekt utan leverans av en nyttighet.
Bilagor
-
252kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
-
Trafiknämnden föreslår att Tegelbacken får en ändrad gatustruktur, med två T-korsningar istället för att leda biltrafiken runt Centralpalatset. En ny gata anläggs mellan Vasabron och en ny korsning nordväst om Centralpalatset. Gatan söder om Sheraton och Snäckan 8 dubbelriktas och ansluter till Vasagatan i en ombyggd korsning. Detta gör att två större torgbildningar skapas – en vid Tegelbacken och en vid Rödbodtorget.
Trafiknämnden anser att förslaget innebär flera förbättringar, såsom att gatustrukturen blir tydligare. Rundkörningen runt Centralpalatset tas bort, vilket ger kortare körsträckor. Den nya utformningen är mindre störningskänslig än dagens, vilket innebär bättre restidspålitlighet. Gångtrafiken, som idag har de sämsta förutsättningarna, får gena stråk och det blir enkelt att ta sig fram. I och med att cykelbanan på kajen tas bort, så kan hela kajen bli ett tryggt och generöst flanörstråk. Fördelarna för cykeltrafiken är att det blir färre konflikter med gående och bättre utrymme för cykeltrafiken på de nya bredare cykelbanorna. Framförallt innebär omgestaltningen att området omvandlas från trafikplats till två gröna stadsrum, som blir attraktiva för vistelse.
För att öka konkurrensen mellan anbudsgivare i kommande upphandling har trafiknämnden beslutat att belopp i investeringsbeslut beläggs med sekretess.Bilagor
-
Reinvesteringsprogrammet syftar till att genomföra löpande förebyggande underhåll, genom att med planerade åtgärder undvika framtida akuta skador och störningar. I programmet ingår beläggningsarbeten (beläggning och vägkropp) för gångbana, cykelbana och körbana samt arbeten med räcken, portaler och gatumöbler. Planerna på att genomföra åtgärder för att förbättra standarden på gatuytorna och tillhörande anordningar är i linje med trafiknämndens uppdrag och stadens övergripande strategier.
Förslaget för reinvestering ger ett helhetsperspektiv för de kommande åren och möjliggör en långsiktig investeringsplanering. Med ett systematiskt underhåll säkerställs en långsiktigt hållbar ekonomi och ökad framkomlighet, då bland annat akuta och potentiellt mer långdragna underhållsinsatser kan minska.Bilagor
-
231kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Sveriges Olympiska Kommitté (SOK), Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) och Riksidrottsförbundet (RF) bedriver en svensk kandidatur för vinter-OS och Paralympics 2030.
Internationella Olympiska kommitténs (IOK) process för att utse värdland består av tre steg. Fas ett – inledande samtal för att undersöka förutsättningarna att genomföra spelen i landet. Fas två – löpande, fortsatta dialoger. Fas tre – en målinriktad dialog till vilken IOK gör ett urval av kandidaturer att fortsätta dialogen med.
För att komma vidare till fas tre behöver den svenska kandidaturen garanti från kommuner, så kallad Municipality Guarantee. IOK förväntas innan årsskiftet meddela vilka kandidaturer som går vidare till processens avslutande fas.
Falun, Åre och Östersund har fattat beslut om undertecknande av Municipality Guarantee. Solna stad har fattat beslut, villkorat av att Stockholms stad signerar. Regeringen meddelade den 12 november 2023 att man är redo att gå vidare till nästa fas och pröva de närmare förutsättningarna för att lämna de statliga garantier som behövs.
IOK förväntas innan årsskiftet meddela vilka kandidaturer som går vidare till fas tre. Senast i samband med OS i Paris i juli 2024 antas IOK meddela värdland för vinterspelen 2030.Bilagor
-
249kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 1 § i lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH) ska kommuner vidta de förberedelser som behövs för verksamheten under höjd beredskap (beredskapsförberedelser). Stockholms Stadshus AB och övriga bolag i bolagskoncernen omfattas inte direkt av LEH och det finns inte heller någon generell lagstiftning som möjliggör att de beslutsvägar och beslutsprocesser som gäller för bolagen kan åsidosättas. Stockholms Stadshus AB och övriga bolag har även i händelse av höjd beredskap att tillämpa framför allt aktiebolagslagens regler om de olika bolagsorganens uppgifter och befogenheter.
Hur central styrning av dotterbolagen kan hanteras vid höjd beredskap har därför utretts av Stockholms Stadshus AB i samarbete med juridiska avdelningen och säkerhetsavdelningen på stadsledningskontoret.
Utredningen har resulterat i att ett särskilt ägardirektiv tagits fram för höjd beredskap, se bilaga. Det övergripande syftet är att i händelse av höjd beredskap möjliggöra en kraftsamling av stadens samlade resurser och använda stadens resurser där de bäst behövs, i syfte att värna liv och hälsa, upprätthålla de viktigaste samhällsfunktionerna och upprätthålla nödvändig försörjning. Även förenklad beslutsordning vid brådskande beslut hanteras i ägardirektivet.
Ägardirektivet föreslås antas av kommunfullmäktige som även föreslås ge berörda bolag i uppdrag att anta ägardirektivet på respektive bolags stämma.Bilagor
-
45kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
-
24
Ny mandatperiod: val av ledamöter och ersättare i nämnder samt val av ledamöter, suppleanter och revisorer i stiftelser
-
25
Valärenden i kommunfullmäktige 2023
-
26
PM: Remittering av motioner väckta till och med den 22 november 2023