Möte 2018-09-19
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
16kb Ladda ner dokument
-
14kb Ladda ner dokument
-
28kb Ladda ner dokument
-
20kb Ladda ner dokument
-
-
3
PM: Underrättelse om granskning av järnvägsplanehandlingar för utbyggnaden av tunnelbanan till Arenastaden
I december 2014 slöts ett huvudavtal inklusive tre delprojektavtal om utbyggnad av tunnelbana och ökad bostadsutbyggnad i Stockholms län inom ramen för 2013 års Stockholmsförhandling mellan staten, Stockholms läns landsting (SLL), Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun.
Utrednings- och projekteringsarbetet för tunnelbaneutbyggnaden drivs av SLL med medverkan från kommunerna. Finansieringen av projektet sker via projektmedel som är de medel som parterna i uppgörelsen förbundit sig att tillskjuta för genomförandet av projektet.
Granskningen är ett sista tillfälle för berörda parter att lämna synpunkter. Efter granskning sammanställs synpunkterna i ett granskningsutlåtande. Med granskningsutlåtandet begär Trafikverket att länsstyrelsen ska yttra sig över planen. När länsstyrelsen tillstyrkt järnvägsplanen görs det slutliga planförslaget klart för fastställelse. Enligt dagens tidplan fastställs järnvägsplanen och vinner laga kraft i mitten av år 2019, om den inte överklagas. Remissen finns tillgänglig på Stockholms läns landstings hemsida.Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
Finansdepartementet har överlämnat utredningen Juridik som stöd för förvaltningens digitalisering (SOU 2018:25) till Stockholms stad för synpunkter.
Utredningen har haft i uppdrag att kartlägga och analysera i vilken utsträckning det förekommer lagstiftning som i onödan försvårar digital utveckling och samverkan inom den offentliga förvaltningen.
Remissen går att läsa i sin helhet på Regeringens hemsida.Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighetsnämnden har den 19 juni 2018 föreslagit kommunfullmäktige att medge fastighetsnämnden rätt att genomföra projekt yttre renoveringsarbeten på Tekniska nämndhuset, Klamparen 7 till en investeringsutgift om 116 miljoner kronor inklusive index.
Bristerna finns primärt i och på fasad, i mark avseende dränering samt i tak. Föreslagna åtgärder syftar till att långsiktigt säkerställa byggnadens tekniska status och ekonomiska värde. De föreslagna yttre underhållsåtgärderna behöver utföras oberoende av framtida användning av Klamparen 7, och vissa av dem är akuta.Bilagor
-
6
Överenskommelse om exploatering med försäljning respektive tomträtt, för bostäder och parkering inom fastigheterna Farsta 2:1 och Klockelund 1 i Farsta m. fl.
Drevvikens strand har under 2000-talet lyfts fram som ett område med god potential för utveckling. Stadsbyggnadsnämnden godkände ett program för Larsboda strand den 23 juni 2010. I samband med att programmet antogs fattade exploateringsnämnden ett inriktningsbeslut den 20 januari 2011 om att Drevviken ska bebyggas med cirka 360 bostäder varav cirka 80 stycken i småhus. Området markanvisades till sex byggaktörer.
När Farsta lyftes fram i översiktsplanen från 2012 som en av stadens tyngdpunkter initierades ett programarbete för området. Stadsbyggnadsnämnden antog år 2016 ett program för Tyngdpunkt Farsta med ambitionen att bygga 8 000 nya bostäder till år 2030.
Ett av de fyra huvuddragen i programmet för Tyngdpunkt Farsta är att vända Farsta mot sjöarna. Ett annat huvuddrag är att utveckla Farstastråket, parker och strandpromenader för att bilda ett sammanhängande grönt stråk mellan Magelungen och Drevviken samt runt Farsta. Med programmet som grund är målet att förutsättningar ska skapas för hållbart stadsbyggande som präglas av långsiktighet och helhetssyn. Det medför en avvägning mellan olika intressen som berör såväl ekologiska, ekonomiska och sociala faktorer.
Detaljplanen för Larsboda 2:3 m.fl. (Klockelund) godkändes i stadsbyggnadsnämnden den 14 december 2017. Nämnden har föreslagit att kommunfullmäktige ska göra detsamma när exploateringsnämnden tagit beslut om erforderliga avtal. Projektet avser nybyggnation av cirka 480 bostäder i flerbostadshus, varav cirka 270 bostadsrätter och 210 hyresrätter. Härutöver inkluderas ett nytt hus för lagerverksamhet med en integrerad elnätsstation och ett fristående parkeringshus inom området. Integrerad i bottenvåningen på ett bostadshus uppförs även en förskola.
Exploateringsnämnden godkände ärendet för sin del den 19 april 2018 och har hemställt ärendet till kommunfullmäktige för godkännande.Bilagor
-
På 50 av stadens torg förekommer torghandel från ungefär 160 fasta torghandelsplatser. Fastighetsnämnden ansvarar för upplåtelse och tillsyn av platserna.
Regelverket som styr upplåtelse av torgplatser finns dels i ordningslagen, dels i lagen om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, dels i de av kommunfullmäktige beslutade lokala ordningsföreskrifterna för torghandeln i Stockholms kommun. De nu gällande föreskrifterna, den så kallade torghandelsstadgan, beslutades i december 2013 och finns utgivna i kommunal författningssamling (Kfs 2013:25).
I budget 2017 fick fastighetsnämnden i uppdrag att tillsammans med trafiknämnden se över torghandelsstadgan och utreda hur regelverket kan underlätta för torghandel på flera torg, öka nyttjandegraden på torgen samt skapa fler arbetstillfällen.
Fastighetsnämnden har den 17 april 2018 beslutat om förslag till ändringar av de lokala ordningsföreskrifterna för torghandeln i Stockholms kommun samt om förslag till ändring avseende basmånad för uppräkning av salutorgsavgift. Förslagen hemställdes till kommunfullmäktige för antagande att gälla från och med det första månadsskiftet efter att kommunfullmäktiges beslut vunnit laga kraft.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
290mb Ladda ner dokument
-
-
8
Överenskommelse om exploatering med försäljning, för bostäder inom fastigheten Stadshagen 1:1 och Kungsholmen 1:3 i Stadshagen med JM AB
Försäljning av del av Stadshagen 1:1 och del av Kungsholmen 1:3 för en sammanlagd försäljningsinkomst om cirka 156 miljoner kronor har hemställts till kommunfullmäktige för godkännande då den beräknade försäljningsinkomsten överstiger 90 miljoner kronor.
Försäljningen avser exploatering för cirka 50 bostadsrättslägenheter vid Igeldammsgatan, med butiker i bottenvåningen. Exploateringen är en del av genomförandet av projektet Stadshagen. Genomförandebeslut för projektet Stadshagen fattades av kommunfullmäktige den 28 maj 2018. Stadens utgifter i denna del av genomförandet avser främst flytt av ledningar och lekplats.Bilagor
-
953kb Ladda ner dokument
-
-
Handelsområdet vid Bromma flygplats har under de senaste åren genomgått en omfattande förändring vilken fortfarande pågår. Den tredje etappen av utbyggnaden av området utgörs av detta projekt och utgörs främst av området kring Flygplatsinfarten. De tidigare etapperna har inneburit omvandling av de gamla flyghangarerna till handel. I denna etapp uppförs bebyggelse i anslutning till Tvärbanans nya sträckning och därmed utökas handelsområdet söderut. Detta görs samtidigt som Tvärbanan, som går rakt igenom området, byggs.
Staden ska i projektet ansvara för och bekosta en ombyggnad av flygplatsinfarten samt för nybyggnad av en fly-over, vägbro, från Ulvsundavägen söderifrån och in på flygplatsinfarten. Staden ska också uppföra en gång- och cykelbro parallellt med tvärbanebron från handelsområdet över Ulvsundavägen och i området på den östra sidan om Ulvsundavägen, det kommande stadsutvecklingsområdet i Ulvsunda industriområde.
Det reviderade genomförandebeslutet enligt detta utlåtandet avser ökade investeringsutgifter om cirka 96,0 mnkr till totalt 268,0 mnkr. Ökningen förklaras till stor del av tidsförskjutning. Index gör att utgifterna är större än år 2009 då genomförandebeslutet fattades. Därutöver har nya standarder och tekniska krav tillkommit vilket innebär att kalkylen har ökat. Projektet har ökade försäljningsinkomster omfattande 31,0 mnkr. Enligt regler för ekonomisk förvaltning ska avvikelse mot investeringsbeslut överstigande 15 procent tillställas kommunfullmäktige.
De sammanlagda utgifterna i löpande prisnivå beräknas till cirka 268,0 mnkr, varav 25,7 mnkr är utgifter före år 2017. Investeringsinkomsterna beräknas till cirka 28,2 mnkr, varav huvuddelen utgörs av ersättningar och medfinansiering av fly-over enligt avtal. Investeringsanalysen enligt nuvärdesmetoden för projektet visar ett nettonuvärde om -1 mnkr.Bilagor
-
685kb Ladda ner dokument
-
-
Med anledning av de förändringar i den nya kommunallagen (SFS 2017:825) som trädde i kraft den 1 januari 2018 måste vissa revideringar göras i förbundsordning och reglemente för Storstockholms brandförsvar. Förändringarna ska träda i kraft den 1 oktober 2018. Storstockholms brandförsvar har föreslagit att respektive medlemskommuns kommunfullmäktige ska anta revideringarna.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Idrottsnämnden och fastighetsnämnden föreslår att Vårbergs IP kompletteras med en multihall innehållande en fullstor idrottshall, en teknikhall för fotboll och ytor för fritidsverksamhet. Byggnaden, med en total area om cirka 8 200 kvadratmeter, ska också innehålla omklädningsrum och andra utrymmen för besökare och personal, en servering med pentry samt en verksamhetsyta om 350 kvadratmeter för boule, inklusive omklädningsrum och föreningslokal. Ytorna för fritidsverksamhet utgör cirka 400 kvadratmeter avsedda för exempelvis dans, gymnastik och enklare föreställningar med mera. Därutöver föreslås att en rundbana för skolfriidrott, en motionsslinga och ytor för spontanidrott anläggs samt att en friliggande servicebyggnad om cirka 400 kvadratmeter uppförs. Byggnaderna kommer att projekteras för att miljöcertifieras med Miljöbyggnad Silver.
Satsningen motiveras av att anläggningen ska kunna fungera som en mötesplats för boende i Vårberg med omnejd och utgöra en del i stadsutvecklingsprojektet Fokus Skärholmen, som är ett profilprojekt för socialt hållbar stadsutveckling. I idrottsnämndens långsiktiga idrottsplan framgår att fler idrottsplatser ska utvecklas till idrottscentra, där både utomhus- och inomhusidrotter samsas på idrottsplatsen och att de ska ha ett rikare utbud. Baserat på den prognostiserade befolkningsutvecklingen i Skärholmen föreslås att Vårbergs IP utvecklas till ett idrottscentrum. Nämnderna lyfter också fram att det i samverkan med utbildningsnämnden har framkommit att det i området finns ett stort behov av idrottshallar för schemalagd idrottsundervisning, såväl i de befintliga skolorna som i kommande planerade skolor.Bilagor
-
51kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
-
Sju nya stadskvarter med ca 1 160 lägenheter, två förskolor och en ny park planeras i det gamla industrikvarteret Persikan på östra Södermalm. Detaljplanen vann laga kraft i oktober 2017 och exploateringsnämnden förbereder nu för start av exploateringsarbeten inom området.
Bilagor
-
286kb Ladda ner dokument
-
Energimarknadsinspektionen (Ei) fick den 29 juni 2017 i uppdrag av regeringen att fastställa riktlinjer för samhällsekonomiska lönsamhetsbedömningar vid byggande av överföringskapacitet för el. Det övergripande syftet med uppdraget är att förbättra beslutsunderlagen vid stamnätsinvesteringar så att de projekt som genomförs är lönsamma för samhället.
Energimarknadsinspektionens rapport – ”Samhällsekonomiska analyser vid investeringar i stamnätet för el, Ei R2018:06”, som nu är skickad till staden för yttrande, finns att läsa i sin helhet på Energimarknadsinspektionens hemsida.Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholm Vatten AB:s styrelse har den 7 juni 2018 beslutat om förslag till taxa för vatten och avlopp 2019 och hemställt förslaget till kommunfullmäktige för beslut.
De föreslagna höjningarna beräknas av Stockholm Vatten AB motsvara en ökning av de taxebaserade intäkterna med 69 mnkr till totalt 1 268 mnkr, vilket motsvarar cirka 5,4 procent.
Målet för koncernen Stockholm Vatten och Avfall AB att avgifterna för allmänna vattentjänster ska sättas på en nivå som motsvarar och säkerställer en långsiktigt hållbar finansiering av verksamheten.
I och med kommunfullmäktiges beslut i januari 2018 om princip för fördelning av avgiftsuttaget har Stockholm Vatten AB en taxekonstruktion och avgiftsnivå som på sikt kommer att säkerställa att de får kostnadstäckning vid nyanslutningar och omhändertagande och rening av dagvatten. De nu föreslagna avgifterna för 2019 ligger i linje med principbeslutet och stadsledningskontoret har inget att invända mot förslaget.Bilagor
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
15
Taxa för miljö- och hälsoskyddsnämndens verksamhet år 2019 enligt miljöbalken, livsmedelslagstiftningen och strålskyddslagstiftningen
Miljö- och hälsoskyddsnämnden beslutade den 12 juni 2018 om förslag till revidering av taxa för miljö- och hälsoskyddsnämndens verksamhet enligt miljöbalken, livsmedelslagstiftningen och strålskyddslagstiftningen.
Den nya strålskyddslagens (2018:396) ikraftträdande den 1 juni 2018 medför att strålskyddstaxans bestämmelser genomgående behöver anpassas efter den nya lagstiftningen. Det handlar dels om att uppdatera taxan med korrekt hänvisning till den nya strålskyddslagstiftningen och dels om att införa nämndens möjlighet till kontrollköp vid solarier och det nya tillämpningsområdet avseende radontillsyn.
Den befintliga principen för taxesättningen är att varje verksamhet ska betala tillsynsavgifter som motsvarar den faktiska tidsåtgången. Förvaltningens inriktning är att behålla en hög självkostnadstäckning. Samtidigt med detta drivs ett kontinuerligt effektiviseringsarbete på förvaltningen av de egna administrativa rutinerna och av tillsynsarbetet generellt. Resultatet av effektiviseringarna kommer verksamhetsutövarna till del direkt genom lägre avgifter i form av färre antal tillsynstimmar.
En grundläggande princip är också att verksamhetsutövarna över tid ska få tillsyn som motsvarar de fasta avgifterna. Det gäller såväl miljöbalkstillsynen som tillsyn enligt livsmedels- och foderlagstiftningen.
Vissa mindre redaktionella förtydliganden av taxebestämmelserna för miljöbalkstaxan föreslås.
De nya taxorna för miljöbalkstillsyn och livsmedelskontroll föreslås träda ikraft den 1 januari 2019, medan den nya taxan för strålskyddstillsyn föreslås träda ikraft vid tidpunkten för kommunfullmäktiges antagande av taxan.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
355kb Ladda ner dokument
-
592kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
16
Valärende i kommunfullmäktige
-
17
Valärende i kommunstyrelsen
-
18
Revisionsberättelser rörande räkenskaper och förvaltning för år 2017 för vissa institutioner utanför den egentliga kommunalförvaltningen (bih. 2018:2)
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 19 september 2019 och publiceras senast med protokollet.
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 19 september 2019 och publiceras senast med protokollet.
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 19 september 2019 och publiceras senast med protokollet.
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 19 september 2019 och publiceras senast med protokollet.
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 19 september 2019 och publiceras senast med protokollet.
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 19 september 2019 och publiceras senast med protokollet.
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 19 september 2019 och publiceras senast med protokollet.
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 19 september 2019 och publiceras senast med protokollet.
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 19 september 2019 och publiceras senast med protokollet.
-
28
PM: Remittering av motioner väckta till och med den 12 september 2018
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 19 september 2018 och publiceras senast med protokollet.
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 19 september 2018 och publiceras senast med protokollet.
-
§ 31
Skrivelse om återkallelse av överklagan för mål nr P 5338-18 angående Nobel Center