Möte 2019-10-16
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
I ett medborgarförslag till Skärholmens stadsdelsnämnd lyfts behovet av en yta för gemensamma hundträffar i Bredäng då gräset på befintligt hundrastområde är för högt. Skärholmens stadsdelsnämnd föreslår att hundrastområdet på Varpaängen flyttas från nuvarande läge till intilliggande kortklippt yta, enligt bilaga 1 till utlåtandet, sida 45.
Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms kommun 20 § beskriver vilka regler som gäller för stadens hundrastområden.
Beslut om flytt av hundrastområde kan fattas av kommunfullmäktige. Skärholmens stadsdelsnämnd föreslår därför att kommunfullmäktige beslutar om ändring i Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms kommun enligt bifogad kartbild i bilagan.-
185kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige av Karin Wanngård (S) framförs att rätten till en fast heltidsanställning med bra arbetsvillkor och en skälig lön man kan leva på är en viktig jämställdhetsfråga.
Även visstidsanställningar i form av timavlönad personal bidrar till ökad ojämställdhet, menar motionären.
I motionen framförs att anställningsvillkoren i framför allt kvinnodominerade sektorer behöver förbättras bl.a. när det gäller hur arbetet organiseras och fördelas. Särskilt gäller detta ett fortsatt arbete för rätt till heltid och tryggare anställningar.
Genom att skapa attraktiva villkor och erbjuda intressanta jobb kan arbetsgivare attrahera medarbetare med rätt kompetens och trygga kompetensförsörjningen för framtidens välfärd, anser motionären.
I syfte att öka stadens attraktivitet som arbetsgivare och för att öka takten i arbetet för trygga anställningar föreslås i motionen att kommunstyrelsen ges i uppdrag att utreda förutsättningarna för att ändra konverteringsreglerna för timavlönade, tidsbegränsade anställningar i form av vikariat och allmän visstidsanställning i syfte att snabbare få dem tillsvidareanställda.
I motionen föreslås även att kommunstyrelsen utarbetar tydligare riktlinjer, att beslutas av kommunfullmäktige, avseende när och hur nämnder och styrelser kan använda sig av allmänna visstidsanställningar i syfte att minimera användandet av anställningsformen.
I motionen föreslås även att nämnder och styrelser ges i uppdrag att årligen redovisa användningen av otrygga anställningar och arbetet för att minska desamma.-
989kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
1015kb Ladda ner dokument
-
-
Emilia Bjuggren (S) har lämnat in en motion till kommunfullmäktige där hon föreslår att staden ska fortsätta finansiera förebyggande arbete inom ramen för sociala investeringar.
Därigenom ska preventiva insatser generera samhälls- som kommunalekonomiska vinster.
I motionen föreslås:
Att en social investeringsfond även i fortsättningen bidrar till att finansiera förebyggande arbete i stadens verksamheter.
Att medel till fondens fortsatta verksamhet reserveras i behandlingen av stadens bokslut.
Att kommissionen för ett hållbart Stockholm fortsätter ta fram kunskap och konkreta förslag för hur segregationen i Stockholm ska brytas.-
658kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
1011kb Ladda ner dokument
-
-
6
Underhåll stadsbiblioteket, Spelbomskan 16
-
Syftet med preciseringen är att beskriva riksintresset mellan Karlbergs driftområde och Stockholms central. Denna precisering ska utgöra ett underlag för stadens fysiska planering och tillståndsprövning. Den utgör även ett underlag för länsstyrelsen i Stockholms län när riksintresset ska bevakas och avvägning ska göras mellan olika riksintressen.
Det som avses med riksintresset är byggnader och anläggningar som har direkt samband med funktionen att bedriva järnvägstrafik, inklusive möjligheterna till drift och underhåll av anläggningen. Dessa ska skyddas mot åtgärder som påtagligt kan försvåra nyttjandet av anläggningen. Till järnvägens riksintresse hör även ett riksintresseanspråk för planerade och framtida ny- och ombyggnadsåtgärder. Riksintressepreciseringen utgår från tre planeringsperspektiv med tre tidshorisonter: nuläge, planerat (2030) och framtida (2045).
För att upprätthålla riksintresset gör Trafikverket en bedömning av markanspråket. Detta baseras på att Trafikverket bedömer ett utökat behov av spår på sträckan i framtiden. Inom och invid spårområdet anser Trafikverket att ingen ny bebyggelse ska tillkomma som kan skada riksintresset eller försvåra nyttjandet.
Områden som gränsar till järnvägsområdet utgör påverkansområde. Hänsyn till detta ska tas vid fysisk planering och tillståndsprövning. Påverkansområdet utgörs av en skyddszon som omfattar bestämmelser och riktlinjer för buller, vibrationer, elsäkerhet samt risk- och säkerhetsaspekter. Trafikverket har remitterat ärendet till Stockholms stad.-
164kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Förordnandena har förhandlats enligt 11 § MBL den 18 september 2019 samt den 26 september 2019.
-
134kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
40kb Ladda ner dokument
-
617kb Ladda ner dokument
-
-
9
Föravtal till exploateringsavtal för fastigheten Gjutmästaren 6 med Fastighets AB G-MästarenMarkanvisning för kontor inom fastigheten Gjutmästaren 9 till Fastighets AB G-Mästaren
Inom fastigheterna Gjutmästaren 6 och 9 i Ulvsunda industriområde planeras för en omvandling av området kring före detta Pripps bryggeri. I området pågår detaljplanearbete för bebyggelse för idrott, kultur, kontor, hotell, cirka 450 bostäder och en förskola. Delar av det före detta bryggeriet planeras att bevaras, men med nytt innehåll. Området består idag huvudsakligen av handelsytor, kontor och parkeringsytor.
S:t Erik Markutveckling AB äger Gjutmästaren 6 genom dotterbolaget Fastighets AB G-Mästaren och innehar Gjutmästaren 9 med tomträtt. Stadsbyggnadsnämnden bedriver sedan 2018 ett detaljplanearbete för området, på uppdrag av bolaget. Bolaget avser att efter färdig detaljplan och fastighetsreglering förvärva den blivande kvartersmarken inom fastigheten Gjutmästaren 9.
För Gjutmästaren 6 behövs ett föravtal till exploateringsavtal och för Gjutmästaren 9 behövs ett markanvisningsavtal för ändrad användning. Då förslaget utgår från en sammanhållen utveckling av de båda fastigheterna har exploateringsnämnden tillsammans med bolaget valt att ta fram ett kombinerat markanvisningsavtal och föravtal till kommande exploateringsavtal och överenskommelse om exploatering.
Avtalet reglerar principer för fördelning av utgifter för gemensamma utredningar, projektering och framtida utbyggnad av allmän platsmark inom området, samt principer för markanvisning och kommande reglering av mark inom Gjutmästaren 9. Utgångspunkten är att staden bygger ut allmän platsmark inom området och att bolaget står för sin del av utgiften för utbyggnaden genom att betala exploateringsersättning till staden. Fördelningen av utgifter sker utifrån parternas ekonomiska nytta av planläggningen och bygger på respektive markägares byggrätter vid detaljplaneläggning av området och deras inbördes värderelation.
Försäljningspriset för Gjutmästaren 9 ska bedömas utifrån vinnande anbud för kontor från extern budgivare, till vilken bolaget har för avsikt att sälja vidare den blivande kvartersmarken, samt i övrigt sedvanliga principer för en befintlig tomträttshavare som utvecklar sin tomträtt. Försäljningsinkomsterna beräknas i detta skede till cirka 237 miljoner kronor. Reavinsten beräknas till cirka 237 miljoner kronor.
Exploateringsnämndens investeringsutgifter beräknas till cirka 456 miljoner kronor i löpande prisnivå och avser främst ny- och ombyggnad av gata och park, samt eventuell grundförstärkning.
Investeringsinkomsterna beräknas till cirka 379 miljoner kronor varav huvuddelen utgörs av bolagets delfinansiering av utbyggnaden av allmän platsmark.
Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden för projektet redovisar ett positivt nettonuvärde om 105 miljoner kronor. Projektets täckningsgrad inklusive nedlagda nettoutgifter beräknas till 125 procent.
Exploateringsnämndens utgifter för planering och utredningar fram till genomförandebeslut beräknas till 38 miljoner kronor, inklusive redan nedlagda utgifter.Bilagor
-
812kb Ladda ner dokument
-
I en motion till kommunfullmäktige av Anna Rantala Bonnier och Sissela Nordling Blanco (båda FI) yrkar motionärerna på att staden inför en haverikommission gällande mäns våld mot kvinnor med uppdraget att förebygga, utreda och föreslå förbättringar för att stoppa mäns våld mot kvinnor. Motionärerna menar att samhället som helhet måste agera för att förebygga våldet och att det finns en kunskapsbrist inom socialtjänst, polis och sjukvård gällande hur dessa instanser kan samverka för att kunna ge rätt hjälp till våldsutsatta kvinnor. Motionärerna yrkar därför på att staden ska införa en haverikommission som kan se över och utreda hur och var det brister, hur samarbetet mellan olika samhällsinstanser sett ut i de fall där våldet fått dödligt utfall och vilka ytterligare åtgärder som krävs framgent.
Motionärerna framhåller vidare att en tillsatt haverikommission även behöver ta ett helhetsgrepp när det gäller våldsutsatta kvinnors livssituation, inklusive tillgången till en egen bostad och andra faktorer som påverkar möjligheten att fortsätta leva sitt liv utan fortsatt våld.-
695kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
11
Markanvisning för bostäder inom fastigheten Ulvsunda 1:1 i Riksby till AB Stockholmshem, Maxera Bostad 12 AB, Skanska Mark och Exploatering Nya Hem AB och Sveafastigheter Bostad AB m.m.
Ett program för centrala Bromma godkändes av stadsbyggnadsnämnden den 31 augusti 2017. Programmet innefattar stadsdelarna Riksby, Åkeshov och Åkeslund. På grund av dess omfattning har programmet delats upp i flera oberoende projekt.
Inriktningsbeslutet avser projektet Riksby, söder om Bromma flygplats. I Riksby planeras för 3 000-4 000 bostäder, verksamheter, förskolor och skolor, idrott och rekreation samt förbättrad park- och grönstruktur. Området bedöms ha en utbyggnadstid om 12-14 år och planeras att byggas etappvis. Planarbetet delas upp i flera detaljplaner.
Omvandling av Riksby friområde innebär bland annat att befintliga aktivitetsytor för rugby, golf och bågskytte kommer att tas i anspråk för ny bebyggelse. Inom programområdet skapas dock nya möjligheter för idrott och aktiviteter, vilka kommer att utredas vidare i planprocessen i samarbete mellan berörda nämnder.
De sammanlagda utgifterna i projekt Riksby beräknas till 4 218 miljoner kronor, och avser främst ny- och ombyggnad av gator och park, grovterrassering, geoteknik, ledningsflyttar och hantering av dagvatten. Investeringsinkomsterna, som består av ersättningar från framtida ledningsägare för standardhöjningar vid ledningsflyttar, beräknas till 25 miljoner kronor. Nettoexploateringsutgiften per ekvivalent lägenhet beräknas till 532 000 kronor i fast prisnivå.
Försäljningsinkomsterna beräknas till sammanlagt cirka 4 527 miljoner kronor. Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden redovisar ett positivt nettonuvärde om 1 077 miljoner kronor. Projektets täckningsgrad inklusive redan nedlagda nettoutgifter beräknas uppgå till 131 procent.
I ärendet redovisas en planerad ersättningsinvestering för i anspråkstagande av befintlig fotbollsplan. Ersättning av befintlig funktion, med anläggande av ny 11-spelsplan, beräknas till 6,5 miljoner kronor. Evakueringskostnader under byggtiden beräknas till 1,0 miljoner kronor.
Idrottsnämnden har framfört behov av standardhöjningar, bestående främst av belysning, hybridgräs och asfaltsarbeten, uppgående till cirka 6 miljoner kronor. Idrottsnämnden har även framfört behov av en servicebyggnad med omklädningsrum, toaletter och förråd, till en utgift om cirka 5 miljoner kronor. Dessa funktioner finns inte vid den befintliga anläggningen. Utgifterna ingår därmed inte i ersättningsinvesteringen, utan ska prioriteras inom idrottsnämndens ordinarie investeringsbudget.
I enlighet med stadens investeringsregler redovisas även en så kallad skuggkalkyl. I skuggkalkylen ingår utöver exploateringsprojektets utgifter även stadens utgifter för två grundskolor med sammanlagt 1 800 platser, sex förskolor samt vissa idrottsytor. Skuggkalkylen visar ett positivt nettonuvärde om 52 miljoner kronor.
De markanvisningar som genomförts av exploateringsnämnden i samband med inriktningsbeslutet avser den första utbyggnadsetappen av Riksby. Etappen utgörs av ett område utmed Linta gårdsväg i Lintadalen. Framtida etappindelning kommer att preciseras inför kommande detaljplanearbete och genomförandebeslutet för etapp 1.
Dessa markanvisningar avser sammanlagt cirka 520 bostäder, varav 200 hyresrätter och 320 bostadsrätter. Cirka 140 hyresrätter markanvisas till AB Stockholmshem, varav 40 upplåts till SHIS Bostäder, 100 bostadsrätter markanvisas till Skanska Mark och Exploatering Nya Hem AB, 60 hyresrätter och 100 bostadsrätter markanvisas till Sveafastigheter Bostad AB och 120 bostadsrätter markanvisas till Maxera Bostad 12 AB. Markupplåtelse för hyresrätter sker med tomträtt. Markförsäljning planeras för bostadsrätterna.
I denna etapp markanvisas även för tomträttsuppåtelser för en f-9-skola med cirka 1 200 elevplatser, skolgymnastiksal och en förskola med åtta avdelningar, till Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB), samt cirka 40 000 kvadratmeter BTA för lokaler inom kommersiell verksamhet samt parkeringshus Sagax Projektutveckling AB.
Med Maxera Bostad AB och Sveafastigheter Bostad AB är det överenskomna markpriset för bostadsrätter 16 000 kronor per ljus BTA i prisläge december 2018, och justeras med index till tillträdestidpunkten.
På grund av rådande marknadsläge har en överenskommelse träffats med Skanska Mark och Exploatering Nya Hem AB om att skjuta fram prisförhandlingarna till att inledas senast 1 juli 2020. Prisuppgörelse ska ha skett senast till vid tecknande av överenskommelse om exploatering.
I etapp 1 ingår även ytterligare 420 bostäder, 30 000 kvm BTA verksamhetslokaler samt en förskola med sex avdelningar som markanvisades till Fastighetspartner Bromma AB i den 8 mars 2018. Ytterligare 35 bostäder planeras att markanvisas inom etappen, liksom en fotbollsplan, sopsugsanläggning och cirka 90 000 kvadratmeter verksamhetslokaler.
Sammantaget omfattar den första etappen inom Riksby cirka 975 bostäder, 160 000 kvadratmeter verksamhetslokaler, en f9-skola och två förskolor, en fotbollsplan och en sopsugsanläggning. Av bostäderna är cirka 53 procent hyresrätter och 47 procent bostadsrätter.
Exploateringsnämndens expertråd har godkänt ärendet avseende bostäder den 11 april 2019 och avseende verksamheter den 4 juni 2019.
Exploateringen kräver nya detaljplaner. Närmare innehåll och utformning kommer att prövas i planprocessen.Bilagor
-
908kb Ladda ner dokument
-
I en motion till kommunfullmäktige av Clara Lindblom och Rashid Mohammed (båda V) beskrivs att Tensta Centrum har urholkats på offentlig och kommersiell service och motionärerna anser att området behöver rustas upp. Framförallt beskrivs hur den fysiska miljön bör utvecklas med bland annat belysning och grönska samt genom att skapa plats för nya bostäder och butikslokaler. Motionärerna beskriver även att Blå huset bör utvecklas till ett nav för musik- och kulturutövning, skapande och egen organisering bland unga i hela Järva och Västerort. Motionärerna anser att ett samlat grepp behöver tas om Tensta centrum för att åstadkomma detta.
Det program för stadsdelen som togs fram 2017 för att samordna arbetet med målen i den lokala utvecklingsplanen Grönare Stockholm är enligt motionärerna inte tillräckligt på grund av komplexa markägarförhållanden. Motionärerna anser att staden behöver ta initiativ till ett samfinansieringsprojekt för att tillsammans med boende och fastighetsägare i området utveckla och rusta upp Tensta centrum.
Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige beslutar ge exploateringsnämnden i uppdrag att i samarbete medstadsdelsnämnden och stadsbyggnadsnämnden initiera ett arbete för ett samlat grepp om Tensta centrum i enlighet med motionens intentioner.-
609kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
13
Taxor för rengöring (sotning) och brandskyddskontroll samt frister för rengöring sotning för Storstockholms brandförsvar
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 16 oktober och publiceras senast med protokollet.
-
269kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
14
PM: Prövning av kommunfullmäktiges beslut den 17juni 2019, § 24, ”Detaljplan för Masugnen 5 och 7m.fl. i stadsdelarna Mariehäll och UlvsundaIndustriområde Dp 2011-04316-54”
Kommunfullmäktige beslutade den 17 juni 2019 att anta detaljplan för Masugnen 5 och 7 m.fl. i Mariehäll och Ulvsunda. Syftet med detaljplanen är att omvandla mark med verksamheter och kontor till en del av en blandad stad med cirka 370 nya bostäder, lokaler i bottenvåningar, förskola och park. Syftet är också att tillgängliggöra
strandområdet och Bällstaviken för allmänheten genom en sammanhängande strandpark med gångstråk.
Länsstyrelsen Stockholm lämnade ett granskningsyttrande med synpunkter bland annat kring att kommunen inte säkerställt att de klorerade kolväten, som påträffats på grannfastigheten Archimedes 1, inte i framtiden sprids till planområdet samt att kommunen tydligare behövde motivera ett upphävande av strandskyddet inom parkmark. Länsstyrelsen har den 10 juli 2019 beslutat att överpröva detaljplanen utifrån dessa två frågeställningar.
I ärendet bemöter staden Länsstyrelsens invändningar och förklarar att de aktuella frågorna hanteras på erforderligt sätt av detaljplanen.-
178kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 16 oktober och publiceras senast med protokollet.
-
1012kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
I en motion till kommunfullmäktige av Clara Lindblom m.fl. (samtliga V) beskrivs att äldre människor som lever i hemlöshet är en särskilt utsatt och skör grupp. Motionärerna beskriver också att staden redan bedriver ett stort arbete för målgruppen, till exempel stadens projekt inom boende och behandlingsenheten med seniorboende för personer 55 + på Monumentet, subventionerade och drogfria akutplatser för äldre på stöd- och omvårdnadsboende samt tillskapandet av funktionen äldrelots. Motionärerna påtalar även Micasa fastigheter i Stockholm AB:s uppdrag gällande 25 seniorlägenheter per år för målgruppen äldre hemlösa som har svårt att komma in på den ordinarie bostadsmarknaden på grund av till exempel låg pension och skulder och som har bott den maximala boendetiden om fem år inom SHIS bostäder.
Utifrån motionärernas beskrivning av målgruppen föreslår dem att kommunfullmäktige beslutar:
att staden ska anta en nollvision mot äldre i hemlöshet med målet att år 2025 ska vi inte ha äldre i Stockholms stad som är hemlösa enligt gällande definitioner.
Att uppdra till äldrenämnden och socialnämnden att tillsammans med kommunstyrelsen ta fram en handlingsplan för hur en nollvision för hemlöshet bland äldre ska utformas och uppnås.-
748kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
I motionen, som väckts i kommunfullmäktige av Clara Lindblom och Robert Mjörnberg (båda V) beskrivs att många av stadens äldre bor kvar i bostäder som inte är anpassade för en äldre person och att flera även bor kvar i villor eller lägenheter som är alldeles för stora för deras behov. Enligt motionärerna är en orsak till detta att det länge varit brist på senior- och trygghetsbostäder med hyror som äldre har råd att betala.
En annan orsak beskrivs i motionen vara att planering och genomförande av en flytt kan vara övermäktigt för många äldre, särskilt för de som saknar anhöriga som kan hjälpa till. Motionärerna beskriver vidare de åtgärder, planer och målsättningar som under den förra mandatperioden gjordes inom det prioriterade området att öka antalet bostäder anpassade för äldre, bland annat genom att Micasa Fastigheter i Stockholm AB antog en plan för utbyggnad av seniorboenden år 2018-2040, genom att besluta om särskilda förmedlingsregler till Micasa Fastigheter i Stockholm AB:s seniorbostäder samt genom att inrätta aktivitetscenter i anslutning till seniorbostäder.
Motionärerna framhåller att mer behöver göras inom området och menar att staden bör ta ytterligare steg när det gäller att underlätta en flytt. En möjlighet skulle, enligt motionärerna, vara att införa stöd vid flytt som biståndsbedömd insats, efter en individuell prövning. Biståndet beskrivs kunna inbegripa såväl packning, bokning av flyttfirma, flyttstädning samt administration kring exempelvis adressändring. Motionärerna menar att insatserna skulle innebära ökade kostnader för staden men att rörligheten på bostadsmarknaden skulle öka och större lägenheter frigöras för bland annat barnfamiljer.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
468kb Ladda ner dokument
-
-
19
PM: Biojet för flyget - Betänkande av Utredningen om styrmedel föratt främja användning av biobränsle för flyget, SOU 2019:11
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 16 oktober och publiceras senast med protokollet.
-
570kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
21mb Ladda ner dokument
-
-
20
PM: Trafikverkets rapport. Längre lastbilar på det svenska vägnätet - för mer hållbara transporter
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 16 oktober och publiceras senast med protokollet.
-
430kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 16 oktober och publiceras senast med protokollet.
-
406kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
22
Valärenden i kommunfullmäktige 2019
-
23
Valärenden i kommunstyrelsen 2019
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 16 oktober och publiceras senast med protokollet.