Möte 2019-04-24
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
Förordnandena har förhandlats enligt 11 § MBL den 26 mars 2019.
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
4
PM: Anmälan om svar på remiss om Vägledning för lokal ISF - Inriktnings och samordningsfunktion på lokal nivå
Sveriges kommuner och landsting (SKL), och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), har i Överenskommelsen om kommunernas krisberedskap för 2019-2022 kommit överens om att kommunerna ska kunna driva en inriktnings- och samordningsfunktion, ISF, på lokal nivå vid fredstida kriser. Vägledning för lokal ISF skapas i syfte att underlätta för kommuner att utföra sitt uppdrag att verka för samordning utifrån det geografiska områdesansvaret. En ISF beskrivs som en tillfälligt sammansatt funktion där berörda aktörer gemensamt ska komma överens om hur en samhällsstörning hanteras och som ska ledas av kommunen. ISF som aktörsgemensam form är enligt utkastet avsedd att även kunna användas vid höjd beredskap.
Vägledningen riktar sig till beredskapssamordnare eller motsvarande i kommuner som ska etablera ISF som arbetsform eller personer som har i uppgift att delta i en ISF på lokal nivå.
Underlaget innehåller en övergripande bild av vad en lokal ISF är, en beskrivning av varför den ska användas och hur den används. Vidare presenteras verktyg och anvisningar som stöd för arbetet och avslutningsvis ges förslag på hur kommunen kan skapa förutsättningar för att använda ISF vid samhällsstörningar.
Ärendet besvaras med hänvisning till Stadsledningskontorets tjänsteutlåtande.-
152kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
360kb Ladda ner dokument
-
43mb Ladda ner dokument
-
-
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har remitterat ärendet Vägledning eldningsförbud och bett länsstyrelserna att samordna ett remissvar för respektive län. Länsstyrelsen i Stockholms har i sin tur remitterat ärendet till samtliga kommuner i Stockholms län samt till räddningstjänstförbunden i länet.
Vägledningen syftar till att vara ett stöd för länsstyrelser och kommuner i bedömning och beslut om föreskrifter om eldningsförbud och innehåller information om vad man ska föreskriva om, på vilka grunder det görs och tillvägagångssätt. Ett särskilt avsnitt i vägledningen handlar om kommunikation till de som berörs av föreskriften.
Med anledning av kort remisstid har stadsledningskontorets tjänsteutlåtande skickats som svar på remissen och ärendet anmäls till kommunstyrelsen.-
145kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
939kb Ladda ner dokument
-
-
6
Markanvisning för projektet Nytorps gärde: bostäder, förskolor idrottshall och lokaler inom fastigheterna Hammarbyhöjden 1:1 och Stenhuvud 4 i Hammarbyhöjden och Kärrtorp.- inriktningsbeslut
Nytorps gärde ingår i programmet Hammarbyhöjden och Björkhagen och utgör en av programmets tre stora utbyggnadsetapper. Markanvisningsförslaget ingår i, och stämmer överens med, planerna i programmet för Hammarbyhöj-den och Björkhagen. Programmet föreslår att stadsdelen kan utvecklas med cirka 2700 bostäder. Inom ramen för detta ärende föreslås att inriktningsbeslut fattas för hela projektet Nytorps gärde. Ärendet omfattar även beslut om markanvisning för 6 av de 10 planerade kvarteren inom projektet.
På Nytorps gärde, som gränsar till stadsdelarna Hammarbyhöjden, Björkhagen och Kärrtorp, föreslås bebyggelse om totalt 615 bostäder, varav 320 bostadsrätter och 295 hyresrätter. Vidare planeras för 3 förskolor, 1 ny idrottshall, 1 ny livsmedelsbutik samt kommersiella lokaler.
Exploateringsnämnden godkände den 10 december 2018 för sin del fortsatt utredning av förutsättningarna för exploatering inom Hammarbyhöjden 1:1, projekt Nytorps gärde. Nämnden har hemställt ärendet till kommunfullmäktige för beslut då investeringsutgifter överstigande 50,0 mnkr enligt regler för ekonomisk förvaltning ska hemställas kommunfullmäktige för beslut.
Investeringsutgifterna bedöms till cirka 512,5 mnkr, varav planeringsutgiften fram till ett kommande genomförandebeslut omfattar cirka 23,0 mnkr.
Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden redovisar ett positivt nettonuvärde om 250,0 mnkr. Täckningsgraden för projektet beräknas uppgå till 159 procent.
Försäljningsinkomster som avser mark beräknas till cirka 674,0 mnkr och reavinsten beräknas uppgå till 664,0 mnkr.Bilagor
-
621kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
430kb Ladda ner dokument
-
7
Överenskommelse om exploatering med tomträtt, för bostäder inom Ordenskapitlet 10, del av Åkeshov 1:1 och del av Oldmästaren 19 i Nockebyhov med AB Familjebostäder - genomförandebeslut
Exploateringsnämnden avser göra investeringar som syftar till genomförande av den fjärde detaljplanen som tagits fram inom programområdet för Västra Nockebyhov, projektet Ordenskapitlet. Detaljplanen möjliggör cirka 95 bostäder varav sex LSS-bostäder. Mark upplåts till AB Familjebostäder med tomträtt.
Exploateringsnämndens sammanlagda utgifter i löpande prisnivå beräknas till cirka 61,8 mnkr. Utgifterna avser främst ny- och ombyggnad av gata inklusive ledningsflyttar och iordningställande av parkmark samt grönkompensationsåtgärder.
Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden redovisar ett negativt nettonuvärde om minus 16 mnkr, motsvarande 189 000 kr per ekvivalent lägenhet. Projektets täckningsgrad beräknas uppgå till 70 procent.
Det aktuella projektet är en del i det program för västra delen av Nockebyhov som stadsbyggnadsnämnden godkände 7 mars 2013. Programmet redovisar ett antal delområden som tillsammans bidrar med en komplettering av cirka 250 nya bostäder. Möjlighet till kommersiella lokaler finns i två hörnlägen i delar av gatuplan. Flerbostadshusen avses uppföras med hyresrätt och marken upplåtas med tomträtt. Som kompensation för ianspråktagande av parkmark planeras olika åtgärder för att stödja ekologiska och rekreativa värden i området. Åtgärderna hanteras gemensamt för de områden som pekats ut för möjlig ny bebyggelse enligt program för västra delen av Nockebyhov. Cirka 18 mnkr har hittills avsatts för detta ändamål inom området, inräknat cirka 4 mnkr i detta beslut.
Projektet är det enda delen i programområdet med hyresrätter. Bedömningen är att det samlade programområdet västra Nockebyhov fortsatt har en god ekonomi, trots att detta delprojekt visar ett underskott, då de tre tidigare delområdena har stora överskott genom intäkter från markförsäljningar.Bilagor
-
742kb Ladda ner dokument
-
8
Överenskommelse om exploatering med överlåtelse av mark för bostadsändamål inom del av fastigheten Vasastaden 1:16 i Hagastaden till Besqab Bostadsmark VIII AB och Besqab Bostadsmark XVIII AB
Exploateringsnämnden har upprättat förslag till överenskommelse om exploatering med överlåtelse av mark avseende blivande kvarteret Organellen i Hagastaden med Besqab Bostadsmark VIII AB och Besqab Bostadsmark XVIII AB.
Förslaget innehåller nybyggnation av cirka 150 bostäder i flerbostadshus och cirka 700 kvadratmeter kommersiella lokaler i bottenvåningarna. Bolagen avser att upplåta lägenheterna med bostadsrätt.
Den totala preliminära köpeskillingen uppgår till cirka 401 mnkr. Överenskommelsen är villkorad av kommunfullmäktiges godkännande senast den 31 maj 2019.
Bostäderna ger ett viktigt bidrag till stadens bostadsmål, och är också en del av det åtagande som staden gjort inom ramen för 2013 års Stockholmsförhandling om ny tunnelbana. Markförsäljningarna inom Hagastaden är avgörande för finansieringen av överdäckningarna av E4/E20 och Värtabanan.-
688kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
-
125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
14
Valärenden i kommunfullmäktige 2019
-
15
Valärenden i kommunstyrelsen 2019