Möte 2021-10-06
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
3
Ändring av allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms stad - Hundrastgård i Fatbursparken, Södermalms stadsdelsnämndsområde
Enligt ordningslagen (1993:1617) kan en kommun meddela föreskrifter för att upprätthålla allmän ordning på offentlig plats. Beslut fattas med stöd av förordning (1993:1632) med bemyndigande för kommuner och länsstyrelser att meddela lokala ordningsföreskrifter enligt ordningslagen. Föreskrifterna kan gälla i hela kommunen eller endast i en del av den. I det senare fallet ska området som omfattas vara klart och otvetydigt definierat.
Södermalms stadsdelsnämnd beslutade den 17 juni 2021 om förslag till ändringar i de allmänna ordningsföreskrifterna för Stockholms kommun och hemställde dessa till kommunfullmäktige för godkännande.Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
40mb Ladda ner dokument
-
696kb Ladda ner dokument
-
-
4
Ändring av allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms stad – hundrastområden, Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämndsområde
Stockholms allmänna lokala ordningsföreskrifter anger att hundar ska hållas kopplade på offentligplats med undantag för de områden där kommunen anordnat hundrastplatser. Stadens hundrastgårdar är på så vis definierade till antal och placering, varför det krävs ett nytt beslut i kommunfullmäktige när en ny hundrastgård anläggs. Dessa hundrastplatser finns angivna på karta i föreskrifternas bilaga 9, se bilaga 1 till utlåtandet.
Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämnd har efter sammanslagningen av stadsdelsnämnderna Hägersten-Liljeholmen och Älvsjö gjort en översyn av stadsdelsnämndens hundrastområden. Översynen har visat att det inom stadsdelsnämndsområdet finns 4 hundrastgårdar som inte är angivna i stadens allmänna lokala ordningsföreskrifter.Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
40mb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
I december 2015 fattade AB Familjebostäder beslut om att godkänna inriktningen av nyproduktion av 93 lägenheter inom Oldmästaren till en total investeringsutgift om 222 mnkr. Då utgick kalkylen från generella antaganden. Byggentreprenadpriserna har därefter ökat med cirka 50 procent, och bolaget har arbetat om kalkylen för att utgå från de projektspecifika förutsättningarna. Därför gäller inte längre denna tidigare beslutade utgift. AB Familjebostäder har i juni 2021 beslutat om och därefter hemställt ärendet till kommunfullmäktige för beslut att godkänna en reviderad investeringsutgift om 367 mnkr.
Bilagor
-
921kb Ladda ner dokument
-
475kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
6
AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder i Rustmästaren 2 m.fl., projekt Bergholmsbacken i stadsdelen Bagarmossen
Bilagor
-
597kb Ladda ner dokument
-
384kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
-
I februari 2018 fattade kommunfullmäktige beslut om att godkänna inriktningen för AB Svenska Bostäders nyproduktion omfattande cirka 100 lägenheter samt garage inom fastigheten Dalen 21 i Gamla Enskede, till en total investeringsutgift om 319 mnkr. Projektet har efter kommunfullmäktiges beslut 2018 utökats till att omfatta 140 bostäder. AB Svenska Bostäder har i juni 2021 beslutat om och därefter hemställt ärendet till kommunfullmäktige för beslut att godkänna en reviderad investeringsutgift om 421 mnkr för ett utökat projekt med 140 bostäder.
Bilagor
-
1023kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
Rune Evert har testamenterat 600 000 kronor av sina tillgångar till Skogskyrkogården. Enligt stadens regler för ekonomisk förvaltning 5 kap. 1 § ska gåva underställas kommunfullmäktige för prövning då gåvans värde överstiger 500 000 kr. Kyrkogårdsnämnden föreslår att kommunfullmäktige godkänner förslaget till mottagande av gåvan till Skogskyrkogården.
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsdepartementet har remitterat ”En tioårig grundskola – Införandet av en ny årskurs 1 i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan " (SOU 2020:28) till staden för yttrande. Utredningen föreslår att en tioårig grundskola införs genom att förskoleklassen görs om till årskurs 1. Även de motsvarande obligatoriska skolformerna grundsärskolan, specialskolan och sameskolan föreslås utökas genom att förskoleklassen omvandlas till en ny första årskurs. Motiveringen till förändringen är att förskoleklassen inte har fungerat tillfredsställande och gett upphov till alltför stora skillnader i hur verksamheten bedrivs, vilket resulterat i att eleverna inte kan tillförsäkras en likvärdig utbildning.
-
892kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regeringen fattade i maj 2018 beslut om Sveriges nationella skogsprogram. Visionen är Skogen, det gröna guldet, bidrar med jobb och hållbar tillväxt i hela landet samt till utvecklingen av en växande bioekonomi. Den svenska skogspolitiken vilar på två riksdagsbundna jämställda mål om produktion och miljö, de äganderättsliga principerna samt principen om frihet under ansvar.
Länsstyrelsen Stockholm har utifrån det nationella skogsprogrammets vision och mål tagit fram ett förslag till regional skogsstrategi som syftar till att gemensamt underlätta för samverkan och ökad kunskap i länets skogliga frågor. Det övergripande målet är att Stockholms län ska ha en livskraftig skogsnäring, ett aktivt mångbruk med hållbarhet och tillväxt i fokus och skogar som är tillgängliga för alla.
Länsstyrelsen Stockholm har remitterat förslag till Stockholms läns skogsstrategi till bland annat Stockholms stad för yttrande.-
597kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
I Sverige har kommunerna ensamrätt till insamling och behandling av kommunalt avfall (tidigare benämnt som hushållsavfall) från hushåll och verksamheter. Frågan om frival har utretts vid flera tidigare tillfällen, senast i promemorian ”Genomförande av reviderade EU direktiv på avfallsområdet” vars förslag inte genomfördes på grund av den kritik som framfördes från remissinstanserna. Den 23 juli 2020 beslutade regeringen att tillsätta en särskild utredare med uppgift att föreslå alternativa lösningar för ökade möjligheter för yrkesmässiga verksamhetsutövare att ta hand om det kommunala avfall som uppstår inom den egna verksamheten. Utredningen har resulterat i det nu remitterade förslaget.
-
1005kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
-
684kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
515kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
515kb Ladda ner dokument
-
-
14
Scen i Gasklocka 2, fastigheten Gasklockorna 2, i Hjorthagen, Norra Djurgårdsstaden samt genomförandeavtal rörande lokal för kultur- och evenemangsverksamhet
Investeringen för att genomföra en ombyggnation av Gasklocka 2 till scen är omfattande, både utifrån de krav som ställs för en fungerande scenverksamhet men även för att uppfylla de krav som finns för bevarande av höga kulturvärden gällande såväl interiör som ytterfasader. De sammanlagda utgifterna i löpande prisnivå beräknas till cirka 1 053 mnkr. Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden för projektet redovisar ett negativt nettonuvärde om cirka 450 mnkr inklusive tidigare nedlagda utgifter.
Nettonuvärdet för stadsutvecklingen i Hjorthagen som helhet är dock positivt med 1 304 mnkr. I detta nettonuvärde ingår scenen i Gasklocka 2. Exploateringsnämndens analyser visar att den negativa effekten på Hjorthagens ekonomi av att inte genomföra investeringen skulle vara något högre än 450 mnkr, framför allt genom att det påverkar andra aktörers vilja att investera i området.
Våren 2020 erbjöds aktörer möjlighet att lämna anbud på hyra av lokal för kultur- och evenemangsverksamhet i Gasklocka 2 genom riktade förfrågningar samt annonsering i branschpress. Samarbets- och intentionsavtal tecknades den 17 augusti 2020 med Pop House Entertainment Group AB.
Ett hyresavtal behöver innehålla ett datum då löptiden kan påbörjas. Det går i dagsläget inte att ange ett datum för när hyresperioden kan starta för verksamheten i Gasklocka 2, varför förslaget till hyresavtal presenteras som en bilaga till ett genomförandeavtal. Hyresavtalets löptid är 10 år, med 5 års löpande förlängning om ingen uppsägning sker. Den fasta bashyran är 20 mnkr per år och när omsättningen överstiger ett bestämt belopp utgår en rörlig hyresdel på en procentsats av den överskjutande delen. Längd och villkor för den första hyresperioden är avvägd med hänsyn till hyresvärdens och hyresgästens investeringar och branschpraxis.
I det reviderade inriktningsbeslutet för Hjorthagen, som kommunfullmäktige fattade beslut om den 2 november 2020 § 9 dnr KS 2019/1764, framgår att alternativa finansieringsmöjligheter med privata aktörer ska hållas öppna i den fortsatta processen, där huvudalternativet bör vara att pröva försäljning till extern aktör.Bilagor
-
23mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
17
Sammanträdesdagar för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige för tiden 1 januari 2022 – 17 oktober 2022
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 6 oktober 2021 och publiceras senast med protokollet.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Idrottsnämnden och fastighetsnämnden föreslår att Kristinebergs idrottsplats (IP) rustas upp så att den fortsättningsvis ska vara en idrottsplats för både fotboll och friidrott. Idrottsplatsen planeras att utvecklas till en anläggning som möter Svenska fotbollförbundets krav på damallsvenska arenor.
Nämnderna föreslår att naturgräset läggs om till konstgräs för att möjliggöra nyttjandet av den värmepist som idag används på Stadshagens IP och som måste omlokaliseras i och med exploateringsplanerna där. Vidare föreslås att läktarbyggnaden får en teknisk upprustning med nya omklädningsrum och energieffektivare installationer samt att en ny garage- och personalbyggnad (om cirka 170 kvm) med tillhörande upplagsytor uppförs. Såväl utomhusmiljö som läktare och omklädningsrum föreslås tillgänglighetsanpassas. I projektet ingår tillkommande utgifter på idrottsplatsen som är konsekvenser av genomförandet av den nya detaljplanen för Hornsbergskvarteren. Dialog förs med stadsbyggnadsnämnden och exploateringsnämnden för att minimera störningarna av ljud och ljus för de nya bostäderna.
Fastighetsnämnden utgår ifrån att projektets utgifter delvis kommer att finansieras inom nämndens utökade investeringsplan för ersättningsinvesteringar, medan övrig del av projektet avses att rymmas inom dess ordinarie långsiktiga investeringsplan för idrott.
Enligt den preliminära tidplanen kan Kristinebergs IP vara helt upprustad till vintern 2023.Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
416kb Ladda ner dokument
-
19
PM: Betänkandet Ombuds tillgång till vård- och omsorgsuppgifter och förenklad behörighetskontroll inom vården (SOU 2021:39)
Utredningen Ombuds elektroniska tillgång till patientuppgifter och sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation föreslår att vård- och omsorgsgivare, med patientens eller omsorgsmottagarens medgivande, ska få ge andra fysiska personer (ombud) elektronisk tillgång till patientuppgifter och sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation. Ändringarna föreslås börja gälla den 1 juli 2022.
Utredningen föreslår även elektronisk tillgång till Socialstyrelsens register över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal. Utredningen föreslår att de flesta uppgifterna i Socialstyrelsens register över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal ska göras öppet sökbara via internet.
Socialdepartementet har skickat ärendet på remiss till Stockholms stad för yttrande.-
550kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
21
PM: Promemoria om förordningen om stöd till regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter
För att bristen av laddinfrastruktur inte ska bli ett hinder för elektrifieringen av transportsektorn har regeringen tagit fram en promemoria om stöd till regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter. Promemorian utgår från budgetpropositionen år 2021 där regeringen aviserade 500 miljoner kronor för år 2021 och 550 miljoner kronor för år 2022 för denna typ av stöd. I satsningen ingår även tankinfrastruktur för vätgas. Anslaget får användas till infrastruktur för elektrifiering av tunga transporter genom statisk laddning eller tankning. Det får även användas till utgifter för berörda myndigheters arbete kopplat till stödet.
Den remitterade promemorian är utformad som ett förslag på hur en förordning om statligt stöd till regionala elektrifieringspiloter kan formuleras. Syftet med elektrifieringspiloterna är att främja och skapa förutsättningar för en fortsatt elektrifiering av tunga transporter. En regional elektrifieringspilot definieras som "ett projekt där aktörer går samman för att bygga infrastruktur med strategiskt placerade laddstationer eller tankstationer för fossilfri vätgas, som möjliggör tunga elektrifierade lastbilstransporter och optimerade logistikflöden inom ett område med omfattande behov av godstransporter".
Promemorian utgår från bedömningen att en stor del av landets godstransporter sker inom samma region och att elektrifiering av relativt korta lokala och regionala vägtransporter har stor potential att bidra till att uppnå klimat- och miljömålen. För att skapa förutsättningar för läroeffekter av piloterna föreslås att stödet ska villkoras med samverkan, informations- och kunskapsspridning, datadelning, samt att laddnings- och tankningsstationerna ska hållas i drift under minst fem år. Det föreslås även att det ska finnas möjlighet att i viss utsträckning ge stöd till utveckling, test och demonstration inom ramen för de regionala elektrifieringspiloterna samt insatser för kunskapsutbyte, kunskapsöverföring, nätverksbyggande, informationsspridning och samarbete mellan företag och andra organisationer.
Infrastrukturdepartementet har skickat promemorian till staden för yttrande.-
480kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Kemikalieinspektionen har gjort en översyn av föreskrifterna (KIFS 2008:3) om bekämpningsmedel och tagit fram ett förslag till en ny grundförfattning om bekämpningsmedel. Huvudsyftet med förslaget är att föreskrifterna ska bli mer överskådliga och få en enklare och tydligare utformning än de gällande bestämmelserna.
Föreskrifterna har ändrats flera gånger och många paragrafer och bilagor har upphävts, vilket gjort föreskrifterna svåröverskådliga. Kemikalieinspektionen anser att de nya föreskrifterna kan underlätta förståelsen för myndighetsföreskrifters systematik om utformningen av dem liknar överordnad lagstiftning. En avsikt med förslaget är därför att föreskrifterna ska få en tydligare anknytning till förordningen (2014:425) om bekämpningsmedel.
Växtskyddsmedel regleras i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1107/2009 av den 21 oktober 2009 om utsläppande av växtskyddsmedel på marknaden och om upphävande av rådets direktiv 79/117/EEG och 91/414/EEG (EU:s växtskyddsmedelsförordning). Ett växtskyddsmedel får endast släppas ut på marknaden eller användas om det är godkänt. Det framgår av artikel 28 i EU:s växtskyddsmedelsförordning.
Bestämmelser om biocidprodukter finns i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 528/2012 av den 22 maj 2012 om tillhandahållande på marknaden och användning av biocidprodukter (här benämnd EU:s biocidförordning). Även för biocidprodukter krävs ett godkännande för att tillhandhålla produkten på marknaden eller 5 (47) använda den. Kemikalieinspektionen handlägger och beslutar i ärenden om godkännande av bekämpningsmedel.
Syftet med de nya föreskrifterna är ökad begriplighet, genom förenklingar av språk eller ändrad struktur. De föreslagna förändringarna innebär främst språkförtydliganden, utveckling av blanketter och e-formulär samt mindre ändringar av redaktionell karaktär. Kemikalieinspektionen föreslår även att kurssäsongen för distributörer av växtskyddsmedel ska förlängas från två till tolv månader per år. Kemikalieinspektionen bedömer att dessa förändringar inte har några kostnadsmässiga eller andra negativa konsekvenser för dem som berörs.
Föreslagna förändringar berör främst företag som innehar olika tillstånd enligt bekämpningsmedelsförordningen och företag som säljer träskyddsbehandlat virke. Kommunerna berörs i liten omfattning och påverkas främst av de nya föreskrifterna i samband med miljötillsyn i dialogen med verksamhetsutövare.
Stockholms stad har fått ärendet på remiss för yttrande.-
353kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
422kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
Naturvårdsverket har tagit fram ett förslag till ändring av föreskrifterna om miljörapport. Naturvårdsverket bedömer att de föreslagna ändringar krävs för insamling av de uppgifter från verksamhetsutövarna som behövs för Naturvårdsverkets årliga klimatrapportering avseende täkter och för förbättrad avfallsstatistik som ska rapporteras till EU. Förslaget berör cirka 3 500 verksamheter. Av dessa är cirka 3 300 verksamheter som omfattas av förslaget om att samla in uppgifter för avfallsstatistik och cirka 200 är torvtäkter.
Förslaget innebär att verksamheter som producerar eller på annat sätt hanterar avfall ska lämna miljörapporter som innehåller uppgifter om mängder producerat och hanterat avfall i enlighet med miljöprövningsförordningen.
Naturvårdsverket har skickat förslaget på remiss till staden för yttrande.-
261kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
24
Indraget bidrag för studieförbundet Ibn Rushd
-
25
Valärenden i kommunfullmäktige