Möte 2024-10-23
-
Lägesrapport för projektet Stockholms framtida avloppsrening ska föreläggas koncernstyrelsen för Stockholms Stadshus AB två gånger per år.
Stockholms Stadshus AB beslutade den 17 juni 2024 att godkänna anmälan av bifogad lägesrapport, och att överlämna denna till kommunstyrelsen för kännedom.Bilagor
-
23kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Dennis Wedin (M) har väckt en motion i kommunfullmäktige där han anför att kommunfullmäktige i Stockholms stad ska besluta att avstyrka alternativet att lägga en arbetstunnel och byggarbetsplats för tunnelbaneutbyggnaden mellan Fridhemsplan och Älvsjö vid Rålambshovsparken. Motionären anför att staden istället ska föra en dialog med Region Stockholm om att hitta en lösning vid Lindhagensplan, som han menar inte skulle ha en lika stor negativ påverkan på bebyggelse, stads- och gaturum samt kulturmiljö.
-
496kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Sergej Salnikov (SD) har i kommunfullmäktige väckt en motion där han föreslår att kommunfullmäktige får i uppdrag att ta fram ett bildvisningsverktyg som, utan föranmälan, möjliggör bildvisning i fullmäktigesalen.
Motionären anför att det redan idag är tekniskt möjligt att visa bilder i fullmäktigesalen. Det kräver dock, enligt motionären, omständliga förberedelser innan sammanträdet. Det krävs att bilden skickas till tekniker i förväg samt kräver ett godkännande från kommunfullmäktiges ordförande. Motionären anser att detta gör det praktiskt sett omöjligt att löpande, under debatter nyttja den funktionen.
Bildvisningsvertyget skulle enligt motionären kunna möjliggöra tydligare och mer strukturerade presentationer av motioner, interpellationer vilket förbättrar förståelsen av behandlade ärenden. Motionären anser att genom att kunna visa upp relevanta bilder och grafik kan ledamöterna tydligare kommunicera sina ståndpunkter och argument.-
244kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Nike Örbrink (KD) har väckt en motion i kommunfullmäktige i vilken hon föreslår att Natoflaggan ska vara hissad vid Stadshuset varje dag.
-
237kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
370kb Ladda ner dokument
-
-
I motionen konstateras att exploateringsnämnden den 24 augusti 2023 beslutade att förlänga markanvisningarna till två aktörer som har för avsikt att uppföra 200 lägenheter i flerbostadshus vid Herrängsskogen. Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige ger exploateringsnämnden i uppdrag att avbryta arbetet med den planerade exploateringen vid Herrängsskogen och dra tillbaka de aktuella markanvisningarna inom fastigheterna Långbro 13:1 och Herrängen 1:1, samt att kommunfullmäktige uttalar att Herrängsskogen ska förbli oexploaterad för överskådlig framtid samt ger exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att inte starta planering för andra/nya exploateringar inom området.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
Dennis Wedin och Jonas Nilsson (båda M) har väckt en motion i Stockholms kommunfullmäktige om att stärka småbåtslivet i Stockholms stad. I motionen framförs bland annat att småbåtslivet i Stockholms stad ska stärkas. Detta ska ske genom att båtklubbar som idag arrenderar mark av staden ges långsiktiga arrenden i syfte att möjliggöra för bland annat större investeringar från klubbarnas sida.
-
638kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Jonas Naddebo (C) har väckt en motion i kommunfullmäktige om att idrottsnämnden bör snöröja fler fotbollsplaner vintertid. I motionen föreslås därför att idrottsnämnden får i uppdrag att förbättra förutsättningarna för snöröjning av fotbollsplaner genom att exempelvis investera i mer utrustning och utöka tiden för personal att snöröja.
-
445kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
10
PM: Anmälan om svar på remiss av Förslag till Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöds allmänna råd (HSLF-FS 2025:XX) om socialnämndens ansvar för frågor om vårdnad, boende och umgänge
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) föreslår att de allmänna råden i frågor om vårdnad, boende och umgänge revideras, med anledning av att de allmänna råden som finns idag inte reviderats sedan 2012. Förslaget till revidering har sin grund i att det är flera lagändringar inom området som tillkommit sedan 2012. De som direkt berörs av förslaget om revidering av de allmänna råden är handläggare och beslutsfattare som arbetar inom dessa frågor.
Förslaget från Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd är att de reviderade allmänna råden ska träda i kraft den 1 november 2025.
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd har skickat remissen till bland annat Stockholms stad för yttrande. På grund av kort remisstid har staden svarat med socialnämndens remissvar och stadsledningskontorets tjänsteutlåtande.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsledningskontoret anser att förslagen i motionen inte är motiverade att genomföras med anledning av den begränsade miljönyttan ytterligare skärpta krav eller sanktionsmöjligheter skulle innebära. Staden saknar även bemyndigande att ställa ett generellt bindande krav på lägre lösningsmedelsförlust än det som framgår av 76 § i förordningen (2013:254) om användning av organiska lösningsmedel.
Stadsledningskontoret anser inte att kommunfullmäktige behöver lägga några ytterligare uppdrag med anledning av den remitterade motionen.
Av kommunfullmäktiges budget 2024 framgår att miljö- och hälsoskyddsnämndens tillsynsarbete ska prioriteras och utvecklas i syfte att säkerställa stockholmarnas hälsa. Miljö- och hälsoskyddsnämnden ska även stärka uppströmsarbetet för att undvika att nya kemikalier släpps ut och påverkar ekosystemen.
Kemtvättar som använder mer än 1 kilogram organiska lösningsmedel per kalenderår är anmälningspliktiga miljöfarliga verksamheter enligt 19 kap. 4 § 4 p miljöprövningsförordningen (2013:251). Enligt 76 § i förordningen (2013:254) om användning av organiska lösningsmedel får kemtvättar inte släppa ut mer än 20 gram organiska lösningsmedel per kilogram rengjord och torkad vara, vilket motsvarar en lösningsmedelsförlust på 2 procent. Enligt 2 kap. miljöbalken ska verksamhetsutövaren vidta rimliga försiktighetsmått och använda sig av bästa möjliga teknik. Som utgångspunkt anses bindande krav likt den i 76 § förordningen om användning av organiska lösningsmedel, utgöra en specificering på vilka krav som ska bedömas som rimliga. Den slutliga bedömningen behöver göras inom ramen för nämndens tillsynsverksamhet i det enskilda fallet, men typiskt sett saknas rättsligt stöd att ställa skarpare krav än den bindande gränsen.
Stadsledningskontoret konstaterar att varken miljö- och hälsoskyddsnämnden eller staden har något bemyndigande att ställa ett generellt bindande krav på lägre lösningsmedelsförlust än det som framgår av förordningsbestämmelsen. För en skärpning av det generella kravet skulle staden behöva hemställa om en sådan justering av förordningen hos regeringen. Miljö- och hälsoskyddsnämndens målsättning om en lösningsmedelsförlust på 1,5 procent i tillsynen motiveras av att det bedöms rimligt att verksamhetsutövaren vidtar åtgärder vid denna gräns för att hinna förebygga ett överskridande av det bindande kravet på 2 procent. Målsättningen har således en koppling till det bindande kravet på 2 procent och utgör inte en självständig skärpning av kraven.
Stadsledningskontoret konstaterar även att skarpare krav på lösningsmedelsförlusten eller ytterligare sanktionsmöjligheter skulle innebära stora kostnader i förhållande till små utsläppsminskningar. Stadsledningskontoret anser därmed inte att förslagen i motionen är motiverade att genomföras.
Stadsledningskontoret anser inte att kommunfullmäktige behöver lägga några ytterligare uppdrag med anledning av den remitterade motionen.
Stadsledningskontoret föreslår att kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar att motion om hälsosamma kemtvättar med färre kemikalier av Tapani Juntunen (SD) besvaras med hänvisning till vad som sägs i stadsledningskontorets tjänsteutlåtande.-
413kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
12
Budget 2025 för Stockholms stad med inriktning för 2026 och 2027 och ägardirektiv 2025-2027 för koncernen Stockholms Stadshus AB samt vissa ärenden som behandlas, avslutas eller besvaras i samband med budgeten
Se budgetutlåtandet.
Finansborgarrådets förslag till budget för 2025 för Stockholms stad med inriktning för 2026 och 2027 finns tillgängligt via denna länk: Majoriteten i Stockholms stads förslag till budget 2025 - Stockholms stad (start.stockholm)
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen fick i kommunfullmäktiges budget för 2023 i uppdrag att utreda och införa en klimatväxlingsfond.
I kombination med att stadens rese- och mötespolicy (dnr KS 2023/319) revideras för att begränsa klimatbelastningen av resor ska staden tillämpa ett system för intern klimatväxling för stadens flygresor som innebär att alla stadens tjänsteresor med flyg beläggs med ett påslag om 50 procent på resans kostnad.
Påslagen samlas i en intern pott som i ett första steg används för plantering av fler gatuträd som binder koldioxid, sänker temperaturer och förbättrar luftkvalitén i Stockholms stad. -
Enligt lagen om riktlinjer för kommunala markanvisningar (2014:899) är kommuner skyldiga att anta riktlinjer för hur markanvisningar ska hanteras. I Stockholms stads budget för 2023 fick exploateringsnämnden i uppdrag att uppdatera markanvisningspolicyn och förslag till nya riktlinjer har därför tagits fram.
-
Jonas Naddebo (C) har väckt en motion i kommunfullmäktige om en handlingsplan för en ökad energilagring. I motionen föreslås att kommunstyrelsen, tillsammans med berörda nämnder, får i uppdrag att ta fram en handlingsplan för att öka energilagringen och värmelagringen i stadens egna fastigheter samt i privata aktörers fastigheter samt av överskottsel från stadens egna elproduktion.
-
484kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
16
Ändring av Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms kommun gällande nya hundrastgårdar i Rågsveds naturreservat och Högdalen inom Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämndsområde
Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Stockholms kommun anger att hundar ska hållas kopplade på offentlig plats med undantag av områden där kommunen anordnat hundrastplatser. Dessa hundrastplatser finns angivna på karta i föreskrifternas bilaga 9. Stadens hundrastplatser är med andra ord definierade till antal och placering. På grund av denna specifikation krävs att ett beslut fattas av kommunfullmäktige varje gång en ny hundrastplats i form av hundrastgård eller hundrastområde ska anläggas.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har till kommunfullmäktige hemställt förslag till ändring i de allmänna ordningsföreskrifterna för Stockholms kommun för godkännande. Ändringen rör två hundrastgårdar i stadsdelarna Högdalen och Rågsved.Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
17
Överenskommelse om exploatering med försäljning, för bostäder inom fastigheten Hjorthagen 1:3 i Norra Djurgårdsstaden med Nya Hem NYAB 43 AB – projekt Terrasskvarteren
Terrasskvarteren är en deletapp i stadsutvecklingsområdet Norra Djurgårdsstaden i Hjorthagen. I samband med att strukturen för Kolkajen omarbetades togs beslut om att bryta ut Terrasskvarteren till en egen detaljplan. Endast en av de markanvisade byggaktörerna har skrivit under överenskommelse om exploatering. De byggrätter som är markanvisade till den byggaktör som ännu inte har skrivit under överenskommelsen kommer att behandlas i ett separat ärende.
Beslut om markanvisning till Kärnhem Gul AB fattades av exploateringsnämnden den 15 oktober 2020. Överenskommelse om exploatering föreslås tecknas med ett nybildat bolag inom samma koncern, Nya Hem NYAB 43 AB. Moderbolagsborgen lämnas av Obos Nya Hem. Överenskommelsen om exploatering omfattar 66 lägenheter och en lokal. Samtliga lägenheter ska upplåtas med bostadsrätt. Bolaget ska förvärva marken till ett pris om 32 000 kronor/kvadratmeter för bostad samt 11 000 kronor/kvadratmeter för lokal, prisläge 1 september 2017.
De sammanlagda utgifterna i löpande prisnivå beräknas till cirka 126 miljoner kronor. De större utgifterna avser en ny tunnel till Stockholm Exergis bergrumsanläggning, en temporär pumpstation samt Terrassparken. Utgifter som delvis är en förutsättning för exploateringen av Terrasskvarteren har därutöver tidigare tagits inom ramen för andra (del)genomförandebeslut för Bobergsgatan, Gasverksvägen, marksanering i Kolkajen, Exergis nya infartstunnel och konst i parken vid Husarviksbron. Projektinkomsterna beräknas till cirka 5 miljoner kronor och försäljningsinkomsterna till 211 miljoner kronor. Lönsamhetskalkylen enligt nuvärdesmetoden för projektet redovisar ett positivt nettonuvärde om 72 miljoner kronor.
Stadsutvecklingen i Norra Djurgårdsstaden ger ett viktigt bidrag till stadens mål om att bygga 140 000 nya bostäder till 2035. I Hjorthagen planeras för cirka 6 000 lägenheter, varav drygt 3 000 är färdigbyggda. Utbyggnad av etappen Terrasskvarteren bidrar med 66 lägenheter till kommunfullmäktiges mål, och till målsättningen att i stadsutvecklingen bygga ihop Norra Djurgårdsstadens nya kvarter med Hjorthagens äldre bebyggelse.
Projektet genererar ett överskott som bidrar positivt till det ekonomiska resultatet för exploateringen i Hjorthagen. I enlighet med Hjorthagens inriktningsbeslut, reviderat inriktningsbeslut för Hjorthagen samt reviderat delgenomförandebeslut för marksanering i Kolkajen-Ropsten dnr KS 2024/782, ska projektet bidra med ett positivt överskott för att täcka tidigare investeringar i Hjorthagen. Utgifter som delvis har varit en förutsättning för exploateringen av Terrasskvarteren har redan tagits inom ramen för andra genomförandebeslut. Samtliga lägenheter ska upplåtas med bostadsrätt. Tidigare etapper i Hjorthagen har haft en högre andel hyresrätter och tomträtter.Bilagor
-
Region Stockholm har remitterat Riktat samråd gällande vändspårsutredning tunnelbanedepå Älvsjö bland annat till Stockholms Stad för yttrande.
Nya tunnelbanelinjen, gul linje, mellan Älvsjö och Fridhemsplan planerar för en ny depå i Älvsjö. Detta samråd omfattar endast påverkan för vändspår inom ny depå och kompletterar det samråd som genomfördes under våren 2024 för både järnvägsplan och tillståndsansökan (dnr KS 2024/654).Bilagor
-
277kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
-
Detaljplanens syfte är att möjliggöra för uppförande av restaurang- och kioskbyggnad med tillhörande funktioner inom allmän platsmark. Byggnadernas utformning och placering ska ske med hänsyn till att torgets kulturhistoriska värden omhändertas samt främja en öppen och flexibel yta med folklivet i fokus. Planen syftar även till att fastställa användningen av Östermalmstorg som salutorg och fastställa befintliga tunnelbaneanläggningars nuvarande utformning.
Bilagor
-
332kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
580kb Ladda ner dokument
-
545kb Ladda ner dokument
-
-
20
PM: Överklagande av kommunfullmäktiges beslut den 25 mars 2024 § 17, Detaljplan för Sothönan 3 m.fl. i stadsdelen Aspudden (ca 250 bostäder, centrum, torg m.m.) – mål nr P 3318-24
Kommunfullmäktige beslutade den 25 mars 2024, § 17, att anta detaljplan för Sothönan 3 m.fl. i stadsdelen Aspudden, DP 2016-09481-54 (dnr KS 2023/1416). Beslutet har överklagats till Nacka tingsrätt, mark- och miljödomstolen, som har förelagt Stockholms stad att yttra sig senast den 25 oktober 2024.
Stockholms stads beslut att anta detaljplan för Sothönan 3 m.fl. i stadsdelen Aspudden har blivit föremål för överklagande till Nacka tingsrätt, mark- och miljödomstolen. De klagande har bl.a. anfört att detaljplanen kommer att medföra betydande olägenheter för dem i form av skuggning och insyn.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
21
PM: Effektivare tillsyn över apotek, bättre skydd vid patientskador samt översyn av handel med receptfria läkemedel (SOU 2023:101)
En utredning som antagit namnet Treklöverutredningen, har haft i uppdrag att se över rätten till ersättning vid infektionsskador och katastrofskador, försäkringsskydd vid skada till följd av användning av läkemedel utanför godkänd indikation, regleringen av detaljhandeln med vissa receptfria läkemedel samt att föreslå hur Läkemedelsverket, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) och Inspektionen för vård och omsorg (IVO) kan få utökade möjligheter att utbyta information vid tillsyn över apoteksmarknaden samt ta ut sanktionsavgifter vid tillsynen över apoteksmarknaden.
Socialdepartementet har remitterat utredningen till bland annat Stockholms stad för yttrande.Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
22
PM: Promemorian - Bättre förutsättningar för att utveckla en kunskapsbaserad socialtjänst (Ds 2024:13)
Socialdepartementet uppdrog i juni 2023 till en särskild utredare att föreslå ett samlat regelverk för socialtjänstdataregister. I uppdraget har ingått att analysera utformningen av ändamålsregleringen, analysera och ta ställning till vilka personuppgiftskategorier som ska få behandlas och analysera regleringen av uppgiftsskyldighet. Syftet med uppdraget har varit att skapa långsiktiga och stabila förutsättningar för den fortsatta utvecklingen av en kunskapsbaserad socialtjänst genom att stärka den nationella statistiken inom socialtjänsten.
I promemorian Bättre förutsättningar för att utveckla en kunskapsbaserad socialtjänst (Ds 2024:13) föreslås en ny lag om socialtjänstdataregister.
Lagen omfattar Socialstyrelsens personuppgiftsbehandling i ett socialtjänstdataregister och kompletterar EU:s dataskyddsförordning. Huvudsyftet med registret är att bidra till ökad kunskap för att utveckla och förbättra socialtjänsten.
Socialdepartementet har remitterat promemorian till bland annat Stockholms stad för yttrande. Lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2026, med övergångsbestämmelser beträffande uppgiftsskyldigheten för kommuner och privata utförare till den 1 januari 2027.Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Jonas Naddebo (C) har väckt en motion i kommunfullmäktige om att Stockholms stad ska delta som huvudpartner i Wallstreet 2025. Wallstreet är ett globalt koncept för konstutställningar i det gemensamma stadsrummet som genom samarbete mellan det privata och offentliga ska skapa trygga och trivsamma offentliga rum, platser och sammanhang där människor vill vistas.
-
361kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Andréa Hedin (M) har väckt en motion i kommunfullmäktige angående läslust och tillgång till böcker bland stadens barn och unga. Motionären föreslår att kommunfullmäktige beslutar att förskolor i egen regi förses med enkla hallbibliotek och tillhörande böcker som barn och deras familjer kan låna hem. I motionen föreslås också att skolor i egen regi delar ut sommarlovspresenter i form av en egen bok varje år under grundskoleåren till sina elever.
-
755kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Förskolenämnden har fått uppdrag i budget 2023 att ta fram ett stadsgemensamt styrdokument för kompetensförsörjningen inom förskoleverksamheten i Stockholms stad. Framtaget förslag till styrdokument syftar till att ge riktning i stadsdelsnämndernas och förskolenämndens långsiktigt systematiska och strategiska kompetensförsörjningsarbete. Den långsiktiga vägledningen ska konkretiseras genom en årlig aktivitetsplan, som tas fram i samverkan under ledning av förskolenämnden, och biläggs förskolenämndens verksamhetsplan. Arbetet ska bedrivas inom förskolans ordinarie systematiska kvalitetsarbete.
Stadens personalpolicy, chefsprofil, ledarskapsmodell och kompetensförsörjningsmodell UBARA (Utveckla, Behålla, Attrahera, Rekrytera, Avsluta) ligger till grund för förskoleverksamhetens långsiktiga och strategiska kompetensförsörjningsarbete. -
Förskolenämnden har uppdraget att årligen utarbeta en lägesbeskrivande, stadsdelsövergripande, rapport för verksamhetsområde förskola. Rapporten lyfter fram prioriterade områden i verksamhetens systematiska utvecklingsarbete.
För en ökad kvalitet och likvärdighet för alla barn i Stockholms förskolor identifieras följande prioriterade områden:
Systematiskt kvalitetsarbete och nationell måluppfyllelse
Tillgång till skola och förberedelser för fortsatt utbildning
Personalens utbildningsnivå och förutsättningar för uppdragetBilagor
-
Trafiknämnden föreslår att taxeområde 1 och 2 för parkering utvidgas för att avspegla parkeringsefterfrågan i Stockholms innerstad bättre än befintliga gränser gör. Syftet med förändringarna är att ordna trafiken.
Förslaget innebär att de geografiska områdena för taxa 1-3 ändras. Befintliga avgiftsnivåer för taxeområde 1-3 gäller dock fortsatt, se bilaga. Förslaget kommer börja gälla på respektive berörd gata när omskyltning har skett, cirka 4-8 veckor från att ärendet beslutats i kommunfullmäktige.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
28
Valärenden i kommunstyrelsen 2024
-
29
Valärenden i kommunfullmäktige 2024
-
30
PM: Remittering av motioner väckta till och med den 16 oktober 2024
-
31
Detaljplan för del av Hjorthagen 1:3, Terrasskvarteren i Norra Djurgårdsstaden i stadsdelen Östermalm (ca 66 lgh), DP 2021-12441
Syftet med detaljplanen för del av Hjorthagen 1:3, Terrasskvarteren är att möjliggöra två bostadshus och en park, som en del i att koppla samman gasverksområdet och tidigare utbyggda etapper av Norra Djurgårdsstaden med tunnelbanan och bytespunkten vid Ropsten. Detaljplanen omfattar ca 66 bostäder och ett parkstråk som binder samman Gasverksvägen och Bobergsgatan, på stadens mark. Bostäderna avses upplåtas som bostadsrätter med centrumfunktioner i bottenvåningarna.
Bilagor
-
59mb Ladda ner dokument
-
555kb Ladda ner dokument