Möte 2024-11-06
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
Regeringen beslutade den 18 augusti 2023 att ge en särskild utredare i uppdrag att utreda förutsättningarna för och lämna författningsförslag som innebär att omständigheter som hotar Sveriges säkerhet kan beaktas vid tillståndsprövningen för allmänna sammankomster och vid överväganden om att ställa in och upplösa allmänna sammankomster.
Bakgrunden till beslutet är att Sveriges säkerhetspolitiska läge allvarligt försämrats. Det råder ett högt terrorhot mot Sverige och landet står i fokus för våldsbejakande extremism. Vissa företeelser i samband med demonstrationer har bidragit till detta. Hot mot Sverige som land, det svenska samhället i stort, svenska intressen utomlands och svenskar i utlandet har förekommit från en mängd aktörer efter vissa demonstrationer i Sverige.
Betänkande av Utredningen om stärkt skydd för Sveriges säkerhet vid allmänna sammankomster redovisar olika alternativ för hur man, inom det utrymme som regeringsformen och europarätten tillåter, kan utforma regler som medger att Sveriges säkerhet beaktas inom ramen för de olika beslut som Polismyndigheten kan fatta när det gäller allmänna sammankomster. I utredningen, som remitterats till bland annat Stockholms stad för yttrande, föreslås vissa ändringar i ordningslagen och polislagen. Det nya regelverket föreslås träda i kraft så snart som möjligt, vilket tidigast bedöms kunna ske den 1 juli 2025.Bilagor
-
Höga föroreningshalter av framför allt bly i ytlig jord har konstaterats vid Riddersviks gård i Hässelby Villastad. Miljö- och hälsoskyddsnämnden klassificerar området som riskklass 1 mycket stor risk. Utifrån miljö- och hälsoskyddsnämndens prioritering har det funnits möjligheter för exploateringsnämnden att söka statliga medel för undersökningar och åtgärder.
Det berörda området ingår i pågående detaljplanearbete. Delområdena som är föremål för sanering ingår i huvudsak i del 1 av förslag till detaljplan för Riddersvik, med föreslagen användningsbestämmelse park och kolonilotter. Marksanering av dessa områden måste ske oavsett om bostadsexploateringen i del 2 av detaljplanen, före detta trädskoleområdet, sker eller inte.
År 2023 beviljades exploateringsnämnden statligt stöd för efterbehandling av föroreningsskador för före detta handelsträdgården vid Riddersviks gård avseende delområdena ”Utsiktskullen”, ”Koloniområdet”, ”Frukt- och rosenträdgården” samt ”Rosenparken”. Nämnden har också beviljats stöd för åtgärdsförberedande åtgärder samt undersökning, riskbedömning med mera av en tillkommande yta kallad ”Utökat område utsiktskullen”.
Exploateringsnämnden har tidigare inte sökt stöd för sanering av mark inom delområdet som benämns ”Orangeriet” som i förslaget till detaljplan utgör kvartersmark med en ny byggrätt. Nämnden anser att denna kvartersmark bör undantas/upphävas vid antagandet av detaljplanen, med avsikt att även söka statligt stöd för sanering och återställning för denna del.
Sanering och återställande av området planeras att genomföras under åren 2025 till 2029. De sammanlagda projektkostnaderna i löpande prisnivå beräknas uppgå till cirka 233,1 miljoner kronor. Projektintäkterna (statligt stöd och bidrag) beräknas uppgå till cirka 137,3 miljoner kronor. Av försiktighetsprincip har stöd för sanering av området Orangeriet inte inkluderats i de totala beräknade projektintäkterna. -
Senaste tillfället en samordnad revidering av bolagsordningarna i bolagskoncernen Stockholms Stadshus AB gjordes var år 2013.
Sedan dess har en ny kommunallag och ny upphandlingslagstiftning antagits. Vissa förändringar i regelverket avseende bolagsrevisorer har skett. Sveriges Kommuner och Regioner har även gett ut förslag till standardbolagsordningar för olika typer av kommunala bolag. I samband med koncernens auktoriserade revisorers granskning av verksamhetsåret 2022 lades fokus på olika bolagsstyrningsfrågor och revisorerna framförde i samband med granskningen vissa observationer. Det har även förekommit önskemål från bolagen om att t.ex. kunna utse ett registrerat revisionsbolag till auktoriserad revisor istället för en namngiven revisor, i syfte att underlätta hanteringen vid personalbyten hos revisorerna.
Stockholms Stadshus AB har därför initierat en ny översyn av samtliga bolagsordningar i koncernen.
De justeringar som föreslås avser i huvudsak, tydligare hänvisning till de kommunala principerna i kommunallagen, tydligare hänvisning till andra principer i allmän eller sektorspecifik lagstiftning som reglerar bolagens verksamhet, möjliggörande av val av ett revisorsbolag istället för namngiven revisor, harmonisering av bolagsordningarna i koncernen samt modernisering av språket.Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
6
Tillägg till exploateringsavtal för fastigheten Primus 1 m.m. på Lilla Essingen med bostadsrättsföreningarna Primus Park 1, Primus Brygga, Primus Port, Primusterassen, Vinkelhuset och Fotogenköket 1 samt Oscar Properties Holding AB
År 2018 fattade kommunfullmäktige genomförandebeslut för exploateringsprojektet Primus på Lilla Essingen. Detaljplanen möjliggör cirka 650 lägenheter, varav cirka 490 inom fastigheten Primus 1. I samband med genomförandebeslutet den 29 januari 2018 (Dnr 123-1633/2017) beslutade kommunfullmäktige även att godkänna exploateringsavtal för bostäder inom Primus 1.
Oscar Properties sålde år 2021 sin del av projektet till Peab Bostad AB och Patriam AB. Sedan dess har marken styckats i sju fastigheter som ägs av bostadsrättsföreningar som kontrolleras av de två bolagen. Exploateringsavtalet har inte följt med till de nuvarande fastighetsägarna. Exploateringsnämnden har tagit fram ett tilläggsavtal vars huvudsyfte är att dela upp ansvaret i exploateringsavtalet.
Tilläggsavtalet är villkorat av att kommunfullmäktige godkänner avtalet senast 1 april 2025.Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
7
S:t Erik Markutvecklings AB:s förvärv av aktier i S.E.G. Svenska AB, därigenom tomträtten Valsverket 7, Bällsta hamn, Ulvsunda industriområde med mera
Bällsta hamn i Ulvsunda är ett av Stockholms stads stadsutvecklingsområden. Staden äger en stor del av marken, med undantag av ett fåtal enskilt ägda tomträtter. För att öka stadens rådighet i den pågående och kommande stadsutvecklingen har exploateringsnämnden framfört önskemål till S:t Erik Markutveckling AB att förvärva det aktiebolag som äger tomträtterna till Valsverket 7.
S:t Erik Markutveckling AB har tidigare, i samma syfte, föreslagits förvärva aktiebolaget som innehar tomträtterna till Valsverket 8 och Valsverket 9. När möjligheten att förvärva Valsverket 8 och 9 uppstod var Valsverket 7 inte framme för försäljning. Förvärven är inte beroende av varandra, men genom att staden äger samtliga tre tomträtter ökar stadens rådighet.
Enligt bolagets ägardirektiv ska bolaget i samarbete med kommunstyrelsen, stadsbyggnadsnämnden och exploateringsnämnden söka strategiska projekt och förvärv för stadens framtida behov. Förvärvet av tomträtten till Valsverket 7 är i linje med bolagets uppgift.Bilagor
-
311kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
Finansdepartementet har remitterat betänkandet Nätt och jämnt – Likvärdighet och effektivitet i kommunsektorn (SOU 2024:50) till bland annat Stockholms stad för yttrande.
Utjämningskommittén 2022 som levererat sina förslag till Finansdepartementet har haft i uppdrag att göra en bred översyn av systemet för kommunalekonomisk utjämning och LSS-utjämningen samt vid behov föreslå förändringar.
Syftet med uppdraget var att säkerställa att utjämningssystemet ger kommuner och regioner likvärdiga ekonomiska förutsättningar att erbjuda välfärd och andra kommunala tjänster, även om det finns skillnader i skattekraft och strukturella förhållanden. I uppdraget har också ingått att se över vilka av dagens riktade statsbidrag som skulle kunna inordnas i det generella statsbidraget till kommunsektorn. Därutöver har kommittén (i enlighet med ett tilläggsdirektiv, Dir. 2023:56) haft i uppdrag att föreslå åtgärder för att motverka höga och ökande skattesatser i kommuner och regioner, inklusive åtgärder för att minska risken för negativa effekter av inkomstutjämningen på tillväxten.
Kommittén föreslår att förändringarna införs från och med den 1 januari 2026.Bilagor
-
Nuvarande ramavtal avseende kommunikationstjänster löper till och med 1 december 2025. Tjänsterna föreslås därför upphandlas på nytt och att stadens nämnder och bolagsstyrelser även denna gång bjuds in att delta i upphandlingarna och att ingå i de olika ramavtalen.
-
10
Reviderat genomförandebeslut gällande Skolfastigheter i Stockholm AB:s kapacitetsökning och underhåll i projekt Vasa Real skola och förskola, kv Resedan 2, Norrmalm
Vasa Real skola och förskola har genom ny-, om- och tillbyggnad utökat antalet elevplatser med 510 elevplatser till totalt 1 320 elevplatser, i årskurs F-9 och förskolan har utökats med 87 platser, till totalt 162 platser.
Detta förslag till reviderat genomförandebeslut avser dels revidering av projektkostnaden för kapacitetsökningen och dels ett omtag gällande de planerade underhållsåtgärderna. Projektet har tidigare varit föremål för ett reviderat genomförandebeslut i kommunfullmäktige 30 november 2020 (dnr 2020/816). Genomförandebeslut togs av kommunfullmäktige 20 mars 2017 (dnr KS 112-14/2017).
Projektets del avseende kapacitetsökning har fördyrats ytterligare på grund av fel i tidigare utförande. Under våren 2024 valde Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) att häva avtalet med ursprunglig entreprenör som uppvisat brister i både tid och kvalitet. En ny entreprenör upphandlades som upptäckte fel och brister i redan genomfört arbete, vilket föranlett en ökad projektkostnad för att färdigställa kapacitetsökningen.
Projektets del avseende underhållsåtgärder föreslås i och med detta beslut att brytas ut och därmed hanteras som ett eget och separat projekt. Projektet är innehållsmässigt inte jämförbart med tidigare beslut, då projektet tagit ett omtag kring underhållsdelen.
Stockholms Stadshus AB och stadsledningskontoret föreslår att godkänna förslaget om att färdigställa kapacitetsökningen i projekt Vasa Real enligt ny investeringsutgift inklusive förväntad kostnadsutveckling i bilaga 2 till utlåtandet samt även godkänna förslaget om en reviderad investeringsutgift för underhållsåtgärderna om 53,6 mnkr.Bilagor
-
276kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
11
Inriktningsbeslut gällande Micasa Fastigheter i Stockholm AB:s underhåll och anpassning av fastigheten Trossen 13 på Kungsholmen
Den äldre befolkningen i Stockholm ökar och det finns ett stort behov av vård- och omsorgsboenden. Micasa Fastigheter i Stockholm AB (Micasa Fastigheter) står inför flertalet upprustningar, vilket kräver noggrann samordning, strategisk planering och systematisk uppföljning samt ett stadsövergripande perspektiv. Micasa Fastigheter och Kungsholmens stadsdelsnämnd föreslår att upprusta fastigheten Trossen 13 på Kungsholmen. Syftet med projektet är att upprusta och anpassa fastigheten till ett modernt och ändamålsenligt vård- och omsorgsboende samt erbjuda seniorbostäder med fokus på trygghet och tillgänglighet. Byggstart sker under 2026 och upprustningen bedöms pågå fram till inflyttning 2029.
Förslaget innebär en investeringsutgift om 902 mnkr i nominellt penningvärde och en årshyra för stadsdelsnämnden första året om 41,5 mnkr. Evakueringskostnader kvarstår att redovisa och arbete pågår för att säkerställa stadsdelsnämndens finansiering av vård- och omsorgsboendet.
Ett effektivt samarbete mellan bolag och förvaltningar är nödvändigt, särskilt gällande stadens evakueringskapacitet. Varje projekt är avgörande för stadens förmåga att tillhandahålla högkvalitativ äldreomsorg och måste genomföras enligt plan. Efter upprustningen kommer Trossen att vara ett värdefullt tillskott för att möta stadens äldreboendebehov.Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
I programmet för Stockholms Framtida Vattenförsörjning (SFV-programmet) har det fattats ett strategiskt beslut att anlägga en ny huvudvattenledning mellan Norsborgs vattenverk och Trekantens reservoar. Sträckan Norsborg-Alby är första etappen av denna nya huvudvattenledning. Projektet Norsborg-Alby bedöms av bolaget som prioriterat att gå vidare med, oavsett SFV-programmets pågående prioriterings- och kvalitetssäkringsarbete. Stockholms Stadshus AB delar den bedömningen och vill tillföra att enligt bolagets bedömning så kommer inga ytterligare genomförandebeslut behöva fattas inom programmet innan genomlysningen är klar.
Idag finns tre stycken utgående ledningar från Norsborgs vattenverk. Den nya ledningen ska komplettera de tre befintliga huvudvattenledningarna från vattenverket. På så sätt ökar ledningsnätets kapacitet samtidigt som ledningen möjliggör avstängning och underhåll av befintliga ledningar.Bilagor
-
446kb Ladda ner dokument
-
13
Inriktningsbeslut gällande Stockholm Vatten AB:s projekt Oxtorgsgatan/Lästmakargatan – upprustning av huvudvattenledning med mera
Ärendet avser ett inriktningsbeslut för Stockholm Vatten AB:s (SVOA) projekt Oxtorgsgatan/Lästmakargatan och gäller upprustning av en huvudvattenledning från 1932 samt upprustning av lokala vatten- och kombinerade avloppsledningar från 1910. Ledningarna har genomgått minimalt underhåll sedan de byggdes, vilket har resulterat i att de nu är i mycket dåligt skick. Det finns en betydande risk för läckage eller kollaps.
En kollaps skulle medföra stora kostnader och allvarliga konsekvenser i form av översvämningar och andra skador samt stora framkomlighetsproblem i området. Ett stort område i centrala Stockholm blir också utan vattenförsörjning.
Olika alternativ för upprustning har utretts sedan 2012. I likhet med bolaget anser koncernledningen och stadsledningskontoret att alternativ 1, vilket beskrivs i mer detalj i ärendet, framstår som mest lämpligt. Dock beskrivs risker även med denna ledningsdragning med omfattande befintliga ledningar i bebyggd stadsmiljö, vilket gör att projektet bör fokusera extra på samordning med de externa intressenterna.
Stockholm Vatten AB:s tjänsteutlåtande (bilaga 2) är i sin helhet belagt med sekretess enligt 18 kapitlet 8 § offentlighet och sekretesslagen (2009:400). Information om projektet är sekretessbelagd då dess offentliggörande kan leda till att säkerheten för skyddsvärd anläggning äventyras.Bilagor
-
273kb Ladda ner dokument
-
-
14
PM: Återkallande av överklagande av kommunfullmäktiges beslut den 12 december 2023 § 18 detaljplan för Västra Hagsätra, Höstsådden 1 m.fl. i stadsdelen Hagsätra (ca 470 bostäder, förskola, kyrka och centrumverksamheter)
Kommunfullmäktige beslutade den 11 december 2023 att anta detaljplan för Västra Hagsätra, fastigheten Höstsådden 1 m.fl., i stadsdelen Hagsätra. Beslutet överklagades till Nacka tingsrätt, mark- och miljödomstolen, som i dom den 8 oktober 2024 upphävde antagandebeslutet.
I avvaktan på kommunstyrelsens beslut i frågan om talan mot mark- och miljödomstolens dom ska fullföljas har beslutet överklagats på delegation. Kommunen har därvid begärt, och beviljats, anstånd till och med den 11 november 2024 med att inkomma med komplettering av överklagandet.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Enskede idrottsplats (IP) ligger i stadsdelsnämndsområdet Enskede-Årsta-Vantör. Idrottsplatsen är i huvudsak en anläggning för fotboll och friidrott. I Budget 2023 fick fastighetsnämnden och idrottsnämnden i uppdrag att utreda förutsättningarna för en ny multihall på eller i närheten av Enskede IP.
Nämnderna har utrett förutsättningarna för att bygga en ny multihall på eller i närheten av Enskede IP. Förslaget innebär att en yta på idrottsplatsen som idag består av en 7-spels konstgräsplan, en grusyta och befintliga byggnader för garage, omklädning samt personalytor tas i anspråk för ändamålet. Funktionerna ersätts inom projektet, dels i den nya hallen och dels inom det övriga idrottsplatsområdet.
Multihallen kommer bestå av en friidrottshall och en fotbollshall. -
Älvsjöbadet är beläget längs med Ormkärrsvägen i söderort, lite öster om Huddingevägen i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämndsområde och består av en 25-metersbassäng, en 20-metersundervisningsbassäng och en barnbassäng.
Badet har uppnått sin tekniska livslängd. Det finns därmed risk för driftstopp och tillfälliga avstängningar av badet. Undervisningsbassängen är redan idag avstängd på grund av att vattenreningskapaciteten inte går att upprätthålla vid hög belastning. Förutom att bassänger och byggnader är tekniskt uttjänta är standarden för medarbetare och gäster undermålig.
Projektet innebär att befintliga bassänger renoveras och tekniska installationer för vattenrening tillförs och placeras i källaren. Teknik för uppvärmning av bassängerna kommer att installeras. De befintliga byggnaderna kommer att rivas och ersättas med nya byggnader. -
Jan Jönsson (L) har inkommit med en skrivelse till kommunstyrelsen om händelserna på Örbyskolan och stadens arbete mot antisemitism. I skrivelsen ställs frågor om hur staden säkrar att det är möjligt att utöva judisk kultur utan risk för antisemitiska påhopp och hur staden vidareutbildar de anställda i att förstå och bemöta antisemitiska uttryck.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Andréa Hedin (M) har i kommunfullmäktige väckt en motion där hon lyfter utmaningar med trygghet och studiero i Stockholms skolor och betonar akutskolornas roll i att motverka ordningsproblem genom att erbjuda miljöombyte för elever i behov av detta. Motionären föreslår därför att Stockholms stad ska säkerställa att befintliga akutskolor har tillräckliga resurser samt att akutskolorna ska öppna upp för platser från årskurs 4.
-
405kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Gabriel Kroon (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige där han föreslår att en vetenskaplig utvärdering beställs som redogör för feriejobbens långsiktiga effekter för olika grupper. Motionären föreslår även att nya riktlinjer för feriejobb ska utarbetas för att säkerställa insatsens kostnadseffektivitet.
-
649kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion väckt i kommunfullmäktige av Andréa Hedin (M) föreslås att alla kommunala grundskolor ges i uppdrag att arrangera lovskola, att lovskolan för låg- och mellanstadiet förstärks och utökas samt att staden etablerar samarbeten med lärosäten för att locka lärarstudenter att undervisa i lovskolan. Dessutom föreslås att lovskolan kombineras med meningsfull fritid.
-
673kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
I en motion väckt i kommunfullmäktige föreslår Linnéa Vinge (SD) att Stockholms stad ska upphandla ett trygghetspaket till skolorna bestående av metalldetektorer, skalskydd och väktare med pedagogisk träning som tillfälligt ska kunna sättas in omgående efter beslut av rektor.
-
390kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholms stad tar emot ett stort antal gymnasieelever från andra kommuner och får kostnadsersättning för dessa enligt prislistan för nationella program inom samverkansområdet inom Stockholms län. Programpriserna för gymnasieskolans nationella program ses över årligen efter dialog med kommunledningarna i Stockholms län. Kommunförbundet Storsthlms styrelse har beslutat att rekommendera en prislista för 2025 som baseras på en ökning med 2,8 procent för programpriser och strukturtillägg för meritvärden högre än 120. För meritvärden 120 eller lägre är ökningen av strukturtillägget 6,0 procent. Förslaget har skickats på remiss till bland annat Stockholms stad.
Utbildningsförvaltningens beräkning av Storsthlms prislista visar att höjningen av programpengen summerar till 2,9 procent. I ärendet föreslås att prislistan godkänns.Bilagor
-
318kb Ladda ner dokument
-
-
23
PM: Offentlighetsprincipen eller insynslag – Allmänhetens insyn i enskilda aktörer inom skolväsendet (SOU 2024:28) och den kompletterande promemorian Offentlighetsprincipen med lättnadsregler
Utbildningsdepartementet har remitterat betänkandet Offentlighetsprincipen eller insynslag – Allmänhetens insyn i enskilda aktörer inom skolväsendet (SOU 2024:28) och den kompletterande promemorian Offentlighetsprincipen med lättnadsregler för mindre huvudmän i skolväsendet till bland annat Stockholms stad för yttrande.
I betänkandet föreslår utredaren att offentlighetsprincipen införs hos enskilda aktörer på skolområdet för att lösa tillgången till skolinformation. Betänkandet redovisar även hur en ny lag om insyn kan utformas för vissa enskilda skolaktörer. I promemorian föreslår Utbildningsdepartementet att offentlighetsprincipen införs hos enskilda aktörer på skolområdet men med vissa lättnadsregler för mindre huvudmän.
Förslaget att offentlighetsprincipen införs innebär att kommunerna ska vara arkivmyndighet och ha tillsynsansvar för de enskilda huvudmännens och privata utbildningsanordnarnas hantering av arkiven. Kommunerna ska få bestämma avgifter för arkivtillsyn och ta ut avgift vid övertagande av arkiv i enlighet med självkostnadsprincipen. Förslaget med en ny insynslag innebär att kommunerna kommer utöva tillsyn över de enskilda huvudmännens efterlevnad av insynslagen för de skolaktörer som kommunerna har godkänt som huvudman.
Bilagor
-
697kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har till kommunstyrelsen överlämnat förslag på reviderade riktlinjer för handläggning av ärenden gällande ensamkommande barn och unga. Riktlinjerna har främst reviderats så att innehållet stämmer överens med aktuell lagstiftning och praxis. I revideringen har det även gjorts en översyn av om någonting saknas eller behöver förtydligas i riktlinjerna.
Bilagor
-
221kb Ladda ner dokument
-
-
År 2024 fick socialnämnden i budgetuppdrag att i samarbete med äldrenämnden revidera Stockholms stads program för stöd till anhöriga. Det är en fortsättning på programmet för stöd till anhöriga 2021-2024. Programmet ska ange ramar och riktning för hur stadens socialtjänst ska arbeta med stöd till anhöriga.
I förslag till reviderat program för stöd till anhöriga har fem fokusområden med tillhörande aktiviteter tagits fram. Dessa anger prioriterat arbete för stöd till anhöriga och består av; information om socialtjänstens stöd till anhöriga, kunskap och kompetens, stöd till anhöriga, samverkan och systematisk uppföljning. Ändringar som gjorts är bland annat revidering av syfte och mål, förändring i disposition och omfattning, förtydligande om målgrupp, uppdatering av underlag, tillägg om nationell anhörigstrategi samt tillägg om mänskliga rättigheter.
I förslag till reviderat program har synpunkter och underlag inhämtats från utvärdering av tidigare program, nationell anhörigstrategi, intresseorganisationer, chefer och medarbetare i Stockholms stads socialtjänst, Region Stockholm samt anhöriga. Ändringar som gjorts är bland annat revidering av syfte och mål, förändring i disposition och omfattning, förtydligande om målgrupp, uppdatering av underlag, tillägg om nationell anhörigstrategi samt tillägg om mänskliga rättigheter.
Inför revideringen har hänsyn tagits till pågående omställning till en långsiktigt hållbar socialtjänst utifrån förslag till ny socialtjänstlag samt omställningen till god och nära vård och omsorg. Det genom att lyfta fram betydelsen av tidiga och förebyggande insatser samt vikten av att utgå från den enskildes behov och situation i mötet med den anhörige.Bilagor
-
291kb Ladda ner dokument
-
885kb Ladda ner dokument
-
594kb Ladda ner dokument
-
994kb Ladda ner dokument
-
-
Nationella vårdkompetensrådet har lämnat ett förslag till nationell plan för hälso- och sjukvårdens kompetensförsörjning med syfte att förbättra hälso- och sjukvårdens kompetensförsörjning av legitimerad personal. Förslaget har remitterats till bland annat Stockholms stad för yttrande.
Uppdraget omfattar offentliga och privata vårdgivare inom både regionalt och kommunalt finansierad hälso- och sjukvård. Rådet önskar inhämta synpunkter på 25 förslag på insatser för att förbättra hälso- och sjukvårdens kompetensförsörjning som föreslås i den nationella planen. Planen föreslås gälla för perioden 2025–2028 för att skapa långsiktiga förutsättningar för planering.Bilagor
-
Linnéa Vinge (SD) har inkommit med en motion till kommunfullmäktige, i vilken hon anför att skilda förutsättningar till språkutveckling är det största hindret för en mer jämlik utbildning, och att det är av stor vikt att barn tidigt ges goda förutsättningar att utveckla sina språkkunskaper.
I motionen lyfts att Stockholms stads förskolerapport har slagit fast att mer behöver göras för att höja kompetensen i svenska hos personalen och att nuvarande insatser behöver utvärderas. Motionären förordar att staden kartlägger vilka förskolor som har problem med bristande svenskkunskaper hos personalen, för att på ett bättre sätt kunna rikta de befintliga utbildningarna dit de behövs.
I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att berörda nämnder ges i uppdrag att genomföra en kartläggning av i vilka förskolor som det föreligger problem med bristande svenskkunskaper hos personalen.-
640kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Andréa Hedin och Sophia Granswed Baat (båda M) har inkommit med en motion till kommunfullmäktige, i vilken de lyfter förskolan som en viktig grund för barns framtida skolgång och anför att införandet av karriärtjänster i skolan har medfört en ökad professionalisering av lärarkåren. Motionärerna anser att samma möjligheter till meritering och karriärsutveckling även bör möjliggöras för förskollärare och att möjligheter att erhålla statsbidrag för syftet bör undersökas.
I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att stadsledningskontoret, tillsammans med berörda nämnder, ges i uppdrag att utforma karriärtjänster i Stockholms stads förskolor.-
612kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Bussens väg inom Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämndsområde är identifierad som ett prioriterat stråk i trafiknämndens kollektivtrafikplanering och i regionens Kollektivtrafikplan 2050, där det finns förslag på att utveckla trafikeringen mellan Skärholmen och Gullmarsplan. Syftet är att få en förstärkt tvärkoppling i ett stråk med trängsel och avlasta berört vägnät.
Bussens väg är en cirka 200 meter lång vägsträcka som ligger mellan Huddingevägen och Sockenvägen, se figur 1 nedan.
Figur 1: Blå pil visar hur busstrafiken trafikerar sträckan Sockenvägen-Huddingevägen i södergående riktning, medan lila pil visar hur busstrafikering sker i norrgående riktning på Busssens väg.
Sträckan trafikeras av busslinje 144 (Fruängen-Gullmarsplan), men endast i norrgående riktning. Bussarna svänger av från Huddingevägen via Bussens väg till Sockenvägen och undviker därmed den högtrafikerade korsningen Huddingevägen-Sockenvägen.
Trafiknämnden ser möjligheter att förbättra framkomligheten för flera trafikslag. Nämnden föreslår att Bussens väg ska dubbelriktas för busstrafik så att bussar kan köra Bussens väg även i södergående riktning. För att möjliggöra detta behöver vägen breddas och en ny busshållplats anläggas i södergående riktning. Vidare föreslår nämnden att Bussens vägs anslutning till Huddingevägen signalregleras för att göra det möjligt för bussar att svänga söderut på Huddingevägen. Nämnden föreslår även att gång- och cykelvägen breddas till totalt 5,5 meter på hela sträckan, i enlighet med stadens cykelplan. I förslaget ingår att signalreglera korsningen Sockenvägen-Bussens väg, för att skapa god framkomlighet för såväl busstrafiken som för gång- och cykeltrafiken.
De föreslagna åtgärderna väntas minska den genomsnittliga restiden för buss med ungefär 34 sekunder under förmiddagens maxtimme och 78 sekunder under eftermiddagens maxtimme. De föreslagna åtgärderna medför att biltrafikens maximala köer förväntas öka på Huddingevägen, men trafikanalyser visar på att köerna endast uppstår under korta stunder i maxtimmarna och avvecklas snabbt. De föreslagna åtgärderna medför också förbättrad framkomlighet för gång- och cykeltrafiken på sträckan. Breddningen medför att grönyta tas i anspråk och omkring sex träd behöver fällas. Varje träd som behöver fällas i projektet föreslås ersättas med två nya.
Preliminär tidplan för projektet är att arbeta vidare med detaljprojektering och upphandling av entreprenör under vintern 2024-2025. Då kan entreprenadstart ske efter sommaren 2025 och åtgärder kan genomföras under hösten 2025 och under 2026.
Detaljer rörande projektekonomin och investeringskalkyl redovisas i bilagor till utlåtandet. För att undvika risken att anbudsgivare i entreprenadupphandlingen påverkas av kontorets ekonomiska kalkyl har bilagorna sekretessbelagts enligt 19 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Trafiknämnden föreslår att åtgärderna på Bussens väg ska sträva efter att helt eller delvis genomföras som en eldriven entreprenad, för att bidra till stadens mål om att vara en fossilfri organisation 2030. Denna ambitionshöjning innebär att nya maskiner och fordon används, vilket medför en ökad entreprenadutgift. Den högre utgiften för eldriven entreprenad är anledningen till att investeringsutgiften för projektet beräknas vara högre än i inriktningsbeslutet. Trafiknämnden avser att ansöka om medfinansiering för projektet via Länsplanen för regional transportinfrastruktur i Stockholms län 2022–2033.
I närområdet finns flera planerade exploateringsprojekt, exempelvis Årstafältet. På Årstafältet planeras för 7 000 bostäder med byggstart 2025. Det pågår även planarbete för utveckling av Östberga.Bilagor
-
Avfallsnämnden redovisar att verksamhetens kostnader 2025 beräknas öka med totalt 164 mnkr jämfört med 2024, vilket motsvarar cirka 12 procent. Till stor del är det en effekt av att eftersorteringsanläggningen Resursutvinning Stockholm (RUS) kommer att tas i drift under hösten 2024. I anläggningen kommer matavfall samt plast- och metallförpackningar att sorteras ut ur restavfallet.
Nämnden föreslår att de taxebaserade avgifterna 2025 ska höjas med i genomsnitt 12 procent jämfört med 2024, vilket motsvarar en ökning av taxeuttaget med 133 mnkr till totalt 1 248 mnkr. Övriga intäkter, inklusive ersättning för förpackningsavfall, bedöms öka med 16 mnkr till 227 mnkr. Förslaget innebär att verksamheten 2025 beräknas uppvisa ett underskott om 7 mnkr. Prognosen för 2024 är att verksamheten kommer att visa ett överskott om 8 mnkr.
Nämnden föreslår att för en- och tvåfamiljshus ska taxan för hämtning varje vecka öka mer än för hämtning med längre intervall, i syfte att uppmuntra till att välja hämtning med längre intervall. Jämfört med 2024 kommer årskostnaden att öka med 15 procent för kunder med hämtning varje vecka och med 8 procent för de med längre hämtningsintervall.
För avfallshämtning från flerbostadshus och verksamheter föreslår nämnden att avgifterna ska öka med mellan 8 och 17 procent, undantaget trädgårdsavfall (6 procent) och latrin (4 procent). Taxan för utsorterat matavfall för verksamheter är upp till 30 procent lägre jämfört med taxan för restavfall, vilket är ett incitament till en mer miljöanpassad avfallshämtning. Separat insamling av utsorterat matavfall från flerbostadshus föreslås fortsatt vara avgiftsfri.Bilagor
-
Stockholm Vatten och Avfall AB:s styrelse har lämnat förslag till en ny taxa för vatten och avlopp, som föreslås gälla från och med den 1 januari 2025.
Bolagets ekonomiska förutsättningar är att tidigare års underskott behöver täckas upp samtidigt som kostnadsökningar är att vänta. Det har även utretts att kostnadstäckningsgraden vid nyanslutning är för låg. Styrelsen föreslår mot bakgrund av detta att brukningsavgifterna höjs med i genomsnitt 12 procent och anslutningsavgifterna med i genomsnitt 33 procent.Bilagor
-
953kb Ladda ner dokument
-
-
32
Valärenden i kommunstyrelsen 2024
-
33
Valärenden i kommunfullmäktige 2024
-
34
Remittering av motioner väckta till och med den 30 oktober 2024
-
Det har framkommit behov av att justera i Budget 2025 för Stockholms stad med inriktning för 2026 och 2027 och ägardirektiv 2025-2027 för koncernen Stockholms Stadshus AB samt vissa ärenden som behandlas, avslutas eller besvaras i samband med budgeten avseende Stockholms Stadshus AB och Mässfastigheter i Stockholm AB enligt bilaga 1 och 2 till utlåtandet.
Finansborgarrådets förslag till budget 2025 beslutades av kommunstyrelsen den 23 oktober 2024.