Möte 2022-01-19
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
Stockholms stads barnombudsman lämnar vartannat år en rapport till kommunfullmäktige om sin verksamhet och frågor som gäller stadens arbete med barns rättigheter. Barnombudsmannens rapport 2021 beskriver stadens arbete med att säkerställa barns rättigheter enligt FN:s konvention om barnets rättigheter med fokus på barns rätt till delaktighet. I rapporten redovisas också levnadsvillkor för barn i staden samt pandemins konsekvenser för barns liv och rättigheter.
Barnombudsmannen beskriver bland annat att pandemin förefaller öka befintliga skillnader i levnadsvillkor samt att även nya grupper av barn påverkas negativt. Barnombudsmannen anser också att det är angeläget att barns deltagande och delaktighet har en mer framträdande roll i stadens styrning och styrdokument.
-
393kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
4
PM: Pausa alla försäljningar av stadens lokaler som inbegriper IES i avvaktan slutförandet av Skolinspektionens granskning
Torun Boucher och Rashid Mohammed (båda V) har inkommit med en skrivelse till kommunstyrelsen. I skrivelsen föreslås att staden omgående pausar alla affärsupplägg och försäljningar av stadens lokaler som i någon form inbegriper Internationella Engelska Skolan (IES), i avvaktan på att Skolinspektionens granskning ska slutföras. Granskningen omfattade vilka som äger IES för att kunna bedöma ägarens lämplighet utifrån de särskilda lagkrav som sedan 2019 ställs på huvudmän.
-
254kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Lisa Palm och Anna Rantala Bonnier (båda Fi) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I ”Motion om bostadsgaranti för våldsutsatta kvinnor” framför motionärerna fem förslag gällande förturssystemet för att fler våldsutsatta kvinnor och barn ska kunna få en trygg bostad och livssituation:
En bostadsgaranti för våldsutsatta kvinnor ska införas i Stockholms stad.
Socialnämnden tillsammans med bostadsförmedlingen genomför en genomlysning om anledning till varför så få våldsutsatta kvinnor beviljas förtur.
Socialnämnden bistår bostadsförmedlingen med framtagandet av nya riktlinjer för förtur så att fler våldsutsatta kan ges förtur i bostadskön.
Tvåårsregeln för att beviljas lägenhet tas bort ur riktlinjerna för den som varit våldsutsatt.
Kravet om att vara skuldfri för att beviljas lägenhet tas bort ur reglerna för den som varit våldsutsatt.
Motionärerna vill införa en bostadsgaranti för våldsutsatta kvinnor för att möjliggöra en trygg bostad och livssituation. De vill öka antalet förturslägenheter och genom en omarbetning av riktlinjerna vill de säkerställa att våldsutsatta kvinnor inkluderas.
Motionärerna hänvisar till statistik som visar på en nedgång i antalet beviljade förturslägenheter där kategorin våldsutsatta kvinnor ingår; 2015 beviljades 51 förturslägenheter och 2019 beviljades 14 förturslägenheter.
Motionärerna menar att tvåårsregeln för att beviljas en lägenhet omöjliggör en tillfällig flytt till ett skyddat boende utanför Stockholms stad. De anser också att kravet om att vara skuldfri för att beviljas en lägenhet är försvårande för våldsutsatta kvinnor då de kan ha varit utsatta för ekonomiskt våld.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Staden har fått remissen ”Läromedelsutredningen – böckernas betydelse och elevernas tillgång till kunskap” från Utbildningsdepartementet för yttrande. Betänkandet innehåller en rad förslag om statens roll när det gäller läromedel i svensk skola. Utredningen innehåller bland annat förslag om att begreppet läromedel ska definieras i skollagen, att en särskild läromedelsnämnd inrättas och att det införs ett statligt produktionsstöd till vissa läromedel.
Bilagor
-
608kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion till kommunfullmäktige av Clara Lindblom m.fl. (alla V) föreslås att staden inför en procentregel för idrottsinvesteringar.
I motionen beskrivs enprocentregeln för konstnärlig gestaltning av offentliga miljöer, och motionärerna vill pröva en motsvarande metod för att öka tillgången på idrottsanläggningar och rörelsefrämjande ytor i staden, genom att öronmärka och omfördela en viss andel av budgeten i exploateringsprojekt till fastighetsnämnden för nya idrottsinvesteringar.
I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar:
att kommunstyrelsen tillsammans med berörda nämnder och styrelser får i uppdrag att utreda förutsättningar för och konsekvenser av att införa en procentregel för investeringar i idrottsanläggningar samt ytor för lek och fysisk aktivitet
att utredningen även överväger lämpligt procenttal att öronmärka för idrottsanläggningar, lämnar förslag på regelverk samt hur implementering av en sådan regel kan genomförasBilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Lisa Palm (Fi) har väckt en motion i kommunfullmäktige.
Av motionen framkommer att mötesplatsen Egalia har funnits i city sedan 2007, tidigare på Sveavägen och nu på Södermalm. Egalia drivs av RFSL Stockholm och är en träffpunkt för unga mellan 13-19 år, som är eller tror sig vara hbtqi-personer. En målgrupp som enligt motionären är utsatt och med stora behov av en mötesplats. Motionären skriver att Stockholms stad sedan 2010 har finansierat Egalia. Hösten 2019 öppnade Egalia en filial i Skärholmen som under uppstarten erhållit finansiellt stöd från Region Stockholm. Motionären skriver vidare att Egalia i Skärholmen står utan fortsatt finansiering från regionen då fritidsverksamhet inte ligger inom regionens ansvarsområde utan är ett kommunalt ansvar. Motionären instämmer i regionens ställningstagande och framhåller vikten av en lösning för fortsatt finansiering av Egalia. Motionären föreslår att kommunfullmäktige beslutar att Stockholms stad säkrar Egalia Skärholmens finansiering.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Peter Wallmark (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen beskrivs att Stockholms stad har behov av att inrätta kategoriboenden med husdjursprofil.
Idag erbjuder socialförvaltningen stödboenden till individer som av olika anledningar är i behov av det, vilket motionären ser positivt på. Motionären anser dock att en ny verksamhetsform behöver införas för att kunna erbjuda hjälp till de bostadslösa som har husdjur. I motionen framställs det som en tragedi för den som tvingas välja mellan sitt husdjur och tak över huvudet. Därmed anser motionären att kategoriboenden med husdjursprofil bör införas.
Motionären föreslår därför kommunfullmäktige att besluta att berörda förvaltningar utreder hur kategoriboenden med husdjursprofil kan inrättas.Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Anna Rantala Bonnier och Lisa Palm (båda Fi) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen framförs att det finns en stor oro bland anhöriga till personer som rör sig i kriminella miljöer. Motionärerna hänvisar till en rapportering i P4 Stockholm om behovet av skydd för anhöriga till personer som befinner sig i kriminella miljöer och som hotas för att komma åt den egentliga måltavlan. Vidare skriver de att vittnesmål från rapporteringen fört fram att det är svårt att få stöd eller skydd. Att skydda individer som drabbas skulle i förlängningen skapa bättre förutsättningar för att människor ska våga vittna mot kriminella resonerar motionären.
Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige skyndsamt ger ett utökat uppdrag samt ökade resurser till stadens sociala insatsgrupper att utöka arbetet till att också omfatta stöd och skydd till anhöriga till kriminella som utsätts för våld och hot av personer i kriminella miljöer.Bilagor
-
Anna Rantala Bonnier och Lisa Palm (båda Fi) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen framförs att staden har ett stort ansvar för att stötta brottsoffer och skydda utsatta personer från våld och hot om våld och Feministiskt initiativ vill se ett långsiktigt och hållbart arbete för att säkra våldsutsatta personers säkerhet. Motionärerna framför att det länge har varit känt att det hedersrelaterade våldet inte bara drabbar kvinnor och flickor, utan även drabbar icke-binära samt pojkar och män. Inte sällan är pojkar både offer och förövare. För den pojke som är hbtq-person, väljer en partner som familjen inte godkänner eller vägrar kontrollera sina kvinnliga familjemedlemmar kan konsekvenserna bli både våldsamma och farliga.
Vidare framför motionärerna att det finns mycket kvar att göra, särskilt för att säkerställa att även utsatta pojkar får möjlighet att söka skydd från våld och förtryck. Stockholms stad har ännu inget skyddat boende för pojkar utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck. Det skydd som finns i dag gäller främst de unga män som är över 18 år, trots att många som utsätts är i yngre åldrar. Målgruppen är en heterogen grupp med varierade behov och förutsättningar. Att öppna ett skyddat boende för pojkar som utsätts för hedersrelaterat våld och förtryck behöver därför innehålla både skyddslägenheter och kollektivboende.
Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige beslutar att Stockholms stad inrättar ett skyddat boende för pojkar som utsätts för hedersrelaterat våld och förtryck.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
12
Mottagande av gåva i form av del av fastighet Spöksonaten 1 i eventuell kommande överenskommelse om exploatering
HEBA Fastighets AB avser att utveckla sammanlagt 120 nya hyresrättslägenheter vid Gösta Ekmans väg i Hägersten. Cirka 50 lägenheter byggs på fastigheten Spöksonaten 1 som ägs av bolaget. Cirka 70 lägenheter uppförs på intilliggande mark, inom fastigheten Hägersten 1:1, som anvisades till bolaget i december 2019, och som enligt markanvisningsavtalet ska förvärvas av bolaget.
Bolaget önskar nu, i enlighet med ett alternativ som beskrivs i markanvisningsavtalet, istället att marken upplåts med tomträtt. För att möjliggöra detta behöver först del av fastigheten Spöksonaten 1 överföras till staden. Bolaget önskar därför vid kommande överenskommelse om exploatering överlämna denna mark med full äganderätt och utan ersättning. Mot denna bakgrund har ett tilläggsavtal till gällande markanvisning tagits fram som reglerar överlämnandet.
Då överlämnandet betraktas som en gåva och värdet överstiger 500 000 kronor ska den enligt stadens regler för ekonomisk förvaltning underställas kommunfullmäktige.
Bilagor
-
821kb Ladda ner dokument
-
-
13
PM: Anmälan om svar på remiss av Ansvarsfrågan vid automatiserad körning samt nya regler i syfte att främja en ökad användning av geostaket (Ds 2021:28)
Infrastrukturdepartementet har remitterat promemorian Ansvarsfrågan vid automatiserad körning samt nya regler i syfte att främja en ökad användning av geostaket (Ds 2021:28) till staden för yttrande.
Utredningens uppdrag har innefattat att analysera ansvarsfördelningen mellan olika aktörer under automatiserad körning samt förarens roll, uppgifter och ansvar då ett fordon kan föras både manuellt och automatiserat samt behov av straffrättsliga eller andra sanktioner för trafikförseelser och trafikbrott vid automatiserad körning.
Avseende automatiserad körning lyfts ett antal förslag avseende ansvarsfördelningen mellan olika aktörer under automatiserad körning samt förarens roll, uppgifter och ansvar. Avseende geostakettillämpningar föreslås nya bemyndigandebestämmelser för kommuner för särbehandling av fordon som använder geostakettillämpningar samt definitioner för geostaket och geostakettillämpningar. Som svar på remissen har Stockholms stad översänt stadsledningskontorets tjänsteutlåtande.Bilagor
-
298kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån kommunfullmäktiges budget upprättar respektive nämnd en verksamhetsplan för kommande år.
Bilagor
-
894kb Ladda ner dokument
-
607kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
23kb Ladda ner dokument
-
534kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
Exploateringsnämnden har i budget för 2021 fått i uppdrag att se över friköpspriserna för bostadstomträtter. Översynen har resulterat i att tomträtter upplåtna med flerbostadshus föreslås få ett friköpspris som i normalfallet baseras på 85 procent av gällande marktaxeringsvärde. För eventuella inslag av kommersiella lokaler ska priset fortsatt vara 100 procent av marktaxeringsvärdet.
Då nya högre marktaxeringsvärden började gälla per den 1 januari 2022 föreslås friköpspriset baseras på 2021 års marktaxeringsvärde även under 2022. Därefter ska friköpspriset baseras på vid ansökningstidpunkten gällande marktaxeringsvärde.
För småhus gäller fortsatt tidigare beslut om 50 procent av gällande marktaxeringsvärde och för fritidshus 85 procent av gällande marktaxeringsvärde för det år ansökan kommer in.Bilagor
-
440kb Ladda ner dokument
-
-
17
Upplåtelse av tomträtt i fastigheten Orgelpipan 5
-
Den 30 september 2021 beslutade exploateringsnämnden att för sin del godkänna genomförandet av exploatering inom del av fastigheterna Farsta 2:1 och Bjurö 1 omfattande investeringsutgifter om 185 miljoner kronor och investeringsinkomster om 18 miljoner kronor, genomförandebeslut för projekt Nordmarksvägen etapp 2.
Exploateringsnämnden godkände också för sin del försäljning av mark inom Farsta 2:1 till Riksbyggen ekonomisk förening och Goldcup 28015 AB, under ändring till Fastighets AB Farsta Strand (dotterbolag till Åke Sundvall), med en försäljningsinkomst om totalt cirka 195 miljoner kronor.
Ärendet har hemställts till kommunfullmäktige för beslut av två skäl, utgifterna överstiger 50 miljoner kronor och försäljningsinkomsterna överstiger 90 miljoner kronor, vilket är i enlighet med stadens investeringsregler och exploateringsnämndens reglemente. -
19
Avyttring av Skolfastigheter i Stockholm AB:s (SISAB) tomträtt Lilla Tensta 1, Tensta gymnasium, genom bolagsförsäljning
I april 2021 fattade styrelsen för Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) beslut om inriktning för att avyttra tomträtten Lilla Tensta 1 (Tensta gymnasium) i en bolagsförsäljning. I november 2021 togs beslut om att genomföra försäljningen till Hemsö Intende AB. Försäljning av fastigheter genom paketering i bolag sker dels för att kunna optimera det ekonomiska utfallet, dels för att kunna säkerställa vissa avtalsmässiga villkor. Föreslagen försäljning innebär att samtliga aktier avyttras i det, till SISAB nybildade dotterbolaget Lapetos 102 Samhällsfastigheter i Stockholm AB, inklusive tomträtten Lilla Tensta 1 med ett underliggande överenskommet fastighetsvärde om 149 mnkr. Stadsledningskontoret och Stockholms Stadshus AB anser att försäljningen bidrar till bolagets uppfyllande av uppdraget att aktivt se över bolagets bestånd med syfte att tillhandahålla ändamålsenliga lokaler för Stockholms stads förskolor och skolor.
Bilagor
-
300kb Ladda ner dokument
-
927kb Ladda ner dokument
-
20
Avyttring av Skolfastigheter i Stockholm AB:s (SISAB) fastighet Borrsvängen 13, Gubbängen genom bolagsförsäljning
Styrelsen för Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) tog under våren 2021 ett inriktningsbeslut om att sälja utbildningsfastigheten Borrsvängen 13 i Gubbängen i en bolagsförsäljning. I september 2021 togs beslut om att genomföra försäljningen till IES Skolfastigheter AB som är dotterdotterbolag till Internationella Engelska skolan (IES). Försäljning av fastigheter genom paketering i bolag sker dels för att kunna optimera det ekonomiska utfallet, dels för att kunna säkerställa vissa avtalsmässiga villkor. Föreslagen försäljning innebär att samtliga aktier i SISAB:s nybildade dotterbolag Erato 101 Samhällsfastigheter AB säljs, inklusive fastigheten Borrsvängen 13 med ett underliggande fastighetsvärde om 250 mnkr. Stadsledningskontoret och Stockholms Stadshus AB anser att försäljningen av fastigheten Borrsvängen 13 utgör en viktig del i bolagets uppdrag om att aktivt se över bolagets bestånd med syfte att tillhandahålla ändamålsenliga lokaler för Stockholms stads förskolor och skolor, att avyttra ej strategiska fastigheter samt uppfylla ägardirektivet om att öka samarbetet med och låta externa aktörer genomföra reinvesteringar i fastigheter.
Bilagor
-
729kb Ladda ner dokument
-
0bytes Ladda ner dokument
-
301kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser inriktningsbeslut för projektet Tvärförbindelse Södertörn i sin helhet samt genomförandebeslut för de tre delprojekten Flytt av APE4 (Avloppspumpstation 4), TP (Trafikplats) Flottsbro och TP (Trafikplats) Vårby.
När projektet initierades på Stockholm Vatten och Avfall AB:s (SVOA) år 2016 var VA-anläggningarnas konflikter med exploateringen inte fastställda och ett initialt beslut om 800 tkr fattades för genomförande av en utredning. Under 2019 tydliggjordes omfattningen något i samband med att Trafikverket tog fram en konfliktmatris. Baserat på konfliktmatrisen beviljades projektet 23 mnkr till fortsatt utredning i Stockholm vattens styrelse i augusti 2019.
Inriktningsbeslut som godkänts har varit kopplade till huvudprojektet och nya delprojekt har startats för lämpliga delområden med avseende på tidplaner och geografisk belägenhet. I september 2020 beviljades huvudprojektet ett inriktningsbeslut på 229 mnkr, varav 50 mnkr till planering och projektering. Med anledning av att omfattningen av Trafikverkets projekt har utökats ansöks nu om ett reviderat inriktningsbeslut med en investeringsbudget på 1 150 mnkr för både etapp 1 och etapp 2.
Inom etapp 1 är tre av åtta delprojekt redo att gå in i genomförandefas och därför föreslås de gå direkt till genomförandebeslut på totalt 356,6 mnkr för delprojekt Flytt av APE4, TP Flottsbro och TP Vårby.
Trafikverket står för huvuddelen av SVOA:s investering.Bilagor
-
724kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
582kb Ladda ner dokument
-
-
23
Detaljplan för del av fastigheterna Bjurö 1 och Farsta 2:1 m.fl. i stadsdelen Farsta strand, Dp 2016-16240-54 (345 bostäder, centrum, förskola, vård, teknisk anläggning,park, natur och gata)
Detaljplanens syfte är att möjliggöra sju nya flerfamiljshus längs Magelungsvägen och Ullerudsbacken i Farsta strand samt att möjliggöra för centrumverksamhet och förskola i dess bottenvåningar. Planen syftar även till att möjliggöra en uteplats till ett nyligen uppfört vård- och omsorgsboende vid Farsta strands centrum. Ytterligare syfte är att omvandla Magelungsvägen från trafikled till en i stadsdelen mer integrerad gata.
Detaljplanen bidrar till att uppfylla stadens bostadsmål då den möjliggör cirka 345 nya bostäder inom fokusområde Farsta som är utpekat i översiktsplanen. Planförslaget överensstämmer med inriktningen i översiktsplanen och ligger inom influensområdet för tunnelbanans utbyggnad. Detaljplanen följer programmet för Tyngdpunkt Farsta.
Bilagor
-
812kb Ladda ner dokument
-
I enlighet med Förordning (2001:160) om statsbidrag till kommuner som tillämpar maxtaxa inom förskola och fritidshem kan en kommun enligt föreskrifterna i denna förordning få statsbidrag för maxtaxa om en viss högsta avgift (maxtaxa) tillämpas för plats i förskola eller fritidshem. Skolverket beräknar varje år avgiftsnivåerna för förskola/pedagogisk omsorg och fritidshem som Stockholms stads kommunfullmäktige ska ta beslut om för att de ska gälla. I nedan tabell visas de nya avgiftsnivåerna som med beslut i kommunfullmäktige 31 januari 2022 börjar gälla från 1 februari 2022. Med 2022 års avgifter ändras även avgifterna för omsorg på obekväm arbetstid vilket också framgår i ärendet nedan.
Bilagor
-
269kb Ladda ner dokument
-
-
Taxan består i huvudsak av två slags avgifter; anläggningsavgift och brukningsavgift. Anläggningsavgiften är en engångsavgift som betalas i samband med anslutning till det kommunala VA-nätet. Brukningsavgifter betalas löpande och baseras på förbrukning av olika tillhandahållna vattentjänster (dricksvatten, spillvatten och dagvatten). Dagvattentjänsten kan avse fastighet, gata eller allmän platsmark. Det finns även avgifter för särskilda VA-abonnemang, inklusive serviceåtaganden och industriavloppstaxa. För varje enskild kund utgörs såväl anslutningsavgifter som brukningsavgifter av en kombination av olika tillhandahållna tjänster.
För att förenkla jämförelserna av hur taxeförändringarna påverkar olika kunder och för att kunna göra nationella jämförelser används särskilt framtagna typhus, som står modell för en viss kategori av kunder. Typhus A är ett enfamiljshus (vattenförbrukning 150 m3/år och 800 m2 tomtyta) och typhus B ett flerfamiljshus (vattenförbrukning 2 000 m3/år, 15 lägenheter och 800 m2 tomtyta).
Bilagor
-
362kb Ladda ner dokument
-
584kb Ladda ner dokument
-
-
Taxa för avfall under kommunalt ansvar 2022, enligt bilaga till utlåtandet, fastställs att gälla från och med den 1 februari 2022.
Paragrafen justeras omedelbart.-
779kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
27
PM: Översyn av bestämmelserna om fluorerade växthusgasgaser, ozonnedbrytande ämnen och tillhörande miljösanktionsavgifter
Miljödepartementet föreslår att vissa standarder som förordningen (2016:1128) om fluorerade växthusgaser (f-gasförordningen) hänvisar till, ska uppdateras och förtydligas. Förslaget innebär en anpassning av bestämmelserna i förordningen till Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 517/2014 om fluorerade växthusgaser. Vidare föreslås att EU-förordningen om f-gaser ska förbättras och att överflödiga bestämmelser ska tas bort. Dessutom föreslås att vissa krav ska införas och förtydligas samt att några undantag från befintliga krav ska införas. I förslaget ingår också att Naturvårdsverket ska få meddela närmare föreskrifter om kunskapskrav som gäller för personer som endast utför installation, service och underhåll av luftkonditioneringsutrustning i fordon som innehåller mindre än 20 ton koldioxidekvivalenter.
Miljödepartementet föreslår att en bestämmelse i förordningen (2016:1129) om ozonnedbrytande ämnen om förbud mot att leverera köldmedier till andra än aktörer som bedriver verksamhet för destruktion av vissa typer av köldmedier ska ändras. Ändringen syftar till att förtydliga att medierna endast får levereras till den som bedriver verksamhet för bortskaffande eller insamling av sådana köldmedier. Förslaget inkluderar också att haloner ska få användas i eller vid installation av brandsläckningsanordningar som är placerade även i andra luftfartyg än militära. Det föreslås också nya miljösanktionsavgifter för överträdelse av krav på certifikat enligt EU-förordningen om f-gaser och för överskridande av överförd kvot fluorkolväten, dels för överträdelse av ett nytt krav på att läckage har åtgärdats innan luftkonditioneringsutrustning i fordon fylls på.
Kyla och värme behövs i många delar av samhället och nästan alla livsmedelsbutiker, restauranger och matproducenter berörs. Fastighetsbolag berörs om de har luftkonditionering och de flesta kommuner berörs genom att de har matberedning och luftkonditionering. Energibolag berörs med avseende på fjärrkyla och ställverk. Kommunernas ansvar för tillsynen om utrustning som innehåller ämnen enligt EU-förordningen om f-gaser eller Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1005/2009 om ämnen som bryter ned ozonskiktet föreslås också förtydligas.
Sammanfattningsvis bedöms de föreslagna ändringarna och förtydligandena underlätta tillämpningen av bestämmelserna för berörda näringsidkare, bland annat tack vare uppdaterade standarder, förtydligande av ordförklaringar, omstrukturering av vissa bestämmelser och att överflödiga bestämmelser tas bort.
Miljödepartementet har remitterat förslagen till staden för yttrande.Bilagor
-
676kb Ladda ner dokument
-
762kb Ladda ner dokument
-
-
Tina Kratz och Hassan Jama (båda V) har till kommunfullmäktige inkommit med en motion om fritidsbibliotek. Av motionen framkommer att flera städer i landet har fritidsbibliotek där invånarna kan låna fritidsutrustning. Vidare be-skriver motionärerna att behovet av gratis tillgång till sportgrejer, fritidsprylar och aktivitetsföremål har varit stort och att det gjort det möjligt för alla att ha en aktiv fritid. Av motionen framkommer att detta förutom att bidra till en mer jämlik möjlighet till en aktiv fritid även innebär en förskoning gentemot klimatet och naturresurser. Motionärerna menar att tanken om fritidsbibliotek har varit gällande i Stockholm under många år och att det krävs en ökad ambitionsnivå för att få fritidsbibliotek på plats.
I motionen yrkar motionärerna att staden ska:
utreda förutsättningarna för att inrätta fritidsbibliotek för utlåning av fritidsutrustning i sju av stadsdelsnämnderna
utreda förutsättningarna att även varor som används sällan lånas ut ge-nom ett fritidsbibliotek eller liknande.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
29
Valärenden i kommunstyrelsen
-
30
Valärenden i kommunfullmäktige
-
31
PM: Remittering av motioner väckta till och med den 12 januari 2022