Möte 2020-02-19
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
3
PM: Anmälan om svar på remiss av Förslag till Boverkets föreskrifter och allmänna råd om stöd till byggemenskaper
Boverket har tagit fram Förslag till föreskrifter och allmänna råd om stöd till byggemenskaper, som föreslås träda i kraft den 1 februari 2020, men tillämpas från och med den 1 januari 2020.
Förslaget innebär en precisering av bestämmelserna i förordning (2019:676) om stöd till byggemenskaper (SFS 2019:676) som utfärdades av regeringen den 7 november 2019, och trädde i kraft den 1 januari 2020. Regeringen avser att avsätta tre miljoner kronor till stödet för byggemenskaper under 2020. Enligt förordningen kommer byggemenskaper att kunna söka startbidrag på högst 400 000 kronor.
Boverket ansvarar enligt förordningen för administration av bidraget. Det remitterade förslaget till föreskrifter och allmänna råd anger vilka uppgifter och handlingar som en sökande ska lämna vid ansökan om stöd respektive redovisning av kostnader, samt en definition av begreppet påbörjande.
Stadsledningskontoret konstaterar att byggemenskaper i dagsläget inte är vanligt förekommande på Stockholms bostadsmarknad. Stadsledningskontoret ser positivt på initiativ som kan underlätta för denna typ av byggaktör att bidra till utvecklingen av staden.
Stadsledningskontoret tillstyrker därför förslaget till Boverkets föreskrifter och allmänna råd om stöd till byggemenskaper.-
307kb Ladda ner dokument
-
-
Norra Danviksbron ägs och förvaltas gemensamt av Stockholms stad och Region Stockholm. Stockholms stad äger 59 procent och regionen 41 procent. Brons konstruktioner är uttjänta och måste åtgärdas. Förutsättningen för genomförandet av åtgärderna är att de ska ske under tiden som Slussen och Saltsjöbanan byggs om, det vill säga att de ska vara avslutade senast 2025.
Trafiknämnden beslutade den 12 december 2019 att godkänna ett förslag till inriktning för projekt Renovering av Norra Danviksbron, som innebär en totalrenovering av den befintliga bron. Den totala investeringsutgiften beräknas uppgå till cirka 450 mnkr, varav Region Stockholms andel uppgår till cirka 190 mnkr enligt nuvarande avtal. Parterna har påbörjat arbetet med att upprätta förslag till genomförandeavtal samt drift- och underhållsavtal för bron. Fördelningen av utgifterna för totalrenoveringen av bron ska preciseras i genomförandeavtalet. Utgångspunkten för båda parter i förhandlingen är att projektet ska drivas gemensamt och att de framtida gemensamma utgifterna ska fördelas 50/50.Bilagor
-
Nämnderna ska årligen lämna en verksamhetsberättelse med bokslut. I verksamhetsberättelsen sammanfattas det arbete som utförts för att uppnå stadens långsiktiga mål. Den samlade bedömningen görs utifrån både det verksamhetsmässiga och det ekonomiska utfallet av kommunstyrelsens verksamhet.
-
358kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
1002kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet ”Avstämning av mål och budget för 2020” innehåller stadsledningskontorets analys, synpunkter och förslag utifrån granskning och uppföljning av nämndernas och bolagsstyrelsernas verksamhetsplaner med budget för 2020. Analysen innefattar bedömning av måluppfyllelse samt identifierade oönskade händelser utifrån nämndernas väsentlighets- och riskanalyser. Bedömningen av måluppfyllelse avser helåret 2020 under förutsättning att nämndernas och bolagsstyrelsernas planerade aktiviteter och åtgärder genomförs.
Stadsledningskontoret bedömer att kommunkoncernen, inbegripande både stadens nämnder och bolagsstyrelser, kommer att kunna uppfylla samtliga kommunfullmäktiges inriktningsmål under 2020. Detta förutsatt att nämnder och bolagsstyrelser höjer ambitionsnivån och vidtar åtgärder i enlighet med uppmaningar och anmodanden i bilaga 4.
Tack vare nämndernas målmedvetna arbete med att uppnå en ekonomi i balans under de senaste åren, finns goda förutsättningar för en ekonomi i balans även under 2020. Dock är det en förutsättning att, för att möta de krav som morgondagens skattebetalare ställer, stadens verksamheter är sparsamma med skattebetalarnas pengar. Det ska vara självklart att givna budgetramar hålls. Budgethållning är en förutsättning för att de medel som kommunfullmäktige anslagit verkligen används för avsett ändamål och inte för att täcka underskott inom verksamheterna. Stadens förvaltning ska vara effektiv med fokus på kärnuppdragen och att kostnadseffektivt och med hög kvalitet leverera vad stockholmarna har rätt att förvänta sig. För investeringsverksamheten är det av största vikt att de projektkalkyler och tidplaner som utgör beslutsunderlag ger en rättvisande bild av kommande investeringar. Förmågan att budgetera med tillräckliga riskreserver i tidiga skeden, projektstyrning och prognosarbete behöver utvecklas i syfte att undvika behovet av reviderade beslut under projektens löptid.
Stadsledningskontorets samlade prognos för kommunkoncernens måluppfyllelse utifrån nämndernas och bolagsstyrelsernas verksamhetsplaner redovisas i tabellen nedan. Fördjupande analys och förklaring till målbedömning redovisas i respektive måltext senare i ärendet.
Kommunfullmäktiges inriktningsmål/verksamhetsområdesmål
Kommunkoncernen Stockholms stad
1. En modern storstad med möjligheter och valfrihet för alla
Uppfylls helt
1.1 I Stockholm är människor självförsörjande och vägen till arbete och svenskkunskaper är kort
Uppfylls helt
1.2 Stockholm är en trygg, säker och välskött stad att bo och vistas i
Uppfylls helt
1.3 I Stockholm når barn sin fulla potential då Stockholms skolor och förskolor är de bästa i Sverige
Uppfylls helt
1.4 I Stockholm får människor i behov av stöd insatser i tid präglade av hög kvalitet, evidens och rättssäkerhet
Uppfylls helt
1.5 I Stockholm har äldre en tillvaro som präglas av hög kvalitet, trygghet och självbestämmande
Uppfylls helt
2. En hållbart växande och dynamisk storstad med hög tillväxt
Uppfylls helt
2.1 Stockholm har Sveriges bästa företagsklimat och ett internationellt konkurrenskraftigt näringsliv
Uppfylls helt
2.2 Stockholm byggs attraktivt, tätt och funktionsblandat utifrån människors och verksamheters skiftande behov
Uppfylls helt
2.3 Stockholms infrastruktur främjar effektiva och hållbara transporter samt god framkomlighet
Uppfylls helt
2.4 Stockholm är en modern kultur- och evenemangsstad med en stark besöksnäring
Uppfylls helt
2.5 Stockholm är en hållbar stad med en god livsmiljö
Uppfylls helt
3. En ekonomiskt hållbar och innovativ storstad för framtiden
Uppfylls helt
3.1 Stockholm har en budget i balans och långsiktigt hållbara finanser
Uppfylls helt
3.2 Stockholm använder skattemedlen effektivt till största nytta för stockholmarna
Uppfylls helt
Stadens styrmodell
All planering och uppföljning sker i enlighet med stadens styrmodell, integrerat system för ledning och styrning av verksamhet och ekonomi (ILS). Stadens styrmodell innebär att kommunfullmäktige i budget fastställer ett antal inriktningsmål, som är verksamhetsövergripande och har ett tidsperspektiv som motsvarar mandatperioden. I budgeten för varje år fastställer kommunfullmäktige mål för verksamhetsområdena, indikatorer och aktiviteter. Indikatorerna mäter måluppfyllelsen för varje år och för varje indikator fastställer kommunfullmäktige ett årsmål. Nämnderna och styrelserna konkretiserar kommunfullmäktiges mål för verksamhetsområdena genom nämnd-/bolagsstyrelsemål.Bilagor
-
820kb Ladda ner dokument
-
473kb Ladda ner dokument
-
-
I en skrivelse till kommunstyrelsen framförs att kommunstyrelsen bör få en presentation av hur 2019 års kompetensförsörjningsmedel använts, hur många medarbetare som omfattas inom vilka verksamheter och om några medel beräknas kvarstå vid årets slut av den avsättning om 200 mnkr som gjordes år 2014. Vidare framförs att man önskar svar på om eventuellt återstående medel ska kunna sökas under år 2020.
Bilagor
-
225kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsrevisionen har granskat om staden bedriver ett strukturerat arbete för att motverka våldsbejakande extremism. Granskningen besvarar följande revisionsfrågor:
Har styrelser och nämnder organiserat sitt arbete mot våldsbejakande extremism i enlighet med stadens riktlinjer för arbetet?
Genomförs åtgärder mot våldsbejakande extremism med utgångspunkt i de tre åtgärdsområden som specificeras i stadens riktlinjer för arbetet?
Finns en fungerande samverkan internt inom staden och med externa aktörer?
Har styrelser och nämnder en uppföljning av arbetet mot våldsbejakande extremism?
Granskningen har inriktats mot hur staden har strukturerat arbetet för att motverka våldsbejakande extremism. Skolverksamheten, föreningsbidrag och krishantering ingår i granskningen.
De nämnder som ingår i granskningen är kommunstyrelsen, socialnämnden och stadsdelsnämnderna Enskede-Årsta-Vantör, Skärholmen och Spånga-Tensta.-
348kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
9
Markanvisning för bostäder, förskola och kontor inom fastigheten Hammarbyhöjden 1:1 i stadsdelarna Hammarbyhöjden och Hammarby sjöstad till SSM Fastigheter AB m.fl.
Projekt Sjöstadshöjden ligger på gränsen mellan södra Hammarby Sjöstad och norra Hammarbyhöjden. Syftet med projektet är att utveckla området kring Hammarbyvägen, skapa förutsättningar för bostadsbebyggelse, kontor och centrumverksamhet samt att koppla ihop Hammarby Sjöstad och Hammarbyhöjden. Förslaget till inriktning för projektet innehåller nybyggnation av drygt 400 lägenheter i flerbostadshus, en förskola med sex avdelningar, lokaler för centrumändamål och kontorsytor för ca 5000 arbetsplatser. Detta ärende omfattar markanvisning för cirka 230 bostäder, en förskola med sex avdelningar samt kontor.
Exploateringsnämnden beslutade den 14 november 2019 om markanvisningar för bostäder, förskola och kontor inom fastigheten Hammarbyhöjden 1:1 i stadsdelarna Hammarbyhöjden och Hammarby sjöstad till SSM Fastigheter AB, AB Familjebostäder och Humlegården Norra City AB. Exploateringsnämnden godkände för sin del fortsatt utredning av förutsättningarna för exploatering inom Hammarbyhöjden 1:1 upp till en investeringsutgift om 28,4 mnkr (inriktningsbeslut).
Ärendet har i enlighet med stadens investeringsregler hemställts till kommunfullmäktige för godkännande, då investeringsutgifterna beräknas överstiga 300 miljoner kronor.Bilagor
-
938kb Ladda ner dokument
-
Clara Lindblom och Rashid Mohammed (båda V) har lämnar in en skrivelse till kommunstyrelsen. I skrivelsen som är daterad till den 18 september 2019, föreslås att staden den 19 september ska hissa Prideflaggan utanför Stadshuset för att visa att staden står upp för jämlikhet och mänskliga rättigheter.
-
182kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
49kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 19 februari och publiceras senast med protokollet.
Bilagor
-
529kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
361kb Ladda ner dokument
-
392kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsbyggnadsnämnden godkände i april 2018 en startpromemoria för detaljplanearbete i Östra Hagastaden. I bebyggelseförslaget ingick bland annat kommersiella lokaler, hotell, butiker, skolor och omkring 600 lägenheter, varav cirka hälften är de studentbostäder som ingår i detta ärende.
I detta projekt tillförs studentbostäder i ett centralt innerstadsområde, med både hög arkitektonisk kvalitet och framsynta hållbarhetslösningar.
Det aktuella beslutet omfattar cirka 340 studentbostäder samt kontor, lokaler och tillhörande bostadskomplement i bottenvåningen. Bostäderna är fördelade på 260 traditionella ettor, 13 tvåor samt kollektivboende för cirka 66 studenter. Produktionsstart är beräknad till 2023.
Den totala produktionsutgiften beräknas till 536 mnkr, och investeringskalkylen anger ett positivt resultat. Projektet förutsätter dock en nogsam kontroll och uppföljning både avseende produktions- och driftskostnader samt erhållna hyresnivåer inför kommande genomförandebeslut.Bilagor
-
191kb Ladda ner dokument
-
År 2014 förvärvade AB Familjebostäder, tillsammans med JM, fastigheterna Kabelverket 7 och Kabelverket 8 i Älvsjö av Fastighets AB Nätverket. Förvärvet omfattade delar av det industri- och verksamhetsområde i Älvsjö där Ericssonkoncernen tidigare bedrivit verksamhet.
Området har därefter etappindelats i tre olika detaljplaner. Efterhand har fastighetsbildningar skett och de nybildade fastigheterna har fördelats mellan JM och AB Familjebostäder. Detaljplanen, i det för ärendet aktuella området, vann laga kraft i februari 2018.
I projektet som föreslås i detta ärende tillförs bostäder i ett attraktivt område som både består av stad och natur, samt har tillgång till goda kommunikationer. Projektet omfattar 145 bostäder fördelade på fyra huskroppar samt en lokal i bottenvåningen i ett av de fristående punkthusen, längs den nya huvudgatan Kabelverksgatan.
Den aktuella investeringen omfattar en total produktionskostnad om 453 miljoner kronor.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
15
AB Stockholmshems nyproduktion av bostäder i kv. Sexmännen 1 m.m. vid Svedmyraplan i stadsdelen Gamla Enskede
Stadsbyggnadsnämnden godkände i augusti 2018 en startpromemoria för detaljplanearbete i kv. Sexmännen 1 m.m. Därefter har stadsbyggnadsnämnden och AB Stockholmshem arbetat vidare med planering för flerbostadshus och lokaler för centrumändamål på platsen.
I detta projekt tillförs bostäder i ett attraktivt område med goda stads- och boendemiljöer som både har tillgång till natur och goda kollektivtransportmedel.
Det aktuella beslutet omfattar 165 bostäder fördelade på fyra huskroppar, huvudsakligen inom fastigheten Sexmännen 1 som ägs av AB Stockholmshem.Bilagor
-
470kb Ladda ner dokument
-
736kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
17
PM: Promemoria - Genomförande av reviderade EU-direktivpå avfallsområdet: Rapportering och miljösanktionsavgifter
Miljödepartementet har remitterat promemorian Genomförande av reviderade EU-direktiv på avfallsområdet: Rapportering och miljösanktionsavgifter för besvarande.
Bakgrunden till förslagen i promemorian är en ändring av sex EU-direktiv på avfallsområdet som trädde i kraft i juli 2018. Revideringarna av direktiven syftar bland annat till att främja övergången till en cirkulär ekonomi, ett fullständigt genomförande av avfallshierarkin i samtliga medlemsstater, minskning av genererade avfallsmängder totalt och per capita, säkerställande av återvinning av hög kvalitet och användningen av avfall som en betydande och tillförlitlig källa av råvaror för unionen.
Flera bestämmelser i de reviderade direktiven syftar till att komma till rätta med de stora skillnader som råder mellan medlemsstaternas vad gäller avfallshantering. Ett sådant område är avfallsstatistik. För att förbättra kvaliteten, tillförlitligheten och jämförbarheten av de uppgifter som samlas in har reglerna för hur och vad medlemsstaterna ska rapportera reviderats.
I promemorian lämnar Miljödepartementet förslag på hur ändringar i rapporteringsbestämmelserna i de EU-direktiv på avfallsområdet ska genomföras i svensk rätt samt förslag till miljösanktionsavgifter. Syftet med de förslag är att Sverige ska leva upp till de ökade kraven på avfallsstatistik som ska rapporteras till Europeiska kommissionen. Departementet föreslår att samtliga kommuner blir skyldiga att samla in, bearbeta och till Naturvårdsverket rapportera in uppgifter om kommunalt avfall från verksamheter och hushåll. Förslagen innebär att en uppgift som kommunerna hittills utfört på frivillig basis görs obligatorisk. Förslagen bedöms om de genomförs påverka det kommunala självstyret, medföra omfattande merarbete för kommunen och väsentliga investeringskostnader, samt påverka negativt möjligheten till ett tillförlitligt statistikunderlag för det kommunala avfallet och öka behovet av tillsyn.
Författningsändringarna föreslås i huvudsak träda i kraft den 5 juli 2020.-
859kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
656kb Ladda ner dokument
-
-
19
Valärenden i kommunstyrelsen
-
20
Valärenden i kommunfullmäktige
-
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 19 februari och publiceras senast med protokollet.