Möte 2022-10-05
-
1
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
-
Tertialrapporterna är en del av den löpande uppföljningen inom staden. I tertialrapporterna ska nämnderna redogöra för uppnådda resultat samt analysera eventuella verksamhetsmässiga eller ekonomiska avvikelser jämfört med verksamhetsplanen. Till tertialrapport 2 ska en delårsrapport upprättas med resultat- och balansräkning.
I ärendet redovisas tertialrapport 2 2022 med delårsbokslut för kommunstyrelsen. Kommunstyrelsen bidrar till uppfyllelsen av kommunfullmäktiges inriktningsmål under perioden och till att målen för verksamhetsområdena kan nås under året. För stadsledningskontorets driftkostnader prognostiseras ett nettoöverskott om 47,3 mnkr före resultatöverföringar jämfört med budget.-
172kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
40kb Ladda ner dokument
-
303kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
-
Från och med den 1 januari 2022 är trafiknämnden ansvarig för stadens bestånd av branddammar i enlighet med beslut i kommunfullmäktiges budget för 2022. Branddammar har byggts som en del av samhällets beredskap inför krigshot och utgör reservvatten för brandsläckning.
Av 8 kap. 2 § lagen om skydd mot olyckor (2003:778) följer att under höjd beredskap ska kommunen bedriva räddningstjänst i syfte att skydda och rädda befolkningen och civil egendom från verkningar av krig.
Gällande frågan om branddammars bevarande i samband med konkurrerande exploatering har staden sedan år 2007 arbetat i enlighet med principen att som huvudregel bibehålla eller ersätta dammarna på lämplig plats i samma område. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har i februari 2021 uppmanat till att all avveckling av anläggningar inom det civila försvaret ska upphöra till dess ytterligare inriktning ges.
Huvudregeln blir därmed att bevara dammarna och anpassa tillkommande bebyggelse efter dem. Är detta inte möjligt ska dammen ersättas av en ny på lämplig plats inom samma område och i undantagsfall kan dammar tas bort utan att ersättas. -
Exploateringsnämnden beslutade den 25 augusti 2022 att för sin del godkänna försäljningar av mark inom Vasastaden 1:16, blivande kvarteren Stanford, Cambridge och Pisa, med en sammanlagd preliminär försäljningsinkomst om cirka 1 283 miljoner kronor.
Ärendet har hemställts till kommunfullmäktige då försäljningsinkomsten överstiger 90 miljoner kronor, i enlighet med nämndens reglemente.
-
6
Rättelse av antagen detaljplan för del av Bjurö 1 och Farsta 2:1 m.fl. i stadsdelen Farsta strand i Stockholm, Dp 2016-16240
Stadsbyggnadsnämnden beslutade den 10 december 2020 att godkänna detaljplan för del av fastigheterna Bjurö 1 och Farsta 2:1 m.fl. i stadsdelen Farsta strand i Stockholm, Dp 2016-16240, samt att överlämna den till kommunfullmäktige för antagande. Kommunfullmäktige antog detaljplanen den 31 januari 2022.
Detaljplanen syftar främst till att möjliggöra ny bebyggelse längs Magelungsvägen samt att ge Magelungsvägen den yta som behövs för att kunna omvandla den från trafikled till en i stadsdelen mer integrerad gata.På grund av förbiseende har det på plankartan införts en användningsgräns mellan två ytor vilka syftar till att möjliggöra samma användning, gata för fordons-, gång- och cykeltrafik. Bara en av ytorna har givits en korrekt bestämmelse. Den andra ytan saknar bestämmelse. Följden av den felaktiga användningsgränsen är att detaljplanen inte uppfyller sitt syfte och att exploateringsnämnden kan bli hindrade i sitt arbete när berörd del av den allmänna platsen inom planområdet ska byggas om.
Ärendet avser en rättelse av den användningsgräns som felaktigt införts i plankartan.Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med ändringarna av detaljplanerna genom tillägg är att möjliggöra Mässtunneln med tillhörande anläggningar för att öka kapaciteten av stadens spillvattensystem.
I Älvsjö-Örbyområdet planeras blandad stadsbebyggelse med bostäder, verksamheter och service. Belastningen på ledningarna i området är i dagsläget för stor. Bräddningar av befintligt spill- och dagvattensystem sker idag till Älvsjö-Mälarmagasinet som orenat rinner ut i Mälaren.
Mässtunneln är en förutsättning för vidare exploatering av Älvsjö-Örbyområdet och möjliggör att spillvatten kan brädda till denna ledning med påföljande rening i Henriksdals reningsverk. Mässtunneln innebär även en möjlighet att avlasta och bygga bort sex hydrauliska flaskhalsar i befintligt ledningsnät, vilket minskar risken för källaröversvämningar i närområdet. Totalt är cirka 55 000 personer anslutna till det spillvattensystem som ska anslutas till Mässtunneln. -
8
PM: Anmälan om svar på remiss av Förslag till föreskrifter om ändring av Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2011:153) om ansökan om särskild utbildning med judiska studier i grundskolan
Regeringen beslutade år 2011 om förordning (2011:398) om särskild utbildning med judiska studier i grundskolan. Den särskilda utbildningen syftar till att öka möjligheterna för elever i grundskolan som tillhör den nationella minoriteten judar att fördjupa sina kunskaper om sin minoritets kultur, historia, traditioner och religion.
Skolverket bedömer att den ansökningsblankett som ingår som bilaga till Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2011:153) om ansökan om särskild utbildning med judiska studier i grundskolan inte ger underlag för att jämföra kostnaderna för judiska studier med kostnaderna för annan utbildning hos huvudmannen. Däremot efterfrågas alltför detaljerade kostnadsberäkningar för judiska studier av skolhuvudmännen. Avsikten med den föreslagna förändringen är att förenkla för huvudmännen att ange om kostnaderna för utbildningen inte överstiger kostnaderna för annan utbildning i grundskolan hos huvudmannen och skapa bättre förutsättningar för Skolverket att göra likvärdiga bedömningar av ansökningar från huvudmän. Förordningen som föreskriften utgår från innebär krav på att de judiska studierna inte får kosta mer än annan utbildning i grundskolan hos huvudmannen.
Skolverket har skickat ärendet på remiss till Stockholms stad för yttrande. På grund av kort remisstid har staden svarat med stadsledningskontorets tjänsteutlåtande och utbildningsförvaltningens kontorsyttrande.Bilagor
-
254kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
21kb Ladda ner dokument
-
-
En arbetsgrupp inom Socialdepartemenet har i en promemoria utrett frågan om det bör införas en möjlighet för socialnämnden att i skyddande syfte begränsa enskilda barns rätt att vistas på vissa platser eller i vissa områden. Arbetsgruppen har även haft i uppdrag att föreslå en reglering om vistelseförbud, oavsett vilken bedöming de gör av behovet av en sådan.
Enligt arbetsgruppens bedömning saknas stöd för att det avsedda ändamålet kommer att uppnås med ett förslag om vistelseförbud. Förbudet kommer att inriktas på en faktor, den fysiska miljön, vars betydelse för utvecklingen av normbrytande beteende är oklar. Att hindra barnet från att vistas i en viss fysisk miljö kommer enligt arbetsgruppens bedömning inte att ha någon nämnvärd effekt på barnets sociala kontext, eftersom umgänget troligen kommer att flytta till en annan plats. Det finns också enligt arbetsgruppens bedömning risk att ett vistelseförbud kan försämra barnets möjligheter till positiv utveckling, till exempel genom att utestängas från positiva sammanhang och genom att bidra till misstro mot de sociala myndigheterna. Det är vidare svårt att identifiera de relevanta miljöerna vilket innebär att det finns en överhängande risk att förbudet antingen blir för brett eller för snävt utformat samt att förbudets utformning blir svår att motivera för den enskilde. Det finns också svårigheter med att finna en lämplig kontrollmekanism och sanktioner vid bristande efterlevnad. En inskränkning av rörelsefriheten skulle slutligen få direkt effekt i barnets vardag och påverka ett flertal rättigheter i barnkonventionen, enligt arbetsgruppen.
Sammantaget bedömer arbetsgruppen att den begränsning som vistelseförbudet innebär i barnets grundläggande fri- och rättigheter inte är ändamålsenlig eller proportionerlig i förhållande till syftet att förebygga och förhindra att barn far illa. En reglering som ger socialnämnden rätt att begränsa enskilda barns rätt att vistas på vissa platser eller områden bör därför enligt arbetsgruppen inte införas.
I enlighet med uppdraget lämnar arbetsgruppen trots denna bedömning förslag till reglering om vistelseförbud. Regleringen innebär att en person under 18 år ska kunna förbjudas att under vissa tider vistas på en särskilt angiven plats eller inom ett särskilt angivet område om det med hänsyn till den unges hälsa eller utveckling finns behov av att begränsa den unges närvaro på platsen eller i området, och det antingen finns en påtaglig risk att den unge kommer att utveckla ett sådant beteende som avses i 3 § LVU – att utsätta sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk, brottslig verksamhet eller annat socialt nedbrytande beteende – eller den unge har ett vårdbehov på grund av sådana förhållanden som avses i 3 § LVU.
Beslut om vistelseförbud föreslås meddelas av förvaltningsrätten efter ansökan av socialnämnden, på motsvarande sätt som i dag gäller vid ansökan om vård enligt LVU. Beslutet ska omprövas av socialnämnden var tredje månad. Om socialnämnden får kännedom om att viselseförbundet överträds ska den kalla barnet och dennes vårdnadshavare till ett samtal. Socialnämnden kan begära handräckning av polisen för att förflytta ett barn som befinner sig på en plats eller inom ett område med meddelat vistelseförbud, och polisen får ta om hand barnet för överläminng till föräldrarna, vårdnadshavarna eller socialnämnden.
Arbetsgruppen bedömer att förslaget om vistelseförbud endast kommer att innebära mindre kostnadsökningar för kommunerna i form av handläggning av utredningar och ansökningar om vistelseförbud samt genomförande av samtal med barnet och vårdnadshavarna.
Regleringen föreslås införas den 1 juli 2023.
Socialdepartementet har skickat promemorian Vistelseförbud för barn till Stockholms stad på remiss för yttrande.-
704kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
10
PM: Inspektionen för vård och omsorgs redovisning av Uppdrag att tillgängliggöra och upprätta ett nationellt register över HVB och stödboenden för barn och unga samt särskilda ungdomshem
Socialdepartementet har remitterat Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) redovisning av Uppdrag att tillgängliggöra och upprätta ett nationellt register över HVB och stödboenden för barn och unga samt särskilda ungdomshem till Stockholms stad för yttrande. Syftet med ett sådant register är att förenkla kommuners placeringar samt minska risken för att placering sker på ett olämpligt hem för vård eller boende (HVB) eller stödboende.
-
447kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
369kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
518kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
-
Avsägelser och fyllnadsval
-
Enligt en överenskommelse mellan samtliga partier i Stockholms stad har partierna rätt till vissa arvoderingar av förtroendevalda. Helt arvode för förtroendevalda med särskilda uppgifter utges till 65 procent av arvodet för borgarråd som tjänstgjort mer än fyra år. Arvoderingarna finansieras enligt partiernas överenskommelse inom respektive partis budgetram.